Metodyka edukacji zdrowotnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-JM-4191S |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji zdrowotnej |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr IV, tryb stacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do planowania i ewaluacji edukacji zdrowotnej w szkole. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: 1.Edukacja zdrowotna, promocja zdrowia, profilaktyka zdrowia – zdefiniowanie podstawowych pojęć i terminów pokrewnych. 2.Zdrowie i modele działań zdrowotnych: zmiany w sposobie rozumienia zdrowia. 3. Modele – podejścia w edukacji zdrowotnej i ich charakterystyka. 4. Koncepcje zdrowia i choroby. 5. Stosunek człowieka do zdrowia i choroby (+ koncepcja empowered patients) 6. Czynniki zdrowia. Styl życia. Promocja zdrowia /profilaktyka zdrowia. 7. Zagrożenia zdrowotne. 8. Czynniki związane ze stylem życia: zdrowie, jedzenie i ćwiczenia fizyczne – zapobieganie chorobom związanym ze stylem życia; wdrażanie zdrowego stylu życia. 9. Program nauczania edukacji zdrowotnej, osnowa lekcji oraz konspekt lekcji poświęconej edukacji zdrowotnej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Barbara Woynarowska (red.), Edukacja zdrowotna, Warszawa 2013. 2. Danuta Białek, Edukacja zdrowotna w praktyce, Warszawa 2012 3. Karski J.B., Praktyka i teoria PROMOCJI ZDROWIA, Warszawa 2008. 4. Jarosław Barański, Włodzimierz Piątkowski (red.), Zdrowie i choroba, Wrocław 2002. Literatura uzupełniająca: 1. Irena Heszen, Helena Sęk, Psychologia zdrowia, Warszawa 2012 2. Karski J., Tomaszewska E., Teoria i praktyka wzmacniania działań w promocji zdrowia, Warszawa 1997. 3. Charles L. Sheridan, Sally A. Radmacher, Psychologia zdrowia. Wyzwanie dla biomedycznego modelu zdrowia, Warszawa 1989. 4. Dorota Cianciara, Zarys współczesnej promocji zdrowia, Warszawa 2010 5. Nina Ogińska-Bulik, Joanna Miniszewska (red.), Zdrowie w cyklu życia człowieka , Łódź 2012 6. Jerzy B. Karski, Promocja zdrowia dziś i perspektywy rozwoju w Europie, Warszawa 2017 7. Łuszczyńska A (red.) Zmiana zachowań zdrowotnych, Gdańsk 2004. 8. Tobiasz-Adamczyk B., Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Kraków 2000. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - student zna: 1 E.10.W1. metody projektowania różnych form aktywności w celu rozwijania kultury zdrowotnej u dzieci lub uczniów, w tym planowanie, realizowanie i ocena procesu; PED1_W01 2 E.10.W2. sposoby rozwijania postawy prozdrowotnej wśród dzieci lub uczniów; PED1_W02 3 E.10.W3. modele, uwarunkowania i zagrożenia zdrowia, w tym zdrowia psychicznego. PED1_W06 Umiejętności - student potrafi: 1 E.10.U1. zaplanować działania mające na celu rozwój kultury zdrowotnej; PED1_U01 2 E.10.U2. skutecznie rozwijać postawy prozdrowotne wśród dzieci lub uczniów. PED1_U03 PED1_U06 Kompetencje społeczne - student jest gotów do: 1 E.10.K1. krzewienia postawy dbałości o zdrowie i ochronę środowiska. PED1_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca w grupach, projekty edukacyjne. Ćwiczenia praktyczne w warunkach pracowni metodyki edukacji fizycznej i zdrowotnej, plener, praca zdalna – MS TEAMS. Projekt edukacyjny z obszaru promocji/profilaktyki zdrowia PED1_W01, PED1_W02, PED1_W06, PED1_W16, PED1_U01, PED1_U03, PED1_U06, PED1_K01 Obserwacja w trakcie zajęć PED1_U01, PED1_U03, PED1_U06, PED1_K01 Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR ĆW-P
ĆW-P
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Stokowska-Zagdan | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Stokowska-Zagdan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do planowania i ewaluacji edukacji zdrowotnej w szkole. |
|
Pełny opis: |
Treści kształcenia: 1.Edukacja zdrowotna, promocja zdrowia, profilaktyka zdrowia – zdefiniowanie podstawowych pojęć i terminów pokrewnych. 2.Zdrowie i modele działań zdrowotnych: zmiany w sposobie rozumienia zdrowia. 3. Modele – podejścia w edukacji zdrowotnej i ich charakterystyka. 4. Koncepcje zdrowia i choroby. 5. Stosunek człowieka do zdrowia i choroby (+ koncepcja empowered patients) 6. Czynniki zdrowia. Styl życia. Promocja zdrowia /profilaktyka zdrowia. 7. Zagrożenia zdrowotne. 8. Czynniki związane ze stylem życia: zdrowie, jedzenie i ćwiczenia fizyczne – zapobieganie chorobom związanym ze stylem życia; wdrażanie zdrowego stylu życia. 9. Program nauczania edukacji zdrowotnej, osnowa lekcji oraz konspekt lekcji poświęconej edukacji zdrowotnej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Barbara Woynarowska (red.), Edukacja zdrowotna, Warszawa 2013. 2. Danuta Białek, Edukacja zdrowotna w praktyce, Warszawa 2012 3. Karski J.B., Praktyka i teoria PROMOCJI ZDROWIA, Warszawa 2008. 4. Jarosław Barański, Włodzimierz Piątkowski (red.), Zdrowie i choroba, Wrocław 2002. Literatura uzupełniająca: 1. Irena Heszen, Helena Sęk, Psychologia zdrowia, Warszawa 2012 2. Karski J., Tomaszewska E., Teoria i praktyka wzmacniania działań w promocji zdrowia, Warszawa 1997. 3. Charles L. Sheridan, Sally A. Radmacher, Psychologia zdrowia. Wyzwanie dla biomedycznego modelu zdrowia, Warszawa 1989. 4. Dorota Cianciara, Zarys współczesnej promocji zdrowia, Warszawa 2010 5. Nina Ogińska-Bulik, Joanna Miniszewska (red.), Zdrowie w cyklu życia człowieka , Łódź 2012 6. Jerzy B. Karski, Promocja zdrowia dziś i perspektywy rozwoju w Europie, Warszawa 2017 7. Łuszczyńska A (red.) Zmiana zachowań zdrowotnych, Gdańsk 2004. 8. Tobiasz-Adamczyk B., Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Kraków 2000. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR ĆW-P
ĆW-P
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Stokowska-Zagdan | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Stokowska-Zagdan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do planowania i ewaluacji edukacji zdrowotnej w szkole. |
|
Pełny opis: |
Treści kształcenia: 1.Edukacja zdrowotna, promocja zdrowia, profilaktyka zdrowia – zdefiniowanie podstawowych pojęć i terminów pokrewnych. 2.Zdrowie i modele działań zdrowotnych: zmiany w sposobie rozumienia zdrowia. 3. Modele – podejścia w edukacji zdrowotnej i ich charakterystyka. 4. Koncepcje zdrowia i choroby. 5. Stosunek człowieka do zdrowia i choroby (+ koncepcja empowered patients) 6. Czynniki zdrowia. Styl życia. Promocja zdrowia /profilaktyka zdrowia. 7. Zagrożenia zdrowotne. 8. Czynniki związane ze stylem życia: zdrowie, jedzenie i ćwiczenia fizyczne – zapobieganie chorobom związanym ze stylem życia; wdrażanie zdrowego stylu życia. 9. Program nauczania edukacji zdrowotnej, osnowa lekcji oraz konspekt lekcji poświęconej edukacji zdrowotnej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Barbara Woynarowska (red.), Edukacja zdrowotna, Warszawa 2013. 2. Danuta Białek, Edukacja zdrowotna w praktyce, Warszawa 2012 3. Karski J.B., Praktyka i teoria PROMOCJI ZDROWIA, Warszawa 2008. 4. Jarosław Barański, Włodzimierz Piątkowski (red.), Zdrowie i choroba, Wrocław 2002. Literatura uzupełniająca: 1. Irena Heszen, Helena Sęk, Psychologia zdrowia, Warszawa 2012 2. Karski J., Tomaszewska E., Teoria i praktyka wzmacniania działań w promocji zdrowia, Warszawa 1997. 3. Charles L. Sheridan, Sally A. Radmacher, Psychologia zdrowia. Wyzwanie dla biomedycznego modelu zdrowia, Warszawa 1989. 4. Dorota Cianciara, Zarys współczesnej promocji zdrowia, Warszawa 2010 5. Nina Ogińska-Bulik, Joanna Miniszewska (red.), Zdrowie w cyklu życia człowieka , Łódź 2012 6. Jerzy B. Karski, Promocja zdrowia dziś i perspektywy rozwoju w Europie, Warszawa 2017 7. Łuszczyńska A (red.) Zmiana zachowań zdrowotnych, Gdańsk 2004. 8. Tobiasz-Adamczyk B., Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Kraków 2000. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-09-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR ĆW-P
ĆW-P
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Stokowska-Zagdan | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Stokowska-Zagdan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".