"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji zdrowotnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-JM-4191S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji zdrowotnej
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr IV, tryb stacjonarny
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do planowania i ewaluacji edukacji zdrowotnej w szkole.

Pełny opis:

Treści kształcenia:

1.Edukacja zdrowotna, promocja zdrowia, profilaktyka zdrowia – zdefiniowanie podstawowych pojęć i terminów pokrewnych.

2.Zdrowie i modele działań zdrowotnych: zmiany w sposobie rozumienia zdrowia.

3. Modele – podejścia w edukacji zdrowotnej i ich charakterystyka.

4. Koncepcje zdrowia i choroby.

5. Stosunek człowieka do zdrowia i choroby (+ koncepcja empowered patients)

6. Czynniki zdrowia. Styl życia. Promocja zdrowia /profilaktyka zdrowia.

7. Zagrożenia zdrowotne.

8. Czynniki związane ze stylem życia: zdrowie, jedzenie i ćwiczenia fizyczne – zapobieganie chorobom związanym ze stylem życia;

wdrażanie zdrowego stylu życia.

9. Program nauczania edukacji zdrowotnej, osnowa lekcji oraz konspekt lekcji poświęconej edukacji zdrowotnej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Barbara Woynarowska (red.), Edukacja zdrowotna, Warszawa 2013.

2. Danuta Białek, Edukacja zdrowotna w praktyce, Warszawa 2012

3. Karski J.B., Praktyka i teoria PROMOCJI ZDROWIA, Warszawa 2008.

4. Jarosław Barański, Włodzimierz Piątkowski (red.), Zdrowie i choroba, Wrocław 2002.

Literatura uzupełniająca:

1. Irena Heszen, Helena Sęk, Psychologia zdrowia, Warszawa 2012

2. Karski J., Tomaszewska E., Teoria i praktyka wzmacniania działań w promocji zdrowia, Warszawa 1997.

3. Charles L. Sheridan, Sally A. Radmacher, Psychologia zdrowia. Wyzwanie dla biomedycznego modelu zdrowia, Warszawa 1989.

4. Dorota Cianciara, Zarys współczesnej promocji zdrowia, Warszawa 2010

5. Nina Ogińska-Bulik, Joanna Miniszewska (red.), Zdrowie w cyklu życia człowieka , Łódź 2012

6. Jerzy B. Karski, Promocja zdrowia dziś i perspektywy rozwoju w Europie, Warszawa 2017

7. Łuszczyńska A (red.) Zmiana zachowań zdrowotnych, Gdańsk 2004.

8. Tobiasz-Adamczyk B., Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Kraków 2000.

Efekty uczenia się:

Wiedza - student zna:

1 E.10.W1. metody projektowania różnych form aktywności w celu rozwijania kultury zdrowotnej u dzieci lub uczniów, w tym planowanie,

realizowanie i ocena procesu; PED1_W01

2 E.10.W2. sposoby rozwijania postawy prozdrowotnej wśród dzieci lub uczniów; PED1_W02

3 E.10.W3. modele, uwarunkowania i zagrożenia zdrowia, w tym zdrowia psychicznego. PED1_W06

Umiejętności - student potrafi:

1 E.10.U1. zaplanować działania mające na celu rozwój kultury zdrowotnej;

PED1_U01

2 E.10.U2. skutecznie rozwijać postawy prozdrowotne wśród dzieci lub uczniów. PED1_U03 PED1_U06

Kompetencje społeczne - student jest gotów do:

1 E.10.K1. krzewienia postawy dbałości o zdrowie i ochronę środowiska. PED1_K01

Metody i kryteria oceniania:

Praca w grupach, projekty edukacyjne.

Ćwiczenia praktyczne w warunkach pracowni metodyki edukacji fizycznej i zdrowotnej, plener, praca zdalna – MS TEAMS.

Projekt edukacyjny z obszaru promocji/profilaktyki zdrowia PED1_W01, PED1_W02, PED1_W06, PED1_W16, PED1_U01, PED1_U03,

PED1_U06, PED1_K01

Obserwacja w trakcie zajęć PED1_U01, PED1_U03, PED1_U06, PED1_K01

Skala ocen:

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

niedostateczny (2)

Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Stokowska-Zagdan
Prowadzący grup: Elżbieta Stokowska-Zagdan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do planowania i ewaluacji edukacji zdrowotnej w szkole.

Pełny opis:

Treści kształcenia:

1.Edukacja zdrowotna, promocja zdrowia, profilaktyka zdrowia – zdefiniowanie podstawowych pojęć i terminów pokrewnych.

2.Zdrowie i modele działań zdrowotnych: zmiany w sposobie rozumienia zdrowia.

3. Modele – podejścia w edukacji zdrowotnej i ich charakterystyka.

4. Koncepcje zdrowia i choroby.

5. Stosunek człowieka do zdrowia i choroby (+ koncepcja empowered patients)

6. Czynniki zdrowia. Styl życia. Promocja zdrowia /profilaktyka zdrowia.

7. Zagrożenia zdrowotne.

8. Czynniki związane ze stylem życia: zdrowie, jedzenie i ćwiczenia fizyczne – zapobieganie chorobom związanym ze stylem życia;

wdrażanie zdrowego stylu życia.

9. Program nauczania edukacji zdrowotnej, osnowa lekcji oraz konspekt lekcji poświęconej edukacji zdrowotnej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Barbara Woynarowska (red.), Edukacja zdrowotna, Warszawa 2013.

2. Danuta Białek, Edukacja zdrowotna w praktyce, Warszawa 2012

3. Karski J.B., Praktyka i teoria PROMOCJI ZDROWIA, Warszawa 2008.

4. Jarosław Barański, Włodzimierz Piątkowski (red.), Zdrowie i choroba, Wrocław 2002.

Literatura uzupełniająca:

1. Irena Heszen, Helena Sęk, Psychologia zdrowia, Warszawa 2012

2. Karski J., Tomaszewska E., Teoria i praktyka wzmacniania działań w promocji zdrowia, Warszawa 1997.

3. Charles L. Sheridan, Sally A. Radmacher, Psychologia zdrowia. Wyzwanie dla biomedycznego modelu zdrowia, Warszawa 1989.

4. Dorota Cianciara, Zarys współczesnej promocji zdrowia, Warszawa 2010

5. Nina Ogińska-Bulik, Joanna Miniszewska (red.), Zdrowie w cyklu życia człowieka , Łódź 2012

6. Jerzy B. Karski, Promocja zdrowia dziś i perspektywy rozwoju w Europie, Warszawa 2017

7. Łuszczyńska A (red.) Zmiana zachowań zdrowotnych, Gdańsk 2004.

8. Tobiasz-Adamczyk B., Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Kraków 2000.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Stokowska-Zagdan
Prowadzący grup: Elżbieta Stokowska-Zagdan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do planowania i ewaluacji edukacji zdrowotnej w szkole.

Pełny opis:

Treści kształcenia:

1.Edukacja zdrowotna, promocja zdrowia, profilaktyka zdrowia – zdefiniowanie podstawowych pojęć i terminów pokrewnych.

2.Zdrowie i modele działań zdrowotnych: zmiany w sposobie rozumienia zdrowia.

3. Modele – podejścia w edukacji zdrowotnej i ich charakterystyka.

4. Koncepcje zdrowia i choroby.

5. Stosunek człowieka do zdrowia i choroby (+ koncepcja empowered patients)

6. Czynniki zdrowia. Styl życia. Promocja zdrowia /profilaktyka zdrowia.

7. Zagrożenia zdrowotne.

8. Czynniki związane ze stylem życia: zdrowie, jedzenie i ćwiczenia fizyczne – zapobieganie chorobom związanym ze stylem życia;

wdrażanie zdrowego stylu życia.

9. Program nauczania edukacji zdrowotnej, osnowa lekcji oraz konspekt lekcji poświęconej edukacji zdrowotnej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Barbara Woynarowska (red.), Edukacja zdrowotna, Warszawa 2013.

2. Danuta Białek, Edukacja zdrowotna w praktyce, Warszawa 2012

3. Karski J.B., Praktyka i teoria PROMOCJI ZDROWIA, Warszawa 2008.

4. Jarosław Barański, Włodzimierz Piątkowski (red.), Zdrowie i choroba, Wrocław 2002.

Literatura uzupełniająca:

1. Irena Heszen, Helena Sęk, Psychologia zdrowia, Warszawa 2012

2. Karski J., Tomaszewska E., Teoria i praktyka wzmacniania działań w promocji zdrowia, Warszawa 1997.

3. Charles L. Sheridan, Sally A. Radmacher, Psychologia zdrowia. Wyzwanie dla biomedycznego modelu zdrowia, Warszawa 1989.

4. Dorota Cianciara, Zarys współczesnej promocji zdrowia, Warszawa 2010

5. Nina Ogińska-Bulik, Joanna Miniszewska (red.), Zdrowie w cyklu życia człowieka , Łódź 2012

6. Jerzy B. Karski, Promocja zdrowia dziś i perspektywy rozwoju w Europie, Warszawa 2017

7. Łuszczyńska A (red.) Zmiana zachowań zdrowotnych, Gdańsk 2004.

8. Tobiasz-Adamczyk B., Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Kraków 2000.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Stokowska-Zagdan
Prowadzący grup: Elżbieta Stokowska-Zagdan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)