"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji technicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-JM-4181S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji technicznej
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr IV, tryb stacjonarny
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem zajęć jest znajomość podstaw techniki oraz podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, wprowadzenie do metodyki zajęć technicznych: zapoznanie z treściami, celami, zasadami edukacji technicznej, metodami, formami zajęć, materiałami i narzędziami oraz sposobami planowania zajęć; w tym zajęć zintegrowanych, obejmujących edukację techniczną.

Pełny opis:

Ćwiczenia w analizie podstawy programowej wych. przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej a następnie:

1. Wykonywanie przedmiotów użytkowych; w tym dekoracyjnych i modeli technicznych:

a) z zastosowaniem połączeń nierozłącznych: sklejanie klejem, wiązanie, szycie lub zszywanie zszywkami, sklejanie taśmą itp.,

b) używając połączeń rozłącznych: spinanie spinaczami biurowymi, wiązanie sznurkiem lub wstążką ozdobną,

c) bez użycia kleju, taśm, zszywek, np. wybrane modele technik origami, modele kartonowe nacinane,

d) z wykorzystaniem prądu elektrycznego: lampion, dekoracja świąteczna;

2. Stosowanie poznanych technologii przy wykonywaniu przedmiotów użytkowych lub montowaniu wybranych modeli/ urządzeń technicznych;

3. Wykonywanie przedmiotów/modeli/prac według własnego planu i opracowanego sposobu działania; stosowanie narzędzi i obsługi urządzeń technicznych.

4. Działanie i funkcję narzędzi i urządzeń wykorzystywanych w gospodarstwie domowym i w szkole; posługiwanie się bezpiecznie prostymi narzędziami pomiarowymi, urządzeniami z gospodarstwa domowego, a także urządzeniami dostępnymi w przedszkolu/szkole.

5. Ćwiczenia z zastosowaniem środków poliwalentnych

6. Ćwiczenia praktyczne, budowa konspektu, ewaluacja zajęć

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Beck J., Dąbrowski A., Kazberuk J., Zadania techniczne. Praca –technika w klasach I-III. WSiP, Warszawa 1978

2. Bizerski T., Podręcznik metodyczny ,,Praca –Technika” w klasach I-III. Praca zbiorowa. WSiP, Warszawa 1978

3. Janicka-Panek T., Marginalizacja kształcenia technicznego w edukacji wczesnoszkolnej w Polsce. ITeE-PIB, Radom 2019

4. Jelinek J. A., Dziecko konstruktorem. Bliżej Przedszkola. Wyd. CEBP, Sp. z o.o., Kraków 2018

5. Kazberuk J., Nauczanie pracy-techniki w klasach I-III. Zarys metodyki. WSiP, Warszawa 1990

6. Kozyra-Wiśniewska A., Tarka J., Zajęcia techniczne. Klasa 3. Wyd. Juka, Warszawa 2010

7. Nazar J., Kształtowanie zainteresowań technicznych dzieci i młodzieży. IW CRZZ, Warszawa 1975

8. Pochanke H. red., Dydaktyka techniki. PWN, Warszawa 1985

9. Rosa B., Rozwój pojęć technicznych u uczniów klas początkowych. WSiP, Warszawa 1982

10. Stanisławska E., Jak powstają pomysły? Życie Szkoły,1993/4

11. Stanisławska E., Nowe materiały – nowe pomysły. Życie Szkoły,1992/8

12. Stanisławska E., Od projektu do haftu. Życie Szkoły,1990/7

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie: pojęcia związane z edukacją techniczną, m.in. takie, jak: technika, organizacja pracy, stanowisko pracy, elementy kultury pracy, materiałoznawstwo, technologia wytwarzania, informacja techniczna, urządzenia techniczne, narzędzia, proces wytwórczy, bhp i inne

potrzebę wdrażania dzieci i młodszych uczniów do świadomego, zorganizowanego i efektywnego działania praktycznego poprzez celowo dobrane zadania wytwórcze, dostosowane do wieku dzieci i ich zainteresowań

cele, treści, metody, formy, pomoce dydaktyczne i materiały niezbędne w metodyce edukacji technicznej; rozumie potrzebę działania dzieci, zna warunki sprzyjające dobrej organizacji pracy

Student potrafi:

zaplanować (w konspekcie lub/i projekcie edukacyjnym), zrealizować i dokonać oceny wykonanych zadań technicznych

rozpoznawać materiały takie, jak różne rodzaje papieru, drewna, tkanin i inne oraz dobierać je do prac wytwórczych – określać ich własności fizyczne i zastosowanie w życiu codziennym oraz gospodarce i przemyśle

potrafi korzystać z informacji technicznej i posługiwać się prostymi narzędziami pomiarowymi, narzędziami obróbczymi i urządzeniami technicznymi, zgodnie z zasadami bezpiecznego użytkowania

Student jest gotów do:

realizacji ustalonych w grupie, zgodnych z podstawą programową, zadań technicznych i przedmiotów użytkowych typu: pudełka na liczmany, czapka karnawałowa, kwiaty do dekoracji, chorągiewki, kotyliony, kukiełki, zabawki , gry i makiety, wiatraczek, waga, znaki drogowe i inne zadania

wykonywania prac montażowych i demontażowych prostych modeli urządzeń technicznych z zestawu gotowych elementów

łączenia elementów z zastosowaniem połączeń nierozłącznych, jak sklejanie, wiązanie; stosowania następujących czynności technologicznych: składania, zagniatania, nakłuwania, zwijania, przeplatania, oklejania, szycia ściegiem przed igłą, ściegiem fastrygowym

poszanowania pracy ludzi różnych zawodów i przekazania tej postawy dzieciom i uczniom

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa

WIEDZA –czytanie literatury, podstawy programowej, powtarzanie materiału, obserwacja aktywności studentów podczas realizacji zadań z zakresu edukacji technicznej dzieci/młodszych uczniów, udział w dyskusji, stosowanie zasad oceny wykonanych zadań zgodnie z kryteriami , obowiązującymi w edukacji technicznej, PED2_W04, PED2_W15, PED2_W26.

UMIEJĘTNOŚCI - wykonanie wybranego projektu/konspektu zajęć, prezentacja w grupie studentów (symulacja zajęć), pokaz umiejętności związanych z planowaniem, wdrażaniem i ewaluowaniem (prezentacją ) projektu, PED2_U02, PED2_U03, PED2_U05, PED2_U12.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - obserwacja pracy studenta w trakcie zajęć i realizacji zadań, informacja zwrotna od wykładowcy, informacja zwrotna od innych studentów, wykazanie się konkretnymi kompetencjami społecznymi w trakcie realizacji konkretnego projektu technicznego, realizacji wyznaczonych przez prowadzącego zadań w trakcie zajęć, informacja zwrotna z ewaluacji zajęć w grupie, interpretacja wniosków i rekomendacji, PED2_K02, PED2_K04, PED2_K06, PED2_K08 .

Oć= Zt x 0,6+ P x 0,4

Oć – ocena końcowa ćwiczeń

Zt – Zadanie techniczne; prezentacja treści: wybrane treści z obszaru kształcenia technicznego (realizacja w parach zleconego zadania) – ocena merytoryczna opracowanych treści oraz ocena umiejętności prezentowania tych treści i zorganizowania ćwiczeń praktycznych w grupie studentów, w tym: przekonywania, animowania dyskusji, uzasadniania własnego stanowiska: waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,6

P – postawa na zajęciach (czynny udział w zajęciach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, obecność): waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4

E-test sprawdzający

Skala ocen:

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

niedostateczny (2)

Ocena ustalana będzie na podstawie następującej skali:

poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5.

Praktyki zawodowe:

Podczas praktyk warto obserwować zajęcia z zakresu wychowania technicznego w przedszkolu oraz edukacji technicznej w klasach I-III.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin
Skrócony opis:

Celem zajęć jest znajomość podstaw techniki oraz podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, wprowadzenie do metodyki zajęć technicznych: zapoznanie z treściami, celami, zasadami edukacji technicznej, metodami, formami zajęć, materiałami i narzędziami oraz sposobami planowania zajęć; w tym zajęć zintegrowanych, obejmujących edukację techniczną.

Pełny opis:

Ćwiczenia w analizie podstawy programowej wych. przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej a następnie:

1. Wykonywanie przedmiotów użytkowych; w tym dekoracyjnych i modeli technicznych:

a) z zastosowaniem połączeń nierozłącznych: sklejanie klejem, wiązanie, szycie lub zszywanie zszywkami, sklejanie taśmą itp.,

b) używając połączeń rozłącznych: spinanie spinaczami biurowymi, wiązanie sznurkiem lub wstążką ozdobną,

c) bez użycia kleju, taśm, zszywek, np. wybrane modele technik origami, modele kartonowe nacinane,

d) z wykorzystaniem prądu elektrycznego: lampion, dekoracja świąteczna;

2. Stosowanie poznanych technologii przy wykonywaniu przedmiotów użytkowych lub montowaniu wybranych modeli/ urządzeń technicznych;

3. Wykonywanie przedmiotów/modeli/prac według własnego planu i opracowanego sposobu działania; stosowanie narzędzi i obsługi urządzeń technicznych.

4. Działanie i funkcję narzędzi i urządzeń wykorzystywanych w gospodarstwie domowym i w szkole; posługiwanie się bezpiecznie prostymi narzędziami pomiarowymi, urządzeniami z gospodarstwa domowego, a także urządzeniami dostępnymi w przedszkolu/szkole.

5. Ćwiczenia z zastosowaniem środków poliwalentnych

6. Ćwiczenia praktyczne, budowa konspektu, ewaluacja zajęć

Literatura:

Janicka-Panek T., Marginalizacja kształcenia technicznego w edukacji wczesnoszkolnej w Polsce, Sieć Badawcza-Łukasiewicz, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 2019

Janicka-Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki techniki nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, Łukasiewicz, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 2021

Janicka-Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), Instytut Technologii Eksploatacji-PIB, Radom 2018

Czasopisma: Bliżej Przedszkola, Życie Szkoły i inne

Uwagi:

Zadania techniczne będą adekwatne do wydarzeń w kalendarzu, pór roku, tradycji i zwyczajów.

Przewiduje się wykorzystywanie różnorodnych materiałów; także zaproponowanych przez studentów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin
Skrócony opis:

(1) Realizacja przedmiotu zaowocuje znajomością metodyki nauczania techniki w kontekście obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, diagnozowaniem i rozwijaniem zainteresowań technicznych przedszkolaków i młodszych uczniów.

(2) Warto przypomnieć sobie podstawy programowe dla wychowania przedszkolnego - Dz. U. z 2017r., poz. 356, zał. 1 oraz edukacji wczesnoszkolnej - z zał. 2, ponadto zagadnienia realizowane w ramach przedmiotu Podstawy edukacji technicznej (realizowane wcześniej). Zachęca się studentów, by podczas praktyk zaobserwować realizację zadań technicznych przez dzieci w przedszkolu oraz uczniów klas I-III w ramach integralnie ujętych zajęć w przedszkolu lub kształcenia zintegrowanego w edukacji wczesnoszkolnej.

Pełny opis:

Celem zajęć będzie przekonanie studentów o:

1. O potrzebie edukacji technicznej dziecka lub młodszego ucznia-idea inicjacji technicznej; Znaczenie dziecięcej aktywności w realizacji zadań technicznych

2. O projektowaniu działań technicznych dziecka lub uczniów z klas I-III

– Pojęcie podstawy programowej i programu nauczania-uczenia się a rodzaje zadań wytwórczych w przedszkolu i klasach I-III

– Cele nauczania-uczenia się techniki w przedszkolu i szkole podstawowej (klasy I-III); operacjonalizacja celów

3. Dobór treści kształcenia i planowanie zajęć z uwzględnieniem wybranych teorii na przykładzie adekwatnych zadań technicznych

4. Zasady, metody, formy i środki pracy; w tym wybrane materiały, narzędzia i urządzenia

- Zasady kształcenia technicznego

-Metody wychowania technicznego; klasyfikacje wybranych autorów

– Formy kształcenia oraz ich wybrane klasyfikacje

-Środki dydaktyczne i środki pracy – wybrane materiały, narzędzia i urządzenia oraz platformy, portale i filmy edukacyjne

5. Projektowanie, realizowanie i ocenianie zajęć technicznych dla dzieci i młodszych uczniów na podstawie analizy gotowych projektów oraz własnych pomysłów

6. Projektowanie zajęć według autorskich koncepcji studentów w nawiązaniu do:

a) techniki,

b)kultury,

c) sztuki ludowej

Literatura:

Podstawowa

1. Beck J., Dąbrowski A., Kazberuk J., Zadania techniczne. Praca –technika w klasach I-III. WSiP, Warszawa 1978 (wybrane fragmenty)

2. Bizerski T., Podręcznik metodyczny ,,Praca –Technika” w klasach I-III. Praca zbiorowa. WSiP, Warszawa 1978(wybrane fragmenty)

3. Janicka-Panek T., Marginalizacja kształcenia technicznego w edukacji wczesnoszkolnej w Polsce. ITeE-PIB, Radom 2019(wybrane fragmenty)

4. Janicka-Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki techniki nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, Łukasiewicz, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 2021(wybrane fragmenty)

5. Kazberuk J., Nauczanie pracy-techniki w klasach I-III. Zarys metodyki. WSiP, Warszawa 1990

6. Kozyra-Wiśniewska A., Tarka J., Zajęcia techniczne. Klasa 3. Wyd. Juka, Warszawa 2010

7. Nazar J., Kształtowanie zainteresowań technicznych dzieci i młodzieży. IW CRZZ, Warszawa 1975

8. Pochanke H. red., Dydaktyka techniki. PWN, Warszawa 1985 (wybrane fragmenty)

9. Rosa B., Rozwój pojęć technicznych u uczniów klas początkowych. WSiP, Warszawa 1982

10. Stanisławska E., Jak powstają pomysły? Życie Szkoły,1993/4 (wybrane tematycznie artykuły)

11. Stanisławska E., Nowe materiały – nowe pomysły. Życie Szkoły,1992/8

12. Stanisławska E., Od projektu do haftu. Życie Szkoły,1990/7

Uzupełniająca:

1. Furmanek W., Jutro edukacji technicznej. Wyd. UR, Rzeszów 2007 ((wybrane fragmenty)

2. Janicka-Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), Instytut Technologii Eksploatacji-PIB, Radom 2018(wybrane rozdziały)

Uwagi:

Materiały (różne rodzaje papieru, drewna, tkanin, tekstylia, plastiki, okazy naturalne i inne- wtórne wykorzystanie pojemników plastikowych ), urządzenia techniczne, narzędzia, klej, papier kolorowy, karton, bibuła, kostka introligatorska, nożyczki, dziurkacz, kolec, nóż, zszywacz biurowy, igła, naparstek, miara krawiecka, szczypce do drutu i inne.

Analiza przykładowych projektów z przedszkoli i klas I-III (edukacji wczesnoszkolnej).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)