Metodyka edukacji technicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-JM-4181S |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji technicznej |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr IV, tryb stacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest znajomość podstaw techniki oraz podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, wprowadzenie do metodyki zajęć technicznych: zapoznanie z treściami, celami, zasadami edukacji technicznej, metodami, formami zajęć, materiałami i narzędziami oraz sposobami planowania zajęć; w tym zajęć zintegrowanych, obejmujących edukację techniczną. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia w analizie podstawy programowej wych. przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej a następnie: 1. Wykonywanie przedmiotów użytkowych; w tym dekoracyjnych i modeli technicznych: a) z zastosowaniem połączeń nierozłącznych: sklejanie klejem, wiązanie, szycie lub zszywanie zszywkami, sklejanie taśmą itp., b) używając połączeń rozłącznych: spinanie spinaczami biurowymi, wiązanie sznurkiem lub wstążką ozdobną, c) bez użycia kleju, taśm, zszywek, np. wybrane modele technik origami, modele kartonowe nacinane, d) z wykorzystaniem prądu elektrycznego: lampion, dekoracja świąteczna; 2. Stosowanie poznanych technologii przy wykonywaniu przedmiotów użytkowych lub montowaniu wybranych modeli/ urządzeń technicznych; 3. Wykonywanie przedmiotów/modeli/prac według własnego planu i opracowanego sposobu działania; stosowanie narzędzi i obsługi urządzeń technicznych. 4. Działanie i funkcję narzędzi i urządzeń wykorzystywanych w gospodarstwie domowym i w szkole; posługiwanie się bezpiecznie prostymi narzędziami pomiarowymi, urządzeniami z gospodarstwa domowego, a także urządzeniami dostępnymi w przedszkolu/szkole. 5. Ćwiczenia z zastosowaniem środków poliwalentnych 6. Ćwiczenia praktyczne, budowa konspektu, ewaluacja zajęć |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Beck J., Dąbrowski A., Kazberuk J., Zadania techniczne. Praca –technika w klasach I-III. WSiP, Warszawa 1978 2. Bizerski T., Podręcznik metodyczny ,,Praca –Technika” w klasach I-III. Praca zbiorowa. WSiP, Warszawa 1978 3. Janicka-Panek T., Marginalizacja kształcenia technicznego w edukacji wczesnoszkolnej w Polsce. ITeE-PIB, Radom 2019 4. Jelinek J. A., Dziecko konstruktorem. Bliżej Przedszkola. Wyd. CEBP, Sp. z o.o., Kraków 2018 5. Kazberuk J., Nauczanie pracy-techniki w klasach I-III. Zarys metodyki. WSiP, Warszawa 1990 6. Kozyra-Wiśniewska A., Tarka J., Zajęcia techniczne. Klasa 3. Wyd. Juka, Warszawa 2010 7. Nazar J., Kształtowanie zainteresowań technicznych dzieci i młodzieży. IW CRZZ, Warszawa 1975 8. Pochanke H. red., Dydaktyka techniki. PWN, Warszawa 1985 9. Rosa B., Rozwój pojęć technicznych u uczniów klas początkowych. WSiP, Warszawa 1982 10. Stanisławska E., Jak powstają pomysły? Życie Szkoły,1993/4 11. Stanisławska E., Nowe materiały – nowe pomysły. Życie Szkoły,1992/8 12. Stanisławska E., Od projektu do haftu. Życie Szkoły,1990/7 |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: pojęcia związane z edukacją techniczną, m.in. takie, jak: technika, organizacja pracy, stanowisko pracy, elementy kultury pracy, materiałoznawstwo, technologia wytwarzania, informacja techniczna, urządzenia techniczne, narzędzia, proces wytwórczy, bhp i inne potrzebę wdrażania dzieci i młodszych uczniów do świadomego, zorganizowanego i efektywnego działania praktycznego poprzez celowo dobrane zadania wytwórcze, dostosowane do wieku dzieci i ich zainteresowań cele, treści, metody, formy, pomoce dydaktyczne i materiały niezbędne w metodyce edukacji technicznej; rozumie potrzebę działania dzieci, zna warunki sprzyjające dobrej organizacji pracy Student potrafi: zaplanować (w konspekcie lub/i projekcie edukacyjnym), zrealizować i dokonać oceny wykonanych zadań technicznych rozpoznawać materiały takie, jak różne rodzaje papieru, drewna, tkanin i inne oraz dobierać je do prac wytwórczych – określać ich własności fizyczne i zastosowanie w życiu codziennym oraz gospodarce i przemyśle potrafi korzystać z informacji technicznej i posługiwać się prostymi narzędziami pomiarowymi, narzędziami obróbczymi i urządzeniami technicznymi, zgodnie z zasadami bezpiecznego użytkowania Student jest gotów do: realizacji ustalonych w grupie, zgodnych z podstawą programową, zadań technicznych i przedmiotów użytkowych typu: pudełka na liczmany, czapka karnawałowa, kwiaty do dekoracji, chorągiewki, kotyliony, kukiełki, zabawki , gry i makiety, wiatraczek, waga, znaki drogowe i inne zadania wykonywania prac montażowych i demontażowych prostych modeli urządzeń technicznych z zestawu gotowych elementów łączenia elementów z zastosowaniem połączeń nierozłącznych, jak sklejanie, wiązanie; stosowania następujących czynności technologicznych: składania, zagniatania, nakłuwania, zwijania, przeplatania, oklejania, szycia ściegiem przed igłą, ściegiem fastrygowym poszanowania pracy ludzi różnych zawodów i przekazania tej postawy dzieciom i uczniom |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa WIEDZA –czytanie literatury, podstawy programowej, powtarzanie materiału, obserwacja aktywności studentów podczas realizacji zadań z zakresu edukacji technicznej dzieci/młodszych uczniów, udział w dyskusji, stosowanie zasad oceny wykonanych zadań zgodnie z kryteriami , obowiązującymi w edukacji technicznej, PED2_W04, PED2_W15, PED2_W26. UMIEJĘTNOŚCI - wykonanie wybranego projektu/konspektu zajęć, prezentacja w grupie studentów (symulacja zajęć), pokaz umiejętności związanych z planowaniem, wdrażaniem i ewaluowaniem (prezentacją ) projektu, PED2_U02, PED2_U03, PED2_U05, PED2_U12. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - obserwacja pracy studenta w trakcie zajęć i realizacji zadań, informacja zwrotna od wykładowcy, informacja zwrotna od innych studentów, wykazanie się konkretnymi kompetencjami społecznymi w trakcie realizacji konkretnego projektu technicznego, realizacji wyznaczonych przez prowadzącego zadań w trakcie zajęć, informacja zwrotna z ewaluacji zajęć w grupie, interpretacja wniosków i rekomendacji, PED2_K02, PED2_K04, PED2_K06, PED2_K08 . Oć= Zt x 0,6+ P x 0,4 Oć – ocena końcowa ćwiczeń Zt – Zadanie techniczne; prezentacja treści: wybrane treści z obszaru kształcenia technicznego (realizacja w parach zleconego zadania) – ocena merytoryczna opracowanych treści oraz ocena umiejętności prezentowania tych treści i zorganizowania ćwiczeń praktycznych w grupie studentów, w tym: przekonywania, animowania dyskusji, uzasadniania własnego stanowiska: waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,6 P – postawa na zajęciach (czynny udział w zajęciach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, obecność): waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4 E-test sprawdzający Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana będzie na podstawie następującej skali: poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5. |
Praktyki zawodowe: |
Podczas praktyk warto obserwować zajęcia z zakresu wychowania technicznego w przedszkolu oraz edukacji technicznej w klasach I-III. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT ĆW-P
ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest znajomość podstaw techniki oraz podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, wprowadzenie do metodyki zajęć technicznych: zapoznanie z treściami, celami, zasadami edukacji technicznej, metodami, formami zajęć, materiałami i narzędziami oraz sposobami planowania zajęć; w tym zajęć zintegrowanych, obejmujących edukację techniczną. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia w analizie podstawy programowej wych. przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej a następnie: 1. Wykonywanie przedmiotów użytkowych; w tym dekoracyjnych i modeli technicznych: a) z zastosowaniem połączeń nierozłącznych: sklejanie klejem, wiązanie, szycie lub zszywanie zszywkami, sklejanie taśmą itp., b) używając połączeń rozłącznych: spinanie spinaczami biurowymi, wiązanie sznurkiem lub wstążką ozdobną, c) bez użycia kleju, taśm, zszywek, np. wybrane modele technik origami, modele kartonowe nacinane, d) z wykorzystaniem prądu elektrycznego: lampion, dekoracja świąteczna; 2. Stosowanie poznanych technologii przy wykonywaniu przedmiotów użytkowych lub montowaniu wybranych modeli/ urządzeń technicznych; 3. Wykonywanie przedmiotów/modeli/prac według własnego planu i opracowanego sposobu działania; stosowanie narzędzi i obsługi urządzeń technicznych. 4. Działanie i funkcję narzędzi i urządzeń wykorzystywanych w gospodarstwie domowym i w szkole; posługiwanie się bezpiecznie prostymi narzędziami pomiarowymi, urządzeniami z gospodarstwa domowego, a także urządzeniami dostępnymi w przedszkolu/szkole. 5. Ćwiczenia z zastosowaniem środków poliwalentnych 6. Ćwiczenia praktyczne, budowa konspektu, ewaluacja zajęć |
|
Literatura: |
Janicka-Panek T., Marginalizacja kształcenia technicznego w edukacji wczesnoszkolnej w Polsce, Sieć Badawcza-Łukasiewicz, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 2019 Janicka-Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki techniki nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, Łukasiewicz, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 2021 Janicka-Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), Instytut Technologii Eksploatacji-PIB, Radom 2018 Czasopisma: Bliżej Przedszkola, Życie Szkoły i inne |
|
Uwagi: |
Zadania techniczne będą adekwatne do wydarzeń w kalendarzu, pór roku, tradycji i zwyczajów. Przewiduje się wykorzystywanie różnorodnych materiałów; także zaproponowanych przez studentów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-09-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
(1) Realizacja przedmiotu zaowocuje znajomością metodyki nauczania techniki w kontekście obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, diagnozowaniem i rozwijaniem zainteresowań technicznych przedszkolaków i młodszych uczniów. (2) Warto przypomnieć sobie podstawy programowe dla wychowania przedszkolnego - Dz. U. z 2017r., poz. 356, zał. 1 oraz edukacji wczesnoszkolnej - z zał. 2, ponadto zagadnienia realizowane w ramach przedmiotu Podstawy edukacji technicznej (realizowane wcześniej). Zachęca się studentów, by podczas praktyk zaobserwować realizację zadań technicznych przez dzieci w przedszkolu oraz uczniów klas I-III w ramach integralnie ujętych zajęć w przedszkolu lub kształcenia zintegrowanego w edukacji wczesnoszkolnej. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć będzie przekonanie studentów o: 1. O potrzebie edukacji technicznej dziecka lub młodszego ucznia-idea inicjacji technicznej; Znaczenie dziecięcej aktywności w realizacji zadań technicznych 2. O projektowaniu działań technicznych dziecka lub uczniów z klas I-III – Pojęcie podstawy programowej i programu nauczania-uczenia się a rodzaje zadań wytwórczych w przedszkolu i klasach I-III – Cele nauczania-uczenia się techniki w przedszkolu i szkole podstawowej (klasy I-III); operacjonalizacja celów 3. Dobór treści kształcenia i planowanie zajęć z uwzględnieniem wybranych teorii na przykładzie adekwatnych zadań technicznych 4. Zasady, metody, formy i środki pracy; w tym wybrane materiały, narzędzia i urządzenia - Zasady kształcenia technicznego -Metody wychowania technicznego; klasyfikacje wybranych autorów – Formy kształcenia oraz ich wybrane klasyfikacje -Środki dydaktyczne i środki pracy – wybrane materiały, narzędzia i urządzenia oraz platformy, portale i filmy edukacyjne 5. Projektowanie, realizowanie i ocenianie zajęć technicznych dla dzieci i młodszych uczniów na podstawie analizy gotowych projektów oraz własnych pomysłów 6. Projektowanie zajęć według autorskich koncepcji studentów w nawiązaniu do: a) techniki, b)kultury, c) sztuki ludowej |
|
Literatura: |
Podstawowa 1. Beck J., Dąbrowski A., Kazberuk J., Zadania techniczne. Praca –technika w klasach I-III. WSiP, Warszawa 1978 (wybrane fragmenty) 2. Bizerski T., Podręcznik metodyczny ,,Praca –Technika” w klasach I-III. Praca zbiorowa. WSiP, Warszawa 1978(wybrane fragmenty) 3. Janicka-Panek T., Marginalizacja kształcenia technicznego w edukacji wczesnoszkolnej w Polsce. ITeE-PIB, Radom 2019(wybrane fragmenty) 4. Janicka-Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki techniki nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, Łukasiewicz, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 2021(wybrane fragmenty) 5. Kazberuk J., Nauczanie pracy-techniki w klasach I-III. Zarys metodyki. WSiP, Warszawa 1990 6. Kozyra-Wiśniewska A., Tarka J., Zajęcia techniczne. Klasa 3. Wyd. Juka, Warszawa 2010 7. Nazar J., Kształtowanie zainteresowań technicznych dzieci i młodzieży. IW CRZZ, Warszawa 1975 8. Pochanke H. red., Dydaktyka techniki. PWN, Warszawa 1985 (wybrane fragmenty) 9. Rosa B., Rozwój pojęć technicznych u uczniów klas początkowych. WSiP, Warszawa 1982 10. Stanisławska E., Jak powstają pomysły? Życie Szkoły,1993/4 (wybrane tematycznie artykuły) 11. Stanisławska E., Nowe materiały – nowe pomysły. Życie Szkoły,1992/8 12. Stanisławska E., Od projektu do haftu. Życie Szkoły,1990/7 Uzupełniająca: 1. Furmanek W., Jutro edukacji technicznej. Wyd. UR, Rzeszów 2007 ((wybrane fragmenty) 2. Janicka-Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), Instytut Technologii Eksploatacji-PIB, Radom 2018(wybrane rozdziały) |
|
Uwagi: |
Materiały (różne rodzaje papieru, drewna, tkanin, tekstylia, plastiki, okazy naturalne i inne- wtórne wykorzystanie pojemników plastikowych ), urządzenia techniczne, narzędzia, klej, papier kolorowy, karton, bibuła, kostka introligatorska, nożyczki, dziurkacz, kolec, nóż, zszywacz biurowy, igła, naparstek, miara krawiecka, szczypce do drutu i inne. Analiza przykładowych projektów z przedszkoli i klas I-III (edukacji wczesnoszkolnej). |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".