"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy edukacji zdrowotnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-JM-4101N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy edukacji zdrowotnej
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przedmiot wyposaża studentów w wiedzę i umiejętności niezbędne do projektowania i realizowania zajęć z metodyki edukacji zdrowotnej z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym.

Pełny opis:

Wykłady

1. Pojęcie , geneza, zadania edukacji zdrowotnej. Zdrowie człowieka i jego wymiary. Holistyczne ujęcie zdrowia.

2. Zachowania ryzykowne dzieci, czynniki ryzyka i czynniki chroniące.

3. Edukacja zdrowotna w ujęciu profilaktycznym: poziomy i standardy profilaktyki szkolnej.

4. Klimat i kultura szkoły a zdrowie psychiczne uczniów.

5. Tożsamość i samoocena a rozwój dziecka.

6. Zdrowie psychiczne nauczycieli.

Ćwiczenia

1. Edukacja zdrowotna w dokumentach oświatowych.

2. Szkoła i przedszkole otwarte na dziecko. Kierunki i zadania nauczyciela w pracy z dzieckiem w aspekcie edukacji zdrowotnej.

3. Edukacja zdrowotna na poszczególnych etapach kształcenia (wiek przedszkolny, młodszy wiek szkolny).

4. Edukacja zdrowotna w programie profilaktyczno-wychowawczym.

5. Wiedza i sposoby pracy z dzieckiem z zaburzeniami: odżywiania, lękowymi, tikowymi, cukrzycą, chorobami psychotycznymi, astmą, hemofilią, padaczką, adhd, autyzmem, depresją, przewlekle chorym.

6. Kryteria dojrzałej osobowości człowieka. Nauczyciel z dojrzałą osobowością w prowadzeniu dydaktyczno-wychowawczym dziecka.

Literatura:

Materiały ORE z cyklu: One są wśród nas. Pub. internetowe.

Syrek E., Borzucka- Sitkiewicz K.: Edukacja zdrowotna, Warszawa 2009.

Szewczyk, Tadeusz : Pedagogika zdrowia // W : Pedagogika. T. 3, Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej / red. nauk. Bogusław Śliwerski. - Gdańsk 2006.

Woynarowska B. (red.): Szkoła promująca zdrowie. Warszawa 2015

Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Warszawa 2007.

Woynarowska B., Sokołowska M.: Ścieżka edukacyjna – edukacja prozdrowotna i promocja zdrowia w szkole. Warszawa 2001.

Woynarowska‑Sołdan M., Woynarowska B.: Przedszkole promujące zdrowie. Warszawa 2015

Efekty uczenia się:

WIEDZA

(„Student zna i rozumie...”)

1. przedmiot, cele i zadania podstaw edukacji zdrowotnej, kluczowe pojęcia oraz zjawiska z zakresu zdrowia i edukacji zdrowotnej wyjaśnia wybrane zagadnienia związane z edukacją zdrowotną wskazując ich zastosowanie w praktyce edukacyjnej na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym; PED2_W02

2. dysponuje poszerzoną i pogłębioną wiedzą związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu edukacji zdrowotnej; PED2_W03

UMIEJĘTNOŚCI

(„Student potrafi…”)

1. dostrzega wzajemne związki między zdrowiem a funkcjonowaniem dziecka w środowisku przedszkolnym i szkolnym, analizuje i interpretuje zaobserwowane zjawiska społeczne i odnosi je do projektowania działań w obrębie edukacji zdrowotnej dzieci;PED2_U01

2. w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i piśmie w języku polskim na wybrane zagadnienia z zakresu podstaw edukacji zdrowotnej;

PED2_U06

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

(„Student jest gotów do…”)

1. krytycznej oceny poziomu posiadanej wiedzy z zakresu edukacji zdrowotnej i , rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego;PED2_K01

2. wykorzystania wiedzy dotyczącej podstaw edukacji zdrowotnej w celu projektowania działań edukacyjnych z tego zakresu w przedszkolu i klasach 1-3;PED2_K04.

Metody i kryteria oceniania:

WIEDZA (test), PED2_W02, PED2_W03,

UMIEJĘTNOŚCI (projektowanie i prezentowanie rozwiązań z zakresu podstaw edukacji zdrowotnej, - prezentacje indywidualne i grupowe, PED2_U01, PED2_U06,

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (ocena postawy i aktywności w trakcie zajęć) PED2_K01, PED2_K04.

Skala ocen i sposób obliczania oceny końcowej:

WYKŁAD:

90.00 % i więcej : bardzo dobry (5)

80.00 % i więcej dobry plus (4,5)

70.00 % i więcej dobry (4)

60.00 % i więcej dostateczny plus (3,5)

55.00 % i więcej dostateczny (3)

Poniżej 55.00 % niedostateczny (2)

ĆWICZENIA

80% projektowanie i prezentowanie rozwiązań z zakresu podstaw edukacji społeczno-przyrodniczej – prezentacje indywidualne i grupowe.

20%:(ocena postawy i aktywności w trakcie zajęć)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Flanz
Prowadzący grup: Jolanta Flanz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-3 (2024-06-10)