Podstawy edukacji zdrowotnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-JM-4101N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy edukacji zdrowotnej |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot wyposaża studentów w wiedzę i umiejętności niezbędne do projektowania i realizowania zajęć z metodyki edukacji zdrowotnej z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Pojęcie , geneza, zadania edukacji zdrowotnej. Zdrowie człowieka i jego wymiary. Holistyczne ujęcie zdrowia. 2. Zachowania ryzykowne dzieci, czynniki ryzyka i czynniki chroniące. 3. Edukacja zdrowotna w ujęciu profilaktycznym: poziomy i standardy profilaktyki szkolnej. 4. Klimat i kultura szkoły a zdrowie psychiczne uczniów. 5. Tożsamość i samoocena a rozwój dziecka. 6. Zdrowie psychiczne nauczycieli. Ćwiczenia 1. Edukacja zdrowotna w dokumentach oświatowych. 2. Szkoła i przedszkole otwarte na dziecko. Kierunki i zadania nauczyciela w pracy z dzieckiem w aspekcie edukacji zdrowotnej. 3. Edukacja zdrowotna na poszczególnych etapach kształcenia (wiek przedszkolny, młodszy wiek szkolny). 4. Edukacja zdrowotna w programie profilaktyczno-wychowawczym. 5. Wiedza i sposoby pracy z dzieckiem z zaburzeniami: odżywiania, lękowymi, tikowymi, cukrzycą, chorobami psychotycznymi, astmą, hemofilią, padaczką, adhd, autyzmem, depresją, przewlekle chorym. 6. Kryteria dojrzałej osobowości człowieka. Nauczyciel z dojrzałą osobowością w prowadzeniu dydaktyczno-wychowawczym dziecka. |
Literatura: |
Materiały ORE z cyklu: One są wśród nas. Pub. internetowe. Syrek E., Borzucka- Sitkiewicz K.: Edukacja zdrowotna, Warszawa 2009. Szewczyk, Tadeusz : Pedagogika zdrowia // W : Pedagogika. T. 3, Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej / red. nauk. Bogusław Śliwerski. - Gdańsk 2006. Woynarowska B. (red.): Szkoła promująca zdrowie. Warszawa 2015 Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Warszawa 2007. Woynarowska B., Sokołowska M.: Ścieżka edukacyjna – edukacja prozdrowotna i promocja zdrowia w szkole. Warszawa 2001. Woynarowska‑Sołdan M., Woynarowska B.: Przedszkole promujące zdrowie. Warszawa 2015 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA („Student zna i rozumie...”) 1. przedmiot, cele i zadania podstaw edukacji zdrowotnej, kluczowe pojęcia oraz zjawiska z zakresu zdrowia i edukacji zdrowotnej wyjaśnia wybrane zagadnienia związane z edukacją zdrowotną wskazując ich zastosowanie w praktyce edukacyjnej na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym; PED2_W02 2. dysponuje poszerzoną i pogłębioną wiedzą związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu edukacji zdrowotnej; PED2_W03 UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”) 1. dostrzega wzajemne związki między zdrowiem a funkcjonowaniem dziecka w środowisku przedszkolnym i szkolnym, analizuje i interpretuje zaobserwowane zjawiska społeczne i odnosi je do projektowania działań w obrębie edukacji zdrowotnej dzieci;PED2_U01 2. w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i piśmie w języku polskim na wybrane zagadnienia z zakresu podstaw edukacji zdrowotnej; PED2_U06 KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”) 1. krytycznej oceny poziomu posiadanej wiedzy z zakresu edukacji zdrowotnej i , rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego;PED2_K01 2. wykorzystania wiedzy dotyczącej podstaw edukacji zdrowotnej w celu projektowania działań edukacyjnych z tego zakresu w przedszkolu i klasach 1-3;PED2_K04. |
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA (test), PED2_W02, PED2_W03, UMIEJĘTNOŚCI (projektowanie i prezentowanie rozwiązań z zakresu podstaw edukacji zdrowotnej, - prezentacje indywidualne i grupowe, PED2_U01, PED2_U06, KOMPETENCJE SPOŁECZNE (ocena postawy i aktywności w trakcie zajęć) PED2_K01, PED2_K04. Skala ocen i sposób obliczania oceny końcowej: WYKŁAD: 90.00 % i więcej : bardzo dobry (5) 80.00 % i więcej dobry plus (4,5) 70.00 % i więcej dobry (4) 60.00 % i więcej dostateczny plus (3,5) 55.00 % i więcej dostateczny (3) Poniżej 55.00 % niedostateczny (2) ĆWICZENIA 80% projektowanie i prezentowanie rozwiązań z zakresu podstaw edukacji społeczno-przyrodniczej – prezentacje indywidualne i grupowe. 20%:(ocena postawy i aktywności w trakcie zajęć) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Flanz | |
Prowadzący grup: | Jolanta Flanz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".