"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy edukacji technicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-JM-4081S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy edukacji technicznej
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr IV, tryb stacjonarny
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zajęcia dają podstawy studentom do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji technicznej/wychowania technicznego w przedszkolach oraz edukacji wczesnoszkolnej.

Pełny opis:

ZAKRES TREŚCI Wykłady

1. Planowanie i realizacja własnych projektów/prac; współdziałanie w grupie;

2. Znaczenie oraz konieczność zachowania ładu, porządku i dobrej organizacji miejsca pracy ze względów bezpieczeństwa;

3. Zasady i wartości w ocenianiu zadań technicznych: systematyczność działania, pracowitość, konsekwencja, gospodarność, oszczędność, umiar w odniesieniu do korzystania z czasu, materiałów, narzędzi i urządzeń;

4. Organizacja pracy, wykorzystanie urządzeń technicznych i technologii; z uwzględnieniem selekcji informacji, wykonywania czynności użytecznych lub potrzebnych;

5. Odczytywanie podstawowych informacji technicznych i stosowanie w działaniu podczas wykonania wybranych prac;

6. Sposoby użytkowania: materiałów, narzędzi, urządzeń zgodnie z instrukcją, w tym multimedialną;

Ćwiczenia

1. Wykonywanie przedmiotów użytkowych; w tym dekoracyjnych i modeli technicznych:

a) z zastosowaniem połączeń nierozłącznych: sklejanie klejem, wiązanie, szycie lub zszywanie zszywkami, sklejanie taśmą itp.,

b) używając połączeń rozłącznych: spinanie spinaczami biurowymi, wiązanie sznurkiem lub wstążką ozdobną,

c) bez użycia kleju, taśm, zszywek, np. wybrane modele technik origami, modele kartonowe nacinane,

d) z wykorzystaniem prądu elektrycznego: lampion, dekoracja świąteczna;

2. Stosowanie poznanych technologii przy wykonywaniu przedmiotów użytkowych lub montowaniu wybranych modeli/ urządzeń technicznych;

3. Wykonywanie przedmiotów/modeli/prac według własnego planu i opracowanego sposobu działania; stosowanie narzędzi i obsługi urządzeń technicznych.

4. Działanie i funkcję narzędzi i urządzeń wykorzystywanych w gospodarstwie domowym i w szkole; posługiwanie się bezpiecznie prostymi narzędziami pomiarowymi, urządzeniami z gospodarstwa domowego, a także urządzeniami dostępnymi w przedszkolu/szkole.

5. Ćwiczenia z zastosowaniem środków poliwalentnych

6. Ćwiczenia praktyczne, budowa konspektu, ewaluacja zajęć-4 godz.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Beck J., Dąbrowski A., Kazberuk J., Zadania techniczne. Praca –technika w klasach I-III. WSiP, Warszawa 1978

2. Bizerski T., Podręcznik metodyczny ,,Praca –Technika” w klasach I-III. Praca zbiorowa. WSiP, Warszawa 1978

3. Janicka-Panek T., Marginalizacja kształcenia technicznego w edukacji wczesnoszkolnej w Polsce. ITeE-PIB, Radom 2019

4. Jelinek J. A., Dziecko konstruktorem. Bliżej Przedszkola. Wyd. CEBP, Sp. z o.o., Kraków 2018

5. Kazberuk J., Nauczanie pracy-techniki w klasach I-III. Zarys metodyki. WSiP, Warszawa 1990

6. Kozyra-Wiśniewska A., Tarka J., Zajęcia techniczne. Klasa 3. Wyd. Juka, Warszawa 2010

7. Nazar J., Kształtowanie zainteresowań technicznych dzieci i młodzieży. IW CRZZ, Warszawa 1975

8. Pochanke H. red., Dydaktyka techniki. PWN, Warszawa 1985

9. Rosa B., Rozwój pojęć technicznych u uczniów klas początkowych. WSiP, Warszawa 1982

10. Stanisławska E., Jak powstają pomysły? Życie Szkoły,1993/4

11. Stanisławska E., Nowe materiały – nowe pomysły. Życie Szkoły,1992/8

12. Stanisławska E., Od projektu do haftu. Życie Szkoły,1990/7

Literatura uzupełniająca

1. Furmanek W., Jutro edukacji technicznej. Wyd. UR, Rzeszów 2007

2. Nowacki T.W., Tworząca ręka. Wyd. ITeE-PIB, Radom 2008

3. Sałata E., Nauczanie problemowe w edukacji technicznej. Wyd. ITeE-PIB, Radom 2010

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student zna i rozumie:

1 w stopniu pogłębionym pojęcia związane z edukacją techniczną, m.in. takie, jak: technika, organizacja pracy, stanowisko pracy, elementy kultury pracy, materiałoznawstwo, technologia wytwarzania, informacja techniczna, urządzenia techniczne, narzędzia, proces wytwórczy, bhp i inne

2 potrzebę wdrażania dzieci i młodszych uczniów do świadomego, zorganizowanego i efektywnego działania praktycznego poprzez celowo dobrane zadania wytwórcze, dostosowane do wieku dzieci i ich zainteresowań

3 cele, treści, metody, formy, pomoce dydaktyczne i materiały niezbędne w metodyce edukacji technicznej; rozumie potrzebę działania dzieci, zna warunki sprzyjające dobrej organizacji pracy PED2_W26

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi:

1 zaplanować (w konspekcie lub/i projekcie edukacyjnym), zrealizować i dokonać oceny wykonanych zadań technicznych PED2_U02

2 rozpoznawać materiały takie, jak różne rodzaje papieru, drewna, tkanin i inne oraz dobierać je do prac wytwórczych – określać ich własności fizyczne i zastosowanie w życiu codziennym oraz gospodarce i przemyśle

3 potrafi korzystać z informacji technicznej i posługiwać się prostymi narzędziami pomiarowymi, narzędziami obróbczymi i urządzeniami technicznymi, zgodnie z zasadami bezpiecznego użytkowania

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student jest gotów do:

1 realizacji ustalonych w grupie, zgodnych z podstawą programową, zadań technicznych i przedmiotów użytkowych typu: pudełka na liczmany, czapka karnawałowa, kwiaty do dekoracji, chorągiewki, kotyliony, kukiełki, zabawki , gry i makiety, wiatraczek, waga, znaki drogowe i inne zadania

2 wykonywania prac montażowych i demontażowych prostych modeli urządzeń technicznych z zestawu gotowych elementów

3 łączenia elementów z zastosowaniem połączeń nierozłącznych, jak sklejanie, wiązanie; stosowania następujących czynności technologicznych: składania, zagniatania, nakłuwania, zwijania, przeplatania, oklejania, szycia ściegiem przed igłą, ściegiem fastrygowym

4 poszanowania pracy ludzi różnych zawodów i przekazania tej postawy dzieciom i uczniom

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa

WIEDZA –czytanie literatury, podstawy programowej, powtarzanie materiału, obserwacja aktywności studentów podczas realizacji zadań z zakresu edukacji technicznej dzieci/młodszych uczniów, udział w dyskusji, stosowanie zasad oceny wykonanych zadań zgodnie z kryteriami , obowiązującymi w edukacji technicznej, .

UMIEJĘTNOŚCI - wykonanie wybranego projektu/konspektu zajęć, prezentacja w grupie studentów (symulacja zajęć), pokaz umiejętności związanych z planowaniem, wdrażaniem i ewaluowaniem (prezentacją ) projektu

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - obserwacja pracy studenta w trakcie zajęć i realizacji zadań, informacja zwrotna od wykładowcy, informacja zwrotna od innych studentów, wykazanie się konkretnymi kompetencjami społecznymi w trakcie realizacji konkretnego projektu technicznego, realizacji wyznaczonych przez prowadzącego zadań w trakcie zajęć, informacja zwrotna z ewaluacji zajęć w grupie, interpretacja wniosków i rekomendacji, PED2_K02, PED2_K04, PED2_K06, PED2_K08 .

Oć= Zt x 0,6+ P x 0,4

Oć – ocena końcowa ćwiczeń

Zt – Zadanie techniczne; prezentacja treści: wybrane treści z obszaru kształcenia technicznego (realizacja w parach zleconego zadania) – ocena merytoryczna opracowanych treści oraz ocena umiejętności prezentowania tych treści i zorganizowania ćwiczeń praktycznych w grupie studentów, w tym: przekonywania, animowania dyskusji, uzasadniania własnego stanowiska: waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,6

P – postawa na zajęciach (czynny udział w zajęciach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, obecność): waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4

E-test sprawdzający

Skala ocen:

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

niedostateczny (2)

Ocena ustalana będzie na podstawie następującej skali:

poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5.

Praktyki zawodowe:

Wskazana obserwacja zajęć i realizacji treści z zakresu wychowania technicznego w przedszkolu oraz edukacji technicznej w klasach I-III sp.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-15 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Znajomość obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w zakresie edukacji technicznej, analiza aktualnie obowiązujących, wybranych programów wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, poznanie własności materiałów oraz niektórych narzędzi/urządzeń.

Pełny opis:

1. Historia wychowania technicznego; rodowód oraz przejawy obecności w historii myśli pedagogicznej; technika a sztuka

2. Pojęcia związane z edukacją techniczną oraz procesem wytwórczym, m.in. takie jak: technika, organizacja pracy, stanowisko pracy, elementy kultury pracy, materiałoznawstwo, technologia wytwarzania, informacja techniczna, urządzenia techniczne, narzędzia, proces wytwórczy, bhp i inne

3. Uzasadnienie zajęć technicznych w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej; cele i zadania, funkcje; uzasadnienie dla prac ręcznych.

4. Technika w integralnym wychowaniu przedszkolnym oraz zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej; cele, zadania i funkcje, projekty

5. Planowanie procesu wytwórczego; pojęcie dobrej organizacji pracy; zasady bhp na zajęciach technicznych

6. Charakterystyka edukacji technicznej w obowiązującej podstawie programowej; niezbędne warunki realizacji; szanse i zagrożenia.

7. Kompetencje użytkownika wytworów techniki, majsterkowicza i przyszłego wynalazcy; elementy kultury pracy.

8. Technika na marginesie czy w centrum integracji w wybranych projektach metodycznych/edukacyjnych.

9. Materiały (np. papier, drewno, tkanina, plastik i inne), urządzenia techniczne i narzędzia w edukacji technicznej dzieci i młodszych uczniów.

10. Konspekty zajęć z edukacji technicznej; budowa konspektu, modele zajęć

11. Ćwiczenia w projektowaniu zajęć z zakresu edukacji technicznej;

12. Korzystanie z informacji technicznej oraz instrukcji podczas wykonywania zadań; czytanie prostych schematów

13. Funkcje edukacji technicznej; elementy orientacji zawodowej; znaczenie prac użytkowych na rzecz przedszkola, szkoły i środowiska

14. Historia wybranych wynalazków; projekty, np.: Wynalazki, które zmieniły historię ludzkości

15. Wybrane prace użytkowe w przedszkolu i klasach I-III

Literatura:

dotychczasowe źródła oraz ,publikacje lub artykuły Jana Amosa Jelinka, według dostępności

Uwagi:

Studentom zostanie udostępniona publikacja w wersji cyfrowej w celu samokształcenia oraz zdania relacji w grupie z zakresu wartości danego rozdziału, Nowacki T.W., Tworząca ręka. Wyd. ITeE-PIB, Radom 2008

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do rozumienia, na czym polega psychofizyczny rozwój dziecka, organizowania działalności wytwórczej na miarę możliwości dzieci w wieku przedszkolnym i młodszych uczniów oraz do realizacji zajęć z metodyki edukacji technicznej. Niezbędna będzie znajomość obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w zakresie edukacji technicznej, analiza aktualnie obowiązujących, wybranych programów wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, poznanie własności różnorodnych materiałów oraz niektórych narzędzi i urządzeń. Studentom zostanie udostępniona publikacja w wersji cyfrowej w celu samokształcenia oraz zdania relacji w grupie z zakresu wartości edukacyjnych danego rozdziału, Nowacki T.W., Tworząca ręka. Wyd. ITeE-PIB, Radom 2008

Pełny opis:

Student pozna podczas zajęć założenia, cele i treści kształcenia ogólnotechnicznego dzieci lub uczniów oraz sytuację dziecka w świecie współczesnej techniki, a także pojęcia (terminologię) związane z aktywnością techniczną w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz procesem wytwórczym, m.in. takie jak: technika, organizacja pracy, stanowisko pracy, elementy kultury pracy, materiałoznawstwo, technologia wytwarzania, informacja techniczna, urządzenia techniczne, narzędzia, proces wytwórczy, bhp i inne. Treścią zajęć będą także cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej w zakresie techniki, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania, znaczenie wykonywania prac użytkowych na rzecz przedszkola i szkoły.

Literatura:

Podstawowa

1. Beck J., Dąbrowski A., Kazberuk J., Zadania techniczne. Praca –technika w klasach I-III. WSiP, Warszawa 1978 (wybrane rozdziały)

2. Bizerski T., Podręcznik metodyczny ,,Praca –Technika” w klasach I-III. Praca zbiorowa. WSiP, Warszawa 1978 (wybrane rozdziały)

3. Janicka-Panek T., Marginalizacja kształcenia technicznego w edukacji wczesnoszkolnej w Polsce. ITeE-PIB, Radom 2019

4. Janicka-Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki edukacji technicznej dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. ITeE-PIB, Radom 2023

5. Jelinek J. A., Dziecko konstruktorem. Bliżej Przedszkola. Wyd. CEBP, Sp. z o.o., Kraków 2018

6. Kazberuk J., Nauczanie pracy-techniki w klasach I-III. Zarys metodyki. WSiP, Warszawa 1990 (wybrane rozdziały)

7. Kozyra-Wiśniewska A., Tarka J., Zajęcia techniczne. Klasa 3. Wyd. Juka, Warszawa 2010

8. Pochanke H. red., Dydaktyka techniki. PWN, Warszawa 1985 (wybrane rozdziały)

9. Rosa B., Rozwój pojęć technicznych u uczniów klas początkowych. WSiP, Warszawa 1982

10. Wybrane artykuły Eleonory Stanisławskiej w ŻYCIU SZKOŁY, poświęcone wychowaniu technicznemu

Uzupełniająca

1. Janicka-Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy ( bhp). ITeE-PIB, Radom 2018 (wybrane rozdziały)

2. Nowacki T.W., Tworząca ręka. Wyd. ITeE-PIB, Radom 2008

3. Pakiety edukacyjne, podręczniki do zajęć zintegrowanych w klasach I-III, portale i strony www

Uwagi:

Planuje się zajęcia poza uczelnią, wycieczki np. do Parowozowni w Skierniewicach, Muzeum Historii Skierniewic, Muzeum Guzików w Łowiczu itp.

Warto przygotować sobie następujące materiały:

Materiały (różne rodzaje okazów naturalnych, papieru, drewna, tkanin, tekstyliów, metali, plastiku i innych materiałów), urządzenia techniczne, narzędzia, klej, papier kolorowy, karton, naturalne materiały (kasztany, orzechy, żołędzie, patyki, szyszki, słoma, nasiona i inne).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)