Podstawy edukacji technicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-JM-4081N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy edukacji technicznej |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr IV, tryb niestacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia dają podstawy studentom do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji technicznej/wychowania technicznego w przedszkolach oraz edukacji wczesnoszkolnej. |
Pełny opis: |
ZAKRES TREŚCI Wykłady 1. Podstawa programowa-zadania i cele edukacji technicznej; Planowanie i realizacja własnych projektów/prac; współdziałanie w grupie; 2. Znaczenie oraz konieczność zachowania ładu, porządku i dobrej organizacji miejsca pracy ze względów bezpieczeństwa; 3. Zasady i wartości w ocenianiu zadań technicznych: systematyczność działania, pracowitość, konsekwencja, gospodarność, oszczędność, umiar w odniesieniu do korzystania z czasu, materiałów, narzędzi i urządzeń; 4. Organizacja pracy, wykorzystanie urządzeń technicznych i technologii; z uwzględnieniem selekcji informacji, wykonywania czynności użytecznych lub potrzebnych; 5. Odczytywanie podstawowych informacji technicznych i stosowanie w działaniu podczas wykonania wybranych prac; 6. Sposoby użytkowania: materiałów, narzędzi, urządzeń zgodnie z instrukcją, w tym multimedialną; Ćwiczenia 1. Wykonywanie przedmiotów użytkowych; w tym dekoracyjnych i modeli technicznych: a) z zastosowaniem połączeń nierozłącznych: sklejanie klejem, wiązanie, szycie lub zszywanie zszywkami, sklejanie taśmą itp., b) używając połączeń rozłącznych: spinanie spinaczami biurowymi, wiązanie sznurkiem lub wstążką ozdobną, c) bez użycia kleju, taśm, zszywek, np. wybrane modele technik origami, modele kartonowe nacinane, d) z wykorzystaniem prądu elektrycznego: lampion, dekoracja świąteczna; 2. Stosowanie poznanych technologii przy wykonywaniu przedmiotów użytkowych lub montowaniu wybranych modeli/ urządzeń technicznych; 3. Wykonywanie przedmiotów/modeli/prac według własnego planu i opracowanego sposobu działania; stosowanie narzędzi i obsługi urządzeń technicznych. 4. Działanie i funkcję narzędzi i urządzeń wykorzystywanych w gospodarstwie domowym i w szkole; posługiwanie się bezpiecznie prostymi narzędziami pomiarowymi, urządzeniami z gospodarstwa domowego, a także urządzeniami dostępnymi w przedszkolu/szkole. 5. Ćwiczenia z zastosowaniem środków poliwalentnych 6. Ćwiczenia praktyczne, budowa konspektu, ewaluacja zajęć-4 godz. Zajęcia według propozycji studentów (wydarzenia okolicznościowe, regionalizm, pory roku,...) |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Beck J., Dąbrowski A., Kazberuk J., Zadania techniczne. Praca –technika w klasach I-III. WSiP, Warszawa 1978 2. Bizerski T., Podręcznik metodyczny ,,Praca –Technika” w klasach I-III. Praca zbiorowa. WSiP, Warszawa 1978 3. Janicka-Panek T., Marginalizacja kształcenia technicznego w edukacji wczesnoszkolnej w Polsce. ITeE-PIB, Radom 2019 4. Jelinek J. A., Dziecko konstruktorem. Bliżej Przedszkola. Wyd. CEBP, Sp. z o.o., Kraków 2018 5. Kazberuk J., Nauczanie pracy-techniki w klasach I-III. Zarys metodyki. WSiP, Warszawa 1990 6. Kozyra-Wiśniewska A., Tarka J., Zajęcia techniczne. Klasa 3. Wyd. Juka, Warszawa 2010 7. Nazar J., Kształtowanie zainteresowań technicznych dzieci i młodzieży. IW CRZZ, Warszawa 1975 8. Pochanke H. red., Dydaktyka techniki. PWN, Warszawa 1985 9. Rosa B., Rozwój pojęć technicznych u uczniów klas początkowych. WSiP, Warszawa 1982 10. Stanisławska E., Jak powstają pomysły? Życie Szkoły,1993/4 11. Stanisławska E., Nowe materiały – nowe pomysły. Życie Szkoły,1992/8 12. Stanisławska E., Od projektu do haftu. Życie Szkoły,1990/7 Literatura uzupełniająca 1. Furmanek W., Jutro edukacji technicznej. Wyd. UR, Rzeszów 2007 2. Nowacki T.W., Tworząca ręka. Wyd. ITeE-PIB, Radom 2008 3. Czasopisma: Życie Szkoły, Bliżej Przedszkola i inne |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student zna i rozumie: 1 pojęcia związane z edukacją techniczną, m.in. takie, jak: technika, organizacja pracy, stanowisko pracy, elementy kultury pracy, materiałoznawstwo, technologia wytwarzania, informacja techniczna, urządzenia techniczne, narzędzia, proces wytwórczy, bhp i inne 2 potrzebę wdrażania dzieci i młodszych uczniów do świadomego, zorganizowanego i efektywnego działania praktycznego poprzez celowo dobrane zadania wytwórcze, dostosowane do wieku dzieci i ich zainteresowań 3 cele, treści, metody, formy, pomoce dydaktyczne i materiały niezbędne w metodyce edukacji technicznej; rozumie potrzebę działania dzieci, zna warunki sprzyjające dobrej organizacji pracy UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi: 1 zaplanować (w konspekcie lub/i projekcie edukacyjnym), zrealizować i dokonać oceny wykonanych zadań technicznych 2 rozpoznawać materiały takie, jak różne rodzaje papieru, drewna, tkanin i inne oraz dobierać je do prac wytwórczych – określać ich własności fizyczne i zastosowanie w życiu codziennym oraz gospodarce i przemyśle 3 potrafi korzystać z informacji technicznej i posługiwać się prostymi narzędziami pomiarowymi, narzędziami obróbczymi i urządzeniami technicznymi, zgodnie z zasadami bezpiecznego użytkowania KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student jest gotów do: 1 realizacji ustalonych w grupie, zgodnych z podstawą programową, zadań technicznych i przedmiotów użytkowych typu: pudełka na liczmany, czapka karnawałowa, kwiaty do dekoracji, chorągiewki, kotyliony, kukiełki, zabawki , gry i makiety, wiatraczek, waga, znaki drogowe i inne zadania 2 wykonywania prac montażowych i demontażowych prostych modeli urządzeń technicznych z zestawu gotowych elementów 3 łączenia elementów z zastosowaniem połączeń nierozłącznych, jak sklejanie, wiązanie; stosowania następujących czynności technologicznych: składania, zagniatania, nakłuwania, zwijania, przeplatania, oklejania, szycia wybranym ściegiem 4 poszanowania pracy ludzi różnych zawodów i przekazania tej postawy dzieciom i uczniom 5 rozwijania tradycji i zwyczajów poprzez realizację projektów okolicznościowych, inspirowanych porami roku, tradycją i zwyczajami, zainteresowaniami dzieci/młodszych uczniów |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa WIEDZA –czytanie literatury, podstawy programowej, powtarzanie materiału, obserwacja aktywności studentów podczas realizacji zadań z zakresu edukacji technicznej dzieci/młodszych uczniów, udział w dyskusji, stosowanie zasad oceny wykonanych zadań zgodnie z kryteriami , obowiązującymi w edukacji technicznej, UMIEJĘTNOŚCI - wykonanie wybranego projektu/konspektu zajęć, prezentacja w grupie studentów (symulacja zajęć), pokaz umiejętności związanych z planowaniem, wdrażaniem i ewaluowaniem (prezentacją ) projektu, KOMPETENCJE SPOŁECZNE - obserwacja pracy studenta w trakcie zajęć i realizacji zadań, informacja zwrotna od wykładowcy, informacja zwrotna od innych studentów, wykazanie się konkretnymi kompetencjami społecznymi w trakcie realizacji konkretnego projektu technicznego, realizacji wyznaczonych przez prowadzącego zadań w trakcie zajęć, informacja zwrotna z ewaluacji zajęć w grupie, interpretacja wniosków i rekomendacji, Oć= Zt x 0,6+ P x 0,4 Oć – ocena końcowa ćwiczeń Zt – Zadanie techniczne; prezentacja treści: wybrane treści z obszaru kształcenia technicznego (realizacja w parach zleconego zadania) – ocena merytoryczna opracowanych treści oraz ocena umiejętności prezentowania tych treści i zorganizowania ćwiczeń praktycznych w grupie studentów, w tym: przekonywania, animowania dyskusji, uzasadniania własnego stanowiska: waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,6 P – postawa na zajęciach (czynny udział w zajęciach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, obecność): waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4 E-test sprawdzający Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana będzie na podstawie następującej skali: poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5. |
Praktyki zawodowe: |
Podczas praktyk studenci mogą wykorzystać wiedzę z zajęć do obserwacji, analizy i porównywania jakości obserwowanych zajęć i zainteresowań technicznych dzieci w przedszkolu i uczniów w klasach I-III. Ponadto studenci zastosują zdobytą wiedzę do prowadzenia zajęć i rozwijania zainteresowań techniką. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N ĆW-P
ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Znajomość obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w zakresie edukacji technicznej, analiza aktualnie obowiązujących, wybranych programów wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, poznanie własności materiałów oraz niektórych narzędzi/urządzeń. |
|
Pełny opis: |
1. Historia wychowania technicznego; rodowód oraz przejawy obecności w historii myśli pedagogicznej; technika a sztuka 2. Pojęcia związane z edukacją techniczną oraz procesem wytwórczym, m.in. takie jak: technika, organizacja pracy, stanowisko pracy, elementy kultury pracy, materiałoznawstwo, technologia wytwarzania, informacja techniczna, urządzenia techniczne, narzędzia, proces wytwórczy, bhp i inne 3. Uzasadnienie zajęć technicznych w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej; cele i zadania, funkcje; uzasadnienie dla prac ręcznych. 4. Technika w integralnym wychowaniu przedszkolnym oraz zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej; cele, zadania i funkcje, projekty 5. Planowanie procesu wytwórczego; pojęcie dobrej organizacji pracy; zasady bhp na zajęciach technicznych 6. Charakterystyka edukacji technicznej w obowiązującej podstawie programowej; niezbędne warunki realizacji; szanse i zagrożenia. 7. Kompetencje użytkownika wytworów techniki, majsterkowicza i przyszłego wynalazcy; elementy kultury pracy. 8. Technika na marginesie czy w centrum integracji w wybranych projektach metodycznych/edukacyjnych. 9. Materiały (np. papier, drewno, tkanina, plastik i inne), urządzenia techniczne i narzędzia w edukacji technicznej dzieci i młodszych uczniów. 10. Konspekty zajęć z edukacji technicznej; budowa konspektu, modele zajęć 11. Ćwiczenia w projektowaniu zajęć z zakresu edukacji technicznej; 12. Korzystanie z informacji technicznej oraz instrukcji podczas wykonywania zadań; czytanie prostych schematów 13. Funkcje edukacji technicznej; elementy orientacji zawodowej; znaczenie prac użytkowych na rzecz przedszkola, szkoły i środowiska 14. Historia wybranych wynalazków; projekty, np.: Wynalazki, które zmieniły historię ludzkości 15. Wybrane prace użytkowe w przedszkolu i klasach I-III |
|
Literatura: |
1. Beck J., Dąbrowski A., Kazberuk J., Zadania techniczne. Praca –technika w klasach I-III. WSiP, Warszawa 1978 2. Bizerski T., Podręcznik metodyczny ,,Praca –Technika” w klasach I-III. Praca zbiorowa. WSiP, Warszawa 1978 3. Janicka-Panek T., Marginalizacja kształcenia technicznego w edukacji wczesnoszkolnej w Polsce. ITeE-PIB, Radom 2019 4. Janicka-Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy ( bhp). ITeE-PIB, Radom 2018 5. Jelinek J. A., Dziecko konstruktorem. Bliżej Przedszkola. Wyd. CEBP, Sp. z o.o., Kraków 2018 6. Kazberuk J., Nauczanie pracy-techniki w klasach I-III. Zarys metodyki. WSiP, Warszawa 1990 7. Kozyra-Wiśniewska A., Tarka J., Zajęcia techniczne. Klasa 3. Wyd. Juka, warszawa 2010 8. Pochanke H. red., Dydaktyka techniki. PWN, Warszawa 1985 9. Rosa B., Rozwój pojęć technicznych u uczniów klas początkowych. WSiP, Warszawa 1982 10. Cykl artykułów E. Stanisławskiej w ŻYCIU SZKOŁY Uzupełniająca 1. Furmanek W., Jutro edukacji technicznej. Wyd. UR, Rzeszów 2007 2. Nowacki T.W., Tworząca ręka. Wyd. ITeE-PIB, Radom 2008 3. Sałata E., Nauczanie problemowe w edukacji technicznej. Wyd. ITeE-PIB, Radom 2010 4. Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy. Wyd. Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2005 |
|
Uwagi: |
Studentom zostanie udostępniona publikacja w wersji cyfrowej w celu samokształcenia oraz zdania relacji w grupie z zakresu wartości danego rozdziału, Nowacki T.W., Tworząca ręka. Wyd. ITeE-PIB, Radom 2008 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-09-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do rozumienia, na czym polega psychofizyczny rozwój dziecka, organizowania działalności wytwórczej na miarę możliwości dzieci w wieku przedszkolnym i młodszych uczniów oraz do realizacji zajęć z metodyki edukacji technicznej. Niezbędna będzie znajomość obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w zakresie edukacji technicznej, analiza aktualnie obowiązujących, wybranych programów wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, poznanie własności różnorodnych materiałów oraz niektórych narzędzi i urządzeń. Studentom zostanie udostępniona publikacja w wersji cyfrowej w celu samokształcenia oraz zdania relacji w grupie z zakresu wartości edukacyjnych danego rozdziału, Nowacki T.W., Tworząca ręka. Wyd. ITeE-PIB, Radom 2008 |
|
Pełny opis: |
1. Historia wychowania technicznego; rodowód oraz przejawy obecności w historii myśli pedagogicznej; technika a sztuka 2. Pojęcia związane z edukacją techniczną oraz procesem wytwórczym, m.in. takie jak: technika, organizacja pracy, stanowisko pracy, elementy kultury pracy, materiałoznawstwo, technologia wytwarzania, informacja techniczna, urządzenia techniczne, narzędzia, proces wytwórczy, bhp i inne 3. Uzasadnienie zajęć technicznych w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej; cele i zadania, funkcje; uzasadnienie dla prac ręcznych. 4. Technika w integralnym wychowaniu przedszkolnym oraz zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej; cele, zadania i funkcje, projekty 5. Planowanie procesu wytwórczego; pojęcie dobrej organizacji pracy; zasady bhp na zajęciach technicznych 6. Charakterystyka edukacji technicznej w obowiązującej podstawie programowej; niezbędne warunki realizacji; szanse i zagrożenia. 7. Kompetencje użytkownika wytworów techniki, majsterkowicza i przyszłego wynalazcy; elementy kultury pracy. 8. Technika na marginesie czy w centrum integracji w wybranych projektach metodycznych/edukacyjnych. 9. Materiały (np. papier, drewno, tkanina, plastik, folia aluminowa i inne), urządzenia techniczne i narzędzia w edukacji technicznej dzieci i młodszych uczniów. 10. Konspekty zajęć z edukacji technicznej; budowa konspektu, modele zajęć 11. Ćwiczenia w projektowaniu zajęć z zakresu edukacji technicznej; 12. Korzystanie z informacji technicznej oraz instrukcji podczas wykonywania zadań; czytanie prostych schematów 13. Funkcje edukacji technicznej; elementy orientacji zawodowej; znaczenie prac użytkowych na rzecz przedszkola, szkoły i środowiska 14. Historia wybranych wynalazków; projekty, np.: Wynalazki, które zmieniły historię ludzkości , Historia kolejnictwa na przykładzie wycieczki do Parowozowni w Skierniewicach, Muzeum Historii Skierniewic 15. Wybrane prace użytkowe w przedszkolu i klasach I-III 16. Zagadnienia zgłoszone przez studentów a wynikające z obserwacji praktyki pedagogicznej oraz własnych zainteresowań |
|
Literatura: |
Podstawowa 1. Beck J., Dąbrowski A., Kazberuk J., Zadania techniczne. Praca –technika w klasach I-III. WSiP, Warszawa 1978 (wybrane rozdziały) 2. Bizerski T., Podręcznik metodyczny ,,Praca –Technika” w klasach I-III. Praca zbiorowa. WSiP, Warszawa 1978 (wybrane rozdziały) 3. Janicka-Panek T., Marginalizacja kształcenia technicznego w edukacji wczesnoszkolnej w Polsce. ITeE-PIB, Radom 2019 4. Janicka-Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki edukacji technicznej dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. ITeE-PIB, Radom 2023 5. Jelinek J. A., Dziecko konstruktorem. Bliżej Przedszkola. Wyd. CEBP, Sp. z o.o., Kraków 2018 6. Kazberuk J., Nauczanie pracy-techniki w klasach I-III. Zarys metodyki. WSiP, Warszawa 1990 (wybrane rozdziały) 7. Kozyra-Wiśniewska A., Tarka J., Zajęcia techniczne. Klasa 3. Wyd. Juka, Warszawa 2010 8. Pochanke H. red., Dydaktyka techniki. PWN, Warszawa 1985 (wybrane rozdziały) 9. Rosa B., Rozwój pojęć technicznych u uczniów klas początkowych. WSiP, Warszawa 1982 10. Wybrane artykuły Eleonory Stanisławskiej w ŻYCIU SZKOŁY, poświęcone wychowaniu technicznemu Uzupełniająca 1. Janicka-Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy ( bhp). ITeE-PIB, Radom 2018 (wybrane rozdziały) 2. Nowacki T.W., Tworząca ręka. Wyd. ITeE-PIB, Radom 2008 3. Pakiety edukacyjne, podręczniki do zajęć zintegrowanych w klasach I-III, portale i strony www |
|
Uwagi: |
Studenci otrzymają w wersji cyfrowej książki, m.in. Nowacki T.W., Tworząca ręka. Wyd. ITeE-PIB, Radom 2008 i inne, do samodzielnej analizy wybranych fragmentów/rozdziałów. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".