"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy edukacji społeczno - przyrodniczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-JM-4051N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy edukacji społeczno - przyrodniczej
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr IV, tryb niestacjonarny
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przedmiot ma wyposażyć studentów w wiedzę i umiejętności niezbędne dla projektowania i realizowania atrakcyjnych zajęć z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej.

Pełny opis:

ĆWICZENIA PRAKTYCZNE

1. Środowisko i jego elementy ożywione i nieożywione. Struktura środowiska człowieka: kosmosfera, geosfera, biosfera, antroposfera.

2. Atmosfera, jej warstwy, właściwości fizyczne powietrza.

3. Hydrosfera, właściwości fizyczne, chemiczne, biologiczne wody.

4. Litosfera, właściwości fizyczno-mechaniczne gleby, funkcje i cechy gleby.

5. Rośliny, grzyby i zwierzęta w środowisku. Rodzaje łańcuchów pokarmowych

6. Środowisko geograficzne i jego elementy. Przestrzeń społeczno-ekonomiczna i kulturowa.

7. Naturalne zasoby i twory przyrody oraz ich ochrona. Krajobraz i jego ochrona. Klasy naturalności krajobrazu i ekosystemów.

8. Ważniejsze ekosystemy w przyrodzie: las, pole uprawne, łąka, sad, jeziora.

9. Przeprowadzanie doświadczeń z użyciem prostych przedmiotów z otoczenia.

10. Praktyczne poznanie gier o tematyce przyrodniczo-społecznej, ich ciężaru merytorycznego, systemu, grywalności, możliwości zastosowania w procesie dydaktycznym.

11. Zajęcia terenowe praktyczne: rozpoznawanie napotkanych gatunków roślin, grzybów, zwierząt, w tym ptaków po głosach.

Literatura:

Podstawowa:

1. Bogucka B.: Edukacja ekologiczna w klasach I – III, Wydawnictwo Nauczycielskie, Jelenia Góra 2001

2. Bezpiańska–Oglęcka A., Oglęcki P.: tłumaczenie, Vademecum młodego ekologa, Wydawnictwo bis, Warszawa 2001.

3. Dymara B., Michałowski S., Wollman – Mazurkiewicz L.: Dziecko w świecie przyrody, Impuls 200

4. Frątczakowie E.J.: Ekologiczne zagadki Agatki i podstawowe wiadomości o naszym środowisku, Arcanus 1998

5. Janik E.: (tłumaczenie) Przyroda przeżywana i obserwowana z dziećmi przedszkolnymi, WSiP Warszawa 1980

6. Janicka-Panek T., Pieniążek A., Zaborek R., Program edukacji wczesnoszkolnej Szkoły Kreatywnych Umysłów. Wyd. Grupa Edukacyjna S.A. Kielce 2013

7. Louv, R. Ostatnie dziecko lasu. Jak uchronić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury. Wyd. Mamania, Warszawa, 2016

8. Louv R.: Witamina N. Odkryj przyrodę na nowo. 500 pomysłów i inspiracji dla rodziców i nauczycieli. Wyd. Mamania, Warszawa, 2016.

Uzupełniająca:

1. Kaczmarczyk M. (red.). Ekologiczny projekt w kompetentnej szkole. Wyd. PNRWI, Bystra, 2010.

2. Krzyżewska J.: Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej. AU OMEGA, Suwałki 1998.

3. Kulik R., Kukowka I. Zrozumieć siebie na nowo. 10 zasad jak uczyć o przyrodzie, by poszerzyć swoje małe Ja. Wyd. PNRWI, Bystra, 2010.

4. Russocka-Stoch J.: Zielone lekcje, PTEGD, Warszawa 1996,

5. Stasica J.: 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w klasach I-III. Przyroda,Impuls , Kraków 2001,

6. Sarzyńska A., Nitak Z.S.: Poradnik instruktora programu ekozespołów w edukacji elementarnej, Warszawa 2005.

7. Skubała P., Kukowka I. Zrozumieć przyrodę na nowo. 10 zasad jak uczyć o przyrodzie, by budować motywację do działań ekologicznych. Wyd. PNRWI, Bystra, 2010.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

(„Student zna i rozumie...”)

1. przedmiot, cele i zadania podstaw edukacji społeczno-przyrodniczej, kluczowe pojęcia oraz zjawiska z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej, występujące w otoczeniu dziecka lub ucznia, wyjaśnia wybrane zagadnienia związane ze środowiskiem społecznym i przyrodniczym wskazując ich zastosowanie w praktyce edukacyjnej na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym; PED2_W02

2. dysponuje poszerzoną i pogłębioną wiedzą związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej, geografii społecznej i ekonomicznej PED2_W03

3. podstawowe pojęcia z zakresu wiedzy o społeczeństwie, opisuje podstawowe rodzaje więzi, struktur i instytucji społecznych, stanowiące kontekst edukacji społecznej dzieci w przedszkolu oraz klasach 1-3 PED2_W07

UMIEJĘTNOŚCI

(„Student potrafi…”)

1. dostrzega wzajemne związki w funkcjonowaniu środowiska przyrodniczego i społecznego, analizuje i interpretuje zaobserwowane zjawiska społeczne i przyrodnicze i odnosi je do projektowania działań w obrębie edukacji społeczno-przyrodniczej dzieci; PED2_U01

2. w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i piśmie w języku polskim na wybrane zagadnienia z zakresu podstaw edukacji społeczno-przyrodniczej; PED2_U06

3. samodzielnie analizuje i wnioskuje ilustrując najczęściej spotykane zjawiska przyrodnicze za pomocą prostych doświadczeń z użyciem przedmiotów życia codziennego. PED2_U08

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

(„Student jest gotów do…”)

1. krytycznej oceny poziomu posiadanej wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego zorientowanego na pogłębianie swojego rozumienia funkcjonowania świata przyrody, PED2_K01

2. wykorzystania wiedzy o środowisku społeczno-przyrodniczym w celu projektowania działań edukacyjnych z zakresu edukacji środowiskowej w przedszkolu i klasach 1-3; krzewienia idei dbałości o otoczenie przyrodnicze. PED2_K04

Metody i kryteria oceniania:

WIEDZA - PED2_W02, PED2_W03, PED2_W07

UMIEJĘTNOŚCI (projektowanie i prezentowanie rozwiązań z zakresu podstaw edukacji społeczno-przyrodniczej, w tym autorski projekt gry o tematyce przyrodnicz-społecznej, przeprowadzanie i objaśnianie eksperymentów przyrodniczych - w tym prezentacje indywidualne i grupowe wykreowanych gier, PED2_U01, PED2_U06, PED2_U08

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (ocena postawy i aktywności w trakcie zajęć) PED2_K01, PED2_K04.

ĆWICZENIA PRAKTYCZNE

Samodzielne przygotowanie autorskiej gry o tematyce przyrodniczo-społecznej w formie możliwej do wykorzystania podczas zajęć z uczniami oraz rozegranie partii przez innych studentów w celu przedyskutowania mocnych i słabych stron gry metodą "trzy gwiazdy, jedno życzenie"

50% oceny - przygotowanie gry

50% oceny - rozegranie partii wraz z tłumaczeniem zasad i prowadzeniem rozgrywki

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Flanz
Prowadzący grup: Jolanta Flanz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Flanz
Prowadzący grup: Jolanta Flanz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Traut - Seliga
Prowadzący grup: Anna Traut - Seliga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu poszerzenie wiedzy nauczycieli z zakresu edukacji przyrodniczej i społecznej, wskazać powiązania pomiędzy sferą przyrody ożywionej i nieożywionej Ziemi, a człowiekiem, jego działaniami, zdrowiem, przyszłością.

Przedmiot również na celu przedstawienie studentom metod i sposobów przekazywania wiedzy z zakresu zagadnień przyrodniczo-społecznych uczniom i podopiecznym.

Pełny opis:

ĆWICZENIA

1. Środowisko i jego elementy ożywione i nieożywione. Struktura środowiska człowieka: kosmosfera, geosfera, biosfera, antroposfera.

2. Atmosfera, jej warstwy, właściwości fizyczne powietrza.

3. Hydrosfera, właściwości fizyczne, chemiczne, biologiczne wody.

4. Litosfera, właściwości fizyczno-mechaniczne gleby, funkcje i cechy gleby.

5. Rośliny, grzyby i zwierzęta w środowisku. Rodzaje łańcuchów pokarmowych

6. Środowisko geograficzne i jego elementy. Przestrzeń społeczno-ekonomiczna i kulturowa.

7. Naturalne zasoby i twory przyrody oraz ich ochrona. Krajobraz i jego ochrona. Klasy naturalności krajobrazu i ekosystemów.

8. Ważniejsze ekosystemy w przyrodzie: las, pole uprawne, łąka, sad, jeziora.

9. Gry i grywalizacja w praktyce: różne typy gier. Czego gry uczą nas i naszych uczniów?

10. Jak wykonać atrakcyjną grę edukacyjną o tematyce przyrodniczo-społecznej?

11. Praktyczne zajęcia terenowe: rozpoznawanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt napotkanych w terenie (w tym ptaków po głosach).

Literatura:

Podstawowa:

1. Bogucka B.: Edukacja ekologiczna w klasach I – III, Wydawnictwo Nauczycielskie, Jelenia Góra 2001

2. Bezpiańska–Oglęcka A., Oglęcki P.: tłumaczenie, Vademecum młodego ekologa, Wydawnictwo bis, Warszawa 2001.

3. Dymara B., Michałowski S., Wollman – Mazurkiewicz L.: Dziecko w świecie przyrody, Impuls 200

4. Frątczakowie E.J.: Ekologiczne zagadki Agatki i podstawowe wiadomości o naszym środowisku, Arcanus 1998

5. Janik E.: (tłumaczenie) Przyroda przeżywana i obserwowana z dziećmi przedszkolnymi, WSiP Warszawa 1980

6. Janicka-Panek T., Pieniążek A., Zaborek R., Program edukacji wczesnoszkolnej Szkoły Kreatywnych Umysłów. Wyd. Grupa Edukacyjna S.A. Kielce 2013

7. Louv, R. Ostatnie dziecko lasu. Jak uchronić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury. Wyd. Mamania, Warszawa, 2016

8. Louv R.: Witamina N. Odkryj przyrodę na nowo. 500 pomysłów i inspiracji dla rodziców i nauczycieli. Wyd. Mamania, Warszawa, 2016.

Uzupełniająca:

1. Kaczmarczyk M. (red.). Ekologiczny projekt w kompetentnej szkole. Wyd. PNRWI, Bystra, 2010.

2. Krzyżewska J.: Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej. AU OMEGA, Suwałki 1998.

3. Kulik R., Kukowka I. Zrozumieć siebie na nowo. 10 zasad jak uczyć o przyrodzie, by poszerzyć swoje małe Ja. Wyd. PNRWI, Bystra, 2010.

4. Russocka-Stoch J.: Zielone lekcje, PTEGD, Warszawa 1996,

5. Stasica J.: 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w klasach I-III. Przyroda,Impuls , Kraków 2001,

6. Sarzyńska A., Nitak Z.S.: Poradnik instruktora programu ekozespołów w edukacji elementarnej, Warszawa 2005.

7. Skubała P., Kukowka I. Zrozumieć przyrodę na nowo. 10 zasad jak uczyć o przyrodzie, by budować motywację do działań ekologicznych. Wyd. PNRWI, Bystra, 2010.

Uwagi:

WIEDZA - PED2_W02, PED2_W03, PED2_W07

UMIEJĘTNOŚCI (projektowanie i prezentowanie rozwiązań z zakresu podstaw edukacji społeczno-przyrodniczej, w tym autorski projekt gry o tematyce przyrodnicz-społecznej, przeprowadzanie i objaśnianie eksperymentów przyrodniczych - w tym prezentacje indywidualne i grupowe wykreowanych gier, PED2_U01, PED2_U06, PED2_U08

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (ocena postawy i aktywności w trakcie zajęć) PED2_K01, PED2_K04.

ĆWICZENIA PRAKTYCZNE

Samodzielne przygotowanie autorskiej gry o tematyce przyrodniczo-społecznej w formie możliwej do wykorzystania podczas zajęć z uczniami oraz rozegranie partii przez innych studentów w celu przedyskutowania mocnych i słabych stron gry metodą "trzy gwiazdy, jedno życzenie"

50% oceny - przygotowanie gry

50% oceny - rozegranie partii wraz z tłumaczeniem zasad i prowadzeniem rozgrywki

Do metod dydaktycznych zastosowanych w procesie dydaktycznym należą w szczególności:

- konwersatorium,

- pogadanka w oparciu o prezentacje multimedialne,

- myślenie wizualne,

- praca z tekstem źródłowym,

- metoda odwróconej lekcji,

- obserwacja przyrodnicza,

- metoda projektu edukacyjnego,

- metody problemowe,

- metody praktyczne,

- debata w oparciu o film dokumentalny,

- zajęcia terenowe

- uzyskiwanie opinii zwrotnej o swojej pracy metodą „trzy gwiazdy, jedno życzenie”

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Traut - Seliga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-3 (2024-06-10)