Podstawy edukacji zdrowotnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-JM-3181N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy edukacji zdrowotnej |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr III, tryb niestacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma wyposażyć studentów w wiedzę i umiejętności niezbędne dla projektowania i realizowania zajęć z metodyki edukacji zdrowotnej. |
Pełny opis: |
Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów, szczegółowe treści kształcenia znajdują się w części „Informacje o zajęciach w cyklu. ĆWICZENIA 1. Edukacja zdrowotna: definicja pojęcia. Zdrowie jako dobrostan człowieka. Holistyczny model zdrowia. 2. Edukacja zdrowotna w podstawie programowej przedszkola i klas I-III. Edukacja zdrowotna jako proces dydaktyczno-wychowawczy. Cele i treści edukacji zdrowotnej. 3. Tradycyjne i nowoczesne podejście do edukacji zdrowotnej. Rola nauczyciele i ucznia w edukacji zdrowotnej. 4. Przedszkole i szkoła promujące zdrowie – koncepcje i standardy. 5. Klimat i kultura przedszkola i szkoły a zdrowie psychiczne uczniów. 6. Ochrona zdrowia psychicznego dzieci w przedszkolu i w szkole. Zachowania ryzykowne i czynniki chroniące. Trzy rodzaje działań profilaktycznych. 7. Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci przez nauczycieli. 8. Działania wspierające nauczycieli podejmowane wobec dzieci z: zaburzeniami lękowymi, psychotycznymi, tikowymi, odżywiania, depresją, cukrzycą, padaczką, astmą, hemofilią, przewlekle chorym, adhd, autyzmem. |
Metody i kryteria oceniania: |
ĆWICZENIA 80% projektowanie i prezentowanie wystąpień z zakresu podstaw edukacji społeczno-przyrodniczej – prezentacje indywidualne i grupowe. 20%:(ocena postawy i aktywności w trakcie zajęć) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Henrykowska | |
Prowadzący grup: | Gabriela Henrykowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Flanz | |
Prowadzący grup: | Jolanta Flanz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
1. Podstawa programowa w zakresie I i II etapu edukacji 2. Kaniak –Urban Ch. Każde dziecko ma swoje mocne strony. Kraków 2002 3. Gordon T. Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa 2017 4. Robertson J. Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie. Warszawa 2005 5. Galloway Ch. Psychologia uczenia się i nauczania. Warszawa 1992 t.2 6. Matyjas B., Stojecka- Zuber R. (red.) Opieka i wychowanie w rodzinie, szkole i środowisku. Kielce 2007 7. Zdrowie, dobrostan i edukacja: budowanie zrównoważonej przyszłości Dadaczynski K., Jensen B.B., Grieg Viig N., Sormunen M., von Seelen J., Kuchma V., Vilaça M.T. on behalf of the conference participants (2019), Health, well-being and education: building a sustainable future. The Moscow Statement on Health Promoting Schools. Dostępne na stronie: https://www.schoolsforhealth.org/resources/conferencestatements/ moscow-statement [dostęp: 4 czerwca 2020 r.] Inne źródła internetowe, broszury ORE |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Flanz | |
Prowadzący grup: | Jolanta Flanz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
ĆWICZENIA Wymagania wstępne: wiedza z zakresu psychologii ogólnej 1. Edukacja zdrowotna: definicja pojęcia. Zdrowie jako dobrostan człowieka. Holistyczny model zdrowia. 2. Edukacja zdrowotna w podstawie programowej przedszkola i klas I-III. Edukacja zdrowotna jako proces dydaktyczno-wychowawczy. Cele i treści edukacji zdrowotnej. 3. Tradycyjne i nowoczesne podejście do edukacji zdrowotnej. Rola nauczyciele i ucznia w edukacji zdrowotnej. 4. Przedszkole i szkoła promujące zdrowie – koncepcje i standardy. 5. Klimat i kultura przedszkola i szkoły a zdrowie psychiczne uczniów. 6. Ochrona zdrowia psychicznego dzieci w przedszkolu i w szkole. Zachowania ryzykowne i czynniki chroniące. Trzy rodzaje działań profilaktycznych. 7. Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci przez nauczycieli. 8. Działania wspierające nauczycieli podejmowane wobec dzieci z: zaburzeniami lękowymi, psychotycznymi, tikowymi, odżywiania, depresją, cukrzycą, padaczką, astmą, hemofilią, przewlekle chorym, adhd, autyzmem. |
|
Literatura: |
1. Podstawa programowa w zakresie I i II etapu edukacji 2. Kaniak –Urban Ch. Każde dziecko ma swoje mocne strony. Kraków 2002 3. Gordon T. Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa 2017 4. Robertson J. Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie. Warszawa 2005 5. Galloway Ch. Psychologia uczenia się i nauczania. Warszawa 1992 t.2 6. Matyjas B., Stojecka- Zuber R. (red.) Opieka i wychowanie w rodzinie, szkole i środowisku. Kielce 2007 7. Zdrowie, dobrostan i edukacja: budowanie zrównoważonej przyszłości Dadaczynski K., Jensen B.B., Grieg Viig N., Sormunen M., von Seelen J., Kuchma V., Vilaça M.T. on behalf of the conference participants (2019), Health, well-being and education: building a sustainable future. The Moscow Statement on Health Promoting Schools. Dostępne na stronie: https://www.schoolsforhealth.org/resources/conferencestatements/ moscow-statement [dostęp: 4 czerwca 2020 r.] Inne źródła internetowe, broszury ORE |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".