"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy edukacji zdrowotnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-JM-3181N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy edukacji zdrowotnej
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr III, tryb niestacjonarny
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przedmiot ma wyposażyć studentów w wiedzę i umiejętności niezbędne dla projektowania i realizowania zajęć z metodyki edukacji zdrowotnej.

Pełny opis:

Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów, szczegółowe treści kształcenia znajdują się w części „Informacje o zajęciach w cyklu.

ĆWICZENIA

1. Edukacja zdrowotna: definicja pojęcia. Zdrowie jako dobrostan człowieka. Holistyczny model zdrowia.

2. Edukacja zdrowotna w podstawie programowej przedszkola i klas I-III. Edukacja zdrowotna jako proces dydaktyczno-wychowawczy. Cele i treści edukacji zdrowotnej.

3. Tradycyjne i nowoczesne podejście do edukacji zdrowotnej. Rola nauczyciele i ucznia w edukacji zdrowotnej.

4. Przedszkole i szkoła promujące zdrowie – koncepcje i standardy.

5. Klimat i kultura przedszkola i szkoły a zdrowie psychiczne uczniów.

6. Ochrona zdrowia psychicznego dzieci w przedszkolu i w szkole. Zachowania ryzykowne i czynniki chroniące. Trzy rodzaje działań profilaktycznych.

7. Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci przez nauczycieli.

8. Działania wspierające nauczycieli podejmowane wobec dzieci z: zaburzeniami lękowymi, psychotycznymi, tikowymi, odżywiania, depresją, cukrzycą, padaczką, astmą, hemofilią, przewlekle chorym, adhd, autyzmem.

Metody i kryteria oceniania:

ĆWICZENIA

80% projektowanie i prezentowanie wystąpień z zakresu podstaw edukacji społeczno-przyrodniczej – prezentacje indywidualne i grupowe.

20%:(ocena postawy i aktywności w trakcie zajęć)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Henrykowska
Prowadzący grup: Gabriela Henrykowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Flanz
Prowadzący grup: Jolanta Flanz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Podstawa programowa w zakresie I i II etapu edukacji

2. Kaniak –Urban Ch. Każde dziecko ma swoje mocne strony. Kraków 2002

3. Gordon T. Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa 2017

4. Robertson J. Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie. Warszawa 2005

5. Galloway Ch. Psychologia uczenia się i nauczania. Warszawa 1992 t.2

6. Matyjas B., Stojecka- Zuber R. (red.) Opieka i wychowanie w rodzinie, szkole i środowisku. Kielce 2007

7. Zdrowie, dobrostan i edukacja: budowanie zrównoważonej przyszłości

Dadaczynski K., Jensen B.B., Grieg Viig N., Sormunen M., von Seelen J., Kuchma V., Vilaça M.T.

on behalf of the conference participants (2019), Health, well-being and education: building

a sustainable future. The Moscow Statement on Health Promoting Schools.

Dostępne na stronie: https://www.schoolsforhealth.org/resources/conferencestatements/

moscow-statement [dostęp: 4 czerwca 2020 r.]

Inne źródła internetowe, broszury ORE

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Flanz
Prowadzący grup: Jolanta Flanz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

ĆWICZENIA

Wymagania wstępne: wiedza z zakresu psychologii ogólnej

1. Edukacja zdrowotna: definicja pojęcia. Zdrowie jako dobrostan człowieka. Holistyczny model zdrowia.

2. Edukacja zdrowotna w podstawie programowej przedszkola i klas I-III. Edukacja zdrowotna jako proces dydaktyczno-wychowawczy. Cele i treści edukacji zdrowotnej.

3. Tradycyjne i nowoczesne podejście do edukacji zdrowotnej. Rola nauczyciele i ucznia w edukacji zdrowotnej.

4. Przedszkole i szkoła promujące zdrowie – koncepcje i standardy.

5. Klimat i kultura przedszkola i szkoły a zdrowie psychiczne uczniów.

6. Ochrona zdrowia psychicznego dzieci w przedszkolu i w szkole. Zachowania ryzykowne i czynniki chroniące. Trzy rodzaje działań profilaktycznych.

7. Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci przez nauczycieli.

8. Działania wspierające nauczycieli podejmowane wobec dzieci z: zaburzeniami lękowymi, psychotycznymi, tikowymi, odżywiania, depresją, cukrzycą, padaczką, astmą, hemofilią, przewlekle chorym, adhd, autyzmem.

Literatura:

1. Podstawa programowa w zakresie I i II etapu edukacji

2. Kaniak –Urban Ch. Każde dziecko ma swoje mocne strony. Kraków 2002

3. Gordon T. Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa 2017

4. Robertson J. Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie. Warszawa 2005

5. Galloway Ch. Psychologia uczenia się i nauczania. Warszawa 1992 t.2

6. Matyjas B., Stojecka- Zuber R. (red.) Opieka i wychowanie w rodzinie, szkole i środowisku. Kielce 2007

7. Zdrowie, dobrostan i edukacja: budowanie zrównoważonej przyszłości

Dadaczynski K., Jensen B.B., Grieg Viig N., Sormunen M., von Seelen J., Kuchma V., Vilaça M.T.

on behalf of the conference participants (2019), Health, well-being and education: building

a sustainable future. The Moscow Statement on Health Promoting Schools.

Dostępne na stronie: https://www.schoolsforhealth.org/resources/conferencestatements/

moscow-statement [dostęp: 4 czerwca 2020 r.]

Inne źródła internetowe, broszury ORE

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-3 (2024-06-10)