Klasyczna i współczesna literatura dziecięca
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-JM-3171S |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Klasyczna i współczesna literatura dziecięca |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr III, tryb stacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi kształcenia literackiego w pedagogice wczesnoszkolnej, przedstawicielami klasycznej i współczesnej literatury dziecięcej oraz z rozwiązaniami metodycznymi w zakresie kształcenia literackiego dziecka. |
Pełny opis: |
Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów (stosownie do sytuacji), szczegółowe treści kształcenia znajdują się w polu „Opis” – informacja zamieszczona jest w polu „Informacje o zajęciach w cyklu”. |
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA (prezentacje indywidualne z zakresu teorii literatury dziecięcej) UMIEJĘTNOŚCI (przygotowanie i prezentacja utworu literackiego - prezentacje indywidualne) KOMPETENCJE SPOŁECZNE (ocena postawy i aktywności w trakcie zajęć) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ ĆW-P
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Flanz | |
Prowadzący grup: | Jolanta Flanz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Wymagania wstępne -znajomość wybranych elementów wiedzy o języku. 1. Literatura dziecięca a dzieciństwo. Znaczenie literatury w rozwoju dziecka z perspektywy różnych dyscyplin naukowych. 2. Utwór dla dzieci jako komunikat literacki. Dziecko jako odbiorca literatury. Antynomie wczesnoszkolnej komunikacji literackiej. 3. Kompozycja i struktura utworu. Kryteria oceny i analizy tekstu literackiego. Środki stylistyczne. 4. Oswajanie dziecka ze sztuką słowa - świat realny i fikcja literacka, kompozycja wypowiedzi literackiej, inwencja językowa w literaturze dziecięcej, muzyka w utworze literackim, relacje osobowe w utworze literackim, subiektywizm świata przedstawiony w literaturze – przykłady rozwiązań metodycznych w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej. 5. Klasyczna i współczesna literatura dziecięca i jej przedstawiciele (XVII-XXI wiek). 6. Projektowanie scenariuszy zajęć z zastosowaniem przykładów literatury dziecięcej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Adamczykowa Z.: Literatura dla dzieci. Funkcje, kategorie, gatunki. Warszawa 2004. Frycie S. , Ziółkowska - Sobecka M.: Kształcenie literackie w okresie wczesnoszkolnym. Warszawa 1998. Lewandowska-Nosal G. Książki dla najmłodszych. Warszawa 2011 Smuszkiewicz A. Literatura dla dzieci: podręcznik dla studentów kierunków peZabawa K., Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych, Wyd. WAM, Kraków 2017.dagogicznych. Poznań 2015. Literatura uzupełniająca Baluch Alicja : Książka jest światem : o literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków. Kraków 2005 Dyka F., Kida J.: Metodyczne opracowanie lektur dla uczniów klas początkowych. Rzeszów 2000. Kielar – Turska M., Dziecko jako odbiorca literatury. Warszawa 1992. Papuzińska J.: Dziecięce spotkania z literaturą. Warszawa 2007. Zabawa K.: Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku wobec kultury współczesnej, Kraków 2013. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR ĆW-P
CZ PT ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Flanz | |
Prowadzący grup: | Jolanta Flanz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Wymagania wstępne -znajomość wybranych elementów wiedzy o języku. 1. Literatura dziecięca a dzieciństwo. Znaczenie literatury w rozwoju dziecka z perspektywy różnych dyscyplin naukowych. 2. Utwór dla dzieci jako komunikat literacki. Dziecko jako odbiorca literatury. Antynomie wczesnoszkolnej komunikacji literackiej. 3. Kompozycja i struktura utworu. Kryteria oceny i analizy tekstu literackiego. Środki stylistyczne. 4. Oswajanie dziecka ze sztuką słowa - świat realny i fikcja literacka, kompozycja wypowiedzi literackiej, inwencja językowa w literaturze dziecięcej, muzyka w utworze literackim, relacje osobowe w utworze literackim, subiektywizm świata przedstawiony w literaturze – przykłady rozwiązań metodycznych w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej. 5. Klasyczna i współczesna literatura dziecięca i jej przedstawiciele (XVII-XXI wiek). 6. Projektowanie scenariuszy zajęć z zastosowaniem przykładów literatury dziecięcej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Adamczykowa Z.: Literatura dla dzieci. Funkcje, kategorie, gatunki. Warszawa 2004. Frycie S. , Ziółkowska - Sobecka M.: Kształcenie literackie w okresie wczesnoszkolnym. Warszawa 1998. Lewandowska-Nosal G. Książki dla najmłodszych. Warszawa 2011 Smuszkiewicz A. Literatura dla dzieci: podręcznik dla studentów kierunków peZabawa K., Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych, Wyd. WAM, Kraków 2017.dagogicznych. Poznań 2015. Literatura uzupełniająca Baluch Alicja : Książka jest światem : o literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków. Kraków 2005 Dyka F., Kida J.: Metodyczne opracowanie lektur dla uczniów klas początkowych. Rzeszów 2000. Kielar – Turska M., Dziecko jako odbiorca literatury. Warszawa 1992. Papuzińska J.: Dziecięce spotkania z literaturą. Warszawa 2007. Zabawa K.: Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku wobec kultury współczesnej, Kraków 2013. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ĆW-P
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Flanz | |
Prowadzący grup: | Jolanta Flanz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi kształcenia literackiego w pedagogice wczesnoszkolnej, przedstawicielami klasycznej i współczesnej literatury dziecięcej oraz z rozwiązaniami metodycznymi w zakresie kształcenia literackiego dziecka. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Adamczykowa Z.: Literatura dla dzieci. Funkcje, kategorie, gatunki. Warszawa 2004. Frycie S. , Ziółkowska - Sobecka M.: Kształcenie literackie w okresie wczesnoszkolnym. Warszawa 1998. Lewandowska-Nosal G. Książki dla najmłodszych. Warszawa 2011 Smuszkiewicz A. Literatura dla dzieci: podręcznik dla studentów kierunków peZabawa K., Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych, Wyd. WAM, Kraków 2017.dagogicznych. Poznań 2015. Literatura uzupełniająca Baluch Alicja : Książka jest światem : o literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków. Kraków 2005 Dyka F., Kida J.: Metodyczne opracowanie lektur dla uczniów klas początkowych. Rzeszów 2000. Kielar – Turska M., Dziecko jako odbiorca literatury. Warszawa 1992. Papuzińska J.: Dziecięce spotkania z literaturą. Warszawa 2007. Zabawa K.: Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku wobec kultury współczesnej, Kraków 2013 |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".