Dydaktyka edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-JM-3161S |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr III, tryb stacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zadaniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności dydaktyczno-wychowawcze uwzględniające specyfikę pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym. |
Pełny opis: |
Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów (stosownie do sytuacji), szczegółowe treści kształcenia znajdują się w polu „Opis” – informacja zamieszczona jest w polu „Informacje o zajęciach w cyklu”. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ogólna ustalana jest na podstawie średniej z ocen poszczególnych grup zajęciowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
ĆW-P
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Flanz | |
Prowadzący grup: | Jolanta Flanz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń. Wymagania wstępne: wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne z zakresu teorii kształcenia (metody, zasady i formy nauczania), niezbędne do efektywnego uczestnictwa studenta w zajęciach. WYKŁAD 1. Zadania nauczyciela –wychowawcy w przedszkolu i w szkole a proces nauczania –uczenia się dziecka . 2. Psychologiczne koncepcje uczenia się (behawioralna i poznawcza) i ich implikacje do pracy z dzieckiem. 3. Sposoby pracy z poszczególnymi typami dziecka w domu i w szkole. 4. Strategie skutecznego prowadzenia klasy szkolnej według Ch. Galloway’a, J. Robertsona. 5.Wybrane koncepcje kształcenia i ich implikacje do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym: W. Okoń, C. Freinet. 6. Formy oceniania osiągnięć edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym. ĆWICZENIA 1.Zabawy doskonalące zmysły wzroku, słuchu, dotyku, kinestetyczne, węchu. 2. Zabawy tematyczne: w krainie liczb i liter. 3. Zabawy integrujące grupę. 4. Gry symulacyjne i niesymulacyjne. 5. Bajki terapeutyczne i ich zastosowanie w pracy z dziećmi. 6. Projektowanie scenariuszy zajęć w przedszkolu i w szkole z wykorzystaniem wybranych koncepcji metodycznych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Warszawa, 1989 Dymara B (red.), Dziecko w świecie zabawy : zabawa i radość w literaturze, muzyce i życiu codziennym. Kraków 2010 Kaniak-Urban CH. Każde dziecko ma swoje mocne strony. Kielce 2002 Kędzior- Niczyporuk E. (red.), O metodzie Klanzy. Teoria i praktyka. Lublin 2010 Nehring. A. , Sawicka L. Uczyć ciekawiej to znaczy jak? Nauczanie zintegrowane metodami aktywizującymi. Toruń 2002. Flanz J. Wdrażanie dzieci 7-9 letnich do samokształcenia. Toruń 2008. Stasica J. 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane metodami aktywizującymi. Kraków 2002 Bohdanowicz M. Przytulanki czyli wierszyki na dziecięce masażyki. Gdańsk 2002 Literatura uzupełniająca: Czarkowska I., Zabawy logiczne dla klas 1-3. Podręcznik. Bielsko-Biała 2018 Landreth G., Terapia zabawą. Podręcznik akademicki. Kraków 2016 Winczewska A, Winczewski P, całkiem nowe zabawy paluszkowe. Lenartowska K., Świętek W., Praca z tekstem w klasach I – III, Warszawa 1982 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
ĆW-P
CZ PT W
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Flanz | |
Prowadzący grup: | Jolanta Flanz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń. Wymagania wstępne: wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne z zakresu teorii kształcenia (metody, zasady i formy nauczania), niezbędne do efektywnego uczestnictwa studenta w zajęciach. WYKŁAD 1. Zadania nauczyciela –wychowawcy w przedszkolu i w szkole a proces nauczania –uczenia się dziecka . 2. Psychologiczne koncepcje uczenia się (behawioralna i poznawcza) i ich implikacje do pracy z dzieckiem. 3. Sposoby pracy z poszczególnymi typami dziecka w domu i w szkole. 4. Strategie skutecznego prowadzenia klasy szkolnej według Ch. Galloway’a, J. Robertsona. 5.Wybrane koncepcje kształcenia i ich implikacje do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym: W. Okoń, C. Freinet. 6. Formy oceniania osiągnięć edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym. ĆWICZENIA 1.Zabawy doskonalące zmysły wzroku, słuchu, dotyku, kinestetyczne, węchu. 2. Zabawy tematyczne: w krainie liczb i liter. 3. Zabawy integrujące grupę. 4. Gry symulacyjne i niesymulacyjne. 5. Bajki terapeutyczne i ich zastosowanie w pracy z dziećmi. 6. Projektowanie scenariuszy zajęć w przedszkolu i w szkole z wykorzystaniem wybranych koncepcji metodycznych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Warszawa, 1989 Dymara B (red.), Dziecko w świecie zabawy : zabawa i radość w literaturze, muzyce i życiu codziennym. Kraków 2010 Kaniak-Urban CH. Każde dziecko ma swoje mocne strony. Kielce 2002 Kędzior- Niczyporuk E. (red.), O metodzie Klanzy. Teoria i praktyka. Lublin 2010 Nehring. A. , Sawicka L. Uczyć ciekawiej to znaczy jak? Nauczanie zintegrowane metodami aktywizującymi. Toruń 2002. Flanz J. Wdrażanie dzieci 7-9 letnich do samokształcenia. Toruń 2008. Stasica J. 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane metodami aktywizującymi. Kraków 2002 Bohdanowicz M. Przytulanki czyli wierszyki na dziecięce masażyki. Gdańsk 2002 Literatura uzupełniająca: Czarkowska I., Zabawy logiczne dla klas 1-3. Podręcznik. Bielsko-Biała 2018 Landreth G., Terapia zabawą. Podręcznik akademicki. Kraków 2016 Winczewska A, Winczewski P, całkiem nowe zabawy paluszkowe. Lenartowska K., Świętek W., Praca z tekstem w klasach I – III, Warszawa 1982 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT W
ĆW-P
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Flanz | |
Prowadzący grup: | Jolanta Flanz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".