"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-JM-3161N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr III, tryb niestacjonarny
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zadaniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności dydaktyczno-wychowawcze uwzględniające specyfikę pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym.

Pełny opis:

Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów (stosownie do sytuacji), szczegółowe treści kształcenia znajdują się w polu „Opis” – informacja zamieszczona jest w polu „Informacje o zajęciach w cyklu”.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ogólna ustalana jest na podstawie średniej z ocen poszczególnych grup zajęciowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Flanz
Prowadzący grup: Jolanta Flanz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Pełny opis:

Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń.

Wymagania wstępne: wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne z zakresu

teorii kształcenia (metody, zasady i formy nauczania), niezbędne do efektywnego uczestnictwa studenta w zajęciach.

WYKŁAD

1. Zadania nauczyciela –wychowawcy w przedszkolu i w szkole a proces nauczania –uczenia się dziecka .

2. Psychologiczne koncepcje uczenia się (behawioralna i poznawcza) i ich implikacje do pracy z dzieckiem.

3. Sposoby pracy z poszczególnymi typami dziecka w domu i w szkole.

4. Strategie skutecznego prowadzenia klasy szkolnej według Ch. Galloway’a, J. Robertsona.

5.Wybrane koncepcje kształcenia i ich implikacje do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym: W. Okoń, C. Freinet.

6. Formy oceniania osiągnięć edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym.

ĆWICZENIA

1.Zabawy doskonalące zmysły wzroku, słuchu, dotyku, kinestetyczne, węchu.

2. Zabawy tematyczne: w krainie liczb i liter.

3. Zabawy integrujące grupę.

4. Gry symulacyjne i niesymulacyjne.

5. Bajki terapeutyczne i ich zastosowanie w pracy z dziećmi.

6. Projektowanie scenariuszy zajęć w przedszkolu i w szkole z wykorzystaniem wybranych koncepcji metodycznych.

Literatura:

Literatura podstawowa

Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Warszawa, 1989

Dymara B (red.), Dziecko w świecie zabawy : zabawa i radość w literaturze, muzyce i życiu codziennym. Kraków 2010

Kaniak-Urban CH. Każde dziecko ma swoje mocne strony. Kielce 2002

Kędzior- Niczyporuk E. (red.), O metodzie Klanzy. Teoria i praktyka. Lublin 2010

Nehring. A. , Sawicka L. Uczyć ciekawiej to znaczy jak? Nauczanie zintegrowane metodami aktywizującymi. Toruń 2002.

Flanz J. Wdrażanie dzieci 7-9 letnich do samokształcenia. Toruń 2008.

Stasica J. 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane metodami aktywizującymi. Kraków 2002

Bohdanowicz M. Przytulanki czyli wierszyki na dziecięce masażyki. Gdańsk 2002

Literatura uzupełniająca:

Czarkowska I., Zabawy logiczne dla klas 1-3. Podręcznik. Bielsko-Biała 2018

Landreth G., Terapia zabawą. Podręcznik akademicki. Kraków 2016

Winczewska A, Winczewski P, całkiem nowe zabawy paluszkowe.

Lenartowska K., Świętek W., Praca z tekstem w klasach I – III, Warszawa 1982

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Flanz
Prowadzący grup: Jolanta Flanz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Pełny opis:

Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń.

Wymagania wstępne: wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne z zakresu

teorii kształcenia (metody, zasady i formy nauczania), niezbędne do efektywnego uczestnictwa studenta w zajęciach.

WYKŁAD

1. Zadania nauczyciela –wychowawcy w przedszkolu i w szkole a proces nauczania –uczenia się dziecka .

2. Psychologiczne koncepcje uczenia się (behawioralna i poznawcza) i ich implikacje do pracy z dzieckiem.

3. Sposoby pracy z poszczególnymi typami dziecka w domu i w szkole.

4. Strategie skutecznego prowadzenia klasy szkolnej według Ch. Galloway’a, J. Robertsona.

5.Wybrane koncepcje kształcenia i ich implikacje do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym: W. Okoń, C. Freinet.

6. Formy oceniania osiągnięć edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym.

ĆWICZENIA

1.Zabawy doskonalące zmysły wzroku, słuchu, dotyku, kinestetyczne, węchu.

2. Zabawy tematyczne: w krainie liczb i liter.

3. Zabawy integrujące grupę.

4. Gry symulacyjne i niesymulacyjne.

5. Bajki terapeutyczne i ich zastosowanie w pracy z dziećmi.

6. Projektowanie scenariuszy zajęć w przedszkolu i w szkole z wykorzystaniem wybranych koncepcji metodycznych.

Literatura:

Literatura podstawowa

Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Warszawa, 1989

Dymara B (red.), Dziecko w świecie zabawy : zabawa i radość w literaturze, muzyce i życiu codziennym. Kraków 2010

Kaniak-Urban CH. Każde dziecko ma swoje mocne strony. Kielce 2002

Kędzior- Niczyporuk E. (red.), O metodzie Klanzy. Teoria i praktyka. Lublin 2010

Nehring. A. , Sawicka L. Uczyć ciekawiej to znaczy jak? Nauczanie zintegrowane metodami aktywizującymi. Toruń 2002.

Flanz J. Wdrażanie dzieci 7-9 letnich do samokształcenia. Toruń 2008.

Stasica J. 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane metodami aktywizującymi. Kraków 2002

Bohdanowicz M. Przytulanki czyli wierszyki na dziecięce masażyki. Gdańsk 2002

Literatura uzupełniająca:

Czarkowska I., Zabawy logiczne dla klas 1-3. Podręcznik. Bielsko-Biała 2018

Landreth G., Terapia zabawą. Podręcznik akademicki. Kraków 2016

Winczewska A, Winczewski P, całkiem nowe zabawy paluszkowe.

Lenartowska K., Świętek W., Praca z tekstem w klasach I – III, Warszawa 1982

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Flanz
Prowadzący grup: Jolanta Flanz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-3 (2024-06-10)