Podstawy prawne systemu oświaty w Polsce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-JM-3141S |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy prawne systemu oświaty w Polsce |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr III, tryb stacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z podstawowymi ustawami i aktami prawnymi regulującymi funkcjonowanie systemu oświaty w Polsce oraz normującymi wymagania kwalifikacyjne w stosunku do nauczycieli, pracowników placówek doskonalenia nauczycieli i innych pracowników oświaty; kształtowanie świadomości prawnej przyszłych nauczycieli i pedagogów. Przedmiot obejmuje podstawowe pojęcia prawne i organizacyjne warunkujące funkcjonowanie systemu oświaty. Zawiera również opis struktury systemu oświaty w Polsce i najważniejszych oświatowych aktów normatywnych. Istotną częścią treści programowych jest charakterystyka organów działających w systemie oświaty i sytuacja prawna nauczyciela. |
Pełny opis: |
1. Funkcjonowanie przedszkola i szkoły jako organizacji; system oświaty w Polsce i jego współczesne cechy/wyzwania 2. Podstawy prawa oświatowego; wybrane akty prawne - ogólne i szczegółowe 3. Nauczycielska pragmatyka zawodowa; w tym prawa i obowiązki nauczycieli; regulacje prawne i odpowiedzialność zawodowa 4. Zasady prawa wewnątrzprzedszkolnego i wewnątrzszkolnego; przykłady, analizy, znaczenie dla praktyki pedagogicznej i zawodowej, np. Standardy ochrony małoletnich i niepełnoletnich, regulamin pracy i inne 5. Prawa dziecka i prawa osoby z niepełnosprawnością 6. Zasady bezpieczeństwa dzieci lub uczniów w przedszkolu lub szkole oraz poza nimi (np. podczas spaceru, wycieczki itp.) 7. Zasady udzielania pierwszej pomocy (informacyjnie) oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej 8. Rozpoznawanie sytuacji i zagrożeń we współczesnym przedszkolu i szkole 9. Działania zmierzające do rozwoju przedszkola i szkoły oraz stymulowania poprawy jakości działania tych instytucji 10. Kadra zatrudniona w przedszkolu/szkole/placówce; zadania, kompetencje; w tym rady pedagogicznej; współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu rozwoju swojej profesjonalnej wiedzy 11. Współpraca przedszkola i szkoły ze środowiskiem lokalnym oraz instytucjami zewnętrznymi, np. poradnią psychologiczno-pedagogiczną, policją, strażą pożarną i innymi 12. Bazy danych w zakresie korzystania z przepisów prawa oświatowego oraz interpretacji (dobrych praktyk), (np. ISAP, www MEN, KO, jst, ZUS, poradni p-p i innych 13. Zagadnienia zgłoszone przez studentów a wynikające z obserwacji praktyki pedagogicznej" |
Literatura: |
Podstawowa: 1. ISAP-Internetowy Serwis Aktów Prawnych 2. Janicka –Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), Wyd. III zm., Radom 2018 3. Janicka-Panek T., Praca jako kategoria aksjologiczna, etyczna i metodologiczna,[w:] Kształcenie Ustawiczne XXI stulecia. Zbiór artykułów XX Międzynarodowych pedagogiczno-metodycznych czytań pamięci O.P. Rudnickiej, Національна академія педагогічних наук України, Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна, Zbiór 6 (18), Kijów 2023, ss. 30-33 4. Janicka-Panek T., Stokowska-Zagdan E., Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu i uczniowi w szkole w Polsce; podstawy prawne, ,,ESTETYKA I ETYKA PEDAGOGICZNEJ DZIAŁALNOŚCI”, Kijów 2023, Zbiór 27, ISSN 2226-4051 (Print), ISSN 2616-6631 (Online), ss. 38-54 5. Konwencja Praw Dziecka (1989) ; wybrane fragmenty 6. Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych (2006) (wybrane fragmenty) 7. Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016r., poz. 59 z późn. zmianami 8. Ustawa Karta Nauczyciela (wybrane regulacje prawne) 9. Ustawa o systemie oświaty (wybrane regulacje prawne) 10. Ustawa Kodeks pracy(wybrane regulacje prawne) 11. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka (1948) ; wybrane fragmenty Uzupełniająca: 1. Janicka –Panek T., Obowiązki dyrektora w zakresie monitorowania podstawy programowej. ,,Monitor Prawny Dyrektora”, 2014/10 (118) 2. Janicka –Panek T., Monitorowanie podstawy programowej. Obowiązki dyrektora. ,,PRZEDSZKOLE. MIESIĘCZNIK DYREKTORA”,2017/2 (93) 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej (…), Dz. U. z 2017r., poz. 356 (zał. 1, z zał. 2-edukacja wczesnoszkolna) 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017r., poz. 1591 5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli (…), Dz. U. z 2022r., poz. 1610 6. Rozporządzenia ws. bhp w szkołach i placówkach oświatowych; wersja aktualna 7. Rozporządzenia ws. organizacji turystyki i krajoznawstwa (…);wersja aktualna 8. Strony internetowe, np. www CIOP, ZUS, MEN, Kuratorium Oświaty, jst i inne 9. Czasopisma branżowe, np. Dyrektor Szkoły, Bliżej Przedszkola, ATEST i inne (wybrane artykuły lub ich fragmenty) |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student zna i rozumie: - w sposób pogłębiony wiedzę na temat podstaw prawnych funkcjonowania i organizacji przedszkoli/szkół/placówek oświatowych ; w tym kształcenia specjalnego oraz integracyjnego, organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej i inne zagadnienia, PPiW_W07, P7S_WG, P7S_WK, [SKN W_1.1.5] - w sposób pogłębiony wiedzę na temat regulacji i organizacji kształcenia, wychowania i opieki w polskim systemie oświatowym; w tym znajomość praw dziecka/ucznia, w tym ze SPE, PPiW_W10, P7S_WG P7S_WK, [W_1.1.8] - na zaawansowanym poziomie zasady bhp w realizacji codziennych obowiązków nauczyciela w organizowaniu kształcenia i wychowania oraz opieki, środowiska wspomagania dzieci lub uczniów w rozwoju oraz tworzenia warsztatu pracy; w tym zadania specjalistów (np. pedagoga, logopedy, psychologa, wychowawcy i innych), PPiW_W11, P7S_WG, [W_1.1.9] -w pogłębionym stopniu podstawy prawne planowania, organizowania, monitorowania i ewaluowania pracy pedagogicznej przedszkoli/szkół/placówek oświatowych, znaczenie dokumentowania realizacji zadań zawodowych, tym rolę TIK, ISAP, PPiW_W11, P7S_WG, [W_1.1.9] UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi: - wykorzystywać podstawową wiedzę z zakresu prawa oświatowego oraz przestrzegania etyki wykonywania zawodu, w celu analizowania i interpretowania codziennych sytuacji zachodzących w praktyce pedagogicznej, PPiW_U02, P7S_UW, [SKN U_1.1.2] - odpowiedzialnie i zgodnie z przepisami prawa organizować pracę pedagogiczną i opiekuńczą w przedszkolu, szkole i placówce oraz poza nimi PPiW_U16, P7S_UK , P7S_UW, P7S_UO , [U_1.1.14] -w zgodny z przepisami sposób sprawnie komunikować się z otoczeniem (również wirtualnym) przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych na tematy oświatowe, jak również z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka, przestrzegać zasad bhp i RODO, PPiW_U16, P7S_UK , P7S_UW, P7S_UO , [U_1.1.14] - samodzielnie planować, projektować i realizować ścieżkę rozwoju kompetencyjnego, aktualizować wiedzę przedmiotową, prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierać ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych przepisów, kierując się przy tym zasadami etycznymi, uwzględniając potrzeby edukacyjne dziecka/ucznia, PPiW_U25, P7S_UU, P7S_UU KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student jest gotów do: - odpowiedzialnej realizacji zadań i podejmowania odpowiedzialności za realizację zadań zawodowych zgodnie z przepisami prawa oświatowego, PPiW_K01, P7S_KR, [SKN K_1.1.1] - podejmowania przemyślanych, dojrzałych i trafnych decyzji w kontekście prawnym, projektowania pracy pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz zasadami etyki zawodowej, PPiW_K03, P7S_KR -odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej oraz podejmowania trudnych i nieprzewidywalnych wyzwań zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, PPiW_K08, P7S_KR - poprawy jakości pracy przedszkola/szkoły (edukacji wczesnoszkolnej), bezpieczeństwa i higieny pracy, opracowywania oraz przedstawiania propozycji działań nastawionych na optymalizację edukacji i wychowania dzieci; we współpracy z dyrekcją placówki, organem prowadzącym, z instytucjami organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej; w tym poradni p-p, PPiW_K13, P7S_KO, P7S_KR, [K_1.1.8] |
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA: Prezentacje multimedialne – poziom opracowania merytorycznego wybranych treści UMIEJĘTNOŚCI: Prezentacje multimedialne – poziom zaprezentowanie opracowanych treści na zajęciach z uwzględnieniem umiejętności przekonywania do własnego stanowiska, argumentowania, inicjowania w grupie wartościowej dyskusji dydaktycznej KOMPETENCJE SPOŁECZNE: czynny udział w zajęciach, zaangażowanie edukacyjne, informacja zwrotna, obecność, kwerenda wybranych treści dotyczących konkretnych zagadnień z zakresu tematycznego przedmiotu Ocena końcowa jest średnią ważoną obliczoną wg następujących zasad: Ow = M1 x 0,4 + M2 x 0,4 + P x 0,2 =… Ow – ocena końcowa wykładu M1 – prezentacja multimedialna zawierająca opracowanie wybranych treści z dokumentów prawnych regulujących funkcjonowanie oraz organizację systemu oświaty w Polsce: waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4 /indywidualna lub grupowa realizacja zleconego zadania/: waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4 M2 – prezentacja multimedialna na temat wybranych zagadnień merytorycznych z obszaru treści przedmiotu (poziom opracowania merytorycznego oraz zaprezentowanie opracowanych treści na zajęciach z uwzględnieniem umiejętności przekonywania do własnego stanowiska, argumentowania, inicjowania w grupie wartościowej dyskusji dydaktycznej) /indywidualna lub grupowa realizacja zleconego zadania: waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4/ P – postawa na zajęciach (czynny udział w zajęciach, zaangażowanie edukacyjne, informacja zwrotna, obecność, kwerenda wybranych treści dotyczących konkretnych zagadnień z zakresu tematycznego przedmiotu): waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,2 Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana powinna być na podstawie następującej skali: Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 |
Praktyki zawodowe: |
Wskazane poznanie prawa wewnętrznego, tworzonego przez dyrektorów przedszkoli/szkół/placówek oświatowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Cęcelek | |
Prowadzący grup: | Grażyna Cęcelek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z podstawowymi ustawami i aktami prawnymi regulującymi funkcjonowanie systemu oświaty w Polsce oraz normującymi wymagania kwalifikacyjne w stosunku do nauczycieli, pracowników placówek doskonalenia nauczycieli i innych pracowników oświaty; kształtowanie świadomości prawnej przyszłych nauczycieli i pedagogów. Przedmiot obejmuje podstawowe pojęcia prawne i organizacyjne warunkujące funkcjonowanie systemu oświaty. Zawiera również opis struktury systemu oświaty w Polsce i najważniejszych oświatowych aktów normatywnych. Istotną częścią treści programowych jest charakterystyka organów działających w systemie oświaty i sytuacja prawna nauczyciela. |
|
Pełny opis: |
Wymagania wstępne i dodatkowe Wiedza obejmująca elementarne pojęcia pedagogiczne oraz znajomość specyfiki podstawowych systemów pedagogicznych; umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych; otwartość na ciągłe poszerzanie wiedzy oraz doskonalenie swoich umiejętności i kompetencji społecznych. Treści kształcenia 1. Podstawowe pojęcia ustawy o systemie oświaty. Miejsce prawa oświatowego w systemie prawa. 2. Struktura i organizacja systemu oświaty. Placówki publiczne i niepubliczne. 3. Wychowanie przedszkolne, obowiązek szkolny i obowiązek nauki. 4. Zarządzanie placówkami oświatowymi. Nadzór pedagogiczny. 5. Status prawny nauczyciela. Obowiązki nauczyciela/ wychowawcy. 6. Wymagania kwalifikacyjne. Ścieżka awansu zawodowego. 7. Kompetencje i rola rady pedagogicznej w placówce oświatowej. 8. Odpowiedzialność etyczna nauczycieli. 9. Edukacja jako podstawowe prawo człowieka. 10. Rola jednostek samorządu terytorialnego w realizacji prawa do nauki. 11. Zarządzanie placówkami publicznymi. 12. Zadania Ministerstwa Edukacji Narodowej w zakresie polityki oświatowej, 13. Rola i zadania dyrektora placówki publicznej. Partycypacja nauczycieli w zarządzaniu szkołą. 14. Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówce oświatowej. 15. Prawo do nauki i specyfika kształcenia i wychowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 16. Rola szkoły w procesie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży. 17. Podstawy prawne procesu współpracy środowiska szkolnego i rodzinnego ucznia. 18. Bezpieczeństwo i higiena pracy w placówce oświatowej. Metody dydaktyczne i pomoce naukowe Wykłady: wykład konwencjonalny (informacyjny), analityczny, problemowy, dialogowy, wykład konwersatoryjny, wykład syntetyczny, dyskusja dydaktyczna; podręczniki akademickie, monografie naukowe, laptop, projektor, prezentacja multimedialna, film edukacyjny; |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Balicki A. (2016) Prawo oświatowe. Warszawa: C.H. Beck; 2. Góra E., Mroczkowska R. (2012) Awans zawodowy i zatrudnianie nauczycieli. Wzorcowa dokumentacja z komentarzem, Gdańsk: ODDK; 3. Jankowski D. Szkoła, środowisko, współdziałanie, Wydawnictwo „Adam Marszałek”, Toruń 2001; 4. Komorowski T. (2001) Prawo oświatowe w praktyce: poradnik dla nauczycieli i kadry kierowniczej oświaty, Poznań: Wydawnictwo eMPi2; 5. Kwiatkowski S.M., Gawroński K. (2016), (red.) Prawo oświatowe, Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer Polska; 6. Kurzyna - Chmiel D. (2009) Podstawy prawne i organizacyjne oświaty. Prawo oświatowe w zarysie, Warszawa: Wolters Kluwer Polska; Literatura uzupełniająca: 1. Barański A., Szymańska M.H., Rozwadowska – Skrzeczyńska J. (2018) Karta Nauczyciela. Komentarz, Warszawa: Wolters Kluwer; 2. Bokajło W., Wiktorska – Święcka A. (2008) Edukacja w Polsce wobec wyzwań konkurencyjności Unii Europejskiej. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut - Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe; 3. Cęcelek G., Specyfika przywództwa edukacyjnego w szkole oraz jej otoczeniu, „Kultura i Wychowanie” 2020/1(17); 4. Ciborski B. (2014) Karta Nauczyciela. Komentarz problemowy, Gdańsk: ODDK;Gawroński K., Zarządzanie placówką oświatową, Warszawa 2008; 5. Kwiatkowski S. M., Madalińska-Michalak J. (red.), Przywództwo edukacyjne w teorii i praktyce, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2010; 6. Pielachowski J., Organizacja i zarządzanie oświatą i szkoła, Poznań 2002; 7. Pielachowski J., Stryjowski W., Stryjowska J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań 2007; 8. Pilich M. (2015) Ustawa o systemie oświaty. Komentarz, Warszawa: Wolters Kluwer Polska; 9. Potulicka E., Hildebrandt – Wypych D., Czech – Włodarczyk C. (2013), (red.) Systemy edukacji w krajach europejskich. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls; 10. Pyter M., Balicki A. (2014) Leksykon prawa oświatowego i prawa o szkolnictwie wyższym. 100 podstawowych pojęć, Warszawa: C.H. Beck; 11. Walkiewicz E., Elementy prawa dla nauczycieli, Warszawa 2007; Wybrane akty prawne: 1. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 oraz z 2022 r. poz 583, 1116, 1700 i 1730. 2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dz. U 2017, poz. 59. 3. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674. 4. Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finasowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2082). 5. Ustawa z dnia 12 kwietnia 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami (Dz. U. z 2019 r., poz. 1078). 6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r., poz. 1309). 7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r., poz. 1280). 8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2017 r., poz. 1635). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT W
W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć student pozna regulacje prawne, dot. funkcjonowania przedszkoli, szkół podstawowych, średnich, placówek systemu oświaty; w tym edukacji włączającej. Dokona analizy uregulowań formalnych systemu oświaty w Polsce w oparciu o wiedzę z wykładów oraz krytyczne samodzielne studiowanie literatury i przepisów prawa oświatowego (wybrane fragmenty i paragrafy), zarówno w odniesieniu do szkół ogólnodostępnych, jak i integracyjnych oraz specjalnych. Pogłębi wiedzę na temat prawa zewnętrznego oraz wewnętrznego. W wyniku udziału w zajęciach będzie w przyszłości świadomym uczestnikiem rady pedagogicznej w przedszkolu/szkole, będzie rozróżniał kompetencje organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny, zrozumie, na czym polega odpowiedzialność nauczyciela za bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne dzieci w placówce oraz poza nią (wycieczki, zajęcia pozaszkolne itp.). |
|
Pełny opis: |
Wymagania wstępne: zapoznanie się z Ustawą Prawo oświatowe., w celu odwołania do następujących treści (podczas zajęć): 1. Funkcjonowanie przedszkola i szkoły jako organizacji; system oświaty w Polsce i jego współczesne cechy/wyzwania 2. Podstawy prawa oświatowego; wybrane akty prawne - ogólne i szczegółowe 3. Nauczycielska pragmatyka zawodowa; w tym prawa i obowiązki nauczycieli; regulacje prawne i odpowiedzialność zawodowa 4. Zasady prawa wewnątrzprzedszkolnego i wewnątrzszkolnego; przykłady, analizy, znaczenie dla praktyki pedagogicznej i zawodowej, np. Standardy ochrony małoletnich i niepełnoletnich, regulamin pracy i inne 5. Prawa dziecka i prawa osoby z niepełnosprawnością 6. Zasady bezpieczeństwa dzieci lub uczniów w przedszkolu lub szkole oraz poza nimi (np. podczas spaceru, wycieczki itp.) 7. Zasady udzielania pierwszej pomocy (informacyjnie) oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej 8. Rozpoznawanie sytuacji i zagrożeń we współczesnym przedszkolu i szkole 9. Działania zmierzające do rozwoju przedszkola i szkoły oraz stymulowania poprawy jakości działania tych instytucji 10. Kadra zatrudniona w przedszkolu/szkole/placówce; zadania, kompetencje; w tym rady pedagogicznej; współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu rozwoju swojej profesjonalnej wiedzy 11. Współpraca przedszkola i szkoły ze środowiskiem lokalnym oraz instytucjami zewnętrznymi, np. poradnią psychologiczno-pedagogiczną, policją, strażą pożarną i innymi 12. Bazy danych w zakresie korzystania z przepisów prawa oświatowego oraz interpretacji (dobrych praktyk), (np. ISAP, www MEN, KO, jst, ZUS, poradni p-p i innych 13. Zagadnienia zgłoszone przez studentów a wynikające z obserwacji praktyki pedagogicznej |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. ISAP-Internetowy Serwis Aktów Prawnych 2. Janicka –Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), Wyd. III zm., Radom 2018 3. Janicka-Panek T., Praca jako kategoria aksjologiczna, etyczna i metodologiczna,[w:] Kształcenie Ustawiczne XXI stulecia. Zbiór artykułów XX Międzynarodowych pedagogiczno-metodycznych czytań pamięci O.P. Rudnickiej, Національна академія педагогічних наук України, Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна, Zbiór 6 (18), Kijów 2023, ss. 30-33 4. Janicka-Panek T., Stokowska-Zagdan E., Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu i uczniowi w szkole w Polsce; podstawy prawne, ,,ESTETYKA I ETYKA PEDAGOGICZNEJ DZIAŁALNOŚCI”, Kijów 2023, Zbiór 27, ISSN 2226-4051 (Print), ISSN 2616-6631 (Online), ss. 38-54 5. Konwencja Praw Dziecka (1989) ; wybrane fragmenty 6. Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych (2006) (wybrane fragmenty) 7. Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016r., poz. 59 z późn. zmianami 8. Ustawa Karta Nauczyciela (wybrane regulacje prawne) 9. Ustawa o systemie oświaty (wybrane regulacje prawne) 10. Ustawa Kodeks pracy(wybrane regulacje prawne) 11. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka (1948) ; wybrane fragmenty Uzupełniająca: 1. Janicka –Panek T., Obowiązki dyrektora w zakresie monitorowania podstawy programowej. ,,Monitor Prawny Dyrektora”, 2014/10 (118) 2. Janicka –Panek T., Monitorowanie podstawy programowej. Obowiązki dyrektora. ,,PRZEDSZKOLE. MIESIĘCZNIK DYREKTORA”,2017/2 (93) 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej (…), Dz. U. z 2017r., poz. 356 (zał. 1, z zał. 2-edukacja wczesnoszkolna) 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017r., poz. 1591 5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli (…), Dz. U. z 2022r., poz. 1610 6. Rozporządzenia ws. bhp w szkołach i placówkach oświatowych; wersja aktualna 7. Rozporządzenia ws. organizacji turystyki i krajoznawstwa (…);wersja aktualna 8. Strony internetowe, np. www CIOP, ZUS, MEN, Kuratorium Oświaty, jst i inne 9. Czasopisma branżowe, np. Dyrektor Szkoły, Bliżej Przedszkola, ATEST i inne (wybrane artykuły lub ich fragmenty) |
|
Uwagi: |
WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI Sprawdzające pytania, zamknięte lub/i otwarte, problemowe; Ocena wystawiona na podstawie poziomu zrozumienia podstaw prawnych, umiejętności analizy i syntezy poszczególnych informacji oraz rozwiązywania problemów, wymagających odniesienia do podstaw prawnych -Indywidualnie i grupowo realizowane w trakcie semestru zlecone zadanie, opracowanie oraz zaprezentowanie pomysłu rozwiązania/interpretacji z wykorzystaniem przepisów prawa oświatowego; umiejętność korzystania z ISAP (Internetowy Serwis Aktów Prawnych), stron internetowych wybranych instytucji współpracujących z przedszkolem/szkołą. Planuje się ocenę aktywności podczas zajęć: (czynny udział w zajęciach, udział w dyskusji dydaktycznej, zaangażowanie edukacyjne, informacja zwrotna od uczestników grupy/ewaluacja, portfolio złożone z materiałów z zajęć oraz samokształcenia i inne działania); waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4 |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".