"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka edukacji przedszkolnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-JM-3101S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka edukacji przedszkolnej
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zadaniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności dydaktyczno-wychowawcze uwzględniające specyfikę pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym.

Pełny opis:

WYKŁAD

1. Zadania nauczyciela –wychowawcy w przedszkolu a proces nauczania –uczenia się dziecka.

2. Integracja i korelacja w kształceniu zintegrowanym. . Analiza struktury procesu dydaktyczno-wychowawczego w pedagogice przedszkolnej.

3. Sposoby pracy z poszczególnymi typami dziecka w domu i w szkole.

4. Wybrane koncepcje kształcenia i ich implikacje do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym: Dewey, Stevenson & Kilpatrick, Okoń, Freinet

5. Formy oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów w edukacji przedszkolnej.

6. Współczesne tendencje pedagogiki w założeniach MEN dotyczących kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych: kształtowanie mocnych stron dziecka, wdrażanie do samokształcenia.

ĆWICZENIA

1. Zabawy integrujące grupę: pląsy i zabawy integracyjne. Piosenki na powitanie i pożegnanie.

2. Zabawy relaksacyjne, zabawy paluszkowe, dziecięce masażyki.

3. Zabawy muzyczno-ruchowe z użyciem różnych przyborów (patyczki, piłki, szarfy, szyszki, kamienie itp.)

4. Rysowane wierszyki

5. Zabawy z chustą animacyjną KLANZA

6. Zabawy przygotowujące do szkoły: liczba, kształt, słowo.

7. Projektowanie scenariuszy zajęć w przedszkolu z wykorzystaniem wybranych koncepcji metodycznych.

Literatura:

Literatura podstawowa

Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Warszawa, 1989

Dymara B (red.), Dziecko w świecie zabawy : zabawa i radość w literaturze, muzyce i życiu codziennym. Kraków 2010

Kaniak-Urban CH. Każde dziecko ma swoje mocne strony. Kielce 2002

Kędzior- Niczyporuk E. (red.), O metodzie Klanzy. Teoria i praktyka. Lublin 2010

Nehring. A. , Sawicka L. Uczyć ciekawiej to znaczy jak? Nauczanie zintegrowane metodami aktywizującymi. Toruń 2002.

Flanz J. Wdrażanie dzieci 7-9 letnich do samokształcenia. Toruń 2008.

Stasica J. 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane metodami aktywizującymi. Kraków 2002

Bohdanowicz M. Przytulanki czyli wierszyki na dziecięce masażyki. Gdańsk 2002

Literatura uzupełniająca:

Czarkowska I., Zabawy logiczne dla klas 1-3. Podręcznik. Bielsko-Biała 2018

Landreth G., Terapia zabawą. Podręcznik akademicki. Kraków 2016

Winczewska A, Winczewski P, całkiem nowe zabawy paluszkowe.

Lenartowska K., Świętek W., Praca z tekstem w klasach I – III, Warszawa 1982

Efekty uczenia się:

WIEDZA

(„Student zna i rozumie...”)

1. zasady projektowania działań edukacyjnych stymulujących aktywność poznawczą dziecka, style i techniki pracy z dzieckiem lub uczniem łączącej różne obszary wiedzy,

2. różnorodne innowacje pedagogiczne w obszarze dydaktyki wychowania przedszkolnego, inspirujące do planowania i organizacji własnej pracy,

3. rozwiązania metodyczne dotyczące wykonywania zadań, procedur, norm oraz dobrych praktyk stosowanych w dydaktyce edukacji przedszkolnej.

UMIEJĘTNOŚCI

(„Student potrafi…”)

1. posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi z zakresu dydaktyki edukacji przedszkolnej.

2. posiada umiejętność samodzielnego projektowania, analizowania i interpretowania własnych i cudzych propozycji działań metodycznych z zakresu dydaktyki edukacji przedszkolnej.

3. realizować zadania zespołowe wymagające umiejętności efektywnej współpracy w grupie, podziału ról, w tym roli kierownika zespołu oraz przyjmowania odpowiedzialności za powierzone zadania i efekty pracy zespołu podejmowanych w ramach projektowania i realizacji rozwiązań metodycznych zgodnych z dydaktyką edukacji przedszkolnej.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

(„Student jest gotów do…”)

1.samodzielnej krytycznej samooceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, doskonali umiejętności w trakcie realizowania zadań związanych z dydaktyką edukacji przedszkolnej.

2. publicznej prezentacji i oceny realizowanych indywidualnie lub zespołowo zadań z zakresu dydaktyki edukacji przedszkolnej.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład konwersatoryjny, metody problemowe, praktyczne

WIEDZA (egzamin),

UMIEJĘTNOŚCI (zespołowe i indywidualne projektowanie działań edukacyjnych – konspektów zajęć, gier i zabaw edukacyjnych),

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (ocena postawy i aktywności w trakcie zajęć).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Flanz
Prowadzący grup: Jolanta Flanz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-3 (2024-06-10)