Dydaktyka edukacji przedszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-JM-3101S |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka edukacji przedszkolnej |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zadaniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności dydaktyczno-wychowawcze uwzględniające specyfikę pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym. |
Pełny opis: |
WYKŁAD 1. Zadania nauczyciela –wychowawcy w przedszkolu a proces nauczania –uczenia się dziecka. 2. Integracja i korelacja w kształceniu zintegrowanym. . Analiza struktury procesu dydaktyczno-wychowawczego w pedagogice przedszkolnej. 3. Sposoby pracy z poszczególnymi typami dziecka w domu i w szkole. 4. Wybrane koncepcje kształcenia i ich implikacje do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym: Dewey, Stevenson & Kilpatrick, Okoń, Freinet 5. Formy oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów w edukacji przedszkolnej. 6. Współczesne tendencje pedagogiki w założeniach MEN dotyczących kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych: kształtowanie mocnych stron dziecka, wdrażanie do samokształcenia. ĆWICZENIA 1. Zabawy integrujące grupę: pląsy i zabawy integracyjne. Piosenki na powitanie i pożegnanie. 2. Zabawy relaksacyjne, zabawy paluszkowe, dziecięce masażyki. 3. Zabawy muzyczno-ruchowe z użyciem różnych przyborów (patyczki, piłki, szarfy, szyszki, kamienie itp.) 4. Rysowane wierszyki 5. Zabawy z chustą animacyjną KLANZA 6. Zabawy przygotowujące do szkoły: liczba, kształt, słowo. 7. Projektowanie scenariuszy zajęć w przedszkolu z wykorzystaniem wybranych koncepcji metodycznych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Warszawa, 1989 Dymara B (red.), Dziecko w świecie zabawy : zabawa i radość w literaturze, muzyce i życiu codziennym. Kraków 2010 Kaniak-Urban CH. Każde dziecko ma swoje mocne strony. Kielce 2002 Kędzior- Niczyporuk E. (red.), O metodzie Klanzy. Teoria i praktyka. Lublin 2010 Nehring. A. , Sawicka L. Uczyć ciekawiej to znaczy jak? Nauczanie zintegrowane metodami aktywizującymi. Toruń 2002. Flanz J. Wdrażanie dzieci 7-9 letnich do samokształcenia. Toruń 2008. Stasica J. 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane metodami aktywizującymi. Kraków 2002 Bohdanowicz M. Przytulanki czyli wierszyki na dziecięce masażyki. Gdańsk 2002 Literatura uzupełniająca: Czarkowska I., Zabawy logiczne dla klas 1-3. Podręcznik. Bielsko-Biała 2018 Landreth G., Terapia zabawą. Podręcznik akademicki. Kraków 2016 Winczewska A, Winczewski P, całkiem nowe zabawy paluszkowe. Lenartowska K., Świętek W., Praca z tekstem w klasach I – III, Warszawa 1982 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA („Student zna i rozumie...”) 1. zasady projektowania działań edukacyjnych stymulujących aktywność poznawczą dziecka, style i techniki pracy z dzieckiem lub uczniem łączącej różne obszary wiedzy, 2. różnorodne innowacje pedagogiczne w obszarze dydaktyki wychowania przedszkolnego, inspirujące do planowania i organizacji własnej pracy, 3. rozwiązania metodyczne dotyczące wykonywania zadań, procedur, norm oraz dobrych praktyk stosowanych w dydaktyce edukacji przedszkolnej. UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”) 1. posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi z zakresu dydaktyki edukacji przedszkolnej. 2. posiada umiejętność samodzielnego projektowania, analizowania i interpretowania własnych i cudzych propozycji działań metodycznych z zakresu dydaktyki edukacji przedszkolnej. 3. realizować zadania zespołowe wymagające umiejętności efektywnej współpracy w grupie, podziału ról, w tym roli kierownika zespołu oraz przyjmowania odpowiedzialności za powierzone zadania i efekty pracy zespołu podejmowanych w ramach projektowania i realizacji rozwiązań metodycznych zgodnych z dydaktyką edukacji przedszkolnej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”) 1.samodzielnej krytycznej samooceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, doskonali umiejętności w trakcie realizowania zadań związanych z dydaktyką edukacji przedszkolnej. 2. publicznej prezentacji i oceny realizowanych indywidualnie lub zespołowo zadań z zakresu dydaktyki edukacji przedszkolnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład konwersatoryjny, metody problemowe, praktyczne WIEDZA (egzamin), UMIEJĘTNOŚCI (zespołowe i indywidualne projektowanie działań edukacyjnych – konspektów zajęć, gier i zabaw edukacyjnych), KOMPETENCJE SPOŁECZNE (ocena postawy i aktywności w trakcie zajęć). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT W
ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
Wykład, 13 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Flanz | |
Prowadzący grup: | Jolanta Flanz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".