Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-JM-3091N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr III, tryb niestacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
W toku realizacji wykładów analizowane są zagadnienia dotyczące podstawowych form aktywności dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, teoretycznych podstaw pedagogiki przedszkolnej (filozoficznych, psychologicznych i dydaktycznych); celów i zadań edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście stymulowania procesów rozwojowych dzieci oraz podstaw dydaktyki edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. W toku realizacji ćwiczeń analizowane są zagadnienia dotyczące różnych kierunków edukacji przedszkolnej (językowej, matematycznej, przyrodniczo-społecznej, plastycznej, technicznej, motoryczno-zdrowotnej), wychowania intelektualnego i społeczno-moralnego, indywidualizacji pracy z dzieckiem oraz współpracy ze środowiskiem rodzinnym. Wymagania wstępne: wykład - brak; ćwiczenia - brak |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: Wykład: 1. Informacja o warunkach, zasadach oraz wymogach sprawdzania zakładanych dla przedmiotu efektów uczenia się. 2. Podstawowe formy aktywności dzieci (zabawa, nauka, praca dziecięca, uroczystości, spacery i wycieczki) 3. Teoretyczne podstawy pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej (psychologiczne – w aspekcie historycznym i wobec wyzwań współczesnych); 4. Teoretyczne podstawy pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej (filozoficzne – w aspekcie historycznym i wobec wyzwań współczesnych); 5. Teoretyczne podstawy pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej (dydaktyczne – w aspekcie historycznym i wobec wyzwań współczesnych); 6. Cele i zadania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście stymulowania procesów rozwojowych dzieci; 7. Podstawy dydaktyki edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Kształcenie zintegrowane. Ćwiczenia: 1. Informacja o warunkach, zasadach oraz wymogach sprawdzania zakładanych dla przedmiotu efektów uczenia się. 2. Współpraca nauczyciela z rodzicami dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; 3. Wykorzystanie mediów w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; 4. Edukacja językowa w przedszkolu i szkole; 5. Edukacja matematyczna w przedszkolu i szkole; 6. Edukacja przyrodniczo-społeczna w przedszkolu i szkole; 7. Edukacja plastyczna w przedszkolu i szkole; 8. Edukacja techniczna w przedszkolu i szkole; 9. Edukacja muzyczna w przedszkolu i szkole; 10. Edukacja motoryczno-zdrowotna w przedszkolu i szkole; 11. Wychowanie intelektualne w przedszkolu i szkole; 12. Wychowanie moralno-społeczne w przedszkolu i szkole; 13. Indywidualizacja pracy edukacyjnej z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Pomoce naukowe: filmy edukacyjne, prezentacje multimedialne, zadania sprawdzające i rozwijające Metody dydaktyczne: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Czaja-Chudyba I., Pedagogika zabawy w osobowym i profesjonalnym przygotowaniu do zawodu nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006; 2. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Akademia Ignatianum Wydawnictwo WAM, Kraków 2013; 3. Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Instytut Wydawniczy ERICA, Bydgoszcz 2010; 4. Klus- Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009; 5. Klus-Stańska D, Nowicka, M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2005. Literatura uzupełniająca: 1. Borowska, A., Kształcenie dla przyszłości, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Warszawa 2004; 2. Hejnecka-Bezwińska, T., O zmianach w edukacji konteksty, zagrożenia i możliwości, Akademia Bydgoska, Bydgoszcz 2000; 3. Janiak M., Witerska K., Trampolina. Program wychowania przedszkolnego, PWN, Warszawa 2017; 4. Karwowska-Struczyk M., Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu innych rozwiązań, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013; 5. Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna, PWN, Warszawa 2009; 6. Niemierko, B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007; 7. Truskolaska J., Łuka M., Pedagogika zabawy – nowe wartości w edukacji uniwersyteckiej, [w:] Kostkiewicz J. (red.), Aksjologia w kształceniu pedagogów, Wydawnictwo Naukowe Akademii. Pedagogicznej, Kraków 2008; 8. Wimmer A., Kubiczek B., Metody aktywizujące, Uniwersytet Opolski, Wydawnictwo Nowik, Opole 2006; 9. https://miastodzieci.pl/podroze/pomysly-na-calodniowe-wycieczki-w-okolicach-wroclawia/; 10. https://mataja.pl/2016/07/13-fajnych-miejsc-na-jednodniowe-wycieczki-z-dziecmi/. |
Efekty uczenia się: |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – wykład WIEDZA- STUDENT ZNA I ROZUMIE: 1 w stopniu pogłębionym istotę i miejsce pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w systemie nauk społecznych oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi, PED2_W02 2 teorie wychowania, nauczania, uczenia się, opieki, w przedszkolu oraz edukacji wczesnoszkolnej i ich uniwersalne źródła (filozoficzne, społeczno-kulturowe, historyczne, psychologiczne) PED2_W03 3 metodykę działalności pedagogicznej w odniesieniu do wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, PED2_W04 4 właściwości rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w kontekście jego stymulowania i dobierania optymalnych metod, form organizacyjnych oraz środków dydaktycznych PED2_W09 5 znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie nauczania i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym PED2_W23 6 istotę roli nauczyciela lub wychowawcy w dostarczaniu wzorców zachowań w modelowaniu postaw i zachowań dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym PED2_W26 UMIEJĘTNOŚCI – STUDENT POTRAFI: 1 posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz powiązanych z nią dyscyplin/subdyscyplin w celu analizowania i interpretowania zjawisk i procesów społecznych w zakresie wychowania przedszkolnego oraz edukacji wczesnoszkolnej PED2_U01 2 zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej korzystając z różnych źródeł; w tym literatury w języku polskim PED1_U04 3 wypowiadać w sposób precyzyjny i spójny się w mowie i piśmie w języku polskim na tematy z zakresu wychowania przedszkolnego oraz edukacji wczesnoszkolnej, wykorzystując różne ujęcia teoretyczne z dorobku pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz innych dyscyplin PED2_U06 P7U_U P7S_UW 4 analizować, wnioskować oraz zaprezentować własne pomysły, wątpliwości, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, w kontekście edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej PED2_U08 KOMPETENCJE SPOŁECZNE- STUDENT JEST GOTÓW DO: 1 krytycznej oceny poziomu posiadanej wiedzy z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz umiejętności pedagogicznych oraz ich aktualizowania PED1_K01 2 odpowiedzialnego wykonywania zawodu nauczyciela wychowania przedszkolnego lub/i edukacji wczesnoszkolnej, projektowania i realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych PED2_K05 3 budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka i ucznia w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej PED2_K09 Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – ćwiczenia WIEDZA- STUDENT ZNA I ROZUMIE: 1 w stopniu pogłębionym istotę i miejsce pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w systemie nauk społecznych oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi, PED2_W02 2 teorie wychowania, nauczania, uczenia się, opieki, w przedszkolu oraz edukacji wczesnoszkolnej i ich uniwersalne źródła (filozoficzne, społeczno-kulturowe, historyczne, psychologiczne) PED2_W03 3 metodykę działalności pedagogicznej w odniesieniu do wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, PED2_W04 4 znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie nauczania i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym PED2_W23 5 istotę innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, inspirujących do planowania i organizacji własnej pracy, PED2_W24 6 istotę roli nauczyciela lub wychowawcy w dostarczaniu wzorców zachowań w modelowaniu postaw i zachowań dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym PED2_W26 UMIEJĘTNOŚCI – STUDENT POTRAFI: 1 posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz powiązanych z nią dyscyplin/subdyscyplin w celu analizowania i interpretowania zjawisk i procesów społecznych w zakresie wychowania przedszkolnego oraz edukacji wczesnoszkolnej PED2_U01 2 zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej korzystając z różnych źródeł; w tym literatury w języku polskim PED1_U04 3 wypowiadać w sposób precyzyjny i spójny się w mowie i piśmie w języku polskim na tematy z zakresu wychowania przedszkolnego oraz edukacji wczesnoszkolnej, wykorzystując różne ujęcia teoretyczne z dorobku pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz innych dyscyplin PED2_U06 P7U_U P7S_UW 4 komunikować się przy użyciu różnych kanałów komunikacyjnych, technik medialnych oraz nowoczesnych rozwiązań technologicznych (ICT) z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz ich rodzicami PED2_U07 5 analizować, wnioskować oraz zaprezentować własne pomysły, wątpliwości, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, w kontekście edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej PED2_U08 6 rozwijać kompetencje kluczowe dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązania problemów PED2_U13 KOMPETENCJE SPOŁECZNE- STUDENT JEST GOTÓW DO: 1 krytycznej oceny poziomu posiadanej wiedzy z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz umiejętności pedagogicznych oraz ich aktualizowania PED1_K01 2 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych odnoszących się do procesu dydaktyczno-wychowawczego z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz ich rodzicami PED2_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria zaliczenia ćwiczeń: Obecność - weryfikacja na podstawie listy obecności lub przy wykorzystaniu MS Teams [PED1_K01, PED2_K02] Aktywność - zadania rozwijające, odpowiedzi na pytania sprawdzające, przygotowywanie scenariuszy zajęć - weryfikacja w siedzibie Uczelni lub przy wykorzystaniu MS Teams [PED2_W02, PED2_W03, PED2_W04, PED2_W23, PED2_W24, PED2_W26, PED2_U01, PED1_U04, PED2_U06, PED2_U07, PED2_U08, PED2_U13, PED1_K01, PED2_K02] Prezentacja(e) multimedialna(e) - weryfikacja w siedzibie Uczelni lub przy wykorzystaniu MS Teams [PED2_W02, PED2_W03, PED2_W04, PED2_W23, PED2_W24, PED2_W26, PED2_U01, PED1_U04, PED2_U06, PED2_U07, PED2_U08, PED2_U13, PED1_K01, PED2_K02] Przykładowe formy weryfikacji poszczególnych kategorii efektów przedmiotowych: WIEDZA: odpowiedzi na pytania sprawdzające i zadania rozwijające; przygotowana prezentacja multimedialna UMIEJĘTNOŚCI: odpowiedzi na pytania sprawdzające i zadania rozwijające; przygotowana prezentacja multimedialna KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ocena aktywności, obecności, wywiązywania się z zadań. Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 Metody i kryteria zaliczenia wykładów: Obecność - weryfikacja na podstawie listy obecności lub przy wykorzystaniu MS Teams [PED1_K01, PED2_K05, PED2_K09] Aktywność - odpowiedzi na pytania sprawdzające i zadania rozwijające - weryfikacja w siedzibie Uczelni lub przy wykorzystaniu MS Teams [PED2_W02, PED2_W03, PED2_W04, PED2_W09, PED2_W23, PED2_W26, PED2_U01, PED1_U04, PED2_U06, PED2_U08, PED1_K01, PED2_K05, PED2_K09] Propozycja zajęć rozwijających dla dzieci, zabaw, zajęć itp. organizowanych w formie zdalnej (film wraz z komentarzem i uwagami metodycznymi)/analiza dostępnych zajęć on-line - weryfikacja w siedzibie Uczelni lub przy wykorzystaniu MS Teams [PED2_W02, PED2_W03, PED2_W04, PED2_W09, PED2_W23, PED2_W26, PED2_U01, PED1_U04, PED2_U06, PED2_U08, PED1_K01, PED2_K05, PED2_K09] Test końcowy - weryfikacja w siedzibie Uczelni lub przy wykorzystaniu MS Teams [[PED2_W02, PED2_W03, PED2_W04, PED2_W09, PED2_W23, PED2_W26] Przykładowe formy weryfikacji poszczególnych kategorii efektów przedmiotowych: WIEDZA: test, odpowiedzi na pytania sprawdzające i zadania rozwijające; przygotowana prezentacja multimedialna UMIEJĘTNOŚCI: odpowiedzi na pytania sprawdzające i zadania rozwijające; przygotowana prezentacja multimedialna KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ocena aktywności, obecności, wywiązywania się z zadań. Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Marlena Kowalczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
W toku realizacji wykładów analizowane są zagadnienia dotyczące podstawowych form aktywności dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, teoretycznych podstaw pedagogiki przedszkolnej (filozoficznych, psychologicznych i dydaktycznych); celów i zadań edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście stymulowania procesów rozwojowych dzieci oraz podstaw dydaktyki edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. W toku realizacji ćwiczeń analizowane są zagadnienia dotyczące różnych kierunków edukacji przedszkolnej (językowej, matematycznej, przyrodniczo-społecznej, plastycznej, technicznej, motoryczno-zdrowotnej), wychowania intelektualnego i społeczno-moralnego, indywidualizacji pracy z dzieckiem oraz współpracy ze środowiskiem rodzinnym. Wymagania wstępne: wykład - brak; ćwiczenia - brak |
|
Pełny opis: |
Treści kształcenia: Wykład: 1. Informacja o warunkach, zasadach oraz wymogach sprawdzania zakładanych dla przedmiotu efektów uczenia się. 2. Podstawowe formy aktywności dzieci (zabawa, nauka, praca dziecięca, uroczystości, spacery i wycieczki) 3. Teoretyczne podstawy pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej (psychologiczne – w aspekcie historycznym i wobec wyzwań współczesnych); 4. Teoretyczne podstawy pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej (filozoficzne – w aspekcie historycznym i wobec wyzwań współczesnych); 5. Teoretyczne podstawy pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej (dydaktyczne – w aspekcie historycznym i wobec wyzwań współczesnych); 6. Cele i zadania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście stymulowania procesów rozwojowych dzieci; 7. Podstawy dydaktyki edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Kształcenie zintegrowane. Ćwiczenia: 1. Informacja o warunkach, zasadach oraz wymogach sprawdzania zakładanych dla przedmiotu efektów uczenia się. 2. Współpraca nauczyciela z rodzicami dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; 3. Wykorzystanie mediów w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; 4. Edukacja językowa w przedszkolu i szkole; 5. Edukacja matematyczna w przedszkolu i szkole; 6. Edukacja przyrodniczo-społeczna w przedszkolu i szkole; 7. Edukacja plastyczna w przedszkolu i szkole; 8. Edukacja techniczna w przedszkolu i szkole; 9. Edukacja muzyczna w przedszkolu i szkole; 10. Edukacja motoryczno-zdrowotna w przedszkolu i szkole; 11. Wychowanie intelektualne w przedszkolu i szkole; 12. Wychowanie moralno-społeczne w przedszkolu i szkole; 13. Indywidualizacja pracy edukacyjnej z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Pomoce naukowe: filmy edukacyjne, prezentacje multimedialne, zadania sprawdzające i rozwijające Metody dydaktyczne: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Czaja-Chudyba I., Pedagogika zabawy w osobowym i profesjonalnym przygotowaniu do zawodu nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006; 2. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Akademia Ignatianum Wydawnictwo WAM, Kraków 2013; 3. Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Instytut Wydawniczy ERICA, Bydgoszcz 2010; 4. Klus- Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009; 5. Klus-Stańska D, Nowicka, M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2005. Literatura uzupełniająca: 1. Borowska, A., Kształcenie dla przyszłości, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Warszawa 2004; 2. Hejnecka-Bezwińska, T., O zmianach w edukacji konteksty, zagrożenia i możliwości, Akademia Bydgoska, Bydgoszcz 2000; 3. Janiak M., Witerska K., Trampolina. Program wychowania przedszkolnego, PWN, Warszawa 2017; 4. Karwowska-Struczyk M., Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu innych rozwiązań, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013; 5. Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna, PWN, Warszawa 2009; 6. Niemierko, B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007; 7. Truskolaska J., Łuka M., Pedagogika zabawy – nowe wartości w edukacji uniwersyteckiej, [w:] Kostkiewicz J. (red.), Aksjologia w kształceniu pedagogów, Wydawnictwo Naukowe Akademii. Pedagogicznej, Kraków 2008; 8. Wimmer A., Kubiczek B., Metody aktywizujące, Uniwersytet Opolski, Wydawnictwo Nowik, Opole 2006; 9. https://miastodzieci.pl/podroze/pomysly-na-calodniowe-wycieczki-w-okolicach-wroclawia/; 10. https://mataja.pl/2016/07/13-fajnych-miejsc-na-jednodniowe-wycieczki-z-dziecmi/. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Marlena Kowalczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
W toku realizacji wykładów analizowane są zagadnienia dotyczące podstawowych form aktywności dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, teoretycznych podstaw pedagogiki przedszkolnej (filozoficznych, psychologicznych i dydaktycznych); celów i zadań edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście stymulowania procesów rozwojowych dzieci oraz podstaw dydaktyki edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. |
|
Pełny opis: |
1. Informacja o warunkach, zasadach oraz wymogach sprawdzania zakładanych dla przedmiotu efektów uczenia się. 2. Innowacje w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Analiza funkcjonowania placówek freinetowskich i ich transpozycja na edukację przedszkolną i wczesnoszkolną w każdej placówce edukacyjnej; 3. Formy wspierania aktywności edukacyjnej dzieci i stymulowania indywidualnej linii rozwoju. Analiza funkcjonowania placówek freinetowskich i ich transpozycja na edukację przedszkolną i wczesnoszkolną w każdej placówce edukacyjnej; 4. Pedagogiczno-psychologiczne aspekty pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w aspekcie historycznym i wobec wyzwań współczesnych w kontekście wartościowania wysiłku edukacyjnego dziecka, skutków karania, wspierania potrzeb i rozwoju dzieci, terapeutycznej roli nauczyciela; 5. Pedagogiczno-psychologiczne aspekty pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w aspekcie historycznym i wobec wyzwań współczesnych w kontekście bogacenia środowiska informacyjnego, doboru metod nauczania i form organizacji procesu uczenia się, rozwijania krytycznego myślenia, stymulowania kreatywności; 6. Pedagogiczno-filozoficzne aspekty pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w aspekcie historycznym i wobec wyzwań współczesnych w kontekście wspierania indywidualnej linii rozwoju dziecka, form aktywności edukacyjnej dzieci, stymulowania wartości społeczno-moralnych, roli prawdy, dobra i piękna w edukacji; 7. Pedagogiczno-filozoficzne aspekty pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w aspekcie historycznym i wobec wyzwań współczesnych w kontekście podmiotowości dziecka, wielopodmiotowości edukacji, partnerstwa edukacyjnego, inspirowania twórczości; 8. Cele i zadania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście stymulowania procesów rozwojowych dzieci. Rozwój wrażeń, spostrzeżeń, obserwacji i ich stymulowanie w pracy edukacyjnej przedszkola w kontekście doboru treści, metod, form i środków realizacji. 9. Cele i zadania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście stymulowania procesów rozwojowych dzieci. Rozwój wyobraźni, uwagi, pamięci i myślenia oraz ich stymulowanie w pracy edukacyjnej przedszkola w kontekście doboru treści, metod, form i środków realizacji. 10. Podstawowe formy aktywności dzieci – zabawa. Rozwój i dynamika zabaw dziecięcych. Klasyfikacje zabaw. Zabawa w kontekście całokształtu procesów rozwojowych dziecka. 11. Stymulowanie zabaw dziecięcych. Dobór zabawek w kontekście stymulowania rozwoju na etapie wieku przedszkolnego i wczesnoszkolnego. 12. Podstawowe formy aktywności dzieci – nauka. Organizacja zajęć edukacyjnych w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście możliwości rozwoju i całokształtu procesów rozwojowych dziecka. 13. Podstawowe formy aktywności dzieci – praca. Dyżury jako swoista forma pracy dziecięcej. 14. Wykorzystanie spacerów i wycieczek w kontekście oparcia edukacji o doświadczenia społeczno-przyrodnicze dzieci. 15. Podstawy dydaktyki edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Analiza zajęć zdalnych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Denek K., Konstruowanie celów edukacji wczesnoszkolnej „Nauczyciel i Szkoła” 1-2 (1), 53-62, https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Nauczyciel_i_Szkola/Nauczyciel_i_Szkola-r1996-t1_2_(1)/Nauczyciel_i_Szkola-r1996-t1_2_(1)-s53-62/Nauczyciel_i_Szkola-r1996-t1_2_(1)-s53-62.pdf 2. Edukacja wczesnoszkolna w zmieniającej się rzeczywistości P. Mazur, E. Miterka (red.), Chełm 2011, https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/11178/11.%20Edukacja%20wczesnoszkolna%20w%20zmieniaj%C4%85cej%20si%C4%99%20rzeczywisto%C5%9Bci.pdf?sequence=1&isAllowed=y 3. Karbowniczek J. Kwaśniewska M. Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Akademia Ignatianum Wydawnictwo WAM Kraków 2011, https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/sites/wydawnictwo/files/publikacje_pdf/podstawy_pedagogiki_przedszkolnej.pdf 4. Molińska M., Ratajczyk A., Edukacja przedszkolna, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014, http://produkty.ibe.edu.pl/docs/ndn/NDN_Edukacja_2_Wiek_przedszkolny.pdf 5. Murawska B. Edukacja wczesnoszkolna, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014, http://produkty.ibe.edu.pl/docs/ndn/NDN_Edukacja_3_Wczesny_wiek_szkolny.pdf 6. Pujer K. (red.) Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Wybrane problemy monografia seria: pedagogika, Exante, Wrocław 2016. https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/9962/monografia_Pedagogika_przedszkolna_i_wczesnoszkolna_issuu.pdf?sequence=1&isAllowed=y Literatura uzupełniająca: 1. Kowalczyk M. Koncepcje wychowawcze współczesnych rodziców w aspekcie koherencji, Kraków 2020 2. Kurowska B., Wychowanie i nauczanie dzieci w wieku przedszkolnym w poglądach wybranych pedagogów przełomu XIX i XX wieku, https://bwmp.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/Barbara-Kurowska-Wychowanie-i-nauczanie-dzieci-w-wieku-przedszkolnym-w-pogl%C4%85dach-wybranych-pedagog%C3%B3w-prze%C5%82omu-XIX-i-XX-wieku.pdf 3. Leżańska W., Geneza i rozwój pedagogiki przedszkolnej w Polsce do roku 1939, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 2020, nr 1–2, https://pho.test.znp.edu.pl/files/2012/05/PHO-nr-1-2_2020_lezanska_041-060.pdf 4. Zyzik E., Mowa dzieci w wieku przedszkolnym i sposoby jej wspomagania, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne” 2011, https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Studia_Pedagogiczne_Problemy_Spoleczne_Edukacyjne_i_Artystyczne/Studia_Pedagogiczne_Problemy_Spoleczne_Edukacyjne_i_Artystyczne-r2011-t20/Studia_Pedagogiczne_Problemy_Spoleczne_Edukacyjne_i_Artystyczne-r2011-t20-s113-135/Studia_Pedagogiczne_Problemy_Spoleczne_Edukacyjne_i_Artystyczne-r2011-t20-s113-135.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Marlena Kowalczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
W toku realizacji wykładów analizowane są zagadnienia dotyczące podstawowych form aktywności dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, teoretycznych podstaw pedagogiki przedszkolnej (filozoficznych, psychologicznych i dydaktycznych); celów i zadań edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście stymulowania procesów rozwojowych dzieci, podstaw dydaktyki edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie poszczególnych kierunków edukacji. |
|
Pełny opis: |
1. Informacja o warunkach, zasadach oraz wymogach sprawdzania zakładanych dla przedmiotu efektów uczenia się. 2. Innowacje w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Analiza funkcjonowania placówek freinetowskich i ich transpozycja na edukację przedszkolną i wczesnoszkolną w każdej placówce edukacyjnej; 3. Formy wspierania aktywności edukacyjnej dzieci i stymulowania indywidualnej linii rozwoju. Analiza funkcjonowania placówek freinetowskich i ich transpozycja na edukację przedszkolną i wczesnoszkolną w każdej placówce edukacyjnej; 4. Pedagogiczno-psychologiczne aspekty pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w aspekcie historycznym i wobec wyzwań współczesnych w kontekście wartościowania wysiłku edukacyjnego dziecka, skutków karania, wspierania potrzeb i rozwoju dzieci, terapeutycznej roli nauczyciela; 5. Pedagogiczno-psychologiczne aspekty pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w aspekcie historycznym i wobec wyzwań współczesnych w kontekście bogacenia środowiska informacyjnego, doboru metod nauczania i form organizacji procesu uczenia się, rozwijania krytycznego myślenia, stymulowania kreatywności; 6. Pedagogiczno-filozoficzne aspekty pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w aspekcie historycznym i wobec wyzwań współczesnych w kontekście wspierania indywidualnej linii rozwoju dziecka, form aktywności edukacyjnej dzieci, stymulowania wartości społeczno-moralnych, roli prawdy, dobra i piękna w edukacji; 7. Pedagogiczno-filozoficzne aspekty pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w aspekcie historycznym i wobec wyzwań współczesnych w kontekście podmiotowości dziecka, wielopodmiotowości edukacji, partnerstwa edukacyjnego, inspirowania twórczości; Wykorzystanie mediów w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; 8. Cele i zadania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście stymulowania procesów rozwojowych dzieci. Rozwój wrażeń, spostrzeżeń, obserwacji i ich stymulowanie w pracy edukacyjnej przedszkola w kontekście doboru treści, metod, form i środków realizacji. . Edukacja językowa w przedszkolu i szkole; 9. Cele i zadania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście stymulowania procesów rozwojowych dzieci. Rozwój wyobraźni, uwagi, pamięci i myślenia oraz ich stymulowanie w pracy edukacyjnej przedszkola w kontekście doboru treści, metod, form i środków realizacji. Edukacja matematyczna w przedszkolu i szkole; 10. Podstawowe formy aktywności dzieci – zabawa. Rozwój i dynamika zabaw dziecięcych. Klasyfikacje zabaw. Zabawa w kontekście całokształtu procesów rozwojowych dziecka. Edukacja przyrodniczo-społeczna w przedszkolu i szkole; 11. Stymulowanie zabaw dziecięcych. Dobór zabawek w kontekście stymulowania rozwoju na etapie wieku przedszkolnego i wczesnoszkolnego. Edukacja plastyczna w przedszkolu i szkole; Edukacja techniczna w przedszkolu i szkole; 12. Podstawowe formy aktywności dzieci – nauka. Organizacja zajęć edukacyjnych w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście możliwości rozwoju i całokształtu procesów rozwojowych dziecka. . Edukacja muzyczna w przedszkolu i szkole; Edukacja motoryczno-zdrowotna w przedszkolu i szkole; 13. Podstawowe formy aktywności dzieci – praca. Dyżury jako swoista forma pracy dziecięcej. Wychowanie intelektualne w przedszkolu i szkole; Wychowanie moralno-społeczne w przedszkolu i szkole; 14. Wykorzystanie spacerów i wycieczek w kontekście oparcia edukacji o doświadczenia społeczno-przyrodnicze dzieci. . Indywidualizacja pracy edukacyjnej z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. 15. Podstawy dydaktyki edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Analiza zajęć zdalnych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Denek K., Konstruowanie celów edukacji wczesnoszkolnej „Nauczyciel i Szkoła” 1-2 (1), 53-62, https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Nauczyciel_i_Szkola/Nauczyciel_i_Szkola-r1996-t1_2_(1)/Nauczyciel_i_Szkola-r1996-t1_2_(1)-s53-62/Nauczyciel_i_Szkola-r1996-t1_2_(1)-s53-62.pdf 2. Edukacja wczesnoszkolna w zmieniającej się rzeczywistości P. Mazur, E. Miterka (red.), Chełm 2011, https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/11178/11.%20Edukacja%20wczesnoszkolna%20w%20zmieniaj%C4%85cej%20si%C4%99%20rzeczywisto%C5%9Bci.pdf?sequence=1&isAllowed=y 3. Karbowniczek J. Kwaśniewska M. Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Akademia Ignatianum Wydawnictwo WAM Kraków 2011, https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/sites/wydawnictwo/files/publikacje_pdf/podstawy_pedagogiki_przedszkolnej.pdf 4. Molińska M., Ratajczyk A., Edukacja przedszkolna, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014, http://produkty.ibe.edu.pl/docs/ndn/NDN_Edukacja_2_Wiek_przedszkolny.pdf 5. Murawska B. Edukacja wczesnoszkolna, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014, http://produkty.ibe.edu.pl/docs/ndn/NDN_Edukacja_3_Wczesny_wiek_szkolny.pdf 6. Pujer K. (red.) Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Wybrane problemy monografia seria: pedagogika, Exante, Wrocław 2016. https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/9962/monografia_Pedagogika_przedszkolna_i_wczesnoszkolna_issuu.pdf?sequence=1&isAllowed=y Literatura uzupełniająca: 1. Kowalczyk M. Koncepcje wychowawcze współczesnych rodziców w aspekcie koherencji, Kraków 2020 2. Kurowska B., Wychowanie i nauczanie dzieci w wieku przedszkolnym w poglądach wybranych pedagogów przełomu XIX i XX wieku, https://bwmp.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/Barbara-Kurowska-Wychowanie-i-nauczanie-dzieci-w-wieku-przedszkolnym-w-pogl%C4%85dach-wybranych-pedagog%C3%B3w-prze%C5%82omu-XIX-i-XX-wieku.pdf 3. Leżańska W., Geneza i rozwój pedagogiki przedszkolnej w Polsce do roku 1939, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 2020, nr 1–2, https://pho.test.znp.edu.pl/files/2012/05/PHO-nr-1-2_2020_lezanska_041-060.pdf 4. Zyzik E., Mowa dzieci w wieku przedszkolnym i sposoby jej wspomagania, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne” 2011, https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Studia_Pedagogiczne_Problemy_Spoleczne_Edukacyjne_i_Artystyczne/Studia_Pedagogiczne_Problemy_Spoleczne_Edukacyjne_i_Artystyczne-r2011-t20/Studia_Pedagogiczne_Problemy_Spoleczne_Edukacyjne_i_Artystyczne-r2011-t20-s113-135/Studia_Pedagogiczne_Problemy_Spoleczne_Edukacyjne_i_Artystyczne-r2011-t20-s113-135.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Student pozna podczas zajęć procesy związane z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodszych uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem fazy wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa, w perspektywie interdyscyplinarnej: psychologicznej, pedagogicznej, aksjologicznej i socjologicznej; w tym rolę nauczyciela w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów; także dzieci ze SPE. |
|
Pełny opis: |
Wymagania wstępne: Powtórzenie wiedzy z zakresu historii wychowania w celu odwoływania się do realizowanych zagadnień i opracowywania ćwiczeń: 1. Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jako subdyscypliny pedagogiki; pojęcia, terminy, definicje, kryteria naukowości 2. Społeczne i edukacyjne wyzwania współczesnej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej 3. Miejsce pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w systemie nauki; przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi 4. Wychowanie dzieci; fazy wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa, w perspektywie historycznej, Interdyscyplinarnej ( psychologicznej, pedagogicznej, aksjologicznej i socjologicznej) 5. Metodologia badań pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej; Dziecko jako podmiot badań pedagogiki 6. Rola nauczyciela w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci; kompetencje i warsztat pracy współczenego nauczyciela 7. Koncepcje dziecka i dzieciństwa (Childhood Studies) i ich uwarunkowania kulturowe i społeczne; 8. Interdyscyplinarne zagadnienia dobrostanu dziecka 9. Perspektywy metodologiczne badań nad dzieckiem i dzieciństwem; wymagania etyczne badań naukowych z udziałem dzieci i młodszych uczniów 10. Typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji wychowawczych i edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci; funkcje i zadania wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej 11. Cele i zasady współpracy przedszkola/szkoły z podmiotami zewnętrznymi oraz modele, funkcje, szanse i zagrożenia współpracy 12. Zagadnienia zgłoszone przez studentów, wynikające z obserwacji praktyki pedagogicznej |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Adamek I., Idee i strategie edukacji nauczycieli klas I-III i przedszkoli, WSP, Kraków 1998 (wybrane rozdziały) 2. Duraj-Nowakowa K., Muchacka B.(red.), Funkcje zabaw w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wyd. Naukowe WSP, Kraków 1998 (wybrane rozdziały) 3. Janicka-Panek T., Kalishchuk S.M., Serhieienkova O.P., Kompetencje kluczowe w ujęciu międzynarodowym i trening modelu rozwoju kompetencji osobistych i społecznych, ВЧЕНІ ЗАПИСКИ ТАВРІЙСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ В.І. ВЕРНАДСЬКОГО Серія: Психологія, Том 35 (74) № 1 2024, МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ТАВРІЙСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ В.І. ВЕРНАДСЬКОГО, ss. 42-48 4.Janicka-Panek T., Na drodze do zintegrowanego kształcenia dzieci i młodszych uczniów (z teorii i praktyki), Łukasiewicz- Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 2024 5. Karwowska-Struczyk M. i in. (red.), Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, badania, opinie, inspiracje, Warszawa 2011 (wybrane rozdziały) 6. Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkola. Polski Instytut Wydawniczy, Warszawa 2005 Uzupełniająca: 1. Klim-Klimaszewska A., Witamy w przedszkolu. Wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa 2011 2. Kwiatowska M., Topińska Z. (red.), Pedagogika przedszkolna, Warszawa 1978 (wybrane rozdziały) 3. Adamek I., Idee i strategie edukacji nauczycieli klas I-III i przedszkoli, WSP, Kraków 1998 4.Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna, WSiP, Warszawa 1993 5. Czasopisma BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, WYCHOWANIE W PRZEDSZKOLU, DYREKTOR PRZEDSZKOLA i inne. |
|
Uwagi: |
Zakłada się samodzielne studiowanie literatury przez studentów (wybranych fragmentów) oraz dzielenie się krytyczną refleksją na temat poznanych zagadnień. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".