BHP i ergonomia pracy w przedszkolu i klasach 1-3
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 0101-PED-JM-1111S |
| Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
| Nazwa przedmiotu: | BHP i ergonomia pracy w przedszkolu i klasach 1-3 |
| Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
| Grupy: |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr I, tryb stacjonarny |
| Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie z zasadami bhp w pracy wychowawczej oraz opiekuńczej w szkole/placówkach systemu oświaty. Ponadto -zapoznanie z Kodeksem Pracy; zwłaszcza Działem X, regulującym sprawy bhp oraz Ustawy Prawo oświatowe, Analiza obowiązującej podstawy programowej w zakresie treści odpowiadających wychowaniu do bezpieczeństwa |
| Pełny opis: |
1. Podstawowe pojęcia związane z pracą i bhp; specyfika pracy na stanowisku nauczyciela/pedagoga/wychowawcy/organizatora turystyki przedszkolnej i wczesnoszkolnej; wychowanie do bezpieczeństwa w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej 2. Regulacje prawne z zakresu bhp (Kodeks Pracy; Dz. X), Ustawa Prawo oświatowe, obowiązująca podstawa programowa i inne 3. Podstawy prawa pracy; obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie bhp w szkole/placówce oświatowej 4. Analiza i ocena zagrożeń występująca na stanowisku pracy; pojęcie oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy pedagogicznej 5. Organizacja pracy i stanowiska pracy; Profilaktyka wypadkowości; znaczenie pierwszej pomocy przedmedycznej; apteczka szkolna. Czynniki szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne w środowisku pracy. 6. Organizacja turystyki przedszkolnej/szkolnej; odpowiedzialność nauczyciela za bezpieczeństwo dziecka/ucznia 7. Organizacja bezpiecznej edukacji w warunkach zagrożenia; praca w reżimie sanitarnym; regulacje wewnętrzne i oznakowania - piktogramy w przedszkolu/placówce oświatowej/uczelni |
| Literatura: |
Podstawowa 1. Kodeks Pracy, aktualizacja 2025 2. Czasopismo ATEST, wybrane numery 3. Janicka –Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), Wyd. III zm., Radom 2018 4. Janicka –Panek T., Marginalizacja kształcenia technicznego w edukacji wczesnoszkolnej w Polsce, Radom 2019 5. Rozporządzenia ws. bhp w szkołach i placówkach oświatowych; wersja aktualna 6. Rozporządzenia ws. organizacji turystyki i krajoznawstwa (…);wersja aktualna 7. Rozporządzenia ws. podstawy programowej (…); wersja obowiązująca 8. Rozporządzenie w sprawie szkoleń bhp i inne Uzupełniająca 1. Ustawy: Karta Nauczyciela, Prawo oświatowe i inne (wybrane fragmenty) 2. Zieliński L., 22 zadania służby bhp. Standardy działania. Wyd. II. Warszawa 2016 3. Żołyński J. (red.), Kodeks pracy. Komentarz (z suplementem elektronicznym). Warszawa 2025 4. www CIOP, ZUS, Ministerstw branżowych, Kuratorium Oświaty i inne |
| Efekty uczenia się: |
WIEDZA podstawowe pojęcia dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy np.: praca, stosunek pracy, regulacje prawne, prawo pracy, organizacja, obowiązki pracodawcy i pracownika, stanowisko pracy, ergonomia, profilaktyka wypadkowości, zagrożenia na stanowisku pracy, ocena ryzyka zawodowego na stanowisku pracy nauczyciela/wychowawcy, środki ochrony indywidualnej i inne różne koncepcje rozwoju człowieka: od naturalistycznych - medycznych i biologicznych po społeczno-kulturowe, w kontekście ergonomii i funkcjonowania jednostki w środowisku pracy (pedagoga, nauczyciela, wychowawcy, dietetyka w przedszkolu…itp.) podstawy systemu bezpieczeństwa i zasady higieny pracy w przedszkolu/szkole; wie, na czym polega odpowiedzialność nauczyciela za bezpieczeństwo dziecka/ucznia oraz zna jej formalno-prawne, etyczne uwarunkowania UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi: opisuje, na podstawie doświadczenia lub/i własnej obserwacji, różne przejawy zachowań w środowisku pracy, w konkretnym zawodzie i na wybranym stanowisku (pedagog/nauczyciel/wychowawca/psycholog…) oraz podczas realizacji zadań edukacyjnych, np. organizacji turystyki szkolnej/przedszkolnej projektuje działania, uwzględniając etapy pracy i zasady BHP, zapewniające innym bezpieczeństwa KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student jest gotów do: pracy w zespole, przygotowując projekty z zakresu bhp ma świadomość potrzeby ciągłego doskonalenia zawodowego z zakresu bhp i ergonomii pracy przestrzega zasad bhp podczas zajęć instytucjonalnych i poza instytucją (przedszkolem/szkołą) publicznego prezentowania wyników działań oraz wniosków na temat realizowanych indywidualnie lub zespołowo zadań/ projektów z zakresu bhp oraz ergonomii pracy w przedszkolu i w klasach I-III |
| Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA Aktywny udział studenta w zajęciach (lista obecności i aktywności studentów), samodzielne studiowanie przepisów z zakresu bhp, prawa pracy, prawa branżowego (Ustawa Prawo oświatowe, Ustawa Karta Nauczyciela i inne), indywidualne wykonanie karty pracy z zakresu bhp UMIEJĘTNOŚCI Bieżące opracowywanie przygotowywanych praz prowadzącą zadań oraz portfolio studenta, złożone z przygotowywanych/wyszukanych materiałów metodycznych do uczenia się, np. obowiązujących przepisów BHP (w szkołach/placówkach oświatowych), wybranych przepisów z zakresu prawa pracy, projektów z zakresu wychowania do bezpieczeństwa w różnych grupach wiekowych, harmonogramu i karty wycieczki oraz innych; korzystanie z wybranych informacji KOMPETENCJE SPOŁECZNE Prezentacje multimedialne przygotowane przez studentów indywidualnie lub w grupach - wspomagające wystąpienia autora/autorów na forum grupy, a dotyczące wybranych zagadnień z zakresu bhp (np. wycieczki szkolne, reżim sanitarny z powodu Covid-19 i inne) oraz ergonomii; udział w dyskusji z odbiorcami przygotowanej prezentacji/projektu, udzielanie informacji zwrotnej (udział w ewaluacji) Ocena końcowa – zaliczenie - zostanie ustalona jako średnia arytmetyczna z uzyskanych w trakcie trwania semestru ocen cząstkowych ( z poszczególnych zadań przydzielonych studentom, kart samooceny i innych); Ocena końcowa 1.Zadania edukacyjne - realizacja zleconych zadań) – ocena sprawozdania oraz ocena merytoryczna opracowanych treści w zleconych do opracowania i zaprezentowania projektach oraz ocena umiejętności prezentowania tych treści; w tym przekonywania, animowania dyskusji, uzasadniania własnego stanowiska, korzystania z literatury i dostępnych źródeł; 2. Postawa na zajęciach (obecność, czynny udział w zajęciach, dyskusja, informacja zwrotna. Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana będzie na podstawie następującej skali: poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5. |
| Praktyki zawodowe: |
Wskazane podczas praktyk przestrzeganie zasad bhp oraz obserwowanie procedur bhp stosowanych w przedszkolu/szkole/placówce, odpowiedzialne traktowanie zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych oraz organizacyjnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
| Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Wykład, 13 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Łukasz Chałański | |
| Prowadzący grup: | Łukasz Chałański | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
| Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Wykład, 13 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
| Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
| Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
W
PT |
| Typ zajęć: |
Wykład, 13 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
| Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
| Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT W
W
|
| Typ zajęć: |
Wykład, 13 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
| Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT W
W
|
| Typ zajęć: |
Wykład, 13 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
| Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
| Skrócony opis: |
W wyniku udziału w zajęciach student/kandydat do zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej, pozna i zastosuje jako student, osoba odbywająca praktyki pedagogiczne oraz w przyszłości jako nauczyciel– obowiązujące procedury, dot. bezpieczeństwa i zasady higieny pracy. Celem zajęć jest uwrażliwienie studentów na bezpieczeństwo własne, innych osób studiujących w uczelni oraz powierzonych ich opiece-dzieci/uczniów. |
|
| Pełny opis: |
Zagadnienia 1. Podstawowe pojęcia związane z pracą i bhp; specyfika pracy na stanowisku nauczyciela/pedagoga/wychowawcy/organizatora turystyki przedszkolnej i wczesnoszkolnej 2. Odpowiedzialność studenta (np. podczas praktyki) i nauczyciela za bezpieczeństwo dziecka/ucznia-wymogi prawne i etyczne 3. Wychowanie do bezpieczeństwa w uczelni, w przyszłej pracy zawodowej, w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej -znaczenie szkoleń bhp; procedury i instrukcje bhp, kąciki ppoż, zasady ewakuacji i pierwszej pomocy przedmedycznej (informacyjnie) i inne zagadnienia 4. Regulacje prawne z zakresu bhp, np. Kodeks Pracy; Dz. X, Ustawa Prawo oświatowe i inne, obowiązująca podstawa programowa i inne 5. Podstawy prawa pracy; obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie bhp w przedszkolu/szkole/placówce oświatowej 6. Analiza i ocena zagrożeń występująca na stanowisku pracy; pojęcie oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy pedagogicznej 7. Organizacja pracy i stanowiska pracy; ergonomia na stanowisku pracy nauczyciela 8. Profilaktyka wypadkowości; znaczenie pierwszej pomocy przedmedycznej; apteczka szkolna. Czynniki szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne w środowisku pracy. 9. Organizacja turystyki przedszkolnej/szkolnej; odpowiedzialność nauczyciela za bezpieczeństwo dziecka/ucznia poza terenem przedszkola/szkoły 10. Organizacja bezpiecznej edukacji w warunkach kryzysowych; praca w reżimie sanitarnym; regulacje wewnętrzne i oznakowania - piktogramy w przedszkolu/placówce oświatowej/uczelni 11. Analiza zasobów wirtualnych z zakresu BHP (www CIOP, MEiN, KO, ZUS, jst i innych) |
|
| Literatura: |
Podstawowa: 1. Kodeks Pracy, aktualizacja 2021 2. Czasopismo ATEST, wybrane numery 3. Janicka –Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), Wyd. III zm., Radom 2018 4. Rozporządzenia ws. bhp w szkołach i placówkach oświatowych; wersja aktualna 5. Rozporządzenia ws. organizacji turystyki i krajoznawstwa (…);wersja aktualna 6. Rozporządzenia ws. podstawy programowej (…);wersja obowiązująca Uzupełniająca: 1. Zieliński L., 22 zadania służby bhp. Standardy działania. Wyd. II. Warszawa 2016 2. Żołyński J. (red.), Kodeks pracy. Komentarz (z suplementem elektronicznym). Warszawa 2023 3. www CIOP, ZUS, MEiN, Kuratorium Oświaty i inne 4. Czasopisma branżowe, np. Dyrektor Szkoły, Bliżej Przedszkola, ATEST i inne |
|
| Uwagi: |
Kryteria oceniania WIEDZA Aktywny udział studenta w zajęciach (lista obecności i aktywności studentów), samodzielne studiowanie przepisów z zakresu bhp, prawa pracy, prawa branżowego (Ustawa Prawo oświatowe, Ustawa Karta Nauczyciela i inne), indywidualne wykonanie karty pracy z zakresu bhp UMIEJĘTNOŚCI Bieżące opracowywanie przygotowywanych praz prowadzącą zadań oraz portfolio studenta, złożone z przygotowywanych/wyszukanych materiałów metodycznych do uczenia się, np. obowiązujących przepisów BHP (w szkołach/placówkach oświatowych), wybranych przepisów z zakresu prawa pracy, projektów z zakresu wychowania do bezpieczeństwa w różnych grupach wiekowych, harmonogramu i karty wycieczki oraz innych; korzystanie z wybranych informacji KOMPETENCJE SPOŁECZNE Prezentacje multimedialne przygotowane przez studentów indywidualnie lub w grupach - wspomagające wystąpienia autora/autorów na forum grupy, a dotyczące wybranych zagadnień z zakresu bhp (np. wycieczki szkolne, reżim sanitarny i inne) oraz ergonomii; udział w dyskusji z odbiorcami przygotowanej prezentacji/projektu, udzielanie informacji zwrotnej (udział w ewaluacji) Ocena końcowa – zaliczenie - zostanie ustalona jako średnia arytmetyczna z uzyskanych w trakcie trwania semestru ocen cząstkowych ( z poszczególnych zadań przydzielonych studentom, kart samooceny i innych); |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT W
|
| Typ zajęć: |
Wykład, 13 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
| Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
| Skrócony opis: |
Zagadnienia BHP zostaną odniesione do pracy pedagogicznej w przedszkolu/szkole/placówce oświatowej. Przewiduje się samodzielne studiowanie wybranych regulacji prawnych, np. z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kwalifikacji oraz kompetencji wymaganych od nauczycieli, standardów ochrony małoletnich i inne. |
|
| Pełny opis: |
Wymagania wstępne: samodzielne zapoznanie się z Kodeksem Pracy, rozdziałem X, dot. BHP, w celu odwoływania się do treści omawianych podczas zajęć: 1. Podstawowe pojęcia związane z pracą i bhp; specyfika pracy na stanowisku nauczyciela/pedagoga/wychowawcy/organizatora turystyki przedszkolnej i wczesnoszkolnej; wychowanie do bezpieczeństwa w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej 2. Regulacje prawne z zakresu bhp (Kodeks Pracy; Dz. X), Ustawa Prawo oświatowe, obowiązująca podstawa programowa i inne 3. Podstawy prawa pracy; obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie bhp w szkole/placówce oświatowej; odpowiedzialność nauczyciela za bezpieczeństwo dziecka (np. ochrona małoletnich) 4. Analiza i ocena zagrożeń występująca na stanowisku pracy; pojęcie oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy pedagogicznej 5. Organizacja pracy i stanowiska pracy; Profilaktyka wypadkowości; znaczenie pierwszej pomocy przedmedycznej; apteczka szkolna. Czynniki szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne w środowisku pracy. 6. Organizacja turystyki przedszkolnej/szkolnej; odpowiedzialność nauczyciela za bezpieczeństwo dziecka/ucznia 7. Organizacja bezpiecznej edukacji w warunkach zagrożeń kryzysowych w przedszkolu/placówce oświatowej/uczelni |
|
| Literatura: |
Podstawowa 1. Kodeks Pracy, aktualizacja 2021 2. Czasopismo ATEST, wybrane numery 3. Janicka –Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), Wyd. III zm., Radom 2018 4. Rozporządzenia ws. bhp w szkołach i placówkach oświatowych; wersja aktualna 5. Rozporządzenia ws. organizacji turystyki i krajoznawstwa (…);wersja aktualna 6. Rozporządzenia ws. podstawy programowej (…);wersja obowiązująca 7. Ustawa Prawo oświatowe z 14.12.20216r. (wybrane zapisy) 8. Standardy Ochrony Małoletnich w szkołach/placówkach Uzupełniająca 1. Janicka –Panek T., Marginalizacja kształcenia technicznego w edukacji wczesnoszkolnej w Polsce, Radom 2019 2. Zieliński L., 22 zadania służby bhp. Standardy działania. Wyd. II. Warszawa 2016 3. Żołyński J. (red.), Kodeks pracy. Komentarz (z suplementem elektronicznym). Warszawa 2021 4. www CIOP, ZUS, MEiN, Kuratorium Oświaty i inne |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT W
W
|
| Typ zajęć: |
Wykład, 13 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
| Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
| Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie z zasadami bhp w pracy wychowawczej oraz opiekuńczej w szkole/placówkach systemu oświaty. Ponadto -zapoznanie z Kodeksem Pracy; zwłaszcza Działem X, regulującym sprawy bhp oraz Ustawy Prawo oświatowe, Analiza obowiązującej podstawy programowej w zakresie treści odpowiadających wychowaniu do bezpieczeństwa |
|
| Pełny opis: |
1. Podstawowe pojęcia związane z pracą i bhp; specyfika pracy na stanowisku nauczyciela/pedagoga/wychowawcy/organizatora turystyki przedszkolnej i wczesnoszkolnej; wychowanie do bezpieczeństwa w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej 2. Regulacje prawne z zakresu bhp (Kodeks Pracy; Dz. X), Ustawa Prawo oświatowe, obowiązująca podstawa programowa i inne 3. Podstawy prawa pracy; obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie bhp w szkole/placówce oświatowej 4. Analiza i ocena zagrożeń występująca na stanowisku pracy; pojęcie oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy pedagogicznej 5. Organizacja pracy i stanowiska pracy; Profilaktyka wypadkowości; znaczenie pierwszej pomocy przedmedycznej; apteczka szkolna. Czynniki szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne w środowisku pracy. 6. Organizacja turystyki przedszkolnej/szkolnej; odpowiedzialność nauczyciela za bezpieczeństwo dziecka/ucznia 7. Organizacja bezpiecznej edukacji w warunkach zagrożenia; praca w reżimie sanitarnym; regulacje wewnętrzne i oznakowania - piktogramy w przedszkolu/placówce oświatowej/uczelni |
|
| Literatura: |
Podstawowa 1. Kodeks Pracy, aktualizacja 2025 2. Czasopismo ATEST, wybrane numery 3. Janicka –Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), Wyd. III zm., Radom 2018 4. Janicka –Panek T., Marginalizacja kształcenia technicznego w edukacji wczesnoszkolnej w Polsce, Radom 2019 5. Rozporządzenia ws. bhp w szkołach i placówkach oświatowych; wersja aktualna 6. Rozporządzenia ws. organizacji turystyki i krajoznawstwa (…);wersja aktualna 7. Rozporządzenia ws. podstawy programowej (…); wersja obowiązująca 8. Rozporządzenie w sprawie szkoleń bhp i inne Uzupełniająca 1. Ustawy: Karta Nauczyciela, Prawo oświatowe i inne (wybrane fragmenty) 2. Zieliński L., 22 zadania służby bhp. Standardy działania. Wyd. II. Warszawa 2016 3. Żołyński J. (red.), Kodeks pracy. Komentarz (z suplementem elektronicznym). Warszawa 2025 4. www CIOP, ZUS, Ministerstw branżowych, Kuratorium Oświaty i inne |
|
| Uwagi: |
Wskazane podczas praktyk przestrzeganie zasad bhp oraz obserwowanie procedur bhp stosowanych w przedszkolu/szkole/placówce, odpowiedzialne traktowanie zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych oraz organizacyjnych. |
|
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
