BHP i ergonomia pracy w przedszkolu i klasach 1-3
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-JM-1111N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | BHP i ergonomia pracy w przedszkolu i klasach 1-3 |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr I, tryb niestacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z Kodeksem Pracy; zwłaszcza Działem X, regulującym sprawy bhp oraz Ustawy Prawo oświatowe, Analiza obowiązującej podstawy programowej w zakresie treści odpowiadających wychowaniu do bezpieczeństwa |
Pełny opis: |
1. Podstawowe pojęcia związane z pracą i bhp; specyfika pracy na stanowisku nauczyciela/pedagoga/wychowawcy/organizatora turystyki przedszkolnej i wczesnoszkolnej; wychowanie do bezpieczeństwa w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej 2. Regulacje prawne z zakresu bhp (Kodeks Pracy; Dz. X), Ustawa Prawo oświatowe, obowiązująca podstawa programowa i inne 3. Podstawy prawa pracy; obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie bhp w szkole/placówce oświatowej 4. Analiza i ocena zagrożeń występująca na stanowisku pracy; pojęcie oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy pedagogicznej 5. Organizacja pracy i stanowiska pracy; Profilaktyka wypadkowości; znaczenie pierwszej pomocy przedmedycznej; apteczka szkolna. Czynniki szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne w środowisku pracy. 6. Organizacja turystyki przedszkolnej/szkolnej; odpowiedzialność nauczyciela za bezpieczeństwo dziecka/ucznia 7. Organizacja bezpiecznej edukacji w warunkach zagrożenia Covid-2019; praca w reżimie sanitarnym; regulacje wewnętrzne i oznakowania - piktogramy antycovidowe w przedszkolu/placówce oświatowej/uczelni Wykłady ilustrowane, praca z tekstem, projekt edukacyjny, dyskusja, metoda problemowa, metody praktyczne, analiza i interpretacja wybranych aktów prawnych, obserwacje, studium przypadku, autoewaluacja, wdrażanie do samooceny, konsultacje indywidualne z prowadzącą ; Pomoce dydaktyczne: tematyczne prezentacje multimedialne, analiza i interpretacja wybranych aktów prawnych (Kodeks Pracy, Dział X, Ustawa Prawo oświatowe, podstawa programowa, filmy edukacyjne, literatura do samokształcenia, czasopisma branżowe np. ATEST, strony www CIOP, ZUS, MEiN, Kuratorium Oświaty, apteczka szkolna, i inne. Wykorzystanie platformy Moodle. |
Literatura: |
Podstawowa 1. Kodeks Pracy, aktualizacja 2021 2. Czasopismo ATEST, wybrane numery 3. Janicka –Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), Wyd. III zm., Radom 2018 4. Rozporządzenia ws. bhp w szkołach i placówkach oświatowych; wersja aktualna 5. Rozporządzenia ws. organizacji turystyki i krajoznawstwa (…);wersja aktualna 6. Rozporządzenia ws. podstawy programowej (…);wersja obowiązująca Uzupełniająca 1. Janicka –Panek T., Marginalizacja kształcenia technicznego w edukacji wczesnoszkolnej w Polsce, Radom 2019 2. Zieliński L., 22 zadania służby bhp. Standardy działania. Wyd. II. Warszawa 2016 3. Żołyński J. (red.), Kodeks pracy. Komentarz (z suplementem elektronicznym). Warszawa 2021 4. www CIOP, ZUS, MEiN, Kuratorium Oświaty i inne |
Efekty uczenia się: |
podstawowe pojęcia dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy np.: praca, stosunek pracy, regulacje prawne, prawo pracy, organizacja, obowiązki pracodawcy i pracownika, stanowisko pracy, ergonomia, profilaktyka wypadkowości, zagrożenia na stanowisku pracy, ocena ryzyka zawodowego na stanowisku pracy nauczyciela/wychowawcy, środki ochrony indywidualnej i inne - PED2_W10 różne koncepcje rozwoju człowieka: od naturalistycznych - medycznych i biologicznych po społeczno-kulturowe, w kontekście ergonomii i funkcjonowania jednostki w środowisku pracy (pedagoga, nauczyciela, wychowawcy, dietetyka w przedszkolu…itp.). - PED2_W04 podstawy systemu bezpieczeństwa i zasady higieny pracy w przedszkolu/szkole; wie, na czym polega odpowiedzialność nauczyciela za bezpieczeństwo dziecka/ucznia oraz zna jej formalno-prawne, etyczne uwarunkowania - PED2_W08 UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi: opisuje, na podstawie doświadczenia lub/i własnej obserwacji, różne przejawy zachowań w środowisku pracy, w konkretnym zawodzie i na wybranym stanowisku (pedagog/nauczyciel/wychowawca/psycholog…) oraz podczas realizacji zadań edukacyjnych, np. organizacji turystyki szkolnej/przedszkolnej - PED2_U16 projektuje działania, uwzględniając etapy pracy i zasady BHP, zapewniające innym bezpieczeństwo- PED2_U21 KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student jest gotów do: pracy w zespole, przygotowując projekty z zakresu bhp - PED2_K10 ma świadomość potrzeby ciągłego doskonalenia zawodowego z zakresu bhp i ergonomii pracy - PED2_K05 przestrzega zasad bhp podczas zajęć instytucjonalnych i poza instytucją (przedszkolem/szkołą) - PED2_K05 , PED2_K06 publicznego prezentowania wyników działań oraz wniosków na temat realizowanych indywidualnie lub zespołowo zadań/ projektów z zakresu bhp oraz ergonomii pracy w przedszkolu i w klasach I-III- PED2_K05 ,PED2_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA Aktywny udział studenta w zajęciach (lista obecności i aktywności studentów), samodzielne studiowanie przepisów z zakresu bhp, prawa pracy, prawa branżowego (Ustawa Prawo oświatowe, Ustawa Karta Nauczyciela i inne), indywidualne wykonanie karty pracy z zakresu bhp UMIEJĘTNOŚCI Bieżące opracowywanie przygotowywanych praz prowadzącą zadań oraz portfolio studenta, złożone z przygotowywanych/wyszukanych materiałów metodycznych do uczenia się, np. obowiązujących przepisów BHP (w szkołach/placówkach oświatowych), wybranych przepisów z zakresu prawa pracy, projektów z zakresu wychowania do bezpieczeństwa w różnych grupach wiekowych, harmonogramu i karty wycieczki oraz innych; korzystanie z wybranych informacji KOMPETENCJE SPOŁECZNE Prezentacje multimedialne przygotowane przez studentów indywidualnie lub w grupach - wspomagające wystąpienia autora/autorów na forum grupy, a dotyczące wybranych zagadnień z zakresu bhp (np. wycieczki szkolne, reżim sanitarny z powodu Covid-19 i inne) oraz ergonomii; udział w dyskusji z odbiorcami przygotowanej prezentacji/projektu, udzielanie informacji zwrotnej (udział w ewaluacji) Ocena końcowa – zaliczenie - zostanie ustalona jako średnia arytmetyczna z uzyskanych w trakcie trwania semestru ocen cząstkowych ( z poszczególnych zadań przydzielonych studentom, kart samooceny i innych); Ok=Ze x 0,6+ P x 0,4 Ok – ocena końcowa Ze: Zadania edukacyjne - realizacja zleconych zadań) – ocena sprawozdania oraz ocena merytoryczna opracowanych treści w zleconych do opracowania i zaprezentowania projektach oraz ocena umiejętności prezentowania tych treści; w tym przekonywania, animowania dyskusji, uzasadniania własnego stanowiska, korzystania z literatury i dostępnych źródeł: waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,6 P – postawa na zajęciach (obecność, czynny udział w zajęciach, dyskusja, informacja zwrotna): waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4 Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana będzie na podstawie następującej skali: poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Łukasz Chałański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W wyniku udziału w zajęciach student/kandydat do zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej, pozna i zastosuje jako student, osoba odbywająca praktyki pedagogiczne oraz w przyszłości – obowiązujące procedury, dot. bezpieczeństwa i zasady higieny pracy |
|
Pełny opis: |
Treści/Zagadnienia 1. Podstawowe pojęcia związane z pracą i bhp; specyfika pracy na stanowisku nauczyciela/pedagoga/wychowawcy/organizatora turystyki przedszkolnej i wczesnoszkolnej 2. Odpowiedzialność studenta (np. podczas praktyki) i nauczyciela za bezpieczeństwo dziecka/ucznia-wymogi prawne i etyczne 3. Wychowanie do bezpieczeństwa w uczelni, w przyszłej pracy zawodowej, w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej -znaczenie szkoleń bhp; procedury i instrukcje bhp, kąciki ppoż, zasady ewakuacji i pierwszej pomocy przedmedycznej (informacyjnie) i inne zagadnienia 4. Regulacje prawne z zakresu bhp, np. Kodeks Pracy; Dz. X, Ustawa Prawo oświatowe i inne, obowiązująca podstawa programowa i inne 5. Podstawy prawa pracy; obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie bhp w przedszkolu/szkole/placówce oświatowej 6. Analiza i ocena zagrożeń występująca na stanowisku pracy; pojęcie oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy pedagogicznej 7. Organizacja pracy i stanowiska pracy; ergonomia na stanowisku pracy nauczyciela 8. Profilaktyka wypadkowości; znaczenie pierwszej pomocy przedmedycznej; apteczka szkolna. Czynniki szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne w środowisku pracy. 9. Organizacja turystyki przedszkolnej/szkolnej; odpowiedzialność nauczyciela za bezpieczeństwo dziecka/ucznia poza terenem przedszkola/szkoły 10. Organizacja bezpiecznej edukacji w warunkach kryzysowych; praca w reżimie sanitarnym; regulacje wewnętrzne i oznakowania - piktogramy w przedszkolu/placówce oświatowej/uczelni 11. Analiza zasobów wirtualnych z zakresu BHP (www CIOP, MEiN, KO, ZUS, jst i innych) |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Kodeks Pracy, aktualizacja 2021 2. Czasopismo ATEST, wybrane numery 3. Janicka –Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), Wyd. III zm., Radom 2018 4. Rozporządzenia ws. bhp w szkołach i placówkach oświatowych; wersja aktualna 5. Rozporządzenia ws. organizacji turystyki i krajoznawstwa (…);wersja aktualna 6. Rozporządzenia ws. podstawy programowej (…);wersja obowiązująca Uzupełniająca: 1. Zieliński L., 22 zadania służby bhp. Standardy działania. Wyd. II. Warszawa 2016 2. Żołyński J. (red.), Kodeks pracy. Komentarz (z suplementem elektronicznym). Warszawa 2023 3. www CIOP, ZUS, MEiN, Kuratorium Oświaty i inne 4. Czasopisma branżowe, np. Dyrektor Szkoły, Bliżej Przedszkola, ATEST i inne |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania WIEDZA Aktywny udział studenta w zajęciach (lista obecności i aktywności studentów), samodzielne studiowanie przepisów z zakresu bhp, prawa pracy, prawa branżowego (Ustawa Prawo oświatowe, Ustawa Karta Nauczyciela i inne), indywidualne wykonanie karty pracy z zakresu bhp UMIEJĘTNOŚCI Bieżące opracowywanie przygotowywanych praz prowadzącą zadań oraz portfolio studenta, złożone z przygotowywanych/wyszukanych materiałów metodycznych do uczenia się, np. obowiązujących przepisów BHP (w szkołach/placówkach oświatowych), wybranych przepisów z zakresu prawa pracy, projektów z zakresu wychowania do bezpieczeństwa w różnych grupach wiekowych, harmonogramu i karty wycieczki oraz innych; korzystanie z wybranych informacji KOMPETENCJE SPOŁECZNE Prezentacje multimedialne przygotowane przez studentów indywidualnie lub w grupach - wspomagające wystąpienia autora/autorów na forum grupy, a dotyczące wybranych zagadnień z zakresu bhp (np. wycieczki szkolne, reżim sanitarny i inne) oraz ergonomii; udział w dyskusji z odbiorcami przygotowanej prezentacji/projektu, udzielanie informacji zwrotnej (udział w ewaluacji) Ocena końcowa – zaliczenie - zostanie ustalona jako średnia arytmetyczna z uzyskanych w trakcie trwania semestru ocen cząstkowych ( z poszczególnych zadań przydzielonych studentom, kart samooceny i innych); |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie z Kodeksem Pracy; zwłaszcza Działem X, regulującym sprawy bhp oraz Ustawą Prawo oświatowe, Analiza obowiązującej podstawy programowej w zakresie treści odpowiadających wychowaniu do bezpieczeństwa oraz odpowiedzialności nauczyciela za bezpieczeństwo dzieci/uczniów. |
|
Pełny opis: |
Wymagania wstępne: zapoznanie się z Ustawą Kodeks Pracy, rozdział X, dot. BHP w celu odwołania do następujących treści (podczas zajęć): 1. Podstawowe pojęcia związane z pracą i bhp; specyfika pracy na stanowisku nauczyciela/pedagoga/wychowawcy/organizatora turystyki przedszkolnej i wczesnoszkolnej; wychowanie do bezpieczeństwa w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej 2. Regulacje prawne z zakresu bhp (Kodeks Pracy; Dz. X), Ustawa Prawo oświatowe, obowiązująca podstawa programowa i inne 3. Podstawy prawa pracy; obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie bhp w szkole/placówce oświatowej 4. Analiza i ocena zagrożeń występująca na stanowisku pracy; pojęcie oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy pedagogicznej 5. Organizacja pracy i stanowiska pracy; Profilaktyka wypadkowości; znaczenie pierwszej pomocy przedmedycznej; apteczka szkolna. Czynniki szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne w środowisku pracy. 6. Organizacja turystyki przedszkolnej/szkolnej; odpowiedzialność nauczyciela za bezpieczeństwo dziecka/ucznia 7. Organizacja bezpiecznej edukacji w warunkach zagrożenia Covid-2019; praca w reżimie sanitarnym; regulacje wewnętrzne i oznakowania - piktogramy antycovidowe w przedszkolu/placówce oświatowej/uczelni Wykłady ilustrowane, praca z tekstem, projekt edukacyjny, dyskusja, metoda problemowa, metody praktyczne, analiza i interpretacja wybranych aktów prawnych, obserwacje, studium przypadku, autoewaluacja, wdrażanie do samooceny, konsultacje indywidualne z prowadzącą ; Pomoce dydaktyczne: tematyczne prezentacje multimedialne, analiza i interpretacja wybranych aktów prawnych (Kodeks Pracy, Dział X, Ustawa Prawo oświatowe, podstawa programowa, filmy edukacyjne, literatura do samokształcenia, czasopisma branżowe np. ATEST, strony www CIOP, ZUS, MEiN, Kuratorium Oświaty, apteczka szkolna, i inne. Wykorzystanie platformy Moodle. |
|
Literatura: |
Podstawowa 1. Kodeks Pracy, aktualizacja 2024 2. Czasopismo ATEST, wybrane numery 3. Janicka –Panek T., Wprowadzenie do dydaktyki bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp), Wyd. III zm., Radom 2018 4. Rozporządzenia ws. bhp w szkołach i placówkach oświatowych; wersja aktualna 5. Rozporządzenia ws. organizacji turystyki i krajoznawstwa (…);wersja aktualna 6. Rozporządzenia ws. podstawy programowej (…);wersja obowiązująca Uzupełniająca 1. Janicka –Panek T., Marginalizacja kształcenia technicznego w edukacji wczesnoszkolnej w Polsce, Radom 2019 2. Zieliński L., 22 zadania służby bhp. Standardy działania. Wyd. II. Warszawa 2016 3. Żołyński J. (red.), Kodeks pracy. Komentarz (z suplementem elektronicznym). Warszawa 2021 4. Ustawa Prawo oświatowe z 14.12.2016r. z późn. zmianami 4. www CIOP, ZUS, MEiN, Kuratorium Oświaty i inne |
|
Uwagi: |
Przewiduje się zadania dla studentów, np. polegające na samodzielnym studiowaniu wybranych przepisów prawa oświatowego i podzielenie się refleksją z uczestnikami Grupy zajęciowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".