Praca z dzieckiem szczególnie uzdolnionym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-JM-0061S |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Praca z dzieckiem szczególnie uzdolnionym |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr X, tryb stacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie studenta do pracy z dzieckiem zdolnym, przekazanie wiedzy na temat indywidualizacji działań dydaktycznych wobec dziecka szczególnie utalentowanego. Diagnozowanie zdolności dziecka i planowanie pracy z wykorzystaniem wyników diagnozy. Zapoznanie z przepisami prawa regulującymi pracę z dzieckiem zdolnym na etapie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Zapoznanie z podstawami teoretycznymi różnych rodzajów i poziomów zdolności. Przykładowe formy wsparcia dzieci szczególnie uzdolnionych na przykładzie współpracy z instytucjami działającymi na rzecz oświaty i współpracy z rodzicami. |
Pełny opis: |
1. Wyjaśnienia terminów: zdolny, uzdolniony, talent, geniusz, twórczy, uczeń skuteczny - przegląd literatury. 2. Aspekty prawne dotyczące organizacji kształcenia dzieci zdolnych w odniesieniu do obowiązujących przepisów prawa oświatowego. 3. Typy uzdolnień i modele zdolności. 4. Rodzaje szczególnych uzdolnień. 5. Metody i narzędzia do diagnozowania uzdolnień - przegląd oraz ocena ich przydatności w pracy nauczyciela.. 6. Metody i formy pracy z dzieckiem zdolnym i wybitnie uzdolnionym. 7. Dzieci z Syndromem Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych. 8. Charakterystyka grupy uczniów zdolnych. 9. Uczeń zdolny i jego relacje z grupą rówieśniczą. 10. Problemy dzieci zdolnych w szkole i w domu. 11. Współpraca szkoły z rodzicami i instytucjami działającymi na rzecz oświaty w celu wspierania dziecka zdolnego i twórczego. 12. Teoria Inteligencji Wielorakich Gardnera. 13. Poznawcze i meta poznawcze składniki procesu twórczego, strategie i techniki myślenia sprzyjające twórczym efektom. Warunki niezbędne do podjęcia działań twórczych. 14. Zasoby indywidualne: intelektualne, osobowościowe, motywacyjne i społeczne, decydujące o twórczym stylu funkcjonowania ucznia zdolnego. 15. Zdolności, zainteresowania, pasje, postawy twórcze i kreatywne a ocena szkolna. Ocenianie kształtujące. 16. Nauczyciel ucznia zdolnego i twórczego. 17. Przykłady programów edukacyjnych i modeli opieki nad dziećmi zdolnymi realizowanych zarówno w systemie oświaty, jak i poza nim. 18. Indywidualny Tok Nauki i Indywidualny Program Nauki - tworzenia autorskich propozycji narzędzi diagnostycznych i programów na podstawie analizy opinii poradni psychologiczno - pedagogicznych. 19. Prezentacje przygotowanej przez studentów autorskiej dokumentacji dotyczącej rozpoznawania i wspierania dzieci zdolnych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, z wykorzystaniem dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin. 20. Przykłady dobrej praktyki pracy z dzieckiem zdolnym. |
Literatura: |
Literatura obowiązująca: Boczarowa O., Pedagogiczne wsparcie dzieci uzdolnionych w szkołach Polski i Ukrainy, AMF, Kraków 2011; Czarnocka M., Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu i szkole : zasady organizacji, przykłady praktycznych rozwiązań, pytania i odpowiedzi, narzędzia, Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, Warszawa 2016; Dyrdała B.,Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć jako niepowodzenie szkolne uczniów zdolnych: diagnoza i terapia ; „Impuls”, Kraków 2000; Dyrała B. Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Studium społeczno edukacyjne , Żak, Warszawa 2012; Giza T. Socjopedagogiczne uwarunkowania procesów identyfikowania oraz rozwoju zdolności uczniów w szkole, Wyd. AŚ, Kielce 2006; Limont W. Uczeń zdolny: jak go rozpoznać i jak z nim pracować, GWP, Sopot 2010; Szmidt K., Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk 2007; Literatura uzupełniająca: Woroniecka- Borowska A.: Prawne aspekty organizacji kształcenia ucznia zdolnego, ORE, Warszawa 2019. |
Efekty uczenia się: |
Uczeń zna i rozumie : - w pogłębionym stopniu teorie naukowe, zaawansowaną metodologię i terminologię właściwą dla nauk społecznych i humanistycznych, a także kierunki ich rozwoju, - wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowych metodyk właściwych dla określonej specjalności pedagogicznej oraz w zakresie diagnostyki i zasad konstruowania programów wykorzystywanych w pracy pedagoga, wychowawcy, opiekuna, - kulturowe i społeczne uwarunkowania potrzeb i problemów jednostek oraz grup społecznych , a także prawne i ekonomiczno - gospodarcze możliwości realizacji tych potrzeb w obszarze działalności zawodowej w zakresie wychowania i opieki. Student potrafi: - formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania, syntetyzować różne idee i punkty widzenia z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin nauk właściwych dla pedagogiki, - posługiwać się terminologią i metodami badawczymi oraz diagnostycznymi w zakresie właściwym dla programu kształcenia oraz wychowania i terapii pedagogicznej w zakresie pedagogiki, - wykorzystać posiadaną wiedzę - formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy i innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących , a także dokonywać oceny , krytycznej analizy, syntezy oraz twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji, - kierować pracą zespołową podczas wykonywanych zadań zawodowych, - samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie. Uczeń jest gotowy do: - krytycznej oceny odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych także o charakterze poznawczym, - okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pedagoga ( opiekuna, wychowawcy) i właściwie pojętą solidarnością zawodową, - formułowania opinii dotyczących różnych aspektów pedagogicznej działalności zawodowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
dyskusja, praca z tekstem, obserwacja i analiza, metoda projektu, analiza dokumentacji, obserwacja, ćwiczenia praktyczne, burza mózgu, wizualizacja Ocena końcowa: egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR ĆW-P
ĆW-P
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Flanz | |
Prowadzący grup: | Jolanta Flanz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie studenta do pracy z dzieckiem zdolnym, przekazanie wiedzy na temat indywidualizacji działań dydaktycznych wobec dziecka szczególnie utalentowanego. Diagnozowanie zdolności dziecka i planowanie pracy z wykorzystaniem wyników diagnozy. Zapoznanie z przepisami prawa regulującymi pracę z dzieckiem zdolnym na etapie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Zapoznanie z podstawami teoretycznymi różnych rodzajów i poziomów zdolności. Przykładowe formy wsparcia dzieci szczególnie uzdolnionych na przykładzie współpracy z instytucjami działającymi na rzecz oświaty i współpracy z rodzicami. |
|
Pełny opis: |
1. Wyjaśnienia terminów: zdolny, uzdolniony, talent, geniusz, twórczy, uczeń skuteczny - przegląd literatury. 2. Aspekty prawne dotyczące organizacji kształcenia dzieci zdolnych w odniesieniu do obowiązujących przepisów prawa oświatowego. 3. Typy uzdolnień i modele zdolności. 4. Rodzaje szczególnych uzdolnień. 5. Metody i narzędzia do diagnozowania uzdolnień - przegląd oraz ocena ich przydatności w pracy nauczyciela.. 6. Metody i formy pracy z dzieckiem zdolnym i wybitnie uzdolnionym. 7. Dzieci z Syndromem Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych. 8. Charakterystyka grupy uczniów zdolnych. 9. Uczeń zdolny i jego relacje z grupą rówieśniczą. 10. Problemy dzieci zdolnych w szkole i w domu. 11. Współpraca szkoły z rodzicami i instytucjami działającymi na rzecz oświaty w celu wspierania dziecka zdolnego i twórczego. 12. Teoria Inteligencji Wielorakich Gardnera. 13. Poznawcze i meta poznawcze składniki procesu twórczego, strategie i techniki myślenia sprzyjające twórczym efektom. Warunki niezbędne do podjęcia działań twórczych. 14. Zasoby indywidualne: intelektualne, osobowościowe, motywacyjne i społeczne, decydujące o twórczym stylu funkcjonowania ucznia zdolnego. 15. Zdolności, zainteresowania, pasje, postawy twórcze i kreatywne a ocena szkolna. Ocenianie kształtujące. 16. Nauczyciel ucznia zdolnego i twórczego. 17. Przykłady programów edukacyjnych i modeli opieki nad dziećmi zdolnymi realizowanych zarówno w systemie oświaty, jak i poza nim. 18. Indywidualny Tok Nauki i Indywidualny Program Nauki - tworzenia autorskich propozycji narzędzi diagnostycznych i programów na podstawie analizy opinii poradni psychologiczno - pedagogicznych. 19. Prezentacje przygotowanej przez studentów autorskiej dokumentacji dotyczącej rozpoznawania i wspierania dzieci zdolnych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, z wykorzystaniem dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin. 20. Przykłady dobrej praktyki pracy z dzieckiem zdolnym. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązująca: Boczarowa O., Pedagogiczne wsparcie dzieci uzdolnionych w szkołach Polski i Ukrainy, AMF, Kraków 2011; Czarnocka M., Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu i szkole : zasady organizacji, przykłady praktycznych rozwiązań, pytania i odpowiedzi, narzędzia, Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, Warszawa 2016; Dyrdała B.,Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć jako niepowodzenie szkolne uczniów zdolnych: diagnoza i terapia ; „Impuls”, Kraków 2000; Dyrała B. Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Studium społeczno edukacyjne , Żak, Warszawa 2012; Giza T. Socjopedagogiczne uwarunkowania procesów identyfikowania oraz rozwoju zdolności uczniów w szkole, Wyd. AŚ, Kielce 2006; Limont W. Uczeń zdolny: jak go rozpoznać i jak z nim pracować, GWP, Sopot 2010; Szmidt K., Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk 2007; Literatura uzupełniająca: Woroniecka- Borowska A.: Prawne aspekty organizacji kształcenia ucznia zdolnego, ORE, Warszawa 2019. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".