"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka nauczania zintegrowanego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-JM-0051S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka nauczania zintegrowanego
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr X, tryb stacjonarny
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Flanz
Prowadzący grup: Jolanta Flanz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie studentów do metodyki kształcenia systemem zintegrowanym (całościowym) w edukacji wczesnoszkolnej, bez podziału na przedmioty/edukacje, z wykorzystaniem powiązań między treściami kształcenia.

Analizie poddane zostaną cele, metody, formy, środki dydaktyczne oraz przebieg zajęć zintegrowanych.

Studenci uzyskają umiejętność opracowywania zintegrowanych projektów zajęć w klasach I-III z wykorzystaniem nie tylko prostych asocjacyjnych modeli kształcenia, ale tworzenia nowych konstrukcji i powiązań między treściami.

Uwzględnione zostaną kompetencje kluczowe jako cele edukacji.

Pełny opis:

1. Założenia teoretyczne i praktyczne integrowania edukacji początkowej

2. Całościowość systemowa w wychowaniu przedszkolnym i edukacji początkowej (cele, treści, zasady, metody i środki kształcenia, formy organizacji zajęć); istota i odmiany.

3. Odmiany nauczania całościowego: koncepcje: J. Dewey’a, O. Decroly’ego, K. Linke, C. Freineta .

4. Koncepcje integracji w nauczaniu J. Walczyny, Ł.H. Muszyńskich, R. Więckowskiego, Z. Cackowskiej.

5.Elementy koncepcji kształcenia A. Komeńskiego, J. Herbarta , H. Pestalozziego, K. Lecha, W. Okonia we współczesnym ujęciu kształcenia zintegrowanego.

6. Kompetencje kluczowe UE sposobem na integralne ujęcie celów kształcenia i wychowania

7. Planowanie zintegrowanych i zoperacjonalizowanych efektów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

8. Sposoby i modele integrowania edukacji oraz wiedzy dzieci/uczniów; planowanie zajęć zintegrowanych a efekty poszczególnych obszarów/kierunków kształcenia (edukacji)

9. Scenariusze (konspekty, projekty) zajęć zintegrowanych (całościowych); struktura, powiązania między treściami (bloki, kręgi)

10. Ćwiczenia w projektowaniu zajęć zintegrowanych w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Duraj-Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej; modernizacja teorii i praktyki. Impuls, Kraków 1998

2. Duraj-Nowakowa K., Planowanie integrowania edukacji wczesnoszkolnej; założenia i scenariusze zajęć. Wyd. Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2001

3. Duraj-Nowakowa K., Modelowanie systemowe w pedagogice, WN WSP, Kraków 1997

4. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce. Wyd. LAURUM, Warszawa 2009

5. Janicka-Panek T., Stanowienie celów dydaktyczno-wychowawczych w zintegrowanej edukacji uczniów. ITeE-PIB, Radom 2007

6. Janicka-Panek T., Teoria i praktyka przygotowania nauczycieli do kształcenia zintegrowanego w klasach I-III szkoły podstawowej w Polsce. ITeE – PIB, Radom 2018

7. Moroz H. red., Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole. Wyd. II, Impuls, Kraków 2006

8. Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE)

Literatura uzupełniająca

1. Dolata R. i in., Kontekstowy model oceny efektywności nauczania po pierwszym etapie edukacyjnym. IBE, Warszawa 2014

2. Duraj-Nowakowa K., Tematy systemowe w przedszkolu. WN WSP, Kraków 199

1. Kopik A., Zatorska M., Wielorakie podróże – edukacja dla dziecka. Europejska Agencja Rozwoju Sp. J. , Kielce 2010

2. Staniek M., Muzyczna koncepcja edukacji matematycznej. Ośrodek Doradztwa Metodycznego ,,Metris”, Rogów 2017

3. Staniek M., Rozśpiewane figury. Ośrodek Doradztwa Metodycznego ,,Metris”, Rogów 2012

4. Staniek M., Papierowe czary – zabawy ruchowe do wierszy i piosenek. Ośrodek Doradztwa Metodycznego ,,Metris”, Rogów 2018

5. Programy nauczania, materiały metodyczne, pakiety edukacyjne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jolanta Flanz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-3 (2024-06-10)