Podstawy kształcenia zintegrowanego edukacji wczesnoszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-JM-0041S |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy kształcenia zintegrowanego edukacji wczesnoszkolnej |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr X, tryb stacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT W
W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wymagania wstępne i dodatkowe 1. Znajomość założeń pedagogicznych dot. integralnego wychowania w przedszkolu, np. L. Jeleńskiej, O. Decroly, K. Linke, C. Freineta, M. Montessori, J. i in., 2. znajomość dydaktyk szczegółowych (metodyk prowadzenia zajęć z poszczególnych edukacji); znajomość obowiązującej podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie zasad kształcenia systemem zintegrowanym, bez podziału na przedmioty/edukacje w klasach I-III szkoły podstawowej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Duraj-Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej; modernizacja teorii i praktyki. Impuls, Kraków 1998 2. Duraj-Nowakowa K., Planowanie integrowania edukacji wczesnoszkolnej; założenia i scenariusze zajęć. Wyd. Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2001 3. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce. Wyd. LAURUM, Warszawa 2009 4. Janicka-Panek T., Stanowienie celów dydaktyczno-wychowawczych w zintegrowanej edukacji uczniów. ITeE-PIB, Radom 2007 5. Janicka-Panek T., Refleksje z badań internetowych nad rodzimym kształceniem zintegrowanym w kontekście idei pedagogicznych, rzeczywistości oraz wyzwań przyszłości, INTERNATIONAL JOURNAL OF NEW ECONOMICS AND SOCIAL SCIENCES (IJONESS), Nr 19, 2023 6. Janicka-Panek T., Teoria i praktyka przygotowania nauczycieli do kształcenia zintegrowanego w klasach I-III szkoły podstawowej w Polsce. ITeE – PIB, Radom 2018 7. Moroz H. red., Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole. Wyd. II, Impuls, Kraków 2006 8. Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE) z późn. zmianami Literatura uzupełniająca 10. Kopik A., Zatorska M., Wielorakie podróże – edukacja dla dziecka. Europejska Agencja Rozwoju Sp. J. , Kielce 2010 11. Programy nauczania, materiały metodyczne, pakiety edukacyjne |
|
Uwagi: |
Planowane są różnorodne autorskie ćwiczenia/zadania do wykonania, pogłębiające rozumienie idei kształcenia zintegrowanego, np.: -klasyfikacja celów na jednorodne i zintegrowane, -porównywanie scenariuszy zajęć jednorodnych metodycznie oraz zajęć całodniowych lub projektów edukacyjnych i inne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-09-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Flanz | |
Prowadzący grup: | Jolanta Flanz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów do kształcenia systemem zintegrowanym (całościowym) w edukacji wczesnoszkolnej, bez podziału na przedmioty/edukacje, z wykorzystaniem powiązań między treściami kształcenia. Studenci uzyskają umiejętność opracowywania zintegrowanych projektów zajęć w klasach I-III z wykorzystaniem nie tylko prostych asocjacyjnych modeli kształcenia, ale tworzenia nowych konstrukcji i powiązań między treściami. |
|
Literatura: |
Podstawowa: fragmenty 1. Duraj – Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej. Modernizacja teorii i praktyki, Impuls, Kraków 1998. 2. Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole, pod red. H. Moroza, Kraków 2001. 3. Janicka-Panek T., na drodze do kształcenia zintegrowanego w edukacji wczesnoszkolnej (z teorii praktyki).Łukasiewicz ITE Wydawnictwo Naukowe, Skierniewice-Radom 2024 4. Kowalik-Olubińska M., Świętek W., Uczymy inaczej. Nauczanie zintegrowane w klasach niższych, Akapit, Toruń 1998. 5. Moroz H. red., Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole. Wyd. II, Impuls, Kraków 2006 Literatura uzupełniająca: fragmenty 1. Adamek I., (red.), Projektowanie i modelowanie edukacji zintegrowanej, Impuls, Kraków 2002. 2. Baścik S., Uaktywnienie metod nauczania, Impuls, Kraków 1996. 3. Bogucka J., Integracja-model wychowania i nauczania, [w:] Szkoły dialogu, pod red. S. Więckowskiego, WSiP, Warszawa 1993. 4. Klus- Stańska D.,Suświłło M., (red.), Dylematy wczesnej edukacji, WSP Olsztyn 1998. Własne materiały dydaktyczne, branżowe strony internetowe, dokumenty MEN. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".