"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy kształcenia zintegrowanego edukacji wczesnoszkolnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-JM-0041S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy kształcenia zintegrowanego edukacji wczesnoszkolnej
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr X, tryb stacjonarny
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wymagania wstępne i dodatkowe

1. Znajomość założeń pedagogicznych dot. integralnego wychowania w przedszkolu, np. L. Jeleńskiej, O. Decroly, K. Linke, C. Freineta, M. Montessori, J. i in.,

2. znajomość dydaktyk szczegółowych (metodyk prowadzenia zajęć z poszczególnych edukacji); znajomość obowiązującej podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest poznanie zasad kształcenia systemem zintegrowanym, bez podziału na przedmioty/edukacje w klasach I-III szkoły podstawowej.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Duraj-Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej; modernizacja teorii i praktyki. Impuls, Kraków 1998

2. Duraj-Nowakowa K., Planowanie integrowania edukacji wczesnoszkolnej; założenia i scenariusze zajęć. Wyd. Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2001

3. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce. Wyd. LAURUM, Warszawa 2009

4. Janicka-Panek T., Stanowienie celów dydaktyczno-wychowawczych w zintegrowanej edukacji uczniów. ITeE-PIB, Radom 2007

5. Janicka-Panek T., Refleksje z badań internetowych nad rodzimym kształceniem zintegrowanym w kontekście idei pedagogicznych, rzeczywistości oraz wyzwań przyszłości, INTERNATIONAL JOURNAL OF NEW ECONOMICS AND SOCIAL SCIENCES (IJONESS), Nr 19, 2023

6. Janicka-Panek T., Teoria i praktyka przygotowania nauczycieli do kształcenia zintegrowanego w klasach I-III szkoły podstawowej w Polsce. ITeE – PIB, Radom 2018

7. Moroz H. red., Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole. Wyd. II, Impuls, Kraków 2006

8. Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE) z późn. zmianami

Literatura uzupełniająca

10. Kopik A., Zatorska M., Wielorakie podróże – edukacja dla dziecka. Europejska Agencja Rozwoju Sp. J. , Kielce 2010

11. Programy nauczania, materiały metodyczne, pakiety edukacyjne

Uwagi:

Planowane są różnorodne autorskie ćwiczenia/zadania do wykonania, pogłębiające rozumienie idei kształcenia zintegrowanego, np.:

-klasyfikacja celów na jednorodne i zintegrowane,

-porównywanie scenariuszy zajęć jednorodnych metodycznie oraz zajęć całodniowych lub projektów edukacyjnych i inne.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Flanz
Prowadzący grup: Jolanta Flanz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie studentów do kształcenia systemem zintegrowanym (całościowym) w edukacji wczesnoszkolnej, bez podziału na przedmioty/edukacje, z wykorzystaniem powiązań między treściami kształcenia.

Studenci uzyskają umiejętność opracowywania zintegrowanych projektów zajęć w klasach I-III z wykorzystaniem nie tylko prostych asocjacyjnych modeli kształcenia, ale tworzenia nowych konstrukcji i powiązań między treściami.

Literatura:

Podstawowa: fragmenty

1. Duraj – Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej. Modernizacja teorii i praktyki, Impuls, Kraków 1998.

2. Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole, pod red. H. Moroza, Kraków 2001.

3. Janicka-Panek T., na drodze do kształcenia zintegrowanego w edukacji wczesnoszkolnej (z teorii praktyki).Łukasiewicz ITE Wydawnictwo Naukowe, Skierniewice-Radom 2024

4. Kowalik-Olubińska M., Świętek W., Uczymy inaczej. Nauczanie zintegrowane w klasach niższych, Akapit, Toruń 1998.

5. Moroz H. red., Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole. Wyd. II, Impuls, Kraków 2006

Literatura uzupełniająca: fragmenty

1. Adamek I., (red.), Projektowanie i modelowanie edukacji zintegrowanej, Impuls, Kraków 2002.

2. Baścik S., Uaktywnienie metod nauczania, Impuls, Kraków 1996.

3. Bogucka J., Integracja-model wychowania i nauczania, [w:] Szkoły dialogu, pod red. S. Więckowskiego, WSiP, Warszawa 1993.

4. Klus- Stańska D.,Suświłło M., (red.), Dylematy wczesnej edukacji, WSP Olsztyn 1998.

Własne materiały dydaktyczne, branżowe strony internetowe, dokumenty MEN.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)