Podstawy integralnego wychowania w przedszkolu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-JM-0031N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy integralnego wychowania w przedszkolu |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr X, tryb niestacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest ukazanie potrzeby i sposobów całościowego wychowania dzieci i kontynuowania kształcenia systemem zintegrowanym w edukacji wczesnoszkolnej, przygotowania zgodnie ze standardami kształcenia nauczycieli do integrowania treści, metod, form i środków dydaktycznych. Wymagania wstępne: Powtórzenie wiedzy z historii wychowania, dotyczącej koncepcji kształcenia według następujących pedagogów: O. Decroly, J. Dewey, C. Freinet, M. Montessori, L. Jeleńskiej i innych. Znajomość dydaktyk szczegółowych (metodyk prowadzenia zajęć z poszczególnych obszarów wychowania/ edukacji) w celu integrowania; znajomość obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej |
Pełny opis: |
Wskazane jest powtórzenie wiedzy z historii wychowania, dotyczącej koncepcji kształcenia według następujących pedagogów: O. Decroly, J. Dewey, C. Freineta, M. Montessori, L. Jeleńska i innych. Znajomość dydaktyk szczegółowych; tym razem pod kątem integralności w wychowaniu i edukacji. Celem zajęć będzie tworzenie integralnych projektów wychowania przedszkolnego; całodniowych lub kilku dniowych projektów edukacyjnych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Duraj-Nowakowa K., Tematy systemowe w przedszkolu. WN WSP, Kraków 1997 2. Duraj-Nowakowa K., Modelowanie systemowe w pedagogice, WN WSP, Kraków 1997 3. Galant J. red., Integracja miedzy przedmiotowa w klasach początkowych. Wyd. WOM, Przemyśl 1994 4. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce. Wyd. LAURUM, Warszawa 2009 5. Janicka-Panek T., Stanowienie celów dydaktyczno-wychowawczych w zintegrowanej edukacji uczniów. ITeE-PIB, Radom 2007 6.Janicka-Panek T., Na drodze do kształcenia zintegrowanego w edukacji wczesnoszkolnej(z teorii i praktyki), Wyd. Łukasiewicz-ITeE PIB, Radom 2024 7. Maćkowiak A., Nauczanie łączne dawniej i dziś. PWN, Poznań 1970 8. Walczyna J., Integracja nauczania początkowego. Ossolineum, Wrocław 1959 Literatura uzupełniająca 1. Kopik A., Zatorska M., Wielorakie podróże – edukacja dla dziecka. Europejska Agencja Rozwoju Sp. J. , Kielce 2010 2. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie. PWN, Warszawa 1964 3. Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE) z późn. zmianami (2018r.) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza; Student zna i rozumie: -w stopniu pogłębionym historyczne i psychologiczne przesłanki kształcenia systemem zintegrowanym pojęcie integracji oraz pojęcia zbliżone: np. korelacja, asocjacja, kolekcja, wychowanie integralne, edukacja całościowa, łączna, globalna, syntetyczna, koncentryczna, kompleksowa, kształcenie zintegrowane, ośrodki pracy, tematy kompleksowe lub systemowe, bloki edukacyjne; wskazuje podobieństwa i różnice miedzy pojęciami istotę wychowania integralnego i edukacji zintegrowanej w koncepcji następujących pedagogów: np. O. Decroly, J. Dewey, C. Freineta, M. Montessori, J. A. Maćkowiaków, B. Suchodolskiego, Z. Krzysztoszek, J. Walczyny, K. Duraj – Nowakowej, D. Klus – Stańskiej i innych. Umiejętności Student potrafi zastosować w praktyce pedagogicznej: -sposoby i przejawy integrowania celów, treści, metod i środków dydaktycznych oraz form wychowania i kształcenia integralnego. -samodzielnie korzystać z literatury oraz innych źródeł na temat uwarunkowań nauczania systemem zintegrowanym -zaprojektować i zaprezentować wybrany model integracji treści kształcenia, pochodzących z różnych obszarów/edukacji/dyscyplin naukowych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student jest gotów do: -podejmowania decyzji związanych z oceną wybranego modelu kształcenia zintegrowanego -stymulowania poprawy jakości pracy placówki i własnej poprzez wdrażanie innowacyjnych strategii wychowania oraz kształcenia integralnego w przedszkolu oraz/i edukacji wczesnoszkolnej -pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej/lokalnej podczas planowania, -realizowania i ewaluowania projektów zajęć zintegrowanych oraz realizowanych praktyk zawodowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa WIEDZA (czytanie literatury z zakresu wychowania - rozumianego jako rozwój całościowy - analiza podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz pakietów edukacyjnych, podręczników pod kątem integrowania celów, treści, metod oraz środków dydaktycznych i form zajęć, powtarzanie materiału, sprawozdanie z krytycznej i samodzielnej analizy literatury nt integralnego wychowania spośród pozycji podanych lub samodzielnie wybranych/nowych publikacji. UMIEJĘTNOŚCI (wykonanie wybranego projektu/konspektu zajęć zintegrowanych, prezentacja w grupie studentów (symulacja zajęć), pokaz umiejętności związanych z planowaniem, wdrażaniem i ewaluowaniem (prezentacją ) projektu zajęć zintegrowanych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Obserwacja pracy studenta w trakcie semestru, ocena postawy i aktywności w trakcie zajęć, informacja zwrotna od wykładowcy, informacja zwrotna od innych studentów, wykazanie się konkretnymi kompetencjami z zakresu integracji celów, metod i treści kształcenia, w trakcie realizacji konkretnego projektu, realizacji wyznaczonych przez prowadzącego zadań w trakcie zajęć, informacja zwrotna z ewaluacji zajęć w grupie, interpretacja wniosków i rekomendacji), |
Praktyki zawodowe: |
Student powinien być gotów do podejmowania decyzji związanych z oceną wybranego modelu wychowania w przedszkolu, uwzględniając całość osobowości dziecka (wszystkie sfery rozwoju). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-09-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest ukazanie potrzeby i sposobów całościowego wychowania dzieci (oraz kontynuowania kształcenia systemem zintegrowanym w edukacji wczesnoszkolnej), przygotowanie studentów zgodnie ze standardami kształcenia nauczycieli do integrowania treści, metod, form i środków dydaktycznych, pracy metodą projektów edukacyjnych. Wymagania wstępne: Powtórzenie wiedzy z historii wychowania, dotyczącej koncepcji kształcenia według następujących pedagogów: O. Decroly, K. Linke, J. Dewey, C. Freinet, M. Montessori, L. Jeleńskiej i innych. Znajomość dydaktyk szczegółowych (metodyk prowadzenia zajęć z poszczególnych obszarów wychowania/ edukacji) w celu integrowania; znajomość obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej |
|
Pełny opis: |
Wskazane jest powtórzenie wiedzy z historii wychowania, dotyczącej koncepcji kształcenia według następujących pedagogów: O. Decroly, K. Linke, J. Dewey, C. Freineta, M. Montessori, L. Jeleńska i innych. Znajomość dydaktyk szczegółowych; tym razem pod kątem integralności w wychowaniu i edukacji, korzystanie z tej wiedzy podczas projektowania zajęć, integralnie ujmujących cele i treści. Celem zajęć będzie tworzenie integralnych projektów wychowania przedszkolnego; całodniowych lub kilkudniowych projektów edukacyjnych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Duraj-Nowakowa K., Tematy systemowe w przedszkolu. WN WSP, Kraków 1997 2. Duraj-Nowakowa K., Modelowanie systemowe w pedagogice, WN WSP, Kraków 1997 3. Galant J. red., Integracja miedzy przedmiotowa w klasach początkowych. Wyd. WOM, Przemyśl 1994 4. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce. Wyd. LAURUM, Warszawa 2009 5. Janicka-Panek T., Stanowienie celów dydaktyczno-wychowawczych w zintegrowanej edukacji uczniów. ITeE-PIB, Radom 2007 6.Janicka-Panek T., Na drodze do kształcenia zintegrowanego w edukacji wczesnoszkolnej(z teorii i praktyki), Wyd. Łukasiewicz-ITeE PIB, Radom 2024 7. Maćkowiak A., Nauczanie łączne dawniej i dziś. PWN, Poznań 1970 8. Walczyna J., Integracja nauczania początkowego. Ossolineum, Wrocław 1959 Literatura uzupełniająca 1. Kopik A., Zatorska M., Wielorakie podróże – edukacja dla dziecka. Europejska Agencja Rozwoju Sp. J. , Kielce 2010 2. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie. PWN, Warszawa 1964 3. Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE) z późn. zmianami (2018r.) |
|
Uwagi: |
Wskazana obserwacja integralności wychowania w przedszkolu, np. podczas praktyk pedagogicznych, analiza scenariuszy zajęć całodniowych pod kątem wielokierunkowej aktywności dziecka, uwzględnienia wszystkich sfer osobowości wychowanka. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".