"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy integralnego wychowania w przedszkolu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-JM-0031N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy integralnego wychowania w przedszkolu
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, semestr X, tryb niestacjonarny
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest ukazanie potrzeby i sposobów całościowego wychowania dzieci i kontynuowania kształcenia systemem zintegrowanym w edukacji wczesnoszkolnej, przygotowania zgodnie ze standardami kształcenia nauczycieli do integrowania treści, metod, form i środków dydaktycznych.

Wymagania wstępne: Powtórzenie wiedzy z historii wychowania, dotyczącej koncepcji kształcenia według następujących pedagogów: O. Decroly, J. Dewey, C. Freinet, M. Montessori, L. Jeleńskiej i innych.

Znajomość dydaktyk szczegółowych (metodyk prowadzenia zajęć z poszczególnych obszarów wychowania/ edukacji) w celu integrowania; znajomość obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej

Pełny opis:

Wskazane jest powtórzenie wiedzy z historii wychowania, dotyczącej koncepcji kształcenia według następujących pedagogów: O. Decroly, J. Dewey, C. Freineta, M. Montessori, L. Jeleńska i innych.

Znajomość dydaktyk szczegółowych; tym razem pod kątem integralności w wychowaniu i edukacji.

Celem zajęć będzie tworzenie integralnych projektów wychowania przedszkolnego; całodniowych lub kilku dniowych projektów edukacyjnych.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Duraj-Nowakowa K., Tematy systemowe w przedszkolu. WN WSP, Kraków 1997

2. Duraj-Nowakowa K., Modelowanie systemowe w pedagogice, WN WSP, Kraków 1997

3. Galant J. red., Integracja miedzy przedmiotowa w klasach początkowych. Wyd. WOM, Przemyśl 1994

4. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce. Wyd. LAURUM, Warszawa 2009

5. Janicka-Panek T., Stanowienie celów dydaktyczno-wychowawczych w zintegrowanej edukacji uczniów. ITeE-PIB, Radom 2007

6.Janicka-Panek T., Na drodze do kształcenia zintegrowanego w edukacji wczesnoszkolnej(z teorii i praktyki), Wyd. Łukasiewicz-ITeE PIB, Radom 2024

7. Maćkowiak A., Nauczanie łączne dawniej i dziś. PWN, Poznań 1970

8. Walczyna J., Integracja nauczania początkowego. Ossolineum, Wrocław 1959

Literatura uzupełniająca

1. Kopik A., Zatorska M., Wielorakie podróże – edukacja dla dziecka. Europejska Agencja Rozwoju Sp. J. , Kielce 2010

2. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie. PWN, Warszawa 1964

3. Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE) z późn. zmianami (2018r.)

Efekty uczenia się:

Wiedza; Student zna i rozumie:

-w stopniu pogłębionym historyczne i psychologiczne przesłanki kształcenia systemem zintegrowanym

pojęcie integracji oraz pojęcia zbliżone: np. korelacja, asocjacja, kolekcja, wychowanie integralne, edukacja całościowa, łączna, globalna, syntetyczna, koncentryczna, kompleksowa, kształcenie zintegrowane, ośrodki pracy, tematy kompleksowe lub systemowe, bloki edukacyjne; wskazuje podobieństwa i różnice miedzy pojęciami

istotę wychowania integralnego i edukacji zintegrowanej w koncepcji następujących pedagogów: np. O. Decroly, J. Dewey, C. Freineta, M. Montessori, J. A. Maćkowiaków, B. Suchodolskiego, Z. Krzysztoszek, J. Walczyny, K. Duraj – Nowakowej, D. Klus – Stańskiej i innych.

Umiejętności

Student potrafi zastosować w praktyce pedagogicznej:

-sposoby i przejawy integrowania celów, treści, metod i środków dydaktycznych oraz form wychowania i kształcenia integralnego.

-samodzielnie korzystać z literatury oraz innych źródeł na temat uwarunkowań nauczania systemem zintegrowanym

-zaprojektować i zaprezentować wybrany model integracji treści kształcenia, pochodzących z różnych obszarów/edukacji/dyscyplin naukowych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student jest gotów do:

-podejmowania decyzji związanych z oceną wybranego modelu kształcenia zintegrowanego

-stymulowania poprawy jakości pracy placówki i własnej poprzez wdrażanie innowacyjnych strategii wychowania oraz kształcenia integralnego w przedszkolu oraz/i edukacji wczesnoszkolnej

-pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej/lokalnej podczas planowania, -realizowania i ewaluowania projektów zajęć zintegrowanych oraz realizowanych praktyk zawodowych

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa

WIEDZA (czytanie literatury z zakresu wychowania - rozumianego jako rozwój całościowy - analiza podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz pakietów edukacyjnych, podręczników pod kątem integrowania celów, treści, metod oraz środków dydaktycznych i form zajęć, powtarzanie materiału, sprawozdanie z krytycznej i samodzielnej analizy literatury nt integralnego wychowania spośród pozycji podanych lub samodzielnie wybranych/nowych publikacji.

UMIEJĘTNOŚCI (wykonanie wybranego projektu/konspektu zajęć zintegrowanych, prezentacja w grupie studentów (symulacja zajęć), pokaz umiejętności związanych z planowaniem, wdrażaniem i ewaluowaniem (prezentacją ) projektu zajęć zintegrowanych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Obserwacja pracy studenta w trakcie semestru, ocena postawy i aktywności w trakcie zajęć, informacja zwrotna od wykładowcy, informacja zwrotna od innych studentów, wykazanie się konkretnymi kompetencjami z zakresu integracji celów, metod i treści kształcenia, w trakcie realizacji konkretnego projektu, realizacji wyznaczonych przez prowadzącego zadań w trakcie zajęć, informacja zwrotna z ewaluacji zajęć w grupie, interpretacja wniosków i rekomendacji),

Praktyki zawodowe:

Student powinien być gotów do podejmowania decyzji związanych z oceną wybranego modelu wychowania w przedszkolu, uwzględniając całość osobowości dziecka (wszystkie sfery rozwoju).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest ukazanie potrzeby i sposobów całościowego wychowania dzieci (oraz kontynuowania kształcenia systemem zintegrowanym w edukacji wczesnoszkolnej), przygotowanie studentów zgodnie ze standardami kształcenia nauczycieli do integrowania treści, metod, form i środków dydaktycznych, pracy metodą projektów edukacyjnych.

Wymagania wstępne: Powtórzenie wiedzy z historii wychowania, dotyczącej koncepcji kształcenia według następujących pedagogów: O. Decroly, K. Linke, J. Dewey, C. Freinet, M. Montessori, L. Jeleńskiej i innych.

Znajomość dydaktyk szczegółowych (metodyk prowadzenia zajęć z poszczególnych obszarów wychowania/ edukacji) w celu integrowania; znajomość obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej

Pełny opis:

Wskazane jest powtórzenie wiedzy z historii wychowania, dotyczącej koncepcji kształcenia według następujących pedagogów: O. Decroly, K. Linke, J. Dewey, C. Freineta, M. Montessori, L. Jeleńska i innych.

Znajomość dydaktyk szczegółowych; tym razem pod kątem integralności w wychowaniu i edukacji, korzystanie z tej wiedzy podczas projektowania zajęć, integralnie ujmujących cele i treści.

Celem zajęć będzie tworzenie integralnych projektów wychowania przedszkolnego; całodniowych lub kilkudniowych projektów edukacyjnych.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Duraj-Nowakowa K., Tematy systemowe w przedszkolu. WN WSP, Kraków 1997

2. Duraj-Nowakowa K., Modelowanie systemowe w pedagogice, WN WSP, Kraków 1997

3. Galant J. red., Integracja miedzy przedmiotowa w klasach początkowych. Wyd. WOM, Przemyśl 1994

4. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce. Wyd. LAURUM, Warszawa 2009

5. Janicka-Panek T., Stanowienie celów dydaktyczno-wychowawczych w zintegrowanej edukacji uczniów. ITeE-PIB, Radom 2007

6.Janicka-Panek T., Na drodze do kształcenia zintegrowanego w edukacji wczesnoszkolnej(z teorii i praktyki), Wyd. Łukasiewicz-ITeE PIB, Radom 2024

7. Maćkowiak A., Nauczanie łączne dawniej i dziś. PWN, Poznań 1970

8. Walczyna J., Integracja nauczania początkowego. Ossolineum, Wrocław 1959

Literatura uzupełniająca

1. Kopik A., Zatorska M., Wielorakie podróże – edukacja dla dziecka. Europejska Agencja Rozwoju Sp. J. , Kielce 2010

2. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie. PWN, Warszawa 1964

3. Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE) z późn. zmianami (2018r.)

Uwagi:

Wskazana obserwacja integralności wychowania w przedszkolu, np. podczas praktyk pedagogicznych, analiza scenariuszy zajęć całodniowych pod kątem wielokierunkowej aktywności dziecka, uwzględnienia wszystkich sfer osobowości wychowanka.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)