"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia zajęciowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-II-4311S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Terapia zajęciowa
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika, drugi stopień, semestr IV, tryb stacjonarny
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

1) Opis: Zadaniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności dydaktyczno-wychowawcze z zakresu terapii zajęciowej w pracy z podopiecznymi.

(2) Wymagania wstępne: Ogólna wiedza z pedagogiki i psychologii

Pełny opis:

Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów, szczegółowe treści kształcenia znajdują się w części: "Informacje o zajęciach w cyklu".

Metody i kryteria oceniania:

Efekty w zakresie WIEDZY weryfikuje się poprzez: opracowanie przez studenta materiału zajęć na wskazany temat wraz z prezentacją (wypowiedź pisemna i ustna),

UMIEJĘTNOŚCI weryfikowane są poprzez: przygotowanie przez studenta zestawu ćwiczeń z różnych rodzajów terapii z uzasadnieniem merytorycznym (praca projektowa),

KOMPETENCJE SPOŁECZNE weryfikowane są poprzez: ocenę postawy i aktywności studenta podczas zajęć.

Na ocenę końcową przedmiotu składa się średnia arytmetyczna z ocen uzyskanych na podstawie prac i działań realizowanych przez studentów:

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Flanz
Prowadzący grup: Jolanta Flanz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. Terapia zajęciowa – perspektywa historyczna i ujęcie współczesne. Terapia zajęciowa – ujęcia definicyjne, cele, zadania i obszary działalności

2. Holistyczne ujęcie zdrowia, międzynarodowa klasyfikacja zdrowia. Dobrostan, aktywność i uczestnictwo człowieka w otaczającym środowisku.

3. Metody, techniki i formy terapii zajęciowej – ich dobór do potrzeb i możliwości wychowanka.

4. Klasyfikacje i rodzaje terapii zajęciowej, ich charakterystyka i możliwości zastosowania w pracy z wychowankiem.

5. Planowanie i organizowanie (projektowanie) zajęć terapeutycznych. Zasady prowadzenia zajęć terapeutycznych (indywidualnych, grupowych.)

6. Wybrane ćwiczenia i zabawy z zakresu terapii zajęciowej.

7. Prezentacje własne i projekty zajęć terapeutycznych przygotowanych przez studentów – dyskusja w obrębie prezentowanego problemu.

Literatura:

1. Iwona Dąbrowska-Jabłońska ( red.) - Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Kraków 2006

2. B. Jankowiak, Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Poznań 2013

3. M. Bondarowicz, T. Staniszewski, Wielka księga zabaw i gier ruchowych. Wrocław 2003.

4. K. Milanowska, Techniki terapii zajęciowej. Warszawa 1987.

5. D. Wosik-Kawala, T. Zubrzycka-Maciąg (red.), Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela. Kraków 2013

6. J. Heaton, Podstawy umiejętności terapeutycznych. Gdańsk 2005.

7. M. Misztal, Warsztaty terapii zajęciowej; prawo i praktyka. Ostrołęka, 2005

Uzupełniająca:

1. E. Baum, Terapia zajęciowa. Warszawa, 2009• .

2. A. Kulis, U. Chrabota, M. Szmurło, B. Batorowicz, Terapia zajęciowa dzieci. Warszawa 2019

3. M. Kuc, Rozróżnianie rodzajów działalności terapeutycznej. Radom 2007

4. E. Pastor, Terapeuta zajęciowy. Opracowywanie projektu i harmonogramu indywidualnych i grupowych zajęć terapeutycznych. Radom 2007

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-3 (2024-06-10)