Terapia zajęciowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-II-4281N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Terapia zajęciowa |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika, drugi stopień, semestr IV, tryb niestacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
(1) Opis: Zadaniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności dydaktyczno-wychowawcze z zakresu terapii zajęciowej w pracy z podopiecznymi. (2) Wymagania wstępne: Ogólna wiedza z pedagogiki i psychologii. |
Pełny opis: |
Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów, szczegółowe treści kształcenia znajdują się w części: "Informacje o zajęciach w cyklu". |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty w zakresie WIEDZY weryfikuje się poprzez: opracowanie przez studenta materiału zajęć na wskazany temat wraz z prezentacją (wypowiedź pisemna i ustna), UMIEJĘTNOŚCI weryfikowane są poprzez: przygotowanie przez studenta zestawu ćwiczeń z różnych rodzajów terapii z uzasadnieniem merytorycznym (praca projektowa), KOMPETENCJE SPOŁECZNE weryfikowane są poprzez: ocenę postawy i aktywności studenta podczas zajęć. Na ocenę końcową przedmiotu składa się średnia arytmetyczna z ocen uzyskanych na podstawie prac i działań realizowanych przez studentów: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Flanz | |
Prowadzący grup: | Jolanta Flanz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1. Terapia zajęciowa – perspektywa historyczna i ujęcie współczesne. Terapia zajęciowa – ujęcia definicyjne, cele, zadania i obszary działalności 2. Holistyczne ujęcie zdrowia, międzynarodowa klasyfikacja zdrowia. Dobrostan, aktywność i uczestnictwo człowieka w otaczającym środowisku. 3. Metody, techniki i formy terapii zajęciowej – ich dobór do potrzeb i możliwości wychowanka. 4. Klasyfikacje i rodzaje terapii zajęciowej, ich charakterystyka i możliwości zastosowania w pracy z wychowankiem. 5. Planowanie i organizowanie (projektowanie) zajęć terapeutycznych. Zasady prowadzenia zajęć terapeutycznych (indywidualnych, grupowych.) 6. Wybrane ćwiczenia i zabawy z zakresu terapii zajęciowej. 7. Prezentacje własne i projekty zajęć terapeutycznych przygotowanych przez studentów – dyskusja w obrębie prezentowanego problemu. |
|
Literatura: |
1. Iwona Dąbrowska-Jabłońska ( red.) - Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Kraków 2006 2. B. Jankowiak, Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Poznań 2013 3. M. Bondarowicz, T. Staniszewski, Wielka księga zabaw i gier ruchowych. Wrocław 2003. 4. K. Milanowska, Techniki terapii zajęciowej. Warszawa 1987. 5. D. Wosik-Kawala, T. Zubrzycka-Maciąg (red.), Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela. Kraków 2013 6. J. Heaton, Podstawy umiejętności terapeutycznych. Gdańsk 2005. 7. M. Misztal, Warsztaty terapii zajęciowej; prawo i praktyka. Ostrołęka, 2005 Uzupełniająca: 1. E. Baum, Terapia zajęciowa. Warszawa, 2009• . 2. A. Kulis, U. Chrabota, M. Szmurło, B. Batorowicz, Terapia zajęciowa dzieci. Warszawa 2019 3. M. Kuc, Rozróżnianie rodzajów działalności terapeutycznej. Radom 2007 4. E. Pastor, Terapeuta zajęciowy. Opracowywanie projektu i harmonogramu indywidualnych i grupowych zajęć terapeutycznych. Radom 2007 |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".