"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyczne aspekty terapii pedagogicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-II-4231N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Etyczne aspekty terapii pedagogicznej
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika, drugi stopień, semestr IV, tryb niestacjonarny
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu etyki, niezbędnymi w pracy pedagoga- terapeuty oraz kształtowanie postaw etycznych w postepowaniu terapeutycznym.

Wymagania wstępne: wiedza z zakresu filozofii i psychologii.

Pełny opis:

1. Etyka ogólna a etyki stosowane. Etyka zawodu i kodeks etyki zawodowej.

2. Profesjonalizm i etyka w pracy pedagoga. Niezbędność refleksji etycznej w zawodzie terapeuty zajęciowego..

3. Zasady etyczne wyznaczające profesjonalizm terapeuty.

4. Czynniki warunkujące prawidłowy przebieg terapii pedagogicznej: osobowość wychowawcy i jego przygotowanie zawodowe, klimat terapii (atmosfera wychowawcza).

5. Dylematy etyczne w zawodzie terapeuty zajęciowego. Kodeks etyki zawodowej COTEC

6. Cechy i obowiązki terapeuty zajęciowego.

Metody i kryteria oceniania:

Wypowiedź pisemna sprawdzająca:

- wiedzę studentów z zakresu zagadnień etycznych niezbędnych w pracy pedagoga- terapeuty,

- umiejętności związanych z projektowaniem rozwiązań sytuacji trudnych etycznie w terapii pedagogicznej,

Zaangażowanie studentów w przeprowadzane zajęcia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Flanz
Prowadzący grup: Jolanta Flanz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. Etyka ogólna a etyki stosowane. Etyka zawodu i kodeks etyki zawodowej.

2. Profesjonalizm i etyka w pracy pedagoga. Niezbędność refleksji etycznej w zawodzie terapeuty zajęciowego..

3. Zasady etyczne wyznaczające profesjonalizm terapeuty.

4. Czynniki warunkujące prawidłowy przebieg terapii pedagogicznej: osobowość wychowawcy i jego przygotowanie zawodowe, klimat terapii (atmosfera wychowawcza).

5. Dylematy etyczne w zawodzie terapeuty zajęciowego. Kodeks etyki zawodowej COTEC

6. Cechy i obowiązki terapeuty zajęciowego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Baum E., Terapia zajęciowa. Warszawa 2008,

Skibska J., (red.), Terapia interdyscyplinarna: wybrane problemy. Kraków 2020,

Skorek E., M., Terapia pedagogiczna- zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć. Kraków 2012,

Smrokowska-Reichmann A., Etyka zawodu terapeuty zajęciowego, w: A. Bac (red.), Terapia zajęciowa, Warszawa 2016.

Literatura uzupełniająca:

Woleński J., , J. Hartmann J., Wiedza o etyce, Warszawa, 2009,

Sułek M., Swinarski J., Etyka jako filozofia dobrego działania zawodowego, Warszawa 2001,

Artykuły on-line, wybrane kodeksy etyczne.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-3 (2024-06-10)