Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-II-4151S |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika, drugi stopień, semestr IV, tryb stacjonarny Pedagogika, drugi stopień, semestr IV, tryb stacjonarny PPIW |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Student zapozna się i przeanalizuje akty prawne związane z udzielaniem i organizacją pomocy psychologiczno - pedagogiczną, w sprawie organizowania kształcenia specjalnego.zagadnienia terapii pedagogicznej - ujęcie interdyscyplinarne. Rodzaje trudności w uczeniu się - wybrane zagadnienia. Procedury organizacji i udzielania pomocy psychologiczno - pedagogiczne. Etapy konstruowania indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych. Analiza zapisów orzeczeń . Struktura i budowa indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych dostosowanych do zapisów zawartych w orzeczeniach. Współpraca z różnymi podmiotami działającymi na rzecz organizacji i udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej. |
Pełny opis: |
1. Poznanie i analiza aktów prawnych związanych z udzielaniem i organizacją pomocy psychologiczno - pedagogicznych . 2. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna a rodzaje potrzeb i zaburzeń uczniów. 3. Analiza zapisów różnych orzeczeń wydanych przez poradnie dla uczniów . 4. Trudności w uczeniu się ( np. specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu- dysleksja , trudności w uczeniu się matematyki - dyskalkulia, zakłócenia rozwoju psychoruchowego, zaburzenia zachowania, itp.) 5. Procedury i etapy konstruowania indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych: identyfikacja, działania diagnostyczne, konceptualizacja i ewaluacja. 6. Indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny - różne ujęcia. 7. Diagnoza a wyznaczenia celów krótko i długofalowych. 8. Struktura IPET - w tym: cele - np. terapeutyczne, treści, zasady, metody, środki dydaktyczne, forma zajęć terapeutycznych, istota i odmiany. 9. Wybrane metody wspomagające terapię pedagogiczną. 10. Analiza dokumentacji zawartej w teczce ucznia. 11. Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia. 12. Tworzenie indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych. 13. Planowanie pracy terapeutycznej. 14. Współpraca z różnymi podmiotami i szkolnym specjalistami w zakresie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej. 15. Scenariusze zajęć a dostosowania wskazane w orzeczeniu - różne ujęcia. 16. Organizacja i prowadzenie zajęć wspomagających rozwój dziecka, w tym zajęcia specjalistyczne. 17. Założenia metodyczne prowadzenia zajęć terapeutycznych. 18. Praktyczne stosowanie zasady indywidualizacji pracy pedagogicznej/ terapeutycznej. 19. Przykłady ćwiczeń terapeutycznych dostosowanych do zaburzeń 20. Prezentacja autorsko stworzonych indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych. |
Literatura: |
1. Bogdanowicz M. , Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii. Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami dla klas I i II, Harmonia, Gdańsk 2014, 2. Dąbrowska - Jabłońska I., ( red) Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychologiczno - pedagogicznej , Impuls, Kraków 2012, 3. Kłodnicka O., Indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny ( IPET) dla dziecka z diagnozą autyzmu w edukacji przedszkolnej, ORE, Warszawa 2018, 4.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa, Wyd. APS. 5. Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS. 6. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 3. 7. Marcinkowska B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 4. 8. Skałbania B,. Lewandowska - Kidoń T., Terapia Pedagogiczna w teorii i działaniu, Impuls, Kraków 2019. 9. 9. Stebelska A. ( 2022) IPET w praktyce szkolnej 12 pytań , odpowiedzi - 6 praktycznych dokumentów PortalOswiatowy.pl |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie : -w pogłębionym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy właściwej dla pedagogiki, psychologii, socjologii, filozofii i wiedzy o kulturze i mediach w działalności społecznej, edukacyjnej, kulturalnej i medialnej, - w pogłębionym stopniu budowę, ustrój, funkcje oraz zadania organizacji, systemów i instytucji właściwych dla zakresu działalności zawodowej pedagoga, wychowawcy, opiekuna, - wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowych metodyk właściwych dla określonej specjalności pedagogicznej oraz w zakresie diagnostyki i zasad konstruowania programów wykorzystywanych w pracy pedagoga, wychowawcy, opiekuna, Student potrafi: - formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania, syntetyzować różne idee i punkty widzenia z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin nauki właściwych dla pedagogiki, identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne w wymiarze synchronicznym i diachronicznym oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin naukowych właściwych dla pedagogiki, - posługiwać się terminologią i metodami badawczymi oraz diagnostycznymi w zakresie właściwym dla programu kształcenia oraz wychowania i terapii pedagogicznej w zakresie pedagogiki, - wykorzystać wychowawcze aspekty pedagogiki, psychologii i innych dyscyplin nauk społecznych w edukacji, wychowaniu i profilaktyce społecznej, w tym poprzez konstruowanie odpowiednich programów lub strategii, - w zaawansowanym stopniu realizować zajęcia opiekuńczo-wychowawcze oraz terapeutyczne w pracy z różnymi grupami społecznymi i kierować takimi zajęciami, Student jest gotów: - odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej pedagoga, opiekuna, wychowawcy, terapeuty, z uwzględnieniem wrażliwości etycznej, empatii, otwartości, refleksyjności oraz zmieniających się potrzeb społecz¬nych, w tym: rozwijania dorobku zawodu, podtrzymywania etosu zawodu, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej (deontologii) oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad. |
Metody i kryteria oceniania: |
- Ćwiczenia, praca z tekstem, projekt edukacyjny, dyskusja, metoda problemowa, metoda praktyczna, obserwacja, eksperyment. Obecność studenta i aktywny udział w zajęciach. Portfolio studenta złożone z materiałów metodycznych, np. różnych narzędzi diagnostycznych, przykłady ćwiczeń terapeutycznych, scenariuszy zajęć specjalistycznych. itp. Student stworzy i zaprezentuje indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ĆW-P
ŚR CZ ĆW-P
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Zabrzewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Zabrzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ĆW-P
ĆW-P
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Zabrzewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Zabrzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Student zapozna się i przeanalizuje akty prawne związane z udzielaniem i organizacją pomocy psychologiczno - pedagogiczną, w sprawie organizowania kształcenia specjalnego. Zagadnienia terapii pedagogicznej - ujęcie interdyscyplinarne. Rodzaje trudności w uczeniu się - wybrane zagadnienia. Procedury organizacji i udzielania pomocy psychologiczno - pedagogiczne. Etapy konstruowania indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych. Analiza zapisów orzeczeń . Struktura i budowa indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych dostosowanych do zapisów zawartych w orzeczeniach. Współpraca z różnymi podmiotami działającymi na rzecz organizacji i udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej. |
|
Pełny opis: |
1. Poznanie i analiza aktów prawnych związanych z udzielaniem i organizacją pomocy psychologiczno - pedagogicznych . 2. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna a rodzaje potrzeb i zaburzeń uczniów. 3. Analiza zapisów różnych orzeczeń wydanych przez poradnie dla uczniów . 4. Trudności w uczeniu się ( np. specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu- dysleksja , trudności w uczeniu się matematyki - dyskalkulia, zakłócenia rozwoju psychoruchowego, zaburzenia zachowania, itp.) 5. Procedury i etapy konstruowania indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych: identyfikacja, działania diagnostyczne, konceptualizacja i ewaluacja. 6. Indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny - różne ujęcia. 7. Diagnoza a wyznaczenia celów krótko i długofalowych. 8. Struktura IPET - w tym: cele - np. terapeutyczne, treści, zasady, metody, środki dydaktyczne, forma zajęć terapeutycznych, istota i odmiany. 9. Wybrane metody wspomagające terapię pedagogiczną. 10. Analiza dokumentacji zawartej w teczce ucznia. 11. Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia. 12. Tworzenie indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych. 13. Planowanie pracy terapeutycznej. 14. Współpraca z różnymi podmiotami i szkolnym specjalistami w zakresie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej. 15. Scenariusze zajęć a dostosowania wskazane w orzeczeniu - różne ujęcia. 16. Organizacja i prowadzenie zajęć wspomagających rozwój dziecka, w tym zajęcia specjalistyczne. 17. Założenia metodyczne prowadzenia zajęć terapeutycznych. 18. Praktyczne stosowanie zasady indywidualizacji pracy pedagogicznej/ terapeutycznej. 19. Przykłady ćwiczeń terapeutycznych dostosowanych do zaburzeń 20. Prezentacja autorsko stworzonych indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych. |
|
Literatura: |
1. Bogdanowicz M. , Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii. Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami dla klas I i II, Harmonia, Gdańsk 2014, 2. Dąbrowska - Jabłońska I., ( red) Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychologiczno - pedagogicznej , Impuls, Kraków 2012, 3. Kłodnicka O., Indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny ( IPET) dla dziecka z diagnozą autyzmu w edukacji przedszkolnej, ORE, Warszawa 2018, 4.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa, Wyd. APS. 5. Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS. 6. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 3. 7. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 4. 8. Skałbania B,. Lewandowska - Kidoń T., Terapia Pedagogiczna w teorii i działaniu, Impuls, Kraków 2019. 9. Stebelska A. ( 2022) IPET w praktyce szkolnej 12 pytań , odpowiedzi - 6 praktycznych dokumentów PortalOswiatowy.pl |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".