"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-II-4151S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika, drugi stopień, semestr IV, tryb stacjonarny
Pedagogika, drugi stopień, semestr IV, tryb stacjonarny PPIW
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Student zapozna się i przeanalizuje akty prawne związane z udzielaniem i organizacją pomocy psychologiczno - pedagogiczną, w sprawie organizowania kształcenia specjalnego.zagadnienia terapii pedagogicznej - ujęcie interdyscyplinarne. Rodzaje trudności w uczeniu się - wybrane zagadnienia.

Procedury organizacji i udzielania pomocy psychologiczno - pedagogiczne.

Etapy konstruowania indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych. Analiza zapisów orzeczeń . Struktura i budowa indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych dostosowanych do zapisów zawartych w orzeczeniach. Współpraca z różnymi podmiotami działającymi na rzecz organizacji i udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej.

Pełny opis:

1. Poznanie i analiza aktów prawnych związanych z udzielaniem i organizacją pomocy psychologiczno - pedagogicznych .

2. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna a rodzaje potrzeb i zaburzeń uczniów.

3. Analiza zapisów różnych orzeczeń wydanych przez poradnie dla uczniów .

4. Trudności w uczeniu się ( np. specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu- dysleksja , trudności w uczeniu się matematyki - dyskalkulia, zakłócenia rozwoju psychoruchowego, zaburzenia zachowania, itp.)

5. Procedury i etapy konstruowania indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych: identyfikacja, działania diagnostyczne, konceptualizacja i ewaluacja.

6. Indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny - różne ujęcia.

7. Diagnoza a wyznaczenia celów krótko i długofalowych.

8. Struktura IPET - w tym: cele - np. terapeutyczne, treści, zasady, metody, środki dydaktyczne, forma zajęć terapeutycznych, istota i odmiany.

9. Wybrane metody wspomagające terapię pedagogiczną.

10. Analiza dokumentacji zawartej w teczce ucznia.

11. Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia.

12. Tworzenie indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych.

13. Planowanie pracy terapeutycznej.

14. Współpraca z różnymi podmiotami i szkolnym specjalistami w zakresie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej.

15. Scenariusze zajęć a dostosowania wskazane w orzeczeniu - różne ujęcia.

16. Organizacja i prowadzenie zajęć wspomagających rozwój dziecka, w tym zajęcia specjalistyczne.

17. Założenia metodyczne prowadzenia zajęć terapeutycznych.

18. Praktyczne stosowanie zasady indywidualizacji pracy pedagogicznej/ terapeutycznej.

19. Przykłady ćwiczeń terapeutycznych dostosowanych do zaburzeń

20. Prezentacja autorsko stworzonych indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych.

Literatura:

1. Bogdanowicz M. , Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii. Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami dla klas I i II, Harmonia, Gdańsk 2014,

2. Dąbrowska - Jabłońska I., ( red) Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychologiczno - pedagogicznej , Impuls, Kraków 2012,

3. Kłodnicka O., Indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny ( IPET) dla dziecka z diagnozą autyzmu w edukacji przedszkolnej, ORE, Warszawa 2018,

4.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa, Wyd. APS.

5. Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS.

6. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 3.

7. Marcinkowska B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 4.

8. Skałbania B,. Lewandowska - Kidoń T., Terapia Pedagogiczna w teorii i działaniu, Impuls, Kraków 2019.

9. 9. Stebelska A. ( 2022) IPET w praktyce szkolnej 12 pytań , odpowiedzi - 6 praktycznych dokumentów PortalOswiatowy.pl

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie :

-w pogłębionym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy właściwej dla pedagogiki, psychologii, socjologii, filozofii i wiedzy o kulturze i mediach w działalności społecznej, edukacyjnej, kulturalnej i medialnej,

- w pogłębionym stopniu budowę, ustrój, funkcje oraz zadania organizacji, systemów i instytucji właściwych dla zakresu działalności zawodowej pedagoga, wychowawcy, opiekuna,

- wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowych metodyk właściwych dla określonej specjalności pedagogicznej oraz w zakresie diagnostyki i zasad konstruowania programów wykorzystywanych w pracy pedagoga, wychowawcy, opiekuna,

Student potrafi:

- formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania, syntetyzować różne idee i punkty widzenia z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin nauki właściwych dla pedagogiki,

identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne w wymiarze synchronicznym i diachronicznym oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin naukowych właściwych dla pedagogiki,

- posługiwać się terminologią i metodami badawczymi oraz diagnostycznymi w zakresie właściwym dla programu kształcenia oraz wychowania i terapii pedagogicznej w zakresie pedagogiki,

- wykorzystać wychowawcze aspekty pedagogiki, psychologii i innych dyscyplin nauk społecznych w edukacji, wychowaniu i profilaktyce społecznej, w tym poprzez konstruowanie odpowiednich programów lub strategii,

- w zaawansowanym stopniu realizować zajęcia opiekuńczo-wychowawcze oraz terapeutyczne w pracy z różnymi grupami społecznymi i kierować takimi zajęciami,

Student jest gotów:

- odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej pedagoga, opiekuna, wychowawcy, terapeuty, z uwzględnieniem wrażliwości etycznej, empatii, otwartości, refleksyjności oraz zmieniających się potrzeb społecz¬nych, w tym: rozwijania dorobku zawodu, podtrzymywania etosu zawodu, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej (deontologii) oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad.

Metody i kryteria oceniania:

- Ćwiczenia, praca z tekstem, projekt edukacyjny, dyskusja, metoda problemowa, metoda praktyczna, obserwacja, eksperyment.

Obecność studenta i aktywny udział w zajęciach. Portfolio studenta złożone z materiałów metodycznych, np. różnych narzędzi diagnostycznych, przykłady ćwiczeń terapeutycznych, scenariuszy zajęć specjalistycznych. itp.

Student stworzy i zaprezentuje indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-15 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zabrzewska
Prowadzący grup: Ewa Zabrzewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zabrzewska
Prowadzący grup: Ewa Zabrzewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Student zapozna się i przeanalizuje akty prawne związane z udzielaniem i organizacją pomocy psychologiczno - pedagogiczną, w sprawie organizowania kształcenia specjalnego. Zagadnienia terapii pedagogicznej - ujęcie interdyscyplinarne. Rodzaje trudności w uczeniu się - wybrane zagadnienia.

Procedury organizacji i udzielania pomocy psychologiczno - pedagogiczne.

Etapy konstruowania indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych. Analiza zapisów orzeczeń . Struktura i budowa indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych dostosowanych do zapisów zawartych w orzeczeniach. Współpraca z różnymi podmiotami działającymi na rzecz organizacji i udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej.

Pełny opis:

1. Poznanie i analiza aktów prawnych związanych z udzielaniem i organizacją pomocy psychologiczno - pedagogicznych .

2. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna a rodzaje potrzeb i zaburzeń uczniów.

3. Analiza zapisów różnych orzeczeń wydanych przez poradnie dla uczniów .

4. Trudności w uczeniu się ( np. specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu- dysleksja , trudności w uczeniu się matematyki - dyskalkulia, zakłócenia rozwoju psychoruchowego, zaburzenia zachowania, itp.)

5. Procedury i etapy konstruowania indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych: identyfikacja, działania diagnostyczne, konceptualizacja i ewaluacja.

6. Indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny - różne ujęcia.

7. Diagnoza a wyznaczenia celów krótko i długofalowych.

8. Struktura IPET - w tym: cele - np. terapeutyczne, treści, zasady, metody, środki dydaktyczne, forma zajęć terapeutycznych, istota i odmiany.

9. Wybrane metody wspomagające terapię pedagogiczną.

10. Analiza dokumentacji zawartej w teczce ucznia.

11. Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia.

12. Tworzenie indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych.

13. Planowanie pracy terapeutycznej.

14. Współpraca z różnymi podmiotami i szkolnym specjalistami w zakresie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej.

15. Scenariusze zajęć a dostosowania wskazane w orzeczeniu - różne ujęcia.

16. Organizacja i prowadzenie zajęć wspomagających rozwój dziecka, w tym zajęcia specjalistyczne.

17. Założenia metodyczne prowadzenia zajęć terapeutycznych.

18. Praktyczne stosowanie zasady indywidualizacji pracy pedagogicznej/ terapeutycznej.

19. Przykłady ćwiczeń terapeutycznych dostosowanych do zaburzeń

20. Prezentacja autorsko stworzonych indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych.

Literatura:

1. Bogdanowicz M. , Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii. Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami dla klas I i II, Harmonia, Gdańsk 2014,

2. Dąbrowska - Jabłońska I., ( red) Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychologiczno - pedagogicznej , Impuls, Kraków 2012,

3. Kłodnicka O., Indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny ( IPET) dla dziecka z diagnozą autyzmu w edukacji przedszkolnej, ORE, Warszawa 2018,

4.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa, Wyd. APS.

5. Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS.

6. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 3.

7. Marcinkowska, B. (2009). Konstruowanie programów indywidualnych (cz. I). Szkoła Specjalna, 4.

8. Skałbania B,. Lewandowska - Kidoń T., Terapia Pedagogiczna w teorii i działaniu, Impuls, Kraków 2019.

9. Stebelska A. ( 2022) IPET w praktyce szkolnej 12 pytań , odpowiedzi - 6 praktycznych dokumentów PortalOswiatowy.pl

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)