"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy kształcenia zintegrowanego edukacji wczesnoszkolnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-II-4041N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy kształcenia zintegrowanego edukacji wczesnoszkolnej
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do planowania, organizowania i oceniania zajęć w systemie kształcenia zintegrowanego (bez podziału na przedmioty/edukacje), ale umożliwiających osiąganie zintegrowanych efektów kształcenia. Studenci opanują umiejętność planowania zajęć całodniowych, zintegrowanych w formie projektów lub scenariuszy.

Pełny opis:

1. Założenia teoretyczne i praktyczne integrowania edukacji początkowej w ujęciu historycznym i współczesnym

2. Całościowość systemowa w wychowaniu przedszkolnym i edukacji początkowej (cele, treści, zasady, metody i środki kształcenia, formy organizacji zajęć, przebieg zajęć, metoda projektu edukacyjnego); istota i odmiany.

3. Integracja w ujęciu O. Decroly; metoda ośrodków pracy

Integracja w ujęciu K. Linke

4. Integracja w ujęciu J. Walczyny

Integracja w ujęciu Ł. Muszyńskiej

5. Integracja w ujęciu B. Suchodolskiego i zespołu

6. Integracja w ujęciu D. Klus – Stańskiej, E. Gruszczyk-Kolczyńskiej; rodzaje integracji; szanse i zagrożenia

7. Kompetencje kluczowe UE sposobem na integralne ujęcie celów kształcenia i wychowania

8. Planowanie zintegrowanych i zoperacjonalizowanych efektów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej; metoda projektu edukacyjnego

9. Sposoby i modele integrowania edukacji oraz wiedzy dzieci/uczniów; planowanie zajęć zintegrowanych a efekty poszczególnych obszarów/kierunków kształcenia (edukacji)

10. Nauczyciel zintegrowanej edukacji w przedszkolu i klasach I-III: kompetencje

11. Scenariusze (konspekty, projekty) zajęć zintegrowanych (całościowych); struktura, powiązania między treściami (bloki, kręgi)

12. Ćwiczenia w projektowaniu zajęć zintegrowanych w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej.

13. Monitorowanie osiągania celów edukacyjnych (założonych efektów) w kształceniu zintegrowanym.

Literatura:

T.Janicka-Panek, Stanowienie celów dydaktyczno-wychowawczych w zintegrowanej edukacji uczniów. ITeE-PIB, Skierniewice-Radom 2007

T. Janicka-Panek, Teoria i praktyka przygotowania nauczycieli do kształcenia zintegrowanego w klasach I-III w Polsce. Wyd. Uniwersytetu im. M. P. Dragomanowa, Kijów 2016

T. Janicka-Panek, Program nauczania -uczenia się dla klas I-III edukacji wczesnoszkolnej ,,Elementarz Odkrywców", Wyd. Nowa Era, Warszawa 2017

Moroz H. red., Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole. Wyd. II, Impuls, Kraków 2006

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE)

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa

WIEDZA Przygotowanie do zajęć, czytanie literatury z zakresu kształcenia zintegrowanego, analiza podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz pakietów/podręczników pod kątem integrowania celów, treści, metod oraz środków dydaktycznych i form zajęć, powtarzanie materiału, wykonanie techniką metaplanu modeli integracji treści kształcenia z wybranych dziedzin wiedzy/obszarów wychowania ) PED2_W03, PED2_W04, PED2_W24.

UMIEJĘTNOŚCI (prace domowe i projektowe)wykonanie wybranego projektu/konspektu zajęć zintegrowanych, prezentacja w grupie studentów (symulacja zajęć), pokaz umiejętności związanych z planowaniem, wdrażaniem i ewaluowaniem (prezentacją ) projektu zajęć zintegrowanych, PED2_U01, PED2_U02, PED2_U08.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE ( obserwacja pracy studenta w trakcie semestru, ocena postawy w trakcie zajęć, ocena aktywności w trakcie zajęć, informacja zwrotna od wykładowcy, informacja zwrotna od innych studentów, wykazanie się konkretnymi kompetencjami z zakresu integracji celów, metod i treści kształcenia, w trakcie realizacji konkretnego projektu zaliczeniowego, realizacji wyznaczonych przez prowadzącego zadań w trakcie zajęć, informacja zwrotna z ewaluacji zajęć w grupie, interpretacja wniosków i rekomendacji) PED2_K02, PED2_K05, PED2_K07, PED2_K10 .

Ow=Ze x 0,6+ P x 0,4

Ow – ocena końcowa =E

Ze: Zadania edukacyjne - realizacja zleconych zadań) – ocena merytoryczna opracowanych treści w projekcie zajęć zintegrowanych oraz ocena umiejętności prezentowania tych treści; w tym przekonywania, animowania dyskusji, uzasadniania własnego stanowiska: waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,6

P – postawa na zajęciach (obecność, czynny udział w zajęciach, dyskusja, informacja zwrotna): waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4

Skala ocen:

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

niedostateczny (2)

Ocena ustalana będzie na podstawie następującej skali:

poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do planowania, organizowania i oceniania zajęć w systemie kształcenia zintegrowanego (bez podziału na przedmioty/edukacje), ale umożliwiających osiąganie zintegrowanych efektów kształcenia. Studenci opanują umiejętność planowania zajęć całodniowych, zintegrowanych w formie projektów lub scenariuszy.

Pełny opis:

Treści kształcenia

1. Założenia teoretyczne i praktyczne integrowania edukacji początkowej

2. Całościowość systemowa w wychowaniu przedszkolnym i edukacji początkowej (cele, treści, zasady, metody i środki kształcenia, formy organizacji zajęć); istota i odmiany.

3. Integracja w ujęciu O. Decroly; metoda ośrodków pracy

4. Integracja w ujęciu J. Walczyny

5. Integracja w ujęciu B. Suchodolskiego

6. Integracja w ujęciu D. Klus – Stańskiej; rodzaje integracji; szanse i zagrożenia

7. Kompetencje kluczowe UE sposobem na integralne ujęcie celów kształcenia i wychowania

8. Planowanie zintegrowanych i zoperacjonalizowanych efektów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

9. Sposoby i modele integrowania edukacji oraz wiedzy dzieci/uczniów; planowanie zajęć zintegrowanych a efekty poszczególnych obszarów/kierunków kształcenia (edukacji)

10. Nauczyciel zintegrowanej edukacji w przedszkolu i klasach I-III: kompetencje

11. Scenariusze (konspekty, projekty) zajęć zintegrowanych (całościowych); struktura, powiązania między treściami (bloki, kręgi)

12. Ćwiczenia w projektowaniu zajęć zintegrowanych w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej.

13. Monitorowanie osiągania celów edukacyjnych (założonych efektów) w kształceniu zintegrowanym.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Duraj-Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej; modernizacja teorii i praktyki. Impuls, Kraków 1998

2. Duraj-Nowakowa K., Planowanie integrowania edukacji wczesnoszkolnej; założenia i scenariusze zajęć. Wyd. Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2001

3. Duraj-Nowakowa K., Modelowanie systemowe w pedagogice, WN WSP, Kraków 1997

4. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce. Wyd. LAURUM, Warszawa 2009

5. Janicka-Panek T., Stanowienie celów dydaktyczno-wychowawczych w zintegrowanej edukacji uczniów. ITeE-PIB, Radom 2007

6. Janicka-Panek T., Teoria i praktyka przygotowania nauczycieli do kształcenia zintegrowanego w klasach I-III szkoły podstawowej w Polsce. ITeE – PIB, Radom 2018

7. Moroz H. red., Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole. Wyd. II, Impuls, Kraków 2006

8. Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE)

Literatura uzupełniająca

1. Dolata R. i in., Kontekstowy model oceny efektywności nauczania po pierwszym etapie edukacyjnym. IBE, Warszawa 2014

2. Duraj-Nowakowa K., Tematy systemowe w przedszkolu. WN WSP, Kraków 199

1. Kopik A., Zatorska M., Wielorakie podróże – edukacja dla dziecka. Europejska Agencja Rozwoju Sp. J. , Kielce 2010

2. Staniek M., Muzyczna koncepcja edukacji matematycznej. Ośrodek Doradztwa Metodycznego ,,Metris”, Rogów 2017

3. Staniek M., Rozśpiewane figury. Ośrodek Doradztwa Metodycznego ,,Metris”, Rogów 2012

4. Staniek M., Papierowe czary – zabawy ruchowe do wierszy i piosenek. Ośrodek Doradztwa Metodycznego ,,Metris”, Rogów 2018

5. Programy nauczania, materiały metodyczne, pakiety edukacyjne

Uwagi:

Efekty zajęć będą mogli studenci zastosować oraz zweryfikować podczas praktyk pedagogicznych w edukacji wczesnoszkolnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)