Podstawy kształcenia zintegrowanego edukacji wczesnoszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-II-4031S |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy kształcenia zintegrowanego edukacji wczesnoszkolnej |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika, drugi stopień, semestr IV, tryb stacjonarny Pedagogika, drugi stopień, semestr IV, tryb stacjonarny PPIW |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów do kształcenia systemem zintegrowanym (całościowym) w edukacji wczesnoszkolnej, bez podziału na przedmioty/edukacje, z wykorzystaniem powiązań między treściami kształcenia. Studenci uzyskają umiejętność opracowywania zintegrowanych projektów zajęć w klasach I-III z wykorzystaniem nie tylko prostych asocjacyjnych modeli kształcenia, ale tworzenia nowych konstrukcji i powiązań między treściami. |
Pełny opis: |
1. Założenia teoretyczne i praktyczne integrowania edukacji początkowej 2. Całościowość systemowa w wychowaniu przedszkolnym i edukacji początkowej (cele, treści, zasady, metody i środki kształcenia, formy organizacji zajęć); istota i odmiany. 3. Integracja w ujęciu O. Decroly; metoda ośrodków pracy 4. Integracja w ujęciu J. Walczyny 5. Integracja w ujęciu B. Suchodolskiego 6. Integracja w ujęciu D. Klus – Stańskiej; rodzaje integracji; szanse i zagrożenia 7. Kompetencje kluczowe UE sposobem na integralne ujęcie celów kształcenia i wychowania 8. Planowanie zintegrowanych i zoperacjonalizowanych efektów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej 9. Sposoby i modele integrowania edukacji oraz wiedzy dzieci/uczniów; planowanie zajęć zintegrowanych a efekty poszczególnych obszarów/kierunków kształcenia (edukacji) 10. Nauczyciel zintegrowanej edukacji w przedszkolu i klasach I-III: kompetencje 11. Scenariusze (konspekty, projekty) zajęć zintegrowanych (całościowych); struktura, powiązania między treściami (bloki, kręgi) 12. Ćwiczenia w projektowaniu zajęć zintegrowanych w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej. 13. Monitorowanie osiągania celów edukacyjnych (założonych efektów) w kształceniu zintegrowanym. |
Literatura: |
T.Janicka-Panek, Stanowienie celów dydaktyczno-wychowawczych w zintegrowanej edukacji uczniów. ITeE-PIB, Skierniewice-Radom 2007 T. Janicka-Panek, Teoria i praktyka przygotowania nauczycieli do kształcenia zintegrowanego w klasach I-III w Polsce. Wyd. Uniwersytetu im. M. P. Dragomanowa, Kijów 2016 T. Janicka-Panek, Program nauczania -uczenia się dla klas I-III edukacji wczesnoszkolnej ,,Elementarz Odkrywców", Wyd. Nowa Era, Warszawa 2017 Moroz H. red., Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole. Wyd. II, Impuls, Kraków 2006 Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE) |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: w stopniu pogłębionym pojęcie integracji oraz pojęcia zbliżone: np. korelacja, asocjacja, kolekcja, edukacja całościowa, kompleksowa, kształcenie zintegrowane, ośrodki pracy, tematy kompleksowe lub systemowe, bloki edukacyjne; wskazuje podobieństwa i różnice miedzy pojęciami w stopniu pogłębionym istotę edukacji zintegrowanej sposoby integrowania celów, treści, metod i środków dydaktycznych oraz form kształcenia oraz związane z tym kompetencje planistyczne nauczyciela przedszkola oraz edukacji wczesnoszkolnej Student potrafi: samodzielnie korzystać z literatury oraz innych źródeł na temat nauczania systemem zintegrowanym projektować i realizować zajęcia zintegrowane adekwatnie do wybranego modelu integracji, ujmując treści kształcenia w bloki, kręgi i projekty edukacyjne samodzielnie analizować, wnioskować oraz zaprezentować własne pomysły, wątpliwości, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów Student jest gotów do: pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej/lokalnej podczas planowania, realizowania i ewaluowania projektów zajęć zintegrowanych |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa WIEDZA Przygotowanie do zajęć, czytanie literatury z zakresu kształcenia zintegrowanego, analiza podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz pakietów/podręczników pod kątem integrowania celów, treści, metod oraz środków dydaktycznych i form zajęć, powtarzanie materiału, wykonanie techniką metaplanu modeli integracji treści kształcenia z wybranych dziedzin wiedzy/obszarów wychowania ) PED2_W03, PED2_W04, PED2_W24. UMIEJĘTNOŚCI (prace domowe i projektowe)wykonanie wybranego projektu/konspektu zajęć zintegrowanych, prezentacja w grupie studentów (symulacja zajęć), pokaz umiejętności związanych z planowaniem, wdrażaniem i ewaluowaniem (prezentacją ) projektu zajęć zintegrowanych, PED2_U01, PED2_U02, PED2_U08. KOMPETENCJE SPOŁECZNE ( obserwacja pracy studenta w trakcie semestru, ocena postawy w trakcie zajęć, ocena aktywności w trakcie zajęć, informacja zwrotna od wykładowcy, informacja zwrotna od innych studentów, wykazanie się konkretnymi kompetencjami z zakresu integracji celów, metod i treści kształcenia, w trakcie realizacji konkretnego projektu zaliczeniowego, realizacji wyznaczonych przez prowadzącego zadań w trakcie zajęć, informacja zwrotna z ewaluacji zajęć w grupie, interpretacja wniosków i rekomendacji) PED2_K02, PED2_K05, PED2_K07, PED2_K10 . Ow=Ze x 0,6+ P x 0,4 Ow – ocena końcowa =E Ze: Zadania edukacyjne - realizacja zleconych zadań) – ocena merytoryczna opracowanych treści w projekcie zajęć zintegrowanych oraz ocena umiejętności prezentowania tych treści; w tym przekonywania, animowania dyskusji, uzasadniania własnego stanowiska: waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,6 P – postawa na zajęciach (obecność, czynny udział w zajęciach, dyskusja, informacja zwrotna): waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4 Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana będzie na podstawie następującej skali: poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5. |
Praktyki zawodowe: |
Wskazane jest zwrócenie uwagi podczas odbywania praktyk na respektowanie przez nauczycieli zasady całościowości nauczania (bez podziału treści na dawne przedmioty). Ponadto warto dostrzec i omówić z zakładowym opiekunem praktyk sposobów/epizodów integrujących, stanowiących temat bloku lub kręgu tematycznego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-15 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów do kształcenia systemem zintegrowanym (całościowym) w edukacji wczesnoszkolnej, bez podziału na przedmioty/edukacje, z wykorzystaniem powiązań między treściami kształcenia. Studenci uzyskają umiejętność opracowywania zintegrowanych projektów zajęć w klasach I-III z wykorzystaniem nie tylko prostych asocjacyjnych modeli kształcenia, ale tworzenia nowych konstrukcji i powiązań między treściami. |
|
Pełny opis: |
1. Założenia teoretyczne i praktyczne integrowania edukacji początkowej 2. Całościowość systemowa w wychowaniu przedszkolnym i edukacji początkowej (cele, treści, zasady, metody i środki kształcenia, formy organizacji zajęć); istota i odmiany. 3. Integracja w ujęciu O. Decroly; metoda ośrodków pracy 4. Integracja w ujęciu J. Walczyny 5. Integracja w ujęciu B. Suchodolskiego 6. Integracja w ujęciu D. Klus – Stańskiej; rodzaje integracji; szanse i zagrożenia 7. Kompetencje kluczowe UE sposobem na integralne ujęcie celów kształcenia i wychowania 8. Planowanie zintegrowanych i zoperacjonalizowanych efektów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej 9. Sposoby i modele integrowania edukacji oraz wiedzy dzieci/uczniów; planowanie zajęć zintegrowanych a efekty poszczególnych obszarów/kierunków kształcenia (edukacji) 10. Nauczyciel zintegrowanej edukacji w przedszkolu i klasach I-III: kompetencje 11. Scenariusze (konspekty, projekty) zajęć zintegrowanych (całościowych); struktura, powiązania między treściami (bloki, kręgi) 12. Ćwiczenia w projektowaniu zajęć zintegrowanych w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej. 13. Monitorowanie osiągania celów edukacyjnych (założonych efektów) w kształceniu zintegrowanym. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Duraj-Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej; modernizacja teorii i praktyki. Impuls, Kraków 1998 2. Duraj-Nowakowa K., Planowanie integrowania edukacji wczesnoszkolnej; założenia i scenariusze zajęć. Wyd. Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2001 3. Duraj-Nowakowa K., Modelowanie systemowe w pedagogice, WN WSP, Kraków 1997 4. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce. Wyd. LAURUM, Warszawa 2009 5. Janicka-Panek T., Stanowienie celów dydaktyczno-wychowawczych w zintegrowanej edukacji uczniów. ITeE-PIB, Radom 2007 6. Janicka-Panek T., Teoria i praktyka przygotowania nauczycieli do kształcenia zintegrowanego w klasach I-III szkoły podstawowej w Polsce. ITeE – PIB, Radom 2018 7. Moroz H. red., Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole. Wyd. II, Impuls, Kraków 2006 8. Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE) Literatura uzupełniająca 1. Dolata R. i in., Kontekstowy model oceny efektywności nauczania po pierwszym etapie edukacyjnym. IBE, Warszawa 2014 2. Duraj-Nowakowa K., Tematy systemowe w przedszkolu. WN WSP, Kraków 199 1. Kopik A., Zatorska M., Wielorakie podróże – edukacja dla dziecka. Europejska Agencja Rozwoju Sp. J. , Kielce 2010 2. Staniek M., Muzyczna koncepcja edukacji matematycznej. Ośrodek Doradztwa Metodycznego ,,Metris”, Rogów 2017 3. Staniek M., Rozśpiewane figury. Ośrodek Doradztwa Metodycznego ,,Metris”, Rogów 2012 4. Staniek M., Papierowe czary – zabawy ruchowe do wierszy i piosenek. Ośrodek Doradztwa Metodycznego ,,Metris”, Rogów 2018 5. Programy nauczania, materiały metodyczne, pakiety edukacyjne |
|
Uwagi: |
Wiedza z zajęć zostanie wykorzystana i poddana weryfikacji podczas praktyk zawodowych; studenci poznają dodatkowo wskazania i zalecenia dot. kształcenia systemem zintegrowanym w klasach I-III szkoły podstawowej, opracują projekty/scenariusze zajęć całodniowych/zintegrowanych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
j.w. |
|
Pełny opis: |
j.w. |
|
Literatura: |
nowe opracowania z zakresu kształcenia systemem zintegrowanym |
|
Uwagi: |
j.w. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".