Podstawy integralnego wychowania w przedszkolu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-II-4031N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy integralnego wychowania w przedszkolu |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami integralności (całościowości) w wychowaniu w ujęciu historycznym, poprzez przywołanie poglądów pedagogicznych z historii myśli pedagogicznej aż do ujęć współczesnych, polegających na rozwijaniu całej osobowości dziecka. Studenci poznają uzasadnienia psychologiczne, społeczne, medyczne, metodologiczne oraz metodyczne integralności. |
Pełny opis: |
Udział w zajęciach spowoduje, że student pozna : 1 w stopniu pogłębionym historyczne i psychologiczne przesłanki kształcenia systemem zintegrowanym 2 pojęcie integracji oraz pojęcia zbliżone: np. korelacja, asocjacja, kolekcja, wychowanie integralne, edukacja całościowa, łączna, globalna, syntetyczna, koncentryczna, kompleksowa, kształcenie zintegrowane, ośrodki pracy, tematy kompleksowe lub systemowe, bloki edukacyjne; wskazuje podobieństwa i różnice miedzy pojęciami 3 istotę wychowania integralnego i edukacji zintegrowanej w koncepcji następujących pedagogów: np. O. Decroly, K. Linke, J. Dewey, C. Freineta, M. Montessori, J. A. Maćkowiaków, J. Dawida, B. Suchodolskiego, Z. Krzysztoszek, J. Walczyny, K. Duraj – Nowakowej, D. Klus – Stańskiej i innych 4 sposoby i przejawy integrowania celów, treści, metod i środków dydaktycznych oraz form wychowania i kształcenia integralnego Student będzie potrafił: 1 samodzielnie korzystać z literatury oraz innych źródeł na temat uwarunkowań nauczania systemem zintegrowanym 2 zaprojektować i zaprezentować wybrany model integracji treści kształcenia, pochodzących z różnych obszarów/edukacji/dyscyplin naukowych KOMPETENCJE SPOŁECZNE W wyniku aktywnego udziału w zajęciach student jest gotów do: 1 podejmowania decyzji związanych z oceną wybranego modelu kształcenia zintegrowanego 2 stymulowania poprawy jakości pracy placówki i własnej poprzez wdrażanie innowacyjnych strategii wychowania oraz kształcenia integralnego w przedszkolu oraz/i edukacji wczesnoszkolnej 3 pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej/lokalnej podczas planowania, realizowania i ewaluowania projektów zajęć zintegrowanych oraz realizowanych praktyk zawodowych |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Duraj-Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej; modernizacja teorii i praktyki. Impuls, Kraków 1998 2. Duraj-Nowakowa K., Planowanie integrowania edukacji wczesnoszkolnej; założenia i scenariusze zajęć. Wyd. Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2001 3. Duraj-Nowakowa K., Tematy systemowe w przedszkolu. WN WSP, Kraków 1997 4. Duraj-Nowakowa K., Modelowanie systemowe w pedagogice, WN WSP, Kraków 1997 5. Galant J. red., Integracja miedzy przedmiotowa w klasach początkowych. Wyd. WOM, Przemyśl 1994 6. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce. Wyd. LAURUM, Warszawa 2009 7. Janicka-Panek T., Stanowienie celów dydaktyczno-wychowawczych w zintegrowanej edukacji uczniów. ITeE-PIB, Radom 2007 8. Maćkowiak A., Nauczanie łączne dawniej i dziś. PWN, Poznań 1970 9. Moroz H. red., Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole. Wyd. II, Impuls, Kraków 2006 10. Walczyna J., Integracja nauczania początkowego. Ossolineum, Wrocław 1959 Literatura uzupełniająca 1. Janicka-Panek T., Teoria i praktyka przygotowania nauczycieli do kształcenia zintegrowanego w klasach I-III szkoły podstawowej w Polsce. ITeE – PIB, Radom 2018 2. Kopik A., Zatorska M., Wielorakie podróże – edukacja dla dziecka. Europejska Agencja Rozwoju Sp. J. , Kielce 2010 3. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie. PWN, Warszawa 1964 4. Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE) |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: w stopniu pogłębionym historyczne i psychologiczne przesłanki kształcenia systemem zintegrowanym pojęcie integracji oraz pojęcia zbliżone: np. korelacja, asocjacja, kolekcja, wychowanie integralne, edukacja całościowa, łączna, globalna, syntetyczna, koncentryczna, kompleksowa, kształcenie zintegrowane, ośrodki pracy, tematy kompleksowe lub systemowe, bloki edukacyjne; wskazuje podobieństwa i różnice miedzy pojęciami istotę wychowania integralnego i edukacji zintegrowanej w koncepcji następujących pedagogów: np. O. Decroly, J. Dewey, C. Freineta, M. Montessori, J. A. Maćkowiaków, B. Suchodolskiego, Z. Krzysztoszek, J. Walczyny, K. Duraj – Nowakowej, D. Klus – Stańskiej i innych sposoby i przejawy integrowania celów, treści, metod i środków dydaktycznych oraz form wychowania i kształcenia integralnego Student potrafi: samodzielnie korzystać z literatury oraz innych źródeł na temat uwarunkowań nauczania systemem zintegrowanym zaprojektować i zaprezentować wybrany model integracji treści kształcenia, pochodzących z różnych obszarów/edukacji/dyscyplin naukowych Student jest gotów do: podejmowania decyzji związanych z oceną wybranego modelu kształcenia zintegrowanego stymulowania poprawy jakości pracy placówki i własnej poprzez wdrażanie innowacyjnych strategii wychowania oraz kształcenia integralnego w przedszkolu oraz/i edukacji wczesnoszkolnej pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej/lokalnej podczas planowania, realizowania i ewaluowania projektów zajęć zintegrowanych oraz realizowanych praktyk zawodowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa WIEDZA (czytanie literatury z zakresu wychowania i kształcenia zintegrowanego, przygotowania sprawozdania z przeczytanej książki, analiza podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz pakietów edukacyjnych, podręczników pod kątem integrowania celów, treści, metod oraz środków dydaktycznych i form zajęć, powtarzanie materiału, sprawozdanie z krytycznej i samodzielnej analizy literatury nt integralnego wychowania spośród pozycji podanych lub samodzielnie wybranych/nowych publikacji) PED2_W01, PED2_W02, PED2_W03, PED2_W. UMIEJĘTNOŚCI (wykonanie wybranego projektu/konspektu zajęć zintegrowanych, prezentacja w grupie studentów (symulacja zajęć), pokaz umiejętności związanych z planowaniem, wdrażaniem i ewaluowaniem (prezentacją ) projektu zajęć zintegrowanych, PED2_U01, PED2_U03, PED2_U08. KOMPETENCJE SPOŁECZNE ( obserwacja pracy studenta w trakcie semestru, ocena postawy w trakcie zajęć, ocena aktywności w trakcie zajęć, informacja zwrotna od wykładowcy, informacja zwrotna od innych studentów, wykazanie się konkretnymi kompetencjami z zakresu integracji celów, metod i treści kształcenia, w trakcie realizacji konkretnego projektu zaliczeniowego, realizacji wyznaczonych przez prowadzącego zadań w trakcie zajęć, informacja zwrotna z ewaluacji zajęć w grupie, interpretacja wniosków i rekomendacji), PED2_K01, PED2_K07, PED2_K10. Ow=Ze x 0,6+ P x 0,4 Ow – ocena końcowa wykładu Ze: Zadania edukacyjne - realizacja zleconych zadań) – ocena sprawozdania oraz ocena merytoryczna opracowanych treści w projekcie zajęć zintegrowanych oraz ocena umiejętności prezentowania tych treści; w tym przekonywania, animowania dyskusji, uzasadniania własnego stanowiska: waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,6 P – postawa na zajęciach (obecność, czynny udział w zajęciach, dyskusja, informacja zwrotna): waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4 Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana będzie na podstawie następującej skali: poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5. |
Praktyki zawodowe: |
Wskazana obserwacja zajęć z zakresu wychowania technicznego w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej (edukacja techniczna) pod kątem wykorzystywanych materiałów oraz narzędzi/urządzeń. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
j. w. |
|
Pełny opis: |
j.w. |
|
Literatura: |
literatura dotychczasowa oraz publikacje Jana Amosa Jelinka według dostępności |
|
Uwagi: |
j.w. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".