"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy integralnego wychowania w przedszkolu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-II-4021S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy integralnego wychowania w przedszkolu
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika, drugi stopień, semestr IV, tryb stacjonarny
Pedagogika, drugi stopień, semestr IV, tryb stacjonarny PPIW
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami integralności (całościowości) w wychowaniu w ujęciu historycznym, poprzez przywołanie poglądów pedagogicznych z historii myśli pedagogicznej aż do ujęć współczesnych, polegających na rozwijaniu całej osobowości dziecka.

Studenci poznają uzasadnienia psychologiczne, społeczne, medyczne, metodologiczne oraz metodyczne integralności.

Pełny opis:

Udział w zajęciach spowoduje, że student pozna :

1 w stopniu pogłębionym historyczne i psychologiczne przesłanki kształcenia systemem zintegrowanym

2 pojęcie integracji oraz pojęcia zbliżone: np. korelacja, asocjacja, kolekcja, wychowanie integralne, edukacja całościowa, łączna, globalna, syntetyczna, koncentryczna, kompleksowa, kształcenie zintegrowane, ośrodki pracy, tematy kompleksowe lub systemowe, bloki edukacyjne; wskazuje podobieństwa i różnice miedzy pojęciami

3 istotę wychowania integralnego i edukacji zintegrowanej w koncepcji następujących pedagogów: np. O. Decroly, K. Linke, J. Dewey, C. Freineta, M. Montessori, J. A. Maćkowiaków, J. Dawida, B. Suchodolskiego, Z. Krzysztoszek, J. Walczyny, K. Duraj – Nowakowej, D. Klus – Stańskiej i innych

4 sposoby i przejawy integrowania celów, treści, metod i środków dydaktycznych oraz form wychowania i kształcenia integralnego

Student będzie potrafił:

1 samodzielnie korzystać z literatury oraz innych źródeł na temat uwarunkowań nauczania systemem zintegrowanym

2 zaprojektować i zaprezentować wybrany model integracji treści kształcenia, pochodzących z różnych obszarów/edukacji/dyscyplin naukowych

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

W wyniku aktywnego udziału w zajęciach student jest gotów do:

1 podejmowania decyzji związanych z oceną wybranego modelu kształcenia zintegrowanego

2 stymulowania poprawy jakości pracy placówki i własnej poprzez wdrażanie innowacyjnych strategii wychowania oraz kształcenia integralnego w przedszkolu oraz/i edukacji wczesnoszkolnej

3 pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej/lokalnej podczas planowania, realizowania i ewaluowania projektów zajęć zintegrowanych oraz realizowanych praktyk zawodowych

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Duraj-Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej; modernizacja teorii i praktyki. Impuls, Kraków 1998

2. Duraj-Nowakowa K., Planowanie integrowania edukacji wczesnoszkolnej; założenia i scenariusze zajęć. Wyd. Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2001

3. Duraj-Nowakowa K., Tematy systemowe w przedszkolu. WN WSP, Kraków 1997

4. Duraj-Nowakowa K., Modelowanie systemowe w pedagogice, WN WSP, Kraków 1997

5. Galant J. red., Integracja miedzy przedmiotowa w klasach początkowych. Wyd. WOM, Przemyśl 1994

6. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce. Wyd. LAURUM, Warszawa 2009

7. Janicka-Panek T., Stanowienie celów dydaktyczno-wychowawczych w zintegrowanej edukacji uczniów. ITeE-PIB, Radom 2007

8. Maćkowiak A., Nauczanie łączne dawniej i dziś. PWN, Poznań 1970

9. Moroz H. red., Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole. Wyd. II, Impuls, Kraków 2006

10. Walczyna J., Integracja nauczania początkowego. Ossolineum, Wrocław 1959

Literatura uzupełniająca

1. Janicka-Panek T., Teoria i praktyka przygotowania nauczycieli do kształcenia zintegrowanego w klasach I-III szkoły podstawowej w Polsce. ITeE – PIB, Radom 2018

2. Kopik A., Zatorska M., Wielorakie podróże – edukacja dla dziecka. Europejska Agencja Rozwoju Sp. J. , Kielce 2010

3. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie. PWN, Warszawa 1964

4. Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE)

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

w stopniu pogłębionym historyczne i psychologiczne przesłanki kształcenia systemem zintegrowanym

pojęcie integracji oraz pojęcia zbliżone: np. korelacja, asocjacja, kolekcja, wychowanie integralne, edukacja całościowa, łączna, globalna, syntetyczna, koncentryczna, kompleksowa, kształcenie zintegrowane, ośrodki pracy, tematy kompleksowe lub systemowe, bloki edukacyjne; wskazuje podobieństwa i różnice miedzy pojęciami

istotę wychowania integralnego i edukacji zintegrowanej w koncepcji następujących pedagogów: np. O. Decroly, J. Dewey, C. Freineta, M. Montessori, J. A. Maćkowiaków, B. Suchodolskiego, Z. Krzysztoszek, J. Walczyny, K. Duraj – Nowakowej, D. Klus – Stańskiej i innych

sposoby i przejawy integrowania celów, treści, metod i środków dydaktycznych oraz form wychowania i kształcenia integralnego

Student potrafi:

samodzielnie korzystać z literatury oraz innych źródeł na temat uwarunkowań nauczania systemem zintegrowanym

zaprojektować i zaprezentować wybrany model integracji treści kształcenia, pochodzących z różnych obszarów/edukacji/dyscyplin naukowych

Student jest gotów do:

podejmowania decyzji związanych z oceną wybranego modelu kształcenia zintegrowanego

stymulowania poprawy jakości pracy placówki i własnej poprzez wdrażanie innowacyjnych strategii wychowania oraz kształcenia integralnego w przedszkolu oraz/i edukacji wczesnoszkolnej

pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej/lokalnej podczas planowania, realizowania i ewaluowania projektów zajęć zintegrowanych oraz realizowanych praktyk zawodowych

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa

WIEDZA (czytanie literatury z zakresu wychowania i kształcenia zintegrowanego, przygotowania sprawozdania z przeczytanej książki, analiza podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz pakietów edukacyjnych, podręczników pod kątem integrowania celów, treści, metod oraz środków dydaktycznych i form zajęć, powtarzanie materiału, sprawozdanie z krytycznej i samodzielnej analizy literatury nt integralnego wychowania spośród pozycji podanych lub samodzielnie wybranych/nowych publikacji) PED2_W01, PED2_W02, PED2_W03, PED2_W.

UMIEJĘTNOŚCI (wykonanie wybranego projektu/konspektu zajęć zintegrowanych, prezentacja w grupie studentów (symulacja zajęć), pokaz umiejętności związanych z planowaniem, wdrażaniem i ewaluowaniem (prezentacją ) projektu zajęć zintegrowanych, PED2_U01, PED2_U03, PED2_U08.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE ( obserwacja pracy studenta w trakcie semestru, ocena postawy w trakcie zajęć, ocena aktywności w trakcie zajęć, informacja zwrotna od wykładowcy, informacja zwrotna od innych studentów, wykazanie się konkretnymi kompetencjami z zakresu integracji celów, metod i treści kształcenia, w trakcie realizacji konkretnego projektu zaliczeniowego, realizacji wyznaczonych przez prowadzącego zadań w trakcie zajęć, informacja zwrotna z ewaluacji zajęć w grupie, interpretacja wniosków i rekomendacji), PED2_K01, PED2_K07, PED2_K10.

Ow=Ze x 0,6+ P x 0,4

Ow – ocena końcowa wykładu

Ze: Zadania edukacyjne - realizacja zleconych zadań) – ocena sprawozdania oraz ocena merytoryczna opracowanych treści w projekcie zajęć zintegrowanych oraz ocena umiejętności prezentowania tych treści; w tym przekonywania, animowania dyskusji, uzasadniania własnego stanowiska: waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,6

P – postawa na zajęciach (obecność, czynny udział w zajęciach, dyskusja, informacja zwrotna): waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4

Skala ocen:

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

niedostateczny (2)

Ocena ustalana będzie na podstawie następującej skali:

poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5.

Praktyki zawodowe:

Zasadne jest podczas praktyk obserwowanie zajęć z zakresu wychowania technicznego w przedszkolu i edukacji technicznej w klasach I-III (w systemie kształcenia zintegrowanego), aby ocenić czy nie dochodzi do marginalizacji tego rodzaju potrzeb i aktywności dzieci oraz młodszych uczniów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-15 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami integralności (całościowości) w wychowaniu w ujęciu historycznym, poprzez przywołanie poglądów pedagogicznych z historii myśli pedagogicznej aż do ujęć współczesnych, polegających na rozwijaniu całej osobowości dziecka.

Studenci poznają uzasadnienia psychologiczne, społeczne, medyczne, metodologiczne oraz metodyczne integralności.

Pełny opis:

Przykłady treści realizowanych podczas zajęć:

1. Historyczne i współczesne założenia pedagogiczne oraz psychologiczne integrowania procesu wychowania oraz kształcenia; całościowość w teorii wychowania i dydaktyce;

2. Koncepcje pedagogiczne wychowania oraz kształcenia systemem zintegrowanym (5 wykładów)

2a) O. Decroly,

2b)J. Dewey,

2c) C. Freinet,

2d)M. Montessori,

2e) J. A. Maćkowiakowie,

2f) B. Suchodolski, Z. Krzysztoszek,

2g) J. Walczyna,

2h) Ł. Muszyńska

2i) K. Duraj – Nowakowa,

2j)D. Klus –Stańska

3. Zasady, sposoby i modele integrowania wychowania/edukacji oraz wiedzy dzieci/uczniów; rodzaje struktur w procesie integralnego wychowania w przedszkolu

4. Cele, treści, zasady, metody i środki, formy organizacji zajęć w wychowaniu integralnym oraz kształceniu zintegrowanym

5. Scenariusze (konspekty, projekty) zajęć zintegrowanych (całościowych); struktura, powiązania między treściami, ocena efektów

6. Projektowanie zajęć zintegrowanych w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej – przegląd propozycji metodycznych.

7. Monitorowanie osiągania celów edukacyjnych (założonych efektów) w wychowaniu integralnym oraz kształceniu zintegrowanym.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Duraj-Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej; modernizacja teorii i praktyki. Impuls, Kraków 1998

2. Duraj-Nowakowa K., Planowanie integrowania edukacji wczesnoszkolnej; założenia i scenariusze zajęć. Wyd. Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2001

3. Duraj-Nowakowa K., Tematy systemowe w przedszkolu. WN WSP, Kraków 1997

4. Duraj-Nowakowa K., Modelowanie systemowe w pedagogice, WN WSP, Kraków 1997

5. Galant J. red., Integracja miedzy przedmiotowa w klasach początkowych. Wyd. WOM, Przemyśl 1994

6. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w teorii i praktyce. Wyd. LAURUM, Warszawa 2009

7. Janicka-Panek T., Stanowienie celów dydaktyczno-wychowawczych w zintegrowanej edukacji uczniów. ITeE-PIB, Radom 2007

8. Maćkowiak A., Nauczanie łączne dawniej i dziś. PWN, Poznań 1970

9. Moroz H. red., Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole. Wyd. II, Impuls, Kraków 2006

10. Walczyna J., Integracja nauczania początkowego. Ossolineum, Wrocław 1959

Literatura uzupełniająca

1. Janicka-Panek T., Teoria i praktyka przygotowania nauczycieli do kształcenia zintegrowanego w klasach I-III szkoły podstawowej w Polsce. ITeE – PIB, Radom 2018

2. Kopik A., Zatorska M., Wielorakie podróże – edukacja dla dziecka. Europejska Agencja Rozwoju Sp. J. , Kielce 2010

3. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie. PWN, Warszawa 1964

4. Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE)

Uwagi:

Podczas zajęć oraz praktyk zawodowych studenci poznają przejawy integralności w wychowaniu przedszkolnym np. poprzez analizę obowiązującej podstawy programowej (zał. 1), literatury, programów wychowania przedszkolnego, miesięcznych planów pracy, projektów zajęć i innych materiałów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)