Studenckie praktyki zawodowe (WWRD)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-II-3391N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Studenckie praktyki zawodowe (WWRD) |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb niestacjonarny Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb niestacjonarny, WWRD |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 110 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem praktyk zawodowych jest zapoznanie studenta ze specyfikę pracy szkoły lub placówki systemu oświaty, w której jest realizowana praktyka, w szczególności z działaniami edukacyjnymi, terapeutycznymi i opiekuńczo-wychowawczymi, organizacją pracy, zakresami zadań pracowników, uczestnikami procesów pedagogicznych oraz rodzajem prowadzonej dokumentacji. Praktyki służą także zgłębieniu wiedzy o specyfice edukacji włączającej organizowanej dla jednostek ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i zasadach zapewniania bezpieczeństwa w szkole/grupie rówieśniczej/domu lub placówce systemu oświaty i poza nimi. Cele: 1. Pogłębienie umiejętności zdobytych przez studenta w czasie studiów oraz pierwszej praktyki a także nabycie nowych umiejętności poprzez praktyczne rozwiązywanie rzeczywistych zadań zawodowych z zakresu edukacji włączającej oraz wspomagania dziecka w rozwoju. 2. Pogłębianie kompetencji zawodowych poprzez konfrontację przygotowania teoretycznego z zakresu edukacji włączającej i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z praktyką. |
|
Pełny opis: |
Praktyka obejmuje 110 godzin; w ramach semestru trzeciego podczas praktyk należy zaplanować : 30 godzin na poznawanie dokumentacji pracy szkoły/placówki oświatowej , 40 godzin na obserwację zajęć, 40 godzin na asystowanie lub/i prowadzenie zajęć, W ramach przygotowania psychologiczno-pedagogicznego (B.3) student będzie poznawał akta prawne, regulujące pracę szkoły/placówki oświatowo-wychowawczej; w tym m.in. udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, prowadzonymi w szkole/placówce formami udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz sposobami jej dokumentowania, sposobami indywidualizowania pracy pedagogicznej, dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, terapeutycznej, wspomaganiem rozwoju dzieci/uczniów ze SPE, pracą psychologa, pedagoga specjalnego lub/i pedagoga szkolnego, terapeuty pedagogicznego, wychowawcą klasy/grupy, wychowawcą świetlicy szkolnej lub/i innym specjalistą, zatrudnionym w szkole/placówce, zapozna się z zakresem współpracy szkoły/placówki z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz zrealizuje inne zadania z zakresu psychologiczno-pedagogicznego oraz opiekuńczego. Wymagania z tego zakresu mogą być realizowane poprzez studiowanie dokumentacji (bezpośrednio lub online) oraz obserwacje zajęć prowadzonych przez specjalistów, przygotowywanie się do obserwowania i asystowania/prowadzenia lekcji/zajęć. W ramach przygotowania kierunkowego (C.7) student będzie poznawał specyfikę funkcjonowania przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty, w których jest odbywana praktyka, w szczególności: zadania opiekuńczo-wychowawcze, organizację pracy, zakresy zadań pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz rodzaj prowadzonej dokumentacji, zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi. W zakresie umiejętności będzie obserwował funkcjonowanie dziecka lub ucznia oraz nauczyciela w życiu szkoły/w grupie rówieśniczej/w rodzinie; dokona analizy i interpretacji zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych. W zakresie kompetencji społecznych student będzie skutecznie współdziałał z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy. W ramach przygotowania w zakresie edukacji włączającej (D.6.) student pozna i zrozumie: specyfikę przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty, w której jest realizowana praktyka, w szczególności działania edukacyjne, terapeutyczne i opiekuńczo--wychowawcze, organizację pracy, zakresy zadań pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz rodzaj prowadzonej dokumentacji; specyfikę edukacji włączającej dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom /uczniom w szkole/grupie/środowisku społecznym lub placówce systemu oświaty i poza nimi. W zakresie umiejętności potrafi zaobserwować funkcjonowanie jednostki ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i nauczyciela w środowisku/ szkole lub placówce systemu oświaty; dokonać analizy i interpretacji zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych. W zakresie kompetencji społecznych student będzie skutecznie współdziałał z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy. W ramach przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej (E.3WW.) student pozna i zrozumie: zadania charakterystyczne dla przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają; organizację, statut i plan pracy przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz program wychowawczo-profilaktyczny; zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi. Będzie umiał wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli, ich interakcji z dziećmi i uczniami oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze; wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli/terapeutów/specjalistów; zaplanować i przeprowadzić zajęcia pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych; analizować, z pomocą opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. W zakresie kompetencji społecznych student będzie gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami/terapeutami/specjalistami z zakresu edukacji włączającej w celu poszerzania swojej wiedzy. |
|
Literatura: |
1. A. J. Ayres, Dziecko a integracja sensoryczna, HARMONIA UNIVERSALIS, Gdańsk 2015 2. J. Inglot-Kulas, Proces diagnozowania potrzeb rozwojowych i poziomu osiągnięć uczniów kluczem do sprzyjającego i wspierającego środowiska, [w:] J. Szempruch, J. Smyła, J. Miko-Giedyk (red.), Wyzwania, dylematy i perspektywy edukacyjne. Konteksty zmian, Wyd. Kieleckie Towarzystwo Naukowe, Kielce 2021, s. 315-322 3. Obwieszczenie MEN z dnia 9 lipca 2020r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozp. MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2020r., poz. 1280 |
|
Uwagi: |
Miejsce odbywania praktyk: 1. szkoła podstawowa; w tym: specjalna, integracyjna, 2. placówki systemu oświaty, 3. poradnia psychologiczno-pedagogiczna. Wskazane elementy infrastrukturalne oraz elementy wyposażenia, w jakie musi być wyposażone miejsce odbywania praktyk: 1. W zespołach uczniowskich w szkołach podstawowych, placówkach systemu oświaty, placówkach opiekuńczo-wychowawczych (np. ośrodkach szkolno-wychowawczych), w których znajdują się uczniowie/wychowankowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wymagający wspomagania w rozwoju. 2. Szkoły/placówki systemu oświaty posiadają wyposażenie/infrastrukturę (pomoce dydaktyczne, urządzenia techniczne, tablice interaktywne, pakiety edukacyjne i inne media, aranżację przestrzeni edukacyjnej), które umożliwia realizację efektów zawartych w podstawie programowej, w spersonalizowanych programach, np. IPET . 3. Pomieszczenie i stanowisko pracy umożliwiające opracowywanie dokumentacji służącej realizacji praktyki oraz jej weryfikację przez zakładowego opiekuna praktyki, a także służące konsultacjom z opiekunem w zakresie przebiegu praktyki i trudności, które ewentualnie pojawiają się w trakcie jej przebiegu. 4. Dostęp do dokumentacji szkolnej; w tym regulującej pracę w szkołach/ placówkach systemu oświaty, w celu jej poznania, analizy, wykorzystania w planowaniu procesu terapeutycznego, dydaktyczno-wychowawczego, opiekuńczego i profilaktycznego. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".