"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju emocjonalnego i społecznego z metodyką zajęć

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-II-3341S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Diagnoza i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju emocjonalnego i społecznego z metodyką zajęć
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb stacjonarny
Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb stacjonarny, TP
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Definiowanie i związek między kompetencjami społecznymi i emocjonalnymi, przyjrzenie się poszczególnym okresom rozwoju dziecka uwzględniając rozwój emocjonalny i jego charakterystyczne cechy/przejawy. Analiza narzędzi diagnostycznych i próba samodzielnego przygotowania zajęć terapeutycznych w oparciu o konkretną literaturę przedmiotu, z uwzględnieniem literatury dziecięcej.

Pełny opis:

Treści – WYKŁAD:

1) Definiowanie i związek między kompetencjami społecznymi i emocjonalnymi, (ss. - 2 godz., sn. – 1 godz.).

2) Przebieg rozwoju społeczno-emocjonalnego w pierwszych latach życia i jego konsekwencje

• Wczesne dzieciństwo (ss. - 2 godz., sn. – 1 godz.),

• Okres przedszkolny (ss. - 2 godz., sn. – 1 godz.).

3) Środowisko dziecka, a jego rozwój społeczno-emocjonalny (ss. - 2 godz., sn. – 1 godz.).

4) Analiza rozwoju indywidualnego dziecka (kształtowanie się autonomii) – ontogeneza (ss. - 2 godz., sn. – 1 godz.).

5) Społeczny charakter środowiska rozwoju (analiza środowiska lokalnego – egzosystem) (ss. - 2 godz., sn. – 1 godz.).

6) Środowisko rodzinne jako kluczowe dla rozwoju dziecka (mikrosystem). Pierwotne doświadczenia emocjonalne – urazy i wstrząsy (ss. - 2 godz., sn. – 1 godz.).

7) Rola i cechy dorosłego, a rozwój społeczno-emocjonalny. Emocje, a wychowanie czyli rodzic sędzia, pojednawczy, pouczający, lękowy, zrezygnowany, wpędzający w poczucie winy (ss. - 2 godz., sn. – 1 godz.).

8) Kompetencje społeczno-emocjonalne, a osiągnięcia edukacyjne (ss. - 2 godz., sn. – 2 godz.).

9) Diagnoza rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka w oparciu o Kwestionariusz Styl adaptacji (K. Piotrowski) (ss. - 2 godz., sn. – 1 godz.).

10) Skala Reakcja na nowość i skala Koncentracji jako narzędzia w diagnozie pedagogicznej (ss. - 2 godz., sn. – 1 godz.).

11) Metody terapii, korekcji i kompensacji zaburzeń rozwojowych w obszarze emocjonalno-społecznym, (ss. - 2 godz., sn. – 2 godz.).

12) Techniki relaksacyjne jako metody pracy w zaburzeniach emocjonalnych (trening Jacobsona, autogenny Schultza, wizualizacja) (ss. - 2 godz., sn. – 2 godz.).

Treści – ĆWICZENIA

(na każde z zagadnień na st. stacjonarnych przewidziano zazwyczaj po 2 godz. i to jest rozpisane, a na st. niestacjonarnych po 1 godz.)

Kształtowanie i znaczenie emocji dla rozwoju społecznego człowieka. Tworzenie scenek sytuacyjnych i analiza najważniejszych emocji dziecka/człowieka w oparciu o opowieści (podania ludowe, baśnie, historyjki):

1) Znam siebie i potrafię nazywać emocje, „Tomcio Paluch“ (podanie ludowe), 2 godz.

2) Impulsywność, „Pies Don Rodriga. (opowiadanie ze zbioru Calila e Dimna, Hiszpania), 2 godz.

3) Gniew. „Słoń i bóg deszczu“ (ludowe podanie masajskie, Afryka), 2 godz.

4) Strach, „Dwóch odważnych krawców“ (opowieść ludowa Jacinto Verdaguer, Hiszpania), 2 godz.

5) Poczucie winy, „Kobieta z kamienia“ (legenda wietnamska), 2 godz.

6) Odporność i radzenie sobie w trudnych sytuacjach, „Eneasz i zburzenie Troi“ (fragment „Eneidy“ Wergiliusza, Starożytny Rzym), 2 godz.

7) Być realistą, „Trzy ryby“ (opowieść ze zbioru „Pańczatantra“, Indie), 2 godz.

8) Odpowiedzialne decyzje, „Przypadek pana Paso“ (Esteve Pujol), 2 godz.

9) Empatia, „Kiść winogron“ (Lew Tołstoj, Rosja), 2 godz.

10) Nieśmiałość, „Cyrano de Bergerac“ ?(Edmond Rostand, Francja, 2 godz.

11) Zemsta, „Zemsta Achillesa“ (fragment „Iliady“ Homera, Starożytna Grecja, 2 godz.

12) Asertywność, „Jedni to robią tak, inni inaczej“ (Esteve Pujol), 2 godz.

13) Wdzięczność i przebaczenie, „Haarlem, wdzieczne miasto (legenda niderlandzka), 2 godz.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1) Brazelton T.B., Emocjonalny i fizyczny rozwój twojego dziecka przez pierwsze lata życia: punkty zwrotne. Warszawa 2002.

2) Czub M. (red.), Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku 1,5 do 5,5 lat. Wyd. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014.

3) Czub M., Matejczuk J., Rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych sześciu latach życia. Perspektywa jednostki, rodziny i społeczeństwa. Wyd. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2015.

4) Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Wyd. Media Rodzina, Poznań 2005.

5) Kreul H., Od złości do radości. Jak rozpoznać i okazywać uczucia. Wyd. Jedność Kielce 2018.

6) Oatley K., Jenkins Jennifer M., Zrozumieć emocje, Wyd. PWN, Warszawa 2003.

7) Obuchowska I., Kochać i rozumieć. Jak pomóc swojemu dziecku przeżyć szczęśliwe dzieciństwo, Wyd. Media Rodzina, Poznań 1996.

8) Osińska B.: Trampolina +. Emocje, Wydawnictwo Szkolne PWN 2016.

9) Pujol i Pons E., Bisquerra Alzina R., Wielka księga emocji, Wyd. Jedność, Kielce 2017.

10) Sobkowiak M., Przedszkolak w świecie emocji. Rozwój emocjonalny, Wyd. Oficyna MM, Poznań 2018.

11) Zuili R., Od śmiechu do łez. Jak rozumieć emocje naszych dzieci. Wyd. Jedność, Kielce, 2016.

12) Żyżniewski D. J., Emocje i nastrój. Jak je zrozumieć i kształtować. Wyd. Zwierciadło 2019.

13) Wykłady Strefy Psyche Uniwersytetu Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie dostępne na YouTube oraz Spotify (studenci otrzymują od wykładowcy konkretne linki).

Literatura uzupełniająca:

1) Czub M., Rozwój dziecka. Wczesne dzieciństwo. Wyd. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014.

2) Eichelberger W., Jak wychowywać szczęśliwe dzieci, Wyd. „Tu”, Warszawa 2000.

3) Faber A., Mazlish E., Wyzwoleni rodzice, wyzwolone dzieci, Wyd. Media Rodzina, Poznań 1999.

4) Gibas J., Święty spokój. Instrukcja obsługi emocji. Wyd. Sensus, Gliwice 2018.

5) Goleman D., Inteligencja społeczna. Wyd. Rebis, Poznań, 2007.

6) Golus A., Dzieciństwo w cieniu rózgi. Historia i oblicza przemocy wobec dzieci. Wyd. Helion, Gliwice 2019.

7) Nordengen K., Mózg rządzi. Twój niezastąpiony narząd. Wyd. Marginesy, Warszawa 2018.

8) Ostby H. i Y., Jak działa pamięć. Wyd. Marginesy, Warszawa 2018.

9) Salovey P., Sluyter D. J. (red.), Rozwój emocjonalny, a inteligencja emocjonalna. Wyd. Rebis, Poznań, 1999.

10) Weston D. Ch., Weston M. S., Co dzień mądrzejsze. 365 gier i zabaw kształtujących charakter, wrażliwość i inteligencję emocjonalną dziecka, Wyd. Pruszyński i S-ka, Warszawa 2002.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

- w stopniu zaawansowanym wiedzę o rozwoju dziecka (emocjonalnym, społecznym, poznawczym, ruchowym) w aspektach biologicznym, psychologicznym i społecznym - W06,

- uporządkowaną wiedzę na temat grup społecznych, ich klasyfikacji oraz rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach - W08,

- wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej uwzględniającą wychowanków i podopiecznych z zaburzeniami rozwojowymi w obszarze emocjonalno-społecznym - W16.

Student potrafi:

-samodzielnie diagnozować oraz zaprojektować strategie działań pedagogicznych, w tym działań profilaktycznych skierowanych do dzieci z zaburzeniami w sferze społecznej i emocjonalnej - U02,

- samodzielnie planować, organizować i prowadzić proces wychowawczy i opiekuńczy dzieci z obniżonym progiem wrażliwości emocjonalnej, bądź z doświadczeniem trudnych emocji w najbliższym środowisku - U03,

- planować i realizować zadania zespołowe wymagające umiejętności efektywnej współpracy w grupie, podziału ról, co pomaga w redefiniowaniu relacji społecznych i emocjonalnych z rówieśnikami - U14.

Student jest gotów do:

-krytycznej oceny poziomu posiadanej wiedzy i umiejętności i ich aktualizowania-K01,

- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów – zwłaszcza psychologów - w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu dotyczącego relacji społecznych i emocjonalnych dziecka - K02,

- przestrzegania zasad i norm etycznych w podejmowanej działalności pedagogicznej oraz przewidywania skutków konkretnych działań terapeutycznych wobec podopiecznych z różnego rodzaju dysfunkcjami i z różnych środowisk - K06.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład – egzamin pisemny (W06, W08, W16).

Ćwiczenia – obecność, aktywność na zajęciach (dyskusja w oparciu o zadaną literaturę przedmiotu i wykłady Strefy Psyche Uniwersytetu SWPS), przygotowanie konkretnego materiału na zajęcia (U02, U03, U14, K01, K02, K06).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zakładane efekty

W zakresie wiedzy:

Student posiądzie elementarną i uporządkowaną wiedzę z zakresu prawidłowości rozwojowych jednostek w różnym wieku oraz podstaw kształcenia, wychowania i opieki.

W zakresie umiejętności:

Student analizuje literaturę i wyszukuje informacje potrzebne do projektowania własnych działań z zakresu diagnozy i terapii pedagogicznej dzieci z zaburzeniami rozwoju emocjonalnego i społecznego

W zakresie kompetencji społecznych:

Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności diagnostyczno-terapeutycznych, rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, dostrzega potrzebę współpracy w grupie oraz samokształcenia.

Pełny opis:

Treści/ Zagadnienia

1. Zaburzenia emocjonalne i społeczne - pojęcia, terminy i definicje, teorie

2. Zaburzenia emocjonalne u dzieci – przyczyny, uwarunkowania, znaczenie środowiska rodzinnego i grupy rówieśniczej

3. Zaburzenia emocjonalne– objawy

a. Tiki

b. Jąkanie

c. Lęki

d. Moczenia nocne

e. Zaburzenia łaknienia

4. Zaburzenia emocjonalne– rodzaje

a. Zaburzenia nerwicowe

b. Agresja

c. Nadpobudliwość

d. Zahamowanie psychoruchowe

e. Obojętność uczuciowa

5. Zaburzenia społeczne – przyczyny, uwarunkowania, znaczenie środowiska rodzinnego i grupy rówieśniczej

6. Zaburzenia społeczne – objawy i rodzaje; w tym pojęcie niedostosowania społecznego

7. Pojęcie diagnozy oraz terapii pedagogicznej dzieci z zaburzeniami rozwoju emocjonalnego i społecznego; zasady, treści, cele, metody, formy i narzędzia diagnozowania, planowanie procesu diagnostycznego oraz terapeutycznego.

8. Zasady organizacji procesu diagnostycznego oraz terapeutycznego (na wybranych przykładach)

9. Podmioty realizujące zadania z zakresu diagnostyki i terapii pedagogicznej w instytucjach oświatowych i pozaszkolnych; w tym rola poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych instytucji

10. Znaczenie diagnozy oraz terapii w organizacji i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole podstawowej (klasach I-III)/rodzinie/środowisku

11. Zadania diagnostyczne oraz terapeutyczne a praca zawodowa specjalistów z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz edukacji włączającej; warsztat pracy wybranych specjalistów, analiza wybranych dokumentów, rodzaje dokumentacji i inne zagadnienia

12. Rodzaje terapii rozwoju emocjonalnego i społecznego; organizacja procesu terapeutycznego

13. Prezentacja ćwiczeń z zakresu terapii rozwoju emocjonalnego i społecznego

Literatura:

Podstawowa:

1. Inglot-Kulas J., Proces diagnozowania potrzeb rozwojowych i poziomu osiągnięć uczniów kluczem do sprzyjającego i wspierającego środowiska, [w:] J. Szempruch, J. Smyła, J. Miko-Giedyk (red.), Wyzwania, dylematy i perspektywy edukacyjne. Konteksty zmian, Wyd. Kieleckie Towarzystwo Naukowe, Kielce 2021, s. 315-3221.

2. B. Stemplewska, Wybrane problemy społeczno-emocjonalne dzieci z zespołem ADHD i Zespołem Aspergera, [w:] Marek E., Łuczak J. (red.), Diagnoza i terapia pedagogiczna w edukacji dziecka, Wyd. UJK Filia w Piotrkowie Trybunalskim, Piotrków Trybunalski 2010

3. M. Wichrowski, Diagnoza zachowań aspołecznych dzieci w młodszym wieku szkolnym, [w:] Marek E., Łuczak J. (red.), Diagnoza i terapia pedagogiczna w edukacji dziecka, Wyd. UJK Filia w Piotrkowie Trybunalskim, Piotrków Trybunalski 2010

4. Skorek M. (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1 i 2, IMPULS, Kraków 2015 (wybrane rozdziały)

Uzupełniająca:

1. Janicka-Panek T., Znaczenie diagnozy przedszkolnej w pracy pedagogicznej nauczyciela, [w:]Estetyka i Etyka pedagogicznej działalności, Zbiór Naukowych Prac, Zeszyt 19, 2019, Naukowa Akademia Pedagogicznych Nauk Ukrainy, Instytut Pedagogicznej Oświaty i Oświaty Dorosłych NAPN Ukrainy, Narodowy Pedagogiczny Uniwersytet w Połtawie

2. Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Impuls, Kraków 2013 (wybrane fragmenty)

3.Czasopisma: BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, ŻYCIE SZKOŁY, WYCHOWAWCA i inne

4. Akty prawne (wybrane fragmenty)

Uwagi:

Kryteria oceniania (zadania i aktywność studenta)

WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI:

 realizacja ćwiczeń, np. opracowanie ćwiczeń/sposobów wspomagania rozwoju emocjonalno -społecznego, adekwatnie do wskazanego przypadku dziecka, wyników diagnozy formalnej (orzeczenie p p-p lub opinia) lub nieformalnej ( z nominacji nauczycielskiej), karta pracy do udostępnionego tekstu o charakterze naukowym; prezentacja wyników na forum grupy; dyskusja w grupie, umiejętność argumentowania swojego stanowiska połączona z odwołaniem się do literatury merytoryczno-metodycznej oraz z wykorzystaniem TIK

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

 aktywność, obecność, współpraca w grupach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanego zadania: przydzielonego przypadku z propozycją ćwiczeń terapeutycznych/socjoterapeutycznych, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta i jego własnej aktywności.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)