Podstawy kształcenia zintegrowanego edukacji wczesnoszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-II-3160 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy kształcenia zintegrowanego edukacji wczesnoszkolnej |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do planowania, organizowania i oceniania zajęć w systemie kształcenia zintegrowanego (bez podziału na przedmioty/edukacje), ale umożliwiających osiąganie zintegrowanych efektów kształcenia. Studenci opanują umiejętność planowania zajęć całodniowych, zintegrowanych w formie projektów lub scenariuszy. |
Pełny opis: |
1. Założenia teoretyczne i praktyczne integrowania edukacji początkowej w ujęciu historycznym i współczesnym 2. Całościowość systemowa w wychowaniu przedszkolnym i edukacji początkowej (cele, treści, zasady, metody i środki kształcenia, formy organizacji zajęć, przebieg zajęć, metoda projektu edukacyjnego); istota i odmiany. 3. Integracja w ujęciu O. Decroly; metoda ośrodków pracy Integracja w ujęciu K. Linke 4. Integracja w ujęciu J. Walczyny Integracja w ujęciu Ł. Muszyńskiej 5. Integracja w ujęciu B. Suchodolskiego i zespołu 6. Integracja w ujęciu D. Klus – Stańskiej, E. Gruszczyk-Kolczyńskiej; rodzaje integracji; szanse i zagrożenia 7. Kompetencje kluczowe UE sposobem na integralne ujęcie celów kształcenia i wychowania 8. Planowanie zintegrowanych i zoperacjonalizowanych efektów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej; metoda projektu edukacyjnego 9. Sposoby i modele integrowania edukacji oraz wiedzy dzieci/uczniów; planowanie zajęć zintegrowanych a efekty poszczególnych obszarów/kierunków kształcenia (edukacji) 10. Nauczyciel zintegrowanej edukacji w przedszkolu i klasach I-III: kompetencje 11. Scenariusze (konspekty, projekty) zajęć zintegrowanych (całościowych); struktura, powiązania między treściami (bloki, kręgi) 12. Ćwiczenia w projektowaniu zajęć zintegrowanych w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej. 13. Monitorowanie osiągania celów edukacyjnych (założonych efektów) w kształceniu zintegrowanym. |
Literatura: |
T.Janicka-Panek, Stanowienie celów dydaktyczno-wychowawczych w zintegrowanej edukacji uczniów. ITeE-PIB, Skierniewice-Radom 2007 T. Janicka-Panek, Teoria i praktyka przygotowania nauczycieli do kształcenia zintegrowanego w klasach I-III w Polsce. Wyd. Uniwersytetu im. M. P. Dragomanowa, Kijów 2016 T. Janicka-Panek, Program nauczania -uczenia się dla klas I-III edukacji wczesnoszkolnej ,,Elementarz Odkrywców", Wyd. Nowa Era, Warszawa 2017 Moroz H. red., Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole. Wyd. II, Impuls, Kraków 2006 Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa WIEDZA Przygotowanie do zajęć, czytanie literatury z zakresu kształcenia zintegrowanego, analiza podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz pakietów/podręczników pod kątem integrowania celów, treści, metod oraz środków dydaktycznych i form zajęć, powtarzanie materiału, wykonanie techniką metaplanu modeli integracji treści kształcenia z wybranych dziedzin wiedzy/obszarów wychowania ) PED2_W03, PED2_W04, PED2_W24. UMIEJĘTNOŚCI (prace domowe i projektowe)wykonanie wybranego projektu/konspektu zajęć zintegrowanych, prezentacja w grupie studentów (symulacja zajęć), pokaz umiejętności związanych z planowaniem, wdrażaniem i ewaluowaniem (prezentacją ) projektu zajęć zintegrowanych, PED2_U01, PED2_U02, PED2_U08. KOMPETENCJE SPOŁECZNE ( obserwacja pracy studenta w trakcie semestru, ocena postawy w trakcie zajęć, ocena aktywności w trakcie zajęć, informacja zwrotna od wykładowcy, informacja zwrotna od innych studentów, wykazanie się konkretnymi kompetencjami z zakresu integracji celów, metod i treści kształcenia, w trakcie realizacji konkretnego projektu zaliczeniowego, realizacji wyznaczonych przez prowadzącego zadań w trakcie zajęć, informacja zwrotna z ewaluacji zajęć w grupie, interpretacja wniosków i rekomendacji) PED2_K02, PED2_K05, PED2_K07, PED2_K10 . Ow=Ze x 0,6+ P x 0,4 Ow – ocena końcowa =E Ze: Zadania edukacyjne - realizacja zleconych zadań) – ocena merytoryczna opracowanych treści w projekcie zajęć zintegrowanych oraz ocena umiejętności prezentowania tych treści; w tym przekonywania, animowania dyskusji, uzasadniania własnego stanowiska: waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,6 P – postawa na zajęciach (obecność, czynny udział w zajęciach, dyskusja, informacja zwrotna): waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4 Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana będzie na podstawie następującej skali: poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".