"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy kształcenia zintegrowanego edukacji wczesnoszkolnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-II-3160
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy kształcenia zintegrowanego edukacji wczesnoszkolnej
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Celem zajęć jest przygotowanie studentów do planowania, organizowania i oceniania zajęć w systemie kształcenia zintegrowanego (bez podziału na przedmioty/edukacje), ale umożliwiających osiąganie zintegrowanych efektów kształcenia. Studenci opanują umiejętność planowania zajęć całodniowych, zintegrowanych w formie projektów lub scenariuszy.

Pełny opis:

1. Założenia teoretyczne i praktyczne integrowania edukacji początkowej w ujęciu historycznym i współczesnym

2. Całościowość systemowa w wychowaniu przedszkolnym i edukacji początkowej (cele, treści, zasady, metody i środki kształcenia, formy organizacji zajęć, przebieg zajęć, metoda projektu edukacyjnego); istota i odmiany.

3. Integracja w ujęciu O. Decroly; metoda ośrodków pracy

Integracja w ujęciu K. Linke

4. Integracja w ujęciu J. Walczyny

Integracja w ujęciu Ł. Muszyńskiej

5. Integracja w ujęciu B. Suchodolskiego i zespołu

6. Integracja w ujęciu D. Klus – Stańskiej, E. Gruszczyk-Kolczyńskiej; rodzaje integracji; szanse i zagrożenia

7. Kompetencje kluczowe UE sposobem na integralne ujęcie celów kształcenia i wychowania

8. Planowanie zintegrowanych i zoperacjonalizowanych efektów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej; metoda projektu edukacyjnego

9. Sposoby i modele integrowania edukacji oraz wiedzy dzieci/uczniów; planowanie zajęć zintegrowanych a efekty poszczególnych obszarów/kierunków kształcenia (edukacji)

10. Nauczyciel zintegrowanej edukacji w przedszkolu i klasach I-III: kompetencje

11. Scenariusze (konspekty, projekty) zajęć zintegrowanych (całościowych); struktura, powiązania między treściami (bloki, kręgi)

12. Ćwiczenia w projektowaniu zajęć zintegrowanych w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej.

13. Monitorowanie osiągania celów edukacyjnych (założonych efektów) w kształceniu zintegrowanym.

Literatura:

T.Janicka-Panek, Stanowienie celów dydaktyczno-wychowawczych w zintegrowanej edukacji uczniów. ITeE-PIB, Skierniewice-Radom 2007

T. Janicka-Panek, Teoria i praktyka przygotowania nauczycieli do kształcenia zintegrowanego w klasach I-III w Polsce. Wyd. Uniwersytetu im. M. P. Dragomanowa, Kijów 2016

T. Janicka-Panek, Program nauczania -uczenia się dla klas I-III edukacji wczesnoszkolnej ,,Elementarz Odkrywców", Wyd. Nowa Era, Warszawa 2017

Moroz H. red., Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole. Wyd. II, Impuls, Kraków 2006

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE)

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa

WIEDZA Przygotowanie do zajęć, czytanie literatury z zakresu kształcenia zintegrowanego, analiza podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz pakietów/podręczników pod kątem integrowania celów, treści, metod oraz środków dydaktycznych i form zajęć, powtarzanie materiału, wykonanie techniką metaplanu modeli integracji treści kształcenia z wybranych dziedzin wiedzy/obszarów wychowania ) PED2_W03, PED2_W04, PED2_W24.

UMIEJĘTNOŚCI (prace domowe i projektowe)wykonanie wybranego projektu/konspektu zajęć zintegrowanych, prezentacja w grupie studentów (symulacja zajęć), pokaz umiejętności związanych z planowaniem, wdrażaniem i ewaluowaniem (prezentacją ) projektu zajęć zintegrowanych, PED2_U01, PED2_U02, PED2_U08.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE ( obserwacja pracy studenta w trakcie semestru, ocena postawy w trakcie zajęć, ocena aktywności w trakcie zajęć, informacja zwrotna od wykładowcy, informacja zwrotna od innych studentów, wykazanie się konkretnymi kompetencjami z zakresu integracji celów, metod i treści kształcenia, w trakcie realizacji konkretnego projektu zaliczeniowego, realizacji wyznaczonych przez prowadzącego zadań w trakcie zajęć, informacja zwrotna z ewaluacji zajęć w grupie, interpretacja wniosków i rekomendacji) PED2_K02, PED2_K05, PED2_K07, PED2_K10 .

Ow=Ze x 0,6+ P x 0,4

Ow – ocena końcowa =E

Ze: Zadania edukacyjne - realizacja zleconych zadań) – ocena merytoryczna opracowanych treści w projekcie zajęć zintegrowanych oraz ocena umiejętności prezentowania tych treści; w tym przekonywania, animowania dyskusji, uzasadniania własnego stanowiska: waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,6

P – postawa na zajęciach (obecność, czynny udział w zajęciach, dyskusja, informacja zwrotna): waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4

Skala ocen:

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

niedostateczny (2)

Ocena ustalana będzie na podstawie następującej skali:

poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)