"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-II-3101S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb stacjonarny
Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb stacjonarny, PPIW
Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb stacjonarny, TP
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

(1) Opis: Celem seminarium jest opracowanie i zrealizowanie autorskiej koncepcji badań własnych oraz przygotowanie pracy dyplomowej

magisterskiej obejmującej następujące etapy: omówienie podstaw teoretycznych podejmowanej problematyki, zaprojektowanie i

przedstawienie koncepcji badań własnych, zaprezentowania wyników przeprowadzonych badań oraz sformułowanie wniosków z badań i

zaleceń o charakterze praktycznym nastawionych na optymalizację badanej rzeczywistości edukacyjnej i społecznej.

(2) Wymagania wstępne: wiedza na temat metodologii badań pedagogicznych; elementarne umiejętności badawcze pozwalające na konstruowanie narzędzi badawczych i prowadzenie prostych badań pedagogicznych, umiejętności formułowania wypowiedzi ustnych oraz pisemnych, samodzielnego analizowania, wnioskowania, prezentowania wyników badań; umiejętności formułowania i rozwiązywania problemów pedagogicznych, gotowość do efektywnego komunikowania się z grupą oraz z promotorem pracy magisterskiej.

Pełny opis:

Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów (stosownie do sytuacji), szczegółowe treści kształcenia znajdują się

w polu "Opis" - informacja zamieszczona jest w polu "Informacje o zajęciach w cyklu"

Literatura:
Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa z przedmiotu ustalana jest na podstawie średniej z poszczególnych form zaliczeń.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek, Kamil Miszewski
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek, Kamil Miszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem seminarium jest przygotowanie i obrona pracy awansowej o charakterze empirycznym.

Pełny opis:

1. Badanie naukowe; proces badawczy:

- zasady prowadzenia badań

-rodzaje badań i ich cechy

-etapy badania pedagogicznego

- cele i problemy badawcze

-warsztat pisarski nauczyciela-badacza

-pojęcie, cechy i funkcje hipotezy roboczej

-zmienne i ich wskaźniki

-metody, techniki i narzędzia badań pedagogicznych

-wyznaczanie próbki do badań

-organizacja i przebieg badań

-pisanie pracy awansowej

-analiza ilościowa i jakościowa danych empirycznych

-metody statystyczne

-opracowanie i prezentacja wyników badań; dyskusja wyników; wnioski i postulaty

-autorefleksja

-Omówienie znaczenia przygotowanie pracy dyplomowej w kontekście rozwoju zawodowego studenta/kandydata do zawodu nauczyciela

-Wnioski do samokształcenia

Literatura:

Baraniak B., Metody badania pracy, WAiP, Warszawa 2009

Bauman T (red.), Praktyka badań pedagogicznych. Impuls, Kraków 2013

Janicka Panek T., Problemy badawcze pedagogiki wczesnoszkolnej na podstawie współczesnych zjawisk społecznych. [w:] Badanie –Dojrzewanie-Rozwój. Tożsamość naukowa lub dojrzałość metodologiczna jako konieczne warunki dobrej koncepcji badań własnych. F. Szlosek (red.), APS, ITeE-PIB, Warszawa-Radom 2015

Janicka Panek T., O trudnej sztuce wyszukiwania owocnych tematów badań. [w:] Badanie –Dojrzewanie-Rozwój. Tożsamość naukowa lub dojrzałość metodologiczna jako konieczne warunki dobrej koncepcji badań własnych. F. Szlosek (red.), APS, ITeE-PIB, Warszawa-Radom 2012

Janicka Panek T. (red.), Projekty badawcze w naukach społecznych (z teorii i praktyki). Wyd. PWSZ, Skierniewice 2010

Janicka Panek T., Badania ( z wykorzystaniem strategii ilościowych) realizowane przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. [w:] Badanie –Dojrzewanie-Rozwój.O badaniach ilościowych-raz jeszcze. F. Szlosek (red.), APS, ITeE-PIB, Warszawa-Radom 2012

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych. Impuls, Kraków 2000

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych; Strategie ilościowe i jakościowe. Wyd. Akad. ,,Żak“, Warszawa 2001

Rubacha K., Metodologiczna analiza praktyki badań pedagogicznych, [w:] Praktyka badań pedagogicznych. T. Bauman (red.), ,,Impuls”, Kraków 2013

Węglińska M., Jak pisać pracę magisterską? Poradnik dla studentów. Impuls, Kraków 2002

Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela. WSiP, Warszawa 1997

Żegnałek K., Metodologia badań dla autorów prac licencjackich i magisterskich z pedagogiki. WSP TWP, Warszawa 2010

Podstawy prawne, powiązane z problematyką badań własnych; przepisy prawa oświatowego

Uwagi:

Bardzo istotna jest:

1. praca własna studenta (np. krytyczne studiowanie literatury, prace koncepcyjne na podstawie literatury merytorycznej i metodologicznej, opracowanie autorskiej koncepcji badań pedagogicznych, dobór metod i technik badawczych inspirowanych celami i problematyką badań własnych, przygotowanie narzędzi do gromadzenia danych empirycznych; pilotaż badań, korekta narzędzi, realizacja badań, opracowanie i analiza wyników badań, wnioski i rekomendacje, sposoby wykorzystania wyników badań w obecnej i przyszłej praktyce pedagogicznej, powtarzanie materiału do egzaminu );

2. przestrzegania zasad badań pedagogicznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Cęcelek
Prowadzący grup: Grażyna Cęcelek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Realizacja przedmiotu ukierunkowana jest na napisanie przez studentów pracy magisterskiej oraz przygotowanie ich do egzaminu dyplomowego i obrony pracy magisterskiej. W trakcie zajęć omówione zostaną podstawowe założenia oraz struktura pracy dyplomowej. Studenci zostaną przygotowani do napisania koncepcji pracy magisterskiej, która posłuży do realizacji poszczególnych etapów dyplomowej pracy magisterskiej. Szczególny nacisk zostanie położony na omówienie procedur analizy empirycznej zgromadzonego materiału badawczego oraz na analizę możliwości implementowania wniosków i zaleceń z badań do praktyki pedagogicznej (edukacyjnej, wychowawczej, kompensacyjnej, resocjalizacyjnej, profilaktycznej, opiekuńczej, animacyjnej, aktywizacyjnej).

Literatura:

Podstawowa

1. Babbie Earl (tł. Witold Betkiewicz), Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008.

2. Nowak Stefan, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2012.

3. Rubacha Krzysztof., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

4. Łobocki, Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.

5. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa

2010.

Uzupełniająca

1. Flick Uwe (tł. Paweł Tomanek), Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

2. Włodzimierz Galewicz, O etyce badań naukowych, Diametros nr 19/2009, https://diametros.uj.edu.pl/serwis/pdf/diam19_galewicz.PDF

3. Silverman David (tł. Małgorzata Głowacka-Grajper, Joanna Ostrowska), Interpretacja danych jakościowych : metody analizy rozmowy,

tekstu i interakcji, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.

4. Steinar Kvale (tł. Agata Dziuban), Prowadzenie wywiadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

5. Tarka Piotr, Specyfika i komplementarność badań ilościowych i jakościowych, Wiadomości statystyczne, Rok LXII

6. 3 (670) 2017, http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171471373

7. Welskop Wojciech, Jak napisać pracę licencjacką i magisterską? Poradnik dla studentów, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły

Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź, 2014, https://www.wsbinoz.edu.pl/wgrane-pliki/w._welskop_-

_jak_napisac_prace_licencjacka_i_magisterska_-_wersja_elektroniczna.pdf

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Cęcelek
Prowadzący grup: Grażyna Cęcelek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Realizacja przedmiotu ukierunkowana jest na napisanie przez studentów pracy magisterskiej oraz przygotowanie ich do egzaminu dyplomowego i obrony pracy magisterskiej. W trakcie zajęć omówione zostaną podstawowe założenia oraz struktura pracy dyplomowej. Studenci zostaną przygotowani do napisania koncepcji pracy magisterskiej, która posłuży do realizacji poszczególnych etapów dyplomowej pracy magisterskiej. Szczególny nacisk zostanie położony na omówienie procedur analizy empirycznej zgromadzonego materiału badawczego oraz na analizę możliwości implementowania wniosków i zaleceń z badań do praktyki pedagogicznej (edukacyjnej, wychowawczej, kompensacyjnej, resocjalizacyjnej, profilaktycznej, opiekuńczej, animacyjnej, aktywizacyjnej).

Literatura:

Podstawowa

1. Babbie Earl (tł. Witold Betkiewicz), Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008.

2. Nowak Stefan, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2012.

3. Rubacha Krzysztof., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

4. Łobocki, Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.

5. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa

2010.

Uzupełniająca

1. Flick Uwe (tł. Paweł Tomanek), Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

2. Włodzimierz Galewicz, O etyce badań naukowych, Diametros nr 19/2009, https://diametros.uj.edu.pl/serwis/pdf/diam19_galewicz.PDF

3. Silverman David (tł. Małgorzata Głowacka-Grajper, Joanna Ostrowska), Interpretacja danych jakościowych : metody analizy rozmowy,

tekstu i interakcji, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.

4. Steinar Kvale (tł. Agata Dziuban), Prowadzenie wywiadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

5. Tarka Piotr, Specyfika i komplementarność badań ilościowych i jakościowych, Wiadomości statystyczne, Rok LXII

6. 3 (670) 2017, http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171471373

7. Welskop Wojciech, Jak napisać pracę licencjacką i magisterską? Poradnik dla studentów, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły

Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź, 2014, https://www.wsbinoz.edu.pl/wgrane-pliki/w._welskop_-

_jak_napisac_prace_licencjacka_i_magisterska_-_wersja_elektroniczna.pdf

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)