Seminarium magisterskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-II-3101S |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb stacjonarny Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb stacjonarny, PPIW Pedagogika, drugi stopień, semestr III, tryb stacjonarny, TP |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
(1) Opis: Celem seminarium jest opracowanie i zrealizowanie autorskiej koncepcji badań własnych oraz przygotowanie pracy dyplomowej magisterskiej obejmującej następujące etapy: omówienie podstaw teoretycznych podejmowanej problematyki, zaprojektowanie i przedstawienie koncepcji badań własnych, zaprezentowania wyników przeprowadzonych badań oraz sformułowanie wniosków z badań i zaleceń o charakterze praktycznym nastawionych na optymalizację badanej rzeczywistości edukacyjnej i społecznej. (2) Wymagania wstępne: wiedza na temat metodologii badań pedagogicznych; elementarne umiejętności badawcze pozwalające na konstruowanie narzędzi badawczych i prowadzenie prostych badań pedagogicznych, umiejętności formułowania wypowiedzi ustnych oraz pisemnych, samodzielnego analizowania, wnioskowania, prezentowania wyników badań; umiejętności formułowania i rozwiązywania problemów pedagogicznych, gotowość do efektywnego komunikowania się z grupą oraz z promotorem pracy magisterskiej. |
Pełny opis: |
Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów (stosownie do sytuacji), szczegółowe treści kształcenia znajdują się w polu "Opis" - informacja zamieszczona jest w polu "Informacje o zajęciach w cyklu" |
Literatura: | |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa z przedmiotu ustalana jest na podstawie średniej z poszczególnych form zaliczeń. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ ĆW-P
PT SO ĆW-P
N ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek, Kamil Miszewski | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek, Kamil Miszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest przygotowanie i obrona pracy awansowej o charakterze empirycznym. |
|
Pełny opis: |
1. Badanie naukowe; proces badawczy: - zasady prowadzenia badań -rodzaje badań i ich cechy -etapy badania pedagogicznego - cele i problemy badawcze -warsztat pisarski nauczyciela-badacza -pojęcie, cechy i funkcje hipotezy roboczej -zmienne i ich wskaźniki -metody, techniki i narzędzia badań pedagogicznych -wyznaczanie próbki do badań -organizacja i przebieg badań -pisanie pracy awansowej -analiza ilościowa i jakościowa danych empirycznych -metody statystyczne -opracowanie i prezentacja wyników badań; dyskusja wyników; wnioski i postulaty -autorefleksja -Omówienie znaczenia przygotowanie pracy dyplomowej w kontekście rozwoju zawodowego studenta/kandydata do zawodu nauczyciela -Wnioski do samokształcenia |
|
Literatura: |
Baraniak B., Metody badania pracy, WAiP, Warszawa 2009 Bauman T (red.), Praktyka badań pedagogicznych. Impuls, Kraków 2013 Janicka Panek T., Problemy badawcze pedagogiki wczesnoszkolnej na podstawie współczesnych zjawisk społecznych. [w:] Badanie –Dojrzewanie-Rozwój. Tożsamość naukowa lub dojrzałość metodologiczna jako konieczne warunki dobrej koncepcji badań własnych. F. Szlosek (red.), APS, ITeE-PIB, Warszawa-Radom 2015 Janicka Panek T., O trudnej sztuce wyszukiwania owocnych tematów badań. [w:] Badanie –Dojrzewanie-Rozwój. Tożsamość naukowa lub dojrzałość metodologiczna jako konieczne warunki dobrej koncepcji badań własnych. F. Szlosek (red.), APS, ITeE-PIB, Warszawa-Radom 2012 Janicka Panek T. (red.), Projekty badawcze w naukach społecznych (z teorii i praktyki). Wyd. PWSZ, Skierniewice 2010 Janicka Panek T., Badania ( z wykorzystaniem strategii ilościowych) realizowane przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. [w:] Badanie –Dojrzewanie-Rozwój.O badaniach ilościowych-raz jeszcze. F. Szlosek (red.), APS, ITeE-PIB, Warszawa-Radom 2012 Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych. Impuls, Kraków 2000 Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych; Strategie ilościowe i jakościowe. Wyd. Akad. ,,Żak“, Warszawa 2001 Rubacha K., Metodologiczna analiza praktyki badań pedagogicznych, [w:] Praktyka badań pedagogicznych. T. Bauman (red.), ,,Impuls”, Kraków 2013 Węglińska M., Jak pisać pracę magisterską? Poradnik dla studentów. Impuls, Kraków 2002 Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela. WSiP, Warszawa 1997 Żegnałek K., Metodologia badań dla autorów prac licencjackich i magisterskich z pedagogiki. WSP TWP, Warszawa 2010 Podstawy prawne, powiązane z problematyką badań własnych; przepisy prawa oświatowego |
|
Uwagi: |
Bardzo istotna jest: 1. praca własna studenta (np. krytyczne studiowanie literatury, prace koncepcyjne na podstawie literatury merytorycznej i metodologicznej, opracowanie autorskiej koncepcji badań pedagogicznych, dobór metod i technik badawczych inspirowanych celami i problematyką badań własnych, przygotowanie narzędzi do gromadzenia danych empirycznych; pilotaż badań, korekta narzędzi, realizacja badań, opracowanie i analiza wyników badań, wnioski i rekomendacje, sposoby wykorzystania wyników badań w obecnej i przyszłej praktyce pedagogicznej, powtarzanie materiału do egzaminu ); 2. przestrzegania zasad badań pedagogicznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN ĆW-P
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Cęcelek | |
Prowadzący grup: | Grażyna Cęcelek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Realizacja przedmiotu ukierunkowana jest na napisanie przez studentów pracy magisterskiej oraz przygotowanie ich do egzaminu dyplomowego i obrony pracy magisterskiej. W trakcie zajęć omówione zostaną podstawowe założenia oraz struktura pracy dyplomowej. Studenci zostaną przygotowani do napisania koncepcji pracy magisterskiej, która posłuży do realizacji poszczególnych etapów dyplomowej pracy magisterskiej. Szczególny nacisk zostanie położony na omówienie procedur analizy empirycznej zgromadzonego materiału badawczego oraz na analizę możliwości implementowania wniosków i zaleceń z badań do praktyki pedagogicznej (edukacyjnej, wychowawczej, kompensacyjnej, resocjalizacyjnej, profilaktycznej, opiekuńczej, animacyjnej, aktywizacyjnej). |
|
Literatura: |
Podstawowa 1. Babbie Earl (tł. Witold Betkiewicz), Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008. 2. Nowak Stefan, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2012. 3. Rubacha Krzysztof., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. 4. Łobocki, Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011. 5. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2010. Uzupełniająca 1. Flick Uwe (tł. Paweł Tomanek), Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010. 2. Włodzimierz Galewicz, O etyce badań naukowych, Diametros nr 19/2009, https://diametros.uj.edu.pl/serwis/pdf/diam19_galewicz.PDF 3. Silverman David (tł. Małgorzata Głowacka-Grajper, Joanna Ostrowska), Interpretacja danych jakościowych : metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. 4. Steinar Kvale (tł. Agata Dziuban), Prowadzenie wywiadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010. 5. Tarka Piotr, Specyfika i komplementarność badań ilościowych i jakościowych, Wiadomości statystyczne, Rok LXII 6. 3 (670) 2017, http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171471373 7. Welskop Wojciech, Jak napisać pracę licencjacką i magisterską? Poradnik dla studentów, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź, 2014, https://www.wsbinoz.edu.pl/wgrane-pliki/w._welskop_- _jak_napisac_prace_licencjacka_i_magisterska_-_wersja_elektroniczna.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN ĆW-P
ĆW-P
WT ŚR CZ ĆW-P
ĆW-P
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Cęcelek | |
Prowadzący grup: | Grażyna Cęcelek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Realizacja przedmiotu ukierunkowana jest na napisanie przez studentów pracy magisterskiej oraz przygotowanie ich do egzaminu dyplomowego i obrony pracy magisterskiej. W trakcie zajęć omówione zostaną podstawowe założenia oraz struktura pracy dyplomowej. Studenci zostaną przygotowani do napisania koncepcji pracy magisterskiej, która posłuży do realizacji poszczególnych etapów dyplomowej pracy magisterskiej. Szczególny nacisk zostanie położony na omówienie procedur analizy empirycznej zgromadzonego materiału badawczego oraz na analizę możliwości implementowania wniosków i zaleceń z badań do praktyki pedagogicznej (edukacyjnej, wychowawczej, kompensacyjnej, resocjalizacyjnej, profilaktycznej, opiekuńczej, animacyjnej, aktywizacyjnej). |
|
Literatura: |
Podstawowa 1. Babbie Earl (tł. Witold Betkiewicz), Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008. 2. Nowak Stefan, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2012. 3. Rubacha Krzysztof., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. 4. Łobocki, Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011. 5. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2010. Uzupełniająca 1. Flick Uwe (tł. Paweł Tomanek), Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010. 2. Włodzimierz Galewicz, O etyce badań naukowych, Diametros nr 19/2009, https://diametros.uj.edu.pl/serwis/pdf/diam19_galewicz.PDF 3. Silverman David (tł. Małgorzata Głowacka-Grajper, Joanna Ostrowska), Interpretacja danych jakościowych : metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. 4. Steinar Kvale (tł. Agata Dziuban), Prowadzenie wywiadów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010. 5. Tarka Piotr, Specyfika i komplementarność badań ilościowych i jakościowych, Wiadomości statystyczne, Rok LXII 6. 3 (670) 2017, http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171471373 7. Welskop Wojciech, Jak napisać pracę licencjacką i magisterską? Poradnik dla studentów, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź, 2014, https://www.wsbinoz.edu.pl/wgrane-pliki/w._welskop_- _jak_napisac_prace_licencjacka_i_magisterska_-_wersja_elektroniczna.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".