Pedagogika korekcyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-II-2421N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika korekcyjna |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika, drugi stopień, semestr II, tryb niestacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
W wyniku zajęć student opanuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu pedagogiki korekcyjnej, obejmującej doskonalenie podstawowych umiejętności dzieci/uczniów edukacji wczesnoszkolnej, takich jak: czytanie, pisanie i liczenie, kompetencje społeczne. Student samodzielnie i pod kierunkiem prowadzącej analizuje literaturę oraz wyszukuje informacje potrzebne do planowania, organizowania, realizowania i ewaluowania pracy korekcyjno-kompensacyjnej (np. zajęć korekcyjno-kompensacyjnych), wspomagających rozwój dziecka/młodszego ucznia. |
Pełny opis: |
1. Podstawy pedagogiki korekcyjnej: pojęcie, cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot oddziaływań pedagogiki korekcyjnej 2. Cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot oddziaływań pedagogiki korekcyjnej 3. Korekcja i kompensacja jako oddziaływania terapeutyczne wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się 4. Zasady korekcji i kompensacji jako oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych. 5. Zasady korekcji i kompensacji jako oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się pisania; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych. 6. Zasady korekcji i kompensacji jako oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się liczenia; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych. 7. Zwykłe i specyficzne trudności w uczeniu się, obraz kliniczny i psychologiczny ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się 8. Miejsce ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w polskim systemie edukacji oraz w systemach wybranych państw; postawy nauczycieli wobec ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się 9. Medyczne podstawy pedagogiki korekcyjnej; funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego w kontekście specyficznych trudności w uczeniu się; etiopatogenezę specyficznych trudności w uczeniu się 10. Psychologiczno-pedagogiczne aspekty pedagogiki korekcyjnej i oddziaływań terapeutycznych; podstawy neuropsychologii; psychologiczne uwarunkowania procesów poznawczych 11. Logopedyczne aspekty specyficznych trudności w uczeniu się; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych.; 12. Prawne aspekty funkcjonowania ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, postępowania wspierającego wobec tego ucznia w szkole i poradni psychologiczno- -pedagogicznej, a także prawne aspekty diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się oraz organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w tym zakresie; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych (studium przypadku) 13. Charakterystyka ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w polskim systemie edukacji oraz w systemach wybranych państw; określanie postawy nauczycieli wobec ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; 14. Zadania zawodowe specjalistów z zakresu terapii pedagogicznej oraz wspomagania; rozwój zawodowy i jego znaczenie 15. Zagadnienia zgłoszone przez studentów z obszaru problematyki przedmiotu, wynikające z obserwacji praktyki pedagogicznej oraz samodzielnego studiowania literatury |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Ayres A. J., Dziecko a integracja sensoryczna, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2016 2. Baczała D., Jastrząb J., Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2011 3. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, WSiP, Warszawa 1998 4. Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, WSiP, Warszawa 1980 5. Uzupełniająca: 1. Skorek M. (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1 i 2, PWN, Kraków 2003 (wybrane rozdziały) 2. Pakiety edukacyjne m. in. do ćwiczeń w czytaniu, pisaniu i liczeniu 3. Wybrane przepisy prawa oświatowego |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student zna i rozumie: -w stopniu zaawansowanym podstawy pedagogiki korekcyjnej: pojęcie, cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot oddziaływań pedagogiki korekcyjnej, zasady korekcji i kompensacji jako oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania, pisania oraz liczenia, zwykłe i specyficzne trudności w uczeniu się, obraz kliniczny i psychologiczny ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; miejsce ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w polskim systemie edukacji oraz w systemach wybranych państw; postawy nauczycieli wobec ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, -medyczne podstawy pedagogiki korekcyjnej; funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego w kontekście specyficznych trudności w uczeniu się; etiopatogenezę specyficznych trudności w uczeniu się, - psychologiczno-pedagogiczne aspekty pedagogiki korekcyjnej i oddziaływań terapeutycznych oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi; podstawy neuropsychologii; psychologiczne uwarunkowania procesów poznawczych; logopedyczne aspekty specyficznych trudności w uczeniu się, - prawne aspekty funkcjonowania ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, postępowania wspierającego wobec tego ucznia w szkole i poradni psychologiczno- -pedagogicznej, a także prawne aspekty diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się oraz organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w tym zakresie, UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi: - analizować podstawy pedagogiki korekcyjnej; analizować i definiować pojęcie, cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot oddziaływań pedagogiki korekcyjnej; interpretować korekcję i kompensację jako oddziaływania terapeutyczne wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; różnicować zwykłe i specyficzne trudności w uczeniu się; prezentować obraz kliniczny i psychologiczny ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; charakteryzować miejsce ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w polskim systemie edukacji oraz w systemach wybranych państw; określać postawy nauczycieli wobec ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; PPiW_U02 - diagnozować specyficzne trudności w uczeniu się; określać etiopatogenezę specyficznych trudności w uczeniu się; -analizować prawne aspekty funkcjonowania ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, postępowania wspierającego wobec tego ucznia w szkole i poradni psychologiczno-pedagogicznej; analizować i interpretować prawne aspekty diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się; analizować prawne aspekty organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, -efektywnie pracować w środowiskach zróżnicowanych pod względem kulturowym oraz z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym, m. in. z tymi, dla których język polski jest drugim językiem, wykorzystując kompetencje międzykulturowe i glottodydaktyczne, KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student jest gotów do: - odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań społecznych poprzez formowanie właściwych zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki; - krytycznej oceny poziomu posiadanej wiedzy oraz umiejętności i kompetencji pedagogicznych, psychospołecznych lub/i psychologicznych oraz do systematycznego samodzielnego doskonalenia własnego warsztatu pracy |
Metody i kryteria oceniania: |
WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI: Realizacja ćwiczeń, np. charakterystyka zaburzenia (potrzeby specjalnej dziecka/ucznia) oraz przygotowanie adekwatnego programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (zestawu ćwiczeń) ; prezentacja wyników na forum grupy; dyskusja w grupie, umiejętność argumentowania swojego stanowiska połączona z odwołaniem się do literatury merytoryczno-metodycznej oraz z wykorzystaniem TIK . KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Obecność i aktywność, współpraca w grupach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanego zadania: przydzielonego przez prowadzącą zajęcia, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta i jego własnej aktywności, oceny z ewaluacji - informacja zwrotna od grupy oraz prowadzącego. Ocena końcowa – zaliczenie - zostanie ustalona jako średnia arytmetyczna z uzyskanych w trakcie trwania semestru ocen cząstkowych ( z poszczególnych zadań przydzielonych studentom, kart samooceny i innych); Realizacja zleconych zadań – ocena merytoryczna opracowanych treści w zleconych do opracowania i zaprezentowania projektach oraz ocena umiejętności prezentowania tych treści; w tym przekonywania, animowania dyskusji, uzasadniania własnego stanowiska, korzystania z literatury i dostępnych źródeł. |
Praktyki zawodowe: |
Wskazane zwrócenie uwagi na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole oraz sposoby i formy wspomagania uczniów w rozwoju, w kontekście dokumentacji takiej jak orzeczenia czy opinie PP-P. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-09-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N W
W
ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
W wyniku zajęć oraz pracy własnej opanuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu pedagogiki korekcyjnej, obejmującej doskonalenie podstawowych umiejętności dzieci/uczniów edukacji wczesnoszkolnej, takich jak: czytanie, pisanie i liczenie, kompetencje społeczne. Zdobędzie umiejętność indywidualizowania procesu terapii pedagogicznej. |
|
Pełny opis: |
1. Podstawy pedagogiki korekcyjnej: pojęcie, cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot w kontekście literatury oddziaływań pedagogiki korekcyjnej 2. Cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot oddziaływań pedagogiki korekcyjnej 3. Korekcja i kompensacja jako oddziaływania terapeutyczne wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się 4. Zasady korekcji i kompensacji jako oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych. 5. Zasady korekcji i kompensacji jako oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się pisania; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych. 6. Zasady korekcji i kompensacji jako oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się liczenia; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych. 7. Zwykłe i specyficzne trudności w uczeniu się, obraz kliniczny i psychologiczny ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się 8. Miejsce ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w polskim systemie edukacji oraz w systemach wybranych państw; postawy nauczycieli wobec ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się 9. Medyczne podstawy pedagogiki korekcyjnej; funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego w kontekście specyficznych trudności w uczeniu się; etiopatogenezę specyficznych trudności w uczeniu się 10. Psychologiczno-pedagogiczne aspekty pedagogiki korekcyjnej i oddziaływań terapeutycznych; podstawy neuropsychologii; psychologiczne uwarunkowania procesów poznawczych 11. Logopedyczne aspekty specyficznych trudności w uczeniu się; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych.; 12. Prawne aspekty funkcjonowania ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, postępowania wspierającego wobec tego ucznia w szkole i poradni psychologiczno- -pedagogicznej, a także prawne aspekty diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się oraz organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w tym zakresie; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych (studium przypadku) 13. Charakterystyka ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w polskim systemie edukacji oraz w systemach wybranych państw; określanie postawy nauczycieli wobec ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; 14. Zadania zawodowe specjalistów z zakresu terapii pedagogicznej oraz wspomagania; rozwój zawodowy i jego znaczenie 15. Zagadnienia zgłoszone przez studentów z obszaru problematyki przedmiotu, wynikające z obserwacji praktyki pedagogicznej oraz samodzielnego studiowania literatury |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Ayres A. J., Dziecko a integracja sensoryczna, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2016 2. Baczała D., Jastrząb J., Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2011 3. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, WSiP, Warszawa 1998 4. Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, WSiP, Warszawa 1980 5. Uzupełniająca: 1. Skorek M. (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1 i 2, PWN, Kraków 2003 (wybrane rozdziały) 2. Pakiety edukacyjne m. in. do ćwiczeń w czytaniu, pisaniu i liczeniu 3. Wybrane przepisy prawa oświatowego |
|
Uwagi: |
Wskazana analiza rozporządzenia MEN w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej; fragment dot. rodzajów zaburzeń oraz zasad organizacji zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".