"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika korekcyjna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-II-2421N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pedagogika korekcyjna
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika, drugi stopień, semestr II, tryb niestacjonarny
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

W wyniku zajęć student opanuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu pedagogiki korekcyjnej, obejmującej doskonalenie podstawowych umiejętności dzieci/uczniów edukacji wczesnoszkolnej, takich jak: czytanie, pisanie i liczenie, kompetencje społeczne.

Student samodzielnie i pod kierunkiem prowadzącej analizuje literaturę oraz wyszukuje informacje potrzebne do planowania, organizowania, realizowania i ewaluowania pracy korekcyjno-kompensacyjnej (np. zajęć korekcyjno-kompensacyjnych), wspomagających rozwój dziecka/młodszego ucznia.

Pełny opis:

1. Podstawy pedagogiki korekcyjnej: pojęcie, cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot

oddziaływań pedagogiki korekcyjnej

2. Cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot oddziaływań pedagogiki korekcyjnej

3. Korekcja i kompensacja jako oddziaływania terapeutyczne wobec dziecka z grupy ryzyka

specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami

w uczeniu się

4. Zasady korekcji i kompensacji jako oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych.

5. Zasady korekcji i kompensacji jako oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się pisania; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych.

6. Zasady korekcji i kompensacji jako oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się liczenia; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych.

7. Zwykłe i specyficzne trudności w uczeniu się, obraz kliniczny i psychologiczny

ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

8. Miejsce ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w polskim systemie edukacji oraz w systemach wybranych państw; postawy nauczycieli wobec ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

9. Medyczne podstawy pedagogiki korekcyjnej; funkcjonowanie ośrodkowego układu

nerwowego w kontekście specyficznych trudności w uczeniu się; etiopatogenezę

specyficznych trudności w uczeniu się

10. Psychologiczno-pedagogiczne aspekty pedagogiki korekcyjnej i oddziaływań

terapeutycznych; podstawy neuropsychologii; psychologiczne uwarunkowania procesów

poznawczych

11. Logopedyczne aspekty specyficznych trudności w uczeniu się; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych.;

12. Prawne aspekty funkcjonowania ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,

postępowania wspierającego wobec tego ucznia w szkole i poradni psychologiczno-

-pedagogicznej, a także prawne aspekty diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się

oraz organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w tym zakresie; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych (studium przypadku)

13. Charakterystyka ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w polskim

systemie edukacji oraz w systemach wybranych państw; określanie postawy nauczycieli

wobec ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;

14. Zadania zawodowe specjalistów z zakresu terapii pedagogicznej oraz wspomagania; rozwój zawodowy i jego znaczenie

15. Zagadnienia zgłoszone przez studentów z obszaru problematyki przedmiotu, wynikające z obserwacji praktyki pedagogicznej oraz samodzielnego studiowania literatury

Literatura:

Podstawowa:

1. Ayres A. J., Dziecko a integracja sensoryczna, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2016

2. Baczała D., Jastrząb J., Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2011

3. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, WSiP, Warszawa 1998

4. Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, WSiP, Warszawa 1980

5. Uzupełniająca:

1. Skorek M. (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1 i 2, PWN, Kraków 2003 (wybrane rozdziały)

2. Pakiety edukacyjne m. in. do ćwiczeń w czytaniu, pisaniu i liczeniu

3. Wybrane przepisy prawa oświatowego

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student zna i rozumie:

-w stopniu zaawansowanym podstawy pedagogiki korekcyjnej: pojęcie, cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot oddziaływań pedagogiki korekcyjnej, zasady korekcji i kompensacji jako oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania, pisania oraz

liczenia, zwykłe i specyficzne trudności w uczeniu się, obraz kliniczny i psychologiczny ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; miejsce ucznia ze specyficznymi

trudnościami w uczeniu się w polskim systemie edukacji oraz w systemach wybranych

państw; postawy nauczycieli wobec ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,

-medyczne podstawy pedagogiki korekcyjnej; funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego w kontekście specyficznych trudności w uczeniu się; etiopatogenezę specyficznych trudności w uczeniu się,

- psychologiczno-pedagogiczne aspekty pedagogiki korekcyjnej i oddziaływań

terapeutycznych oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi;

podstawy neuropsychologii; psychologiczne uwarunkowania procesów

poznawczych; logopedyczne aspekty specyficznych trudności w uczeniu się,

- prawne aspekty funkcjonowania ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,

postępowania wspierającego wobec tego ucznia w szkole i poradni psychologiczno-

-pedagogicznej, a także prawne aspekty diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się

oraz organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w tym zakresie,

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi:

- analizować podstawy pedagogiki korekcyjnej; analizować i definiować pojęcie, cele,

zadania, zasady, przedmiot i podmiot oddziaływań pedagogiki korekcyjnej; interpretować

korekcję i kompensację jako oddziaływania terapeutyczne wobec dziecka z grupy ryzyka

specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami

w uczeniu się; różnicować zwykłe i specyficzne trudności w uczeniu się; prezentować

obraz kliniczny i psychologiczny ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;

charakteryzować miejsce ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w polskim

systemie edukacji oraz w systemach wybranych państw; określać postawy nauczycieli

wobec ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; PPiW_U02

- diagnozować specyficzne trudności w uczeniu się; określać etiopatogenezę specyficznych trudności w uczeniu się;

-analizować prawne aspekty funkcjonowania ucznia ze specyficznymi trudnościami w

uczeniu się, postępowania wspierającego wobec tego ucznia w szkole i poradni

psychologiczno-pedagogicznej; analizować i interpretować prawne aspekty diagnozy

specyficznych trudności w uczeniu się; analizować prawne aspekty organizacji pomocy

psychologiczno-pedagogicznej,

-efektywnie pracować w środowiskach zróżnicowanych pod względem kulturowym oraz z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym, m. in. z tymi, dla których język polski jest drugim językiem, wykorzystując kompetencje międzykulturowe i glottodydaktyczne,

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student jest gotów do:

- odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań społecznych poprzez formowanie właściwych zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki;

- krytycznej oceny poziomu posiadanej wiedzy oraz umiejętności i kompetencji pedagogicznych, psychospołecznych lub/i psychologicznych oraz do systematycznego samodzielnego doskonalenia własnego warsztatu pracy

Metody i kryteria oceniania:

WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI:

Realizacja ćwiczeń, np. charakterystyka zaburzenia (potrzeby specjalnej dziecka/ucznia) oraz przygotowanie adekwatnego programu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (zestawu ćwiczeń) ; prezentacja wyników na forum grupy; dyskusja w grupie, umiejętność argumentowania swojego stanowiska połączona z odwołaniem się do literatury merytoryczno-metodycznej oraz z wykorzystaniem TIK .

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

Obecność i aktywność, współpraca w grupach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanego zadania: przydzielonego przez prowadzącą zajęcia, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta i jego własnej aktywności, oceny z ewaluacji - informacja zwrotna od grupy oraz prowadzącego.

Ocena końcowa – zaliczenie - zostanie ustalona jako średnia arytmetyczna z uzyskanych w trakcie trwania semestru ocen cząstkowych ( z poszczególnych zadań przydzielonych studentom, kart samooceny i innych);

Realizacja zleconych zadań – ocena merytoryczna opracowanych treści w zleconych do opracowania i zaprezentowania projektach oraz ocena umiejętności prezentowania tych treści; w tym przekonywania, animowania dyskusji, uzasadniania własnego stanowiska, korzystania z literatury i dostępnych źródeł.

Praktyki zawodowe:

Wskazane zwrócenie uwagi na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole oraz sposoby i formy wspomagania uczniów w rozwoju, w kontekście dokumentacji takiej jak orzeczenia czy opinie PP-P.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

W wyniku zajęć oraz pracy własnej opanuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu pedagogiki korekcyjnej, obejmującej doskonalenie podstawowych umiejętności dzieci/uczniów edukacji wczesnoszkolnej, takich jak: czytanie, pisanie i liczenie, kompetencje społeczne.

Zdobędzie umiejętność indywidualizowania procesu terapii pedagogicznej.

Pełny opis:

1. Podstawy pedagogiki korekcyjnej: pojęcie, cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot w kontekście literatury

oddziaływań pedagogiki korekcyjnej

2. Cele, zadania, zasady, przedmiot i podmiot oddziaływań pedagogiki korekcyjnej

3. Korekcja i kompensacja jako oddziaływania terapeutyczne wobec dziecka z grupy ryzyka

specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami

w uczeniu się

4. Zasady korekcji i kompensacji jako oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych.

5. Zasady korekcji i kompensacji jako oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się pisania; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych.

6. Zasady korekcji i kompensacji jako oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się liczenia; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych.

7. Zwykłe i specyficzne trudności w uczeniu się, obraz kliniczny i psychologiczny

ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

8. Miejsce ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w polskim systemie edukacji oraz w systemach wybranych państw; postawy nauczycieli wobec ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

9. Medyczne podstawy pedagogiki korekcyjnej; funkcjonowanie ośrodkowego układu

nerwowego w kontekście specyficznych trudności w uczeniu się; etiopatogenezę

specyficznych trudności w uczeniu się

10. Psychologiczno-pedagogiczne aspekty pedagogiki korekcyjnej i oddziaływań

terapeutycznych; podstawy neuropsychologii; psychologiczne uwarunkowania procesów

poznawczych

11. Logopedyczne aspekty specyficznych trudności w uczeniu się; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych.;

12. Prawne aspekty funkcjonowania ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,

postępowania wspierającego wobec tego ucznia w szkole i poradni psychologiczno-

-pedagogicznej, a także prawne aspekty diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się

oraz organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w tym zakresie; wdrażanie do analizy zdarzeń pedagogicznych (studium przypadku)

13. Charakterystyka ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w polskim

systemie edukacji oraz w systemach wybranych państw; określanie postawy nauczycieli

wobec ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;

14. Zadania zawodowe specjalistów z zakresu terapii pedagogicznej oraz wspomagania; rozwój zawodowy i jego znaczenie

15. Zagadnienia zgłoszone przez studentów z obszaru problematyki przedmiotu, wynikające z obserwacji praktyki pedagogicznej oraz samodzielnego studiowania literatury

Literatura:

Podstawowa:

1. Ayres A. J., Dziecko a integracja sensoryczna, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2016

2. Baczała D., Jastrząb J., Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2011

3. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, WSiP, Warszawa 1998

4. Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, WSiP, Warszawa 1980

5. Uzupełniająca:

1. Skorek M. (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1 i 2, PWN, Kraków 2003 (wybrane rozdziały)

2. Pakiety edukacyjne m. in. do ćwiczeń w czytaniu, pisaniu i liczeniu

3. Wybrane przepisy prawa oświatowego

Uwagi:

Wskazana analiza rozporządzenia MEN w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej; fragment dot. rodzajów zaburzeń oraz zasad organizacji zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)