"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Studenckie praktyki zawodowe (WWRD)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-II-2351N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Studenckie praktyki zawodowe (WWRD)
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika, drugi stopień, semestr II. tryb niestacjonarny, WWRD
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Cele:

-Poznawanie podstaw prawnych i specyfiki funkcjonowania przedszkoli/szkół/placówek systemu oświaty w zakresie wspomagania dziecka w rozwoju.

-Zapoznanie z zagadnieniami dotyczącymi przedszkoli/szkół/ placówek systemu oświaty oraz ze znaczeniem diagnozy jednostki, grupy, środowiska w planowaniu pracy terapeutycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz dydaktycznej.

-Gromadzenie doświadczeń związanych z pracą terapeutyczną, edukacją włączającą, dydaktyczną, wychowawczo-opiekuńczą;

-Obserwowanie i interpretowanie indywidulanych potrzeb dzieci oraz uczniów ze SPE

-Obserwowanie (asystowanie) zajęć terapeutycznych, dydaktycznych, wychowawczo-opiekuńczych z wykorzystaniem zdobytej wiedzy

-Odpowiedzialne przygotowywanie się do prowadzenia zajęć z zakresu wspomagania i edukacji włączającej

-Kształtowanie umiejętności obserwowania funkcjonowania dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz nauczyciela/specjalistów

Pełny opis:

Na module specjalnościowym WWRD obowiązują trzy etapy praktyk zawodowych tj. praktyka kierunkowa podstawowa, kierunkowa pogłębiająca oraz praktyka dyplomowa w łącznym wymiarze 375 godz. Praktyka obejmuje co najmniej 375 godzin i rozpoczyna się od semestru drugiego; semestr drugi -praktyka kierunkowa podstawowa - obejmuje -110 godzin praktyk; semestr trzeci- praktyka kierunkowa pogłębiająca - 110 godzin; semestr czwarty- praktyka dyplomowa - 155godzin. W ramach praktyk zawodowych student jest zobowiązany:

• zdobyć przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne (B.3) w wymiarze nie niższym niż 30 godzin oraz

• zdobyć przygotowanie kierunkowe (C.7) w wymiarze nie niższym niż 60 godzin oraz

• zdobyć przygotowanie w zakresie edukacji włączającej (D.6.) w wymiarze nie niższym niż 120 godzin oraz

• zdobyć przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej (E.3) - Wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (E.WW.) .

8. Praktyki zawodowe mają charakter w grupie zajęć:) B – obserwacyjny; C – asystencki i odbywają się w oddziałach ogólnodostępnych i specjalnych;

D – asystencko-pedagogiczny i obejmują samodzielne prowadzenie zajęć .

W ramach wyżej wymienionego przygotowania psychologiczno-pedagogicznego (B.3) student będzie poznawał akta prawne, regulujące pracę szkoły/placówki oświatowo-wychowawczej; w tym m.in. udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, prowadzonymi w szkole/placówce formami udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz sposobami jej dokumentowania, sposobami indywidualizowania pracy pedagogicznej, dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, wspomaganiem rozwoju dzieci/uczniów ze SPE, pracą psychologa lub/i pedagoga szkolnego, terapeuty pedagogicznego, wychowawcą klasy/grupy, wychowawcą świetlicy szkolnej lub/i innym specjalistą, zatrudnionym w szkole/placówce, zapozna się z zakresem współpracy szkoły/placówki z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz zrealizuje inne zadania z zakresu psychologiczno-pedagogicznego oraz opiekuńczego. Wymagania z tego zakresu mogą być realizowane poprzez studiowanie dokumentacji (bezpośrednio lub online) oraz obserwacje zajęć prowadzonych przez specjalistów, przygotowywanie się do obserwowania i asystowania/prowadzenia lekcji/zajęć.

W ramach przygotowania kierunkowego (C.7) student będzie poznawał specyfikę funkcjonowania przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty, w których jest odbywana praktyka, w szczególności: zadania opiekuńczo-wychowawcze, organizację pracy, zakresy zadań pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz rodzaj prowadzonej dokumentacji, zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i uczniom w szkole lub

placówce systemu oświaty i poza nimi. W zakresie umiejętności będzie obserwował funkcjonowanie dziecka lub ucznia oraz nauczyciela w życiu przedszkola lub szkoły; dokona analizy i interpretacji zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych. W zakresie kompetencji społecznych student będzie skutecznie współdziałał z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy.

W ramach przygotowania w zakresie edukacji włączającej (D.6.) student pozna i zrozumie: specyfikę przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty, w której jest realizowana praktyka, w szczególności działania edukacyjne, terapeutyczne i opiekuńczo--wychowawcze, organizację pracy, zakresy zadań pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz rodzaj prowadzonej dokumentacji; specyfikę edukacji włączającej dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i uczniom w szkole lub

placówce systemu oświaty i poza nimi. W zakresie umiejętności potrafi zaobserwować funkcjonowanie dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i nauczyciela w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty; dokonać analizy i interpretacji zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych. W zakresie kompetencji społecznych student będzie skutecznie współdziałał z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy.

W ramach przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej (E.3WW.) student pozna i zrozumie: zadania charakterystyczne dla przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają; organizację, statut i plan pracy przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz

program wychowawczo-profilaktyczny; zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi. Będzie umiał wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli, ich interakcji z dziećmi i uczniami oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze; wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli; zaplanować i przeprowadzić zajęcia pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych; analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. W zakresie kompetencji społecznych student będzie gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy.

9. Biorąc pod uwagę ww. założenia wymaga się, aby w dzienniku praktyk student udokumentował co najmniej 375 godzin praktyki zawodowej; przy czym w semestrze drugim- praktyka kierunkowa podstawowa-110 godzin; w semestrze trzecim- praktyka kierunkowa pogłębiająca -110 godzin; w semestrze czwartym- praktyka dyplomowa - 155godzin, z czego:

- w ramach semestru drugiego i trzeciego podczas praktyk należy zaplanować : 30 godzin na poznawanie dokumentacji pracy szkoły/placówki oświatowej , 40 godzin na obserwację zajęć, 40 godzin na asystowanie lub/i prowadzenie zajęć,

- w ramach semestru czwartego podczas praktyk należy zaplanować: 40 godzin na poznawanie dokumentacji pracy szkoły/placówki oświatowej, 55 godzin na obserwowanie zajęć, 60 godzin na asystowanie lub/i prowadzenie zajęć.

10. Wszystkie te działania należy podejmować w taki sposób, aby potwierdzić ww. efekty uczenia się.

Literatura:

Podstawy prawne organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach/placówkach

Ustawa Prawo oświatowe, grudzień 2016r.

Statut szkoły/placówki systemu oświaty

Literatura zagadnienia

Efekty uczenia się:

Efekty w zakresie wiedzy:

 analiza Dziennika praktyk lub Wniosku o zaliczenie praktyk zawodowych;

 obserwacja aktywności studentów podczas przygotowywania się do odbycia praktyki;

 po pierwszej praktyce analiza przedłożonego przez studenta po praktykach portfolio, zawierającego minimum 3 wybrane narzędzia diagnozy stosowane w placówce, 3 sprawozdania w formie konspektów poobserwacyjnych zajęć terapeutycznych z refleksją własną i wnioskami); innych dokumentów (np. wybranych regulacji prawnych, statutu, konspektów/scenariuszy obserwowanych zajęć edukacyjno-terapeutycznych, programów zajęć, programów wspomagania, ćwiczeń terapeutycznych; w tym IPET i innych),

 po drugiej praktyce analiza przedłożonego przez studenta po praktykach portfolio, zwierającego minimum 3 wybrane narzędzia diagnozy (inne niż przedłożone podczas pierwszej praktyki), 3 sprawozdania w formie konspektów poobserwacyjnych zajęć terapeutycznych z refleksją własną i wnioskami), 3 autorskie konspekty zajęć terapeutycznych wykorzystane w placówce, przygotowywane pomoce i inne materiały metodyczne, notatki własne z obserwacji pracy pedagogicznej, np. pracy zespołów ds. organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i innych, analizy dokumentów np. IPET);

 po ostatniej praktyce wymagane jest portfolio, w skład którego wchodzą: Opis i analiza przypadku, odzwierciedlający proces terapeutyczny od diagnozy do prognozy wybranego zaburzenia u dziecka, czyli wykazanie się umiejętnością planowania oraz realizacji procesu terapeutycznego i oceną jego efektów (nawet tą cząstkową); 3 konspekty zajęć terapeutycznych, opracowane dla danego przypadku wraz z materiałami metodycznymi i refleksją własną.

 analiza zapisów w dziennikach praktyk; w tym Opinii zakładowego opiekuna praktyk, Sprawozdania z praktyk.

 konsultacje opiekuna praktyk z uczestnikiem studiów;

 dane z ewaluacji zajęć, wykonanych przez studenta.

Efekty w zakresie umiejętności:

 analiza pisemnego Sprawozdania (zawartego w dzienniku praktyk) z realizacji praktyk;

 analiza umiejętności pisemnego i metodycznego przygotowania się do obserwacji lub/i prowadzenia wspomagania, odzwierciedlone w portfolio i/lub referencjach załączonych do Wniosku o zaliczenie praktyk zawodowych;

 obserwacja umiejętności planowania, prowadzenia i oceniania procesu terapeutycznego;

 analiza zapisów w dziennikach praktyk;

 konsultacje opiekuna praktyk ze studentem (jakość obserwowanych oraz prowadzonych zajęć, sposób dokumentowania obserwowanych i prowadzonych zajęć, przygotowywanie pomocy dydaktycznych, dobór i stosowanie metod, form kształcenia, sposoby indywidualizowania pracy dydaktyczno-wychowawczej, opiekuńczej i terapeutycznej;

 Dane z ewaluacji (autoewaluacji) zajęć, wykonywanych podczas odbywania praktyk przez studenta.

Efekty w zakresie kompetencji społecznych:

 przedłożona przez opiekuna zakładowego opinia/ocena opisowa w Dzienniku praktyk;

 analiza pisemnego Sprawozdania z realizacji praktyki;

 analiza portfolio i/lub referencji załączonych do Wniosku o zaliczenie praktyk zawodowych;

 obserwacja pracy studenta-praktykanta w trakcie zajęć i realizacji zadań;

 wykazanie się konkretnymi kompetencjami społecznymi w trakcie realizacji zadań/konkretnego projektu; podanie w Dzienniku praktyk lub/i Sprawozdaniu specjalistów oraz nazw instytucji i zakresu pomocy, z których student skorzystał podczas odbywania praktyk,

 analiza informacji zwrotnych z ewaluacji wykonywanej podczas praktyk;

 analiza opinii i oceny opiekuna praktyk z ramienia szkoły/placówki oświatowej;

 analiza spełnienia przez studenta efektów przypisanych praktykom zawodowym, zgodnie ze standardami kształcenia nauczycieli.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa

1. Analiza i ocena Dziennika praktyk, odzwierciedlającego przebieg realizacji zadań, potwierdzonych przez opiekuna praktyki w szkole/ placówce oświatowej.

2. Analiza i ocena jakości zapisów, dot. poznawania specyfiki przedszkola/szkoły/placówki systemu oświaty, obserwacji funkcjonowania dziecka/ucznia, asystowania w prowadzeniu zajęć, własnych uwag studenta, wyników ewaluacji i autoewaluacji oraz wniosków.

3. Analiza przedłożonego przez studenta po praktykach portfolio, zawierającego minimum 3 wybrane narzędzia diagnozy stosowane w placówce, 3 sprawozdania w formie konspektów po obserwacji zajęć terapeutycznych z refleksją własną i wnioskami); innych dokumentów (np. wybranych regulacji prawnych, statutu, konspektów/scenariuszy obserwowanych zajęć edukacyjno-terapeutycznych, programów zajęć, programów wspomagania; w tym ćwiczeń, IPET, notatek własnych z zajęć i innych), Opinii zakładowego opiekuna praktyki, Sprawozdania z praktyk i ewaluacji.

WIEDZA - obserwacja aktywności studenta podczas przygotowywania się do odbycia praktyki, analiza zapisów w dziennikach praktyk, w portfolio, konsultacje indywidualne lub/i grupowe, dane z ewaluacji (autoewaluacji) zajęć, wykonanych przez studenta.

UMIEJĘTNOŚCI - obserwacja umiejętności studenta podczas planowania zajęć, analiza zapisów w dziennikach praktyk, konsultacje indywidualne lub/i grupowe nt jakości prowadzonych zajęć, sposobu dokumentowania obserwowanych i prowadzonych zajęć/zajęć z asystenturą, przygotowywanie pomocy dydaktycznych, dobór i stosowanie metod, form kształcenia, dane z ewaluacji (autoewaluacji) zajęć. Analiza umiejętności pisemnego i metodycznego przygotowania się do obserwacji lub/i prowadzenia wspomagania, odzwierciedlone w portfolio. Obserwacja umiejętności planowania, prowadzenia i oceniania procesu terapeutycznego;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - obserwacja pracy studenta w trakcie zajęć i realizacji zadań, wykazanie się konkretnymi kompetencjami społecznymi w trakcie analiz konkretnego IPET, dobranych ćwiczeń, projektu wspomagania, podanie w Dzienniku praktyk lub/i Sprawozdaniu specjalistów oraz nazw instytucji i zakresu pomocy, z których student skorzystał podczas odbywania praktyk, informacja zwrotna z ewaluacji, interpretacja ocen i wniosków wystawionych przez przedszkole/szkołę/placówkę systemu oświaty. Analiza oceny i opinii opiekuna praktyk z ramienia przedszkola/szkoły/placówki systemu oświaty; analiza spełnienia przez uczestnika studiów efektów przypisanych praktykom zawodowym, zgodnie ze standardami kształcenia nauczycieli; wykazanie się konkretnymi kompetencjami społecznymi w trakcie poznawania realizacji zadań/konkretnego projektu;

OCENA DZ x 0,6

Ocena końcowa z praktyk jest ŚREDNIĄ WAŻONĄ obliczoną według następującego wzoru:

OCENA KOŃCOWA = DZ x 0,6 + Dok x 0,4

• DZ – dziennik praktyk wraz z portfolio, sprawozdaniem i opinią zakładowego opiekuna praktyk, przebieg praktyk

• Dok – jakość dokumentów wchodzących w skład portfolio i innych załączników

Skala ocen:

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

niedostateczny (2)

Ocena ustalana będzie na podstawie następującej skali:

poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5.

Praktyki zawodowe:

Wymaga się, aby w dzienniku praktyk student udokumentował co najmniej 375 godzin praktyki zawodowej; przy czym w semestrze drugim- praktyka kierunkowa podstawowa-110 godzin; w semestrze trzecim- praktyka kierunkowa pogłębiająca -110 godzin; w semestrze czwartym- praktyka dyplomowa - 155godzin, z czego:

- w ramach semestru drugiego i trzeciego podczas praktyk należy zaplanować : 30 godzin na poznawanie dokumentacji pracy szkoły/placówki oświatowej , 40 godzin na obserwację zajęć, 40 godzin na asystowanie lub/i prowadzenie zajęć,

- w ramach semestru czwartego podczas praktyk należy zaplanować: 40 godzin na poznawanie dokumentacji pracy szkoły/placówki oświatowej, 55 godzin na obserwowanie zajęć, 60 godzin na asystowanie lub/i prowadzenie zajęć.

10. Wszystkie te działania należy podejmować w taki sposób, aby potwierdzić ww. efekty uczenia się.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 110 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem praktyk zawodowych (pierwszej części praktyki-kierunkowej) jest zdobycie doświadczenia związanego z edukacją włączającą, pracą terapeutyczną i opiekuńczą; w tym dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i specjalistów z zakresu wspomagania rozwoju dziecka; oraz konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki specjalnej oraz edukacji włączającej z rzeczywistością pedagogiczną. Praktyki służą wykorzystaniu wiedzy z zajęć oraz obserwacji rzeczywistości edukacyjnej: dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Pełny opis:

Podczas praktyk będzie miało miejsce m.in.:

- Poznawanie podstaw prawnych i specyfiki funkcjonowania przedszkoli/szkół/placówek systemu oświaty w zakresie wspomagania dziecka w rozwoju.

- Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi przedszkoli/szkół/ placówek systemu oświaty oraz ze znaczeniem diagnozy jednostki, grupy, środowiska w planowaniu pracy terapeutycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz dydaktycznej.

- Gromadzenie doświadczeń związanych z pracą terapeutyczną, edukacją włączającą, dydaktyczną, wychowawczo-opiekuńczą; konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu pedagogiki i pedagogiki specjalnej oraz edukacji włączającej z praktyką pedagogiczną.

- Obserwowanie i interpretowanie indywidulanych potrzeb dzieci oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Literatura:

Podstawa programowa (obowiązująca)

Programy nauczania i wychowania w przedszkolu oraz edukacji wczesnoszkolnej

A. Klim-Klimaszewska, Pedagogika przedszkolna

I. Adamek, Podstawy edukacji wczesnoszkolnej i inne książki według potrzeb

Poradniki metodyczne

Czasopisma, np. ,,Bliżej przedszkola", ,,Życie Szkoły", ,,Wychowawca" i inne

Przepisy oświatowe adekwatne do potrzeb

Uwagi:

Miejsce odbywania praktyk:

1. W przedszkolach, w tym: specjalnych, integracyjnych, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, a także w innych formach wychowania przedszkolnego;

2. W oddziałach przedszkolnych, integracyjnych, specjalnych w szkołach podstawowych

3. W placówkach opiekuńczo-wychowawczych (np. w żłobkach), w oddziałach których znajdują się dzieci/wychowankowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wymagający wspomagania w rozwoju.

Wskazane elementy infrastrukturalne oraz elementy wyposażenia, w jakie musi być wyposażone miejsce odbywania praktyk:

1. Placówki posiadają wyposażenie/infrastrukturę (pomoce dydaktyczne, urządzenia techniczne, tablice interaktywne, pakiety edukacyjne i inne media, aranżację przestrzeni edukacyjnej), które umożliwia realizację efektów zawartych w podstawie programowej, w spersonalizowanych programach, np. IPET .

2. Pomieszczenie i stanowisko pracy umożliwiające opracowywanie dokumentacji służącej realizacji praktyki oraz jej weryfikację przez zakładowego opiekuna praktyki, a także służące konsultacjom z opiekunem w zakresie przebiegu praktyki i trudności, które ewentualnie pojawiają się w trakcie jej przebiegu.

3. Dostęp do dokumentacji w celu jej poznania, analizy, wykorzystania w planowaniu procesu terapeutycznego, wychowawczego, opiekuńczego i profilaktycznego

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)