Studenckie praktyki zawodowe (WWRD)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-II-2351N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Studenckie praktyki zawodowe (WWRD) |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika, drugi stopień, semestr II. tryb niestacjonarny, WWRD |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Cele: -Poznawanie podstaw prawnych i specyfiki funkcjonowania przedszkoli/szkół/placówek systemu oświaty w zakresie wspomagania dziecka w rozwoju. -Zapoznanie z zagadnieniami dotyczącymi przedszkoli/szkół/ placówek systemu oświaty oraz ze znaczeniem diagnozy jednostki, grupy, środowiska w planowaniu pracy terapeutycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz dydaktycznej. -Gromadzenie doświadczeń związanych z pracą terapeutyczną, edukacją włączającą, dydaktyczną, wychowawczo-opiekuńczą; -Obserwowanie i interpretowanie indywidulanych potrzeb dzieci oraz uczniów ze SPE -Obserwowanie (asystowanie) zajęć terapeutycznych, dydaktycznych, wychowawczo-opiekuńczych z wykorzystaniem zdobytej wiedzy -Odpowiedzialne przygotowywanie się do prowadzenia zajęć z zakresu wspomagania i edukacji włączającej -Kształtowanie umiejętności obserwowania funkcjonowania dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz nauczyciela/specjalistów |
Pełny opis: |
Na module specjalnościowym WWRD obowiązują trzy etapy praktyk zawodowych tj. praktyka kierunkowa podstawowa, kierunkowa pogłębiająca oraz praktyka dyplomowa w łącznym wymiarze 375 godz. Praktyka obejmuje co najmniej 375 godzin i rozpoczyna się od semestru drugiego; semestr drugi -praktyka kierunkowa podstawowa - obejmuje -110 godzin praktyk; semestr trzeci- praktyka kierunkowa pogłębiająca - 110 godzin; semestr czwarty- praktyka dyplomowa - 155godzin. W ramach praktyk zawodowych student jest zobowiązany: • zdobyć przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne (B.3) w wymiarze nie niższym niż 30 godzin oraz • zdobyć przygotowanie kierunkowe (C.7) w wymiarze nie niższym niż 60 godzin oraz • zdobyć przygotowanie w zakresie edukacji włączającej (D.6.) w wymiarze nie niższym niż 120 godzin oraz • zdobyć przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej (E.3) - Wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (E.WW.) . 8. Praktyki zawodowe mają charakter w grupie zajęć:) B – obserwacyjny; C – asystencki i odbywają się w oddziałach ogólnodostępnych i specjalnych; D – asystencko-pedagogiczny i obejmują samodzielne prowadzenie zajęć . W ramach wyżej wymienionego przygotowania psychologiczno-pedagogicznego (B.3) student będzie poznawał akta prawne, regulujące pracę szkoły/placówki oświatowo-wychowawczej; w tym m.in. udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, prowadzonymi w szkole/placówce formami udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz sposobami jej dokumentowania, sposobami indywidualizowania pracy pedagogicznej, dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, wspomaganiem rozwoju dzieci/uczniów ze SPE, pracą psychologa lub/i pedagoga szkolnego, terapeuty pedagogicznego, wychowawcą klasy/grupy, wychowawcą świetlicy szkolnej lub/i innym specjalistą, zatrudnionym w szkole/placówce, zapozna się z zakresem współpracy szkoły/placówki z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz zrealizuje inne zadania z zakresu psychologiczno-pedagogicznego oraz opiekuńczego. Wymagania z tego zakresu mogą być realizowane poprzez studiowanie dokumentacji (bezpośrednio lub online) oraz obserwacje zajęć prowadzonych przez specjalistów, przygotowywanie się do obserwowania i asystowania/prowadzenia lekcji/zajęć. W ramach przygotowania kierunkowego (C.7) student będzie poznawał specyfikę funkcjonowania przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty, w których jest odbywana praktyka, w szczególności: zadania opiekuńczo-wychowawcze, organizację pracy, zakresy zadań pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz rodzaj prowadzonej dokumentacji, zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi. W zakresie umiejętności będzie obserwował funkcjonowanie dziecka lub ucznia oraz nauczyciela w życiu przedszkola lub szkoły; dokona analizy i interpretacji zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych. W zakresie kompetencji społecznych student będzie skutecznie współdziałał z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy. W ramach przygotowania w zakresie edukacji włączającej (D.6.) student pozna i zrozumie: specyfikę przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty, w której jest realizowana praktyka, w szczególności działania edukacyjne, terapeutyczne i opiekuńczo--wychowawcze, organizację pracy, zakresy zadań pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz rodzaj prowadzonej dokumentacji; specyfikę edukacji włączającej dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi. W zakresie umiejętności potrafi zaobserwować funkcjonowanie dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i nauczyciela w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty; dokonać analizy i interpretacji zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych. W zakresie kompetencji społecznych student będzie skutecznie współdziałał z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy. W ramach przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej (E.3WW.) student pozna i zrozumie: zadania charakterystyczne dla przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają; organizację, statut i plan pracy przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz program wychowawczo-profilaktyczny; zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi. Będzie umiał wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli, ich interakcji z dziećmi i uczniami oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze; wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli; zaplanować i przeprowadzić zajęcia pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych; analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. W zakresie kompetencji społecznych student będzie gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy. 9. Biorąc pod uwagę ww. założenia wymaga się, aby w dzienniku praktyk student udokumentował co najmniej 375 godzin praktyki zawodowej; przy czym w semestrze drugim- praktyka kierunkowa podstawowa-110 godzin; w semestrze trzecim- praktyka kierunkowa pogłębiająca -110 godzin; w semestrze czwartym- praktyka dyplomowa - 155godzin, z czego: - w ramach semestru drugiego i trzeciego podczas praktyk należy zaplanować : 30 godzin na poznawanie dokumentacji pracy szkoły/placówki oświatowej , 40 godzin na obserwację zajęć, 40 godzin na asystowanie lub/i prowadzenie zajęć, - w ramach semestru czwartego podczas praktyk należy zaplanować: 40 godzin na poznawanie dokumentacji pracy szkoły/placówki oświatowej, 55 godzin na obserwowanie zajęć, 60 godzin na asystowanie lub/i prowadzenie zajęć. 10. Wszystkie te działania należy podejmować w taki sposób, aby potwierdzić ww. efekty uczenia się. |
Literatura: |
Podstawy prawne organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach/placówkach Ustawa Prawo oświatowe, grudzień 2016r. Statut szkoły/placówki systemu oświaty Literatura zagadnienia |
Efekty uczenia się: |
Efekty w zakresie wiedzy: analiza Dziennika praktyk lub Wniosku o zaliczenie praktyk zawodowych; obserwacja aktywności studentów podczas przygotowywania się do odbycia praktyki; po pierwszej praktyce analiza przedłożonego przez studenta po praktykach portfolio, zawierającego minimum 3 wybrane narzędzia diagnozy stosowane w placówce, 3 sprawozdania w formie konspektów poobserwacyjnych zajęć terapeutycznych z refleksją własną i wnioskami); innych dokumentów (np. wybranych regulacji prawnych, statutu, konspektów/scenariuszy obserwowanych zajęć edukacyjno-terapeutycznych, programów zajęć, programów wspomagania, ćwiczeń terapeutycznych; w tym IPET i innych), po drugiej praktyce analiza przedłożonego przez studenta po praktykach portfolio, zwierającego minimum 3 wybrane narzędzia diagnozy (inne niż przedłożone podczas pierwszej praktyki), 3 sprawozdania w formie konspektów poobserwacyjnych zajęć terapeutycznych z refleksją własną i wnioskami), 3 autorskie konspekty zajęć terapeutycznych wykorzystane w placówce, przygotowywane pomoce i inne materiały metodyczne, notatki własne z obserwacji pracy pedagogicznej, np. pracy zespołów ds. organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i innych, analizy dokumentów np. IPET); po ostatniej praktyce wymagane jest portfolio, w skład którego wchodzą: Opis i analiza przypadku, odzwierciedlający proces terapeutyczny od diagnozy do prognozy wybranego zaburzenia u dziecka, czyli wykazanie się umiejętnością planowania oraz realizacji procesu terapeutycznego i oceną jego efektów (nawet tą cząstkową); 3 konspekty zajęć terapeutycznych, opracowane dla danego przypadku wraz z materiałami metodycznymi i refleksją własną. analiza zapisów w dziennikach praktyk; w tym Opinii zakładowego opiekuna praktyk, Sprawozdania z praktyk. konsultacje opiekuna praktyk z uczestnikiem studiów; dane z ewaluacji zajęć, wykonanych przez studenta. Efekty w zakresie umiejętności: analiza pisemnego Sprawozdania (zawartego w dzienniku praktyk) z realizacji praktyk; analiza umiejętności pisemnego i metodycznego przygotowania się do obserwacji lub/i prowadzenia wspomagania, odzwierciedlone w portfolio i/lub referencjach załączonych do Wniosku o zaliczenie praktyk zawodowych; obserwacja umiejętności planowania, prowadzenia i oceniania procesu terapeutycznego; analiza zapisów w dziennikach praktyk; konsultacje opiekuna praktyk ze studentem (jakość obserwowanych oraz prowadzonych zajęć, sposób dokumentowania obserwowanych i prowadzonych zajęć, przygotowywanie pomocy dydaktycznych, dobór i stosowanie metod, form kształcenia, sposoby indywidualizowania pracy dydaktyczno-wychowawczej, opiekuńczej i terapeutycznej; Dane z ewaluacji (autoewaluacji) zajęć, wykonywanych podczas odbywania praktyk przez studenta. Efekty w zakresie kompetencji społecznych: przedłożona przez opiekuna zakładowego opinia/ocena opisowa w Dzienniku praktyk; analiza pisemnego Sprawozdania z realizacji praktyki; analiza portfolio i/lub referencji załączonych do Wniosku o zaliczenie praktyk zawodowych; obserwacja pracy studenta-praktykanta w trakcie zajęć i realizacji zadań; wykazanie się konkretnymi kompetencjami społecznymi w trakcie realizacji zadań/konkretnego projektu; podanie w Dzienniku praktyk lub/i Sprawozdaniu specjalistów oraz nazw instytucji i zakresu pomocy, z których student skorzystał podczas odbywania praktyk, analiza informacji zwrotnych z ewaluacji wykonywanej podczas praktyk; analiza opinii i oceny opiekuna praktyk z ramienia szkoły/placówki oświatowej; analiza spełnienia przez studenta efektów przypisanych praktykom zawodowym, zgodnie ze standardami kształcenia nauczycieli. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa 1. Analiza i ocena Dziennika praktyk, odzwierciedlającego przebieg realizacji zadań, potwierdzonych przez opiekuna praktyki w szkole/ placówce oświatowej. 2. Analiza i ocena jakości zapisów, dot. poznawania specyfiki przedszkola/szkoły/placówki systemu oświaty, obserwacji funkcjonowania dziecka/ucznia, asystowania w prowadzeniu zajęć, własnych uwag studenta, wyników ewaluacji i autoewaluacji oraz wniosków. 3. Analiza przedłożonego przez studenta po praktykach portfolio, zawierającego minimum 3 wybrane narzędzia diagnozy stosowane w placówce, 3 sprawozdania w formie konspektów po obserwacji zajęć terapeutycznych z refleksją własną i wnioskami); innych dokumentów (np. wybranych regulacji prawnych, statutu, konspektów/scenariuszy obserwowanych zajęć edukacyjno-terapeutycznych, programów zajęć, programów wspomagania; w tym ćwiczeń, IPET, notatek własnych z zajęć i innych), Opinii zakładowego opiekuna praktyki, Sprawozdania z praktyk i ewaluacji. WIEDZA - obserwacja aktywności studenta podczas przygotowywania się do odbycia praktyki, analiza zapisów w dziennikach praktyk, w portfolio, konsultacje indywidualne lub/i grupowe, dane z ewaluacji (autoewaluacji) zajęć, wykonanych przez studenta. UMIEJĘTNOŚCI - obserwacja umiejętności studenta podczas planowania zajęć, analiza zapisów w dziennikach praktyk, konsultacje indywidualne lub/i grupowe nt jakości prowadzonych zajęć, sposobu dokumentowania obserwowanych i prowadzonych zajęć/zajęć z asystenturą, przygotowywanie pomocy dydaktycznych, dobór i stosowanie metod, form kształcenia, dane z ewaluacji (autoewaluacji) zajęć. Analiza umiejętności pisemnego i metodycznego przygotowania się do obserwacji lub/i prowadzenia wspomagania, odzwierciedlone w portfolio. Obserwacja umiejętności planowania, prowadzenia i oceniania procesu terapeutycznego; KOMPETENCJE SPOŁECZNE - obserwacja pracy studenta w trakcie zajęć i realizacji zadań, wykazanie się konkretnymi kompetencjami społecznymi w trakcie analiz konkretnego IPET, dobranych ćwiczeń, projektu wspomagania, podanie w Dzienniku praktyk lub/i Sprawozdaniu specjalistów oraz nazw instytucji i zakresu pomocy, z których student skorzystał podczas odbywania praktyk, informacja zwrotna z ewaluacji, interpretacja ocen i wniosków wystawionych przez przedszkole/szkołę/placówkę systemu oświaty. Analiza oceny i opinii opiekuna praktyk z ramienia przedszkola/szkoły/placówki systemu oświaty; analiza spełnienia przez uczestnika studiów efektów przypisanych praktykom zawodowym, zgodnie ze standardami kształcenia nauczycieli; wykazanie się konkretnymi kompetencjami społecznymi w trakcie poznawania realizacji zadań/konkretnego projektu; OCENA DZ x 0,6 Ocena końcowa z praktyk jest ŚREDNIĄ WAŻONĄ obliczoną według następującego wzoru: OCENA KOŃCOWA = DZ x 0,6 + Dok x 0,4 • DZ – dziennik praktyk wraz z portfolio, sprawozdaniem i opinią zakładowego opiekuna praktyk, przebieg praktyk • Dok – jakość dokumentów wchodzących w skład portfolio i innych załączników Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana będzie na podstawie następującej skali: poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5. |
Praktyki zawodowe: |
Wymaga się, aby w dzienniku praktyk student udokumentował co najmniej 375 godzin praktyki zawodowej; przy czym w semestrze drugim- praktyka kierunkowa podstawowa-110 godzin; w semestrze trzecim- praktyka kierunkowa pogłębiająca -110 godzin; w semestrze czwartym- praktyka dyplomowa - 155godzin, z czego: - w ramach semestru drugiego i trzeciego podczas praktyk należy zaplanować : 30 godzin na poznawanie dokumentacji pracy szkoły/placówki oświatowej , 40 godzin na obserwację zajęć, 40 godzin na asystowanie lub/i prowadzenie zajęć, - w ramach semestru czwartego podczas praktyk należy zaplanować: 40 godzin na poznawanie dokumentacji pracy szkoły/placówki oświatowej, 55 godzin na obserwowanie zajęć, 60 godzin na asystowanie lub/i prowadzenie zajęć. 10. Wszystkie te działania należy podejmować w taki sposób, aby potwierdzić ww. efekty uczenia się. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 110 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem praktyk zawodowych (pierwszej części praktyki-kierunkowej) jest zdobycie doświadczenia związanego z edukacją włączającą, pracą terapeutyczną i opiekuńczą; w tym dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i specjalistów z zakresu wspomagania rozwoju dziecka; oraz konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki specjalnej oraz edukacji włączającej z rzeczywistością pedagogiczną. Praktyki służą wykorzystaniu wiedzy z zajęć oraz obserwacji rzeczywistości edukacyjnej: dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
|
Pełny opis: |
Podczas praktyk będzie miało miejsce m.in.: - Poznawanie podstaw prawnych i specyfiki funkcjonowania przedszkoli/szkół/placówek systemu oświaty w zakresie wspomagania dziecka w rozwoju. - Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi przedszkoli/szkół/ placówek systemu oświaty oraz ze znaczeniem diagnozy jednostki, grupy, środowiska w planowaniu pracy terapeutycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz dydaktycznej. - Gromadzenie doświadczeń związanych z pracą terapeutyczną, edukacją włączającą, dydaktyczną, wychowawczo-opiekuńczą; konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu pedagogiki i pedagogiki specjalnej oraz edukacji włączającej z praktyką pedagogiczną. - Obserwowanie i interpretowanie indywidulanych potrzeb dzieci oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
|
Literatura: |
Podstawa programowa (obowiązująca) Programy nauczania i wychowania w przedszkolu oraz edukacji wczesnoszkolnej A. Klim-Klimaszewska, Pedagogika przedszkolna I. Adamek, Podstawy edukacji wczesnoszkolnej i inne książki według potrzeb Poradniki metodyczne Czasopisma, np. ,,Bliżej przedszkola", ,,Życie Szkoły", ,,Wychowawca" i inne Przepisy oświatowe adekwatne do potrzeb |
|
Uwagi: |
Miejsce odbywania praktyk: 1. W przedszkolach, w tym: specjalnych, integracyjnych, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, a także w innych formach wychowania przedszkolnego; 2. W oddziałach przedszkolnych, integracyjnych, specjalnych w szkołach podstawowych 3. W placówkach opiekuńczo-wychowawczych (np. w żłobkach), w oddziałach których znajdują się dzieci/wychowankowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wymagający wspomagania w rozwoju. Wskazane elementy infrastrukturalne oraz elementy wyposażenia, w jakie musi być wyposażone miejsce odbywania praktyk: 1. Placówki posiadają wyposażenie/infrastrukturę (pomoce dydaktyczne, urządzenia techniczne, tablice interaktywne, pakiety edukacyjne i inne media, aranżację przestrzeni edukacyjnej), które umożliwia realizację efektów zawartych w podstawie programowej, w spersonalizowanych programach, np. IPET . 2. Pomieszczenie i stanowisko pracy umożliwiające opracowywanie dokumentacji służącej realizacji praktyki oraz jej weryfikację przez zakładowego opiekuna praktyki, a także służące konsultacjom z opiekunem w zakresie przebiegu praktyki i trudności, które ewentualnie pojawiają się w trakcie jej przebiegu. 3. Dostęp do dokumentacji w celu jej poznania, analizy, wykorzystania w planowaniu procesu terapeutycznego, wychowawczego, opiekuńczego i profilaktycznego |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".