"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka specjalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-II-2341N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka specjalna
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika, drugi stopień, semestr II, tryb niestacjonarny
Pedagogika, drugi stopień, semestr II. tryb niestacjonarny, WWRD
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 2.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z dydaktyką specjalną jako nauką dyscyplinarną stanowiącą łącznik między ogólną wiedzą

dydaktyczną a wiedzą metodyczną o kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, kształtowanie umiejętności

identyfikowania specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz obszarów wykluczenia i defaworyzacji społecznej w kontekście procesów

edukacyjnych oraz gotowości do permanentnego poszerzania swojej wiedzy w zakresie uwarunkowań teoretycznych i procedur realizacji

procesu wspólnej edukacji dla wszystkich uczniów i wychowanków. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na specyfikę prowadzenia

procesu kształcenia we współczesnej szkole nastawionej na uczenie się, konstruowanie wiedzy oraz wyrównywanie szans edukacyjnych

dzieci i młodzieży oraz na uwrażliwienie na trudności dotyczące funkcjonowania osób z niepełnosprawnością w sytuacjach edukacyjnych i

społecznych.

Pełny opis:

Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów, szczegółowe treści

kształcenia znajdują się w części „Informacje o zajęciach w cyklu”.

Literatura:
Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia: ćwiczenia, praca z książką, studium przypadku, dyskusja, techniki aktywizujące, np.: burza mózgów, śnieżna kula, neuron, drzewo decyzyjne , model odwróconej klasy i inne, laptop, projektor, prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne, podstawa programowa, IPET, programy terapeutyczne, autorskie karty pracy, karty ewaluacyjne i inne.

Weryfikacja efektów uczenia się oraz sposób obliczania oceny końcowej

ĆWICZENIA

Ocena końcowa jest średnią ważoną obliczoną wg następujących zasad:

Oćw= K x 0,6 + P x 0,4

Oćw – ocena końcowa ćwiczeń

K – konspekt zajęć terapeutycznych z zakresu wychowania przedszkolnego lub edukacji wczesnoszkolnej (indywidualna lub grupowa realizacja zleconego zadania), konspekt opracowany oraz zaprezentowany na zajęciach wraz z pomocami; posiadanie portfolio z zajęć; waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,6 (PED2_ W04; PED2_ W17; PED2_W19; PED2_W20; PED2_ W23; PED2_ W24; PED2_W22; PED2_U02

PED2_U03; PED2_U07; PED2_U10; PED2_U11; PED2_U14; PED2_U15; PED2_U17; PED2_U18; PED2_U19;)

P – postawa na zajęciach: (czynny udział w zajęciach, dyskusja dydaktyczna, zaangażowanie edukacyjne, informacja zwrotna, obecność, portfolio złożone z materiałów z zajęć; waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4 ((PED2_K09; PED2_K10; PED2_K11; PED2_K12; PED2_K13; PED2_K14)

WIEDZA:

 K – konspekt zajęć terapeutycznych z zakresu wychowania przedszkolnego lub edukacji wczesnoszkolnej (indywidualna lub grupowa realizacja zleconego zadania) opracowany oraz zaprezentowany na zajęciach w oparciu o zaplanowane metody kształcenia oraz z wykorzystaniem zaplanowanych środków dydaktycznych – ocena założeń teoretycznych prac zaliczeniowych, zaprezentowanych w rozmowie/dyskusji w grupie podczas zajęć

UMIEJĘTNOŚCI:

 K – konspekt terapeutycznych z zakresu wychowania przedszkolnego lub edukacji wczesnoszkolnej (indywidualna lub grupowa realizacja zleconego zadania) opracowany oraz zaprezentowany na zajęciach; umiejętność samooceny, dyskusji w grupie– ocena umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej w realizacji zadania praktycznego

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

 czynny udział w zajęciach, dyskusja dydaktyczna, zaangażowanie edukacyjne, informacja zwrotna, obecność, ewaluacja i autoewaluacja studenta

Skala ocen:

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

niedostateczny (2)

Ocena ustalana powinna być na podstawie następującej skali:

Poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Woźnicka
Prowadzący grup: Elżbieta Woźnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jagoda Przybysz
Prowadzący grup: Jagoda Przybysz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Pełny opis:

Celem tych zajęć jest zapoznanie studentów elementami dydaktyki specjalnej takimi jak: cele kształcenia specjalnego, treści (wybrane załączniki z obowiązującej podstawy programowej), metody, formy, środki dydaktyczne, planowanie pracy edukacyjno-terapeutycznej

Literatura:

Podstawowa

1. Chrzanowska Iwona, Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2015 (rozdział:

Osoba z niepełnosprawnością w różnych formach edukacji-między segregacją a włączaniem).

2. Głodkowska Joanna, Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2022.

3. Głodkowska Joanna, Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Wydawnictwo Naukowe PWN,

Warszawa 2023.

4. Głodkowska Joanna, Model kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – różnice nie mogą dzielić [w:] Podniesienie

efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe. Cz. I. MEN, Warszawa 2010,

5. Wyczesany Janina (red.), Dydaktyka specjalna: wybrane zagadnienia, Harmonia Universalis, Gdańsk 2014.

6. Gajdzica Zenon. Dydaktyka specjalna: wokół wątków zaniechanych, zaniedbanych i nieobecnych, w: Z. Gajdzica, A. Klinik (red.), Wątki

zaniedbane, zaniechane, nieobecne w procesie edukacji i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych: praca zbiorowa, Wydawnictwo

Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2004, https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/10861/1/Gajdzica_Dydaktyka_specjalna.pdf

Uzupełniająca

1. Bereźnicki Franciszek, Dydaktyka kształcenia ogólnego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007.

2. Bereźnicki Franciszek., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015.

3. Cęcelek Grażyna, Woźnicka Elżbieta, Klimczyk Piotr (red.), Szkoła jako przestrzeń uczenia się, Difin, Warszawa 2021.

4. Cęcelek Grażyna, Wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjnych w edukacji, diagnozie i terapii pedagogicznej, Kultura i

Wychowanie, 2021/ 2(20), http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_25312_2083-2923_20_2021_03gc

5. Kordziński Jarosław, Nowoczesne nauczanie, Wolters Kluwer, Warszawa 2022.

6. Chrzanowska Iwona, Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021.

7. Chrzanowska Iwona, Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia. Oficyna

Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.

8. Kupisiewicz C., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Impuls, Kraków 2013.

9. Okoń Wincenty., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.

10. Półturzycki Józef., Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013.

11. Szczepkowska K. Edukacja włączająca w szkole – szanse i wyzwania, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2019, https://

www.ore.edu.pl/2015/03/edukacja-wlaczajaca/

12. Śliwerski Bogusław, Metody aktywizujące w kształceniu i doskonaleniu pedagogów, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2022.

13. Wójcik Anna Maria, Podstawy dydaktyki dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela, Wydawnictwo UMCS, 2019.

14. Stokowska-Zagdan Elżbieta, Miller Piotr, Cęcelek Grażyna, Woźnicka Elżbieta (red.), Nauczyciel a szkoła jako przestrzeń uczenia się i

wyrównywania szans edukacyjnych, Difin, Warszawa 2022.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)