"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i terapia dzieci z problemami w nauce czytania i pisania z metodyką zajęć

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-II-2321S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Diagnoza i terapia dzieci z problemami w nauce czytania i pisania z metodyką zajęć
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności związane z podejmowaniem czynności diagnostycznych i terapeutycznych wobec dzieci z trudnościami w nauce czytania i pisania.

Pełny opis:

1. Specyficzne trudności w nauce czytania i pisania – charakterystyka pojęć.

2. Charakterystyka procesu czytania i pisania. Kształcenie umiejętności pisania i czytania

3. Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii. Skala Ryzyka Dysleksji

4. Diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu o podłożu dysleksji rozwojowej

5. Terapia dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Ćwiczenia dla dzieci z zaburzoną lateralizacją. Usprawnianie motoryki małej. Ćwiczenia relaksacyjne rąk.

6. Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową

7. Ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową

8. Ćwiczenia dla uczniów z dysortografią

9. Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej

10. Konstruowanie i prezentowanie ćwiczeń z zakresu diagnozy i terapii dzieci w trudnościami w nauce czytania i pisania- z elementami metodyki prowadzenia zajęć.

Metody i kryteria oceniania:

Efekty w zakresie WIEDZY weryfikuje się poprzez: opracowanie przez studenta materiału zajęć na wskazany temat wraz z prezentacją (wypowiedź pisemna i ustna),

UMIEJĘTNOŚCI weryfikowane są poprzez: przygotowanie przez studenta zestawu ćwiczeń z różnych rodzajów diagnozy i terapii z uzasadnieniem merytorycznym (praca projektowa),

KOMPETENCJE SPOŁECZNE weryfikowane są poprzez: ocenę postawy i aktywności studenta podczas zajęć.

Na ocenę końcową przedmiotu składa się średnia arytmetyczna z ocen uzyskanych na podstawie prac i działań realizowanych przez studentów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Flanz
Prowadzący grup: Jolanta Flanz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. Specyficzne trudności w nauce czytania i pisania – charakterystyka pojęć.

2. Charakterystyka procesu czytania i pisania. Kształcenie umiejętności pisania i czytania

3. Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii. Skala Ryzyka Dysleksji

4. Diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu o podłożu dysleksji rozwojowej

5. Terapia dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Ćwiczenia dla dzieci z zaburzoną lateralizacją. Usprawnianie motoryki małej. Ćwiczenia relaksacyjne rąk.

6. Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową

7. Ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową

8. Ćwiczenia dla uczniów z dysortografią

9. Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej

10. Konstruowanie i prezentowanie ćwiczeń z zakresu diagnozy i terapii dzieci w trudnościami w nauce czytania i pisania- z elementami metodyki prowadzenia zajęć.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii. Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami dla klas I i II, Gdańsk 2012.

Górniewicz E., Trudności w czytaniu i pisaniu dzieci, Olsztyn 2000.

Mickiewicz J., Dysleksja rozwojowa. Podstawy diagnozy i terapii, Toruń 2011.

Sawa I. Jeżeli dziecko źle czyta i pisze. Warszawa 1980

Literatura uzupełniająca:

Bogdanowicz M., Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli, Gdańsk 2003.

Dąbrowska-Jabłońska I., Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne, Opole 2012.

Grabałowska K., Jastrząb J., Mickiewicz J., Wojak M., Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu. Przewodnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych, Toruń 2005.

Karpińska A., Niepowodzenia edukacyjne - renesans myśli naukowej, Białystok 2013.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-3 (2024-06-10)