Etyczne aspekty wspomagania w rozwoju w systemie integracyjnym i włączającym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-II-2321N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Etyczne aspekty wspomagania w rozwoju w systemie integracyjnym i włączającym |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika, drugi stopień, semestr II. tryb niestacjonarny, WWRD |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
PRZEDMIOT JEST REALIZOWANY W FORMIE ĆWICZEŃ PRAKTYCZNYCH I KOŃCZY SIĘ EGZAMINEM (TEST). Na treści przedmiotu składają się między innymi: 1. Podstawy prawne międzynarodowe i krajowe regulujące etyczne aspekty wspomagania w rozwoju w systemie integracyjnym i włączającym. 2. Edukacja integracyjna czy segregacyjna. 3. Zasady edukacji włączającej. 4. Podejście segregacyjne, integracyjne i włączające-podobieństwa i różnice. 5. Kompetencje nauczyciela edukacji włączającej/kształcenia integracyjnego. |
Pełny opis: |
Realizacja treści kształcenia wymaga m.in. znajomości podstaw prawnych wspomagania rozwoju. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka (1948) 2. Konwencja Praw Dziecka (1989) 3. Światowa Deklaracja Edukacji dla Wszystkich (1990) 4. Standardowe Zasady Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych (1993) 5. Deklaracja z Salamanki - Wytyczne dla Działań w zakresie Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych (1994) 6. Milenijne Cele Rozwojowe (2000), Program Edukacji dla Wszystkich do 2015 7. Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych (2006) 8. 48 Sesja UNESCO – Międzynarodowa Konferencja nt. „Edukacja włączająca – drogą do przyszłości” (2008) 9. Aleksandra Tomkiewicz-Bętkowska, Alicja Krztoń, ABC pedagoga specjalnego; Poradnik dla nauczycieli ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi, dla studentów kierunków pedagogicznych oraz dla osób zainteresowanych kształceniem integracyjnym, Wyd. 2., Oficyna Wydawnicza “Impuls”, Kraków 2008 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej, Dz. U. z 2017r., poz. 356 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017r., poz. 1591 3. Czasopisma: BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, ŻYCIE SZKOŁY 4. Podręczniki, pakiety edukacyjne |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student zna i rozumie 1 podstawy edukacji włączającej i integracyjnej, obejmującej etyczne aspekty wspomagania w rozwoju w systemie integracyjnym i włączającym PED2_W01 2 podstawowe kierunki, rodzaje kształcenia specjalnego i integracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem zmian zachodzących w obszarze wychowania dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów; PED2_W03 3 zasady dokonywania cząstkowej oraz końcowej ewaluacji efektów terapii pedagogicznej, osiąganych przez dzieci/ uczniów/wychowanków; podstawowe zasady i funkcje oceniania postępów terapeutycznych; PED2_W25 4 codzienną rolę nauczyciela w organizowaniu środowiska wspomagania dzieci lub uczniów w rozwoju oraz warsztat i rolę w organizowaniu środowiska wychowania i uczenia się dzieci lub/i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zadania specjalistów (np. pedagoga, logopedy, psychologa i innych); nowe wymagania stawiane terapeutom i specjalistom; PED2_W26 UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi 1 wykorzystywać podstawową wiedzę z zakresu przestrzegania etyki wykonywania zawodu, szczególnie odnoszącej się do dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w celu analizowania i interpretowania codziennych sytuacji zachodzących w praktyce pedagogicznej; PED2_U01 2 rozpoznawać specjalne potrzeby edukacyjne dziecka/ucznia w młodszym wieku szkolnym oraz indywidualizować pracę z dzieckiem/uczniem/wychowankiem stosownie do jego potrzeb oraz możliwości rozwojowych, psychofizycznych oraz edukacyjnych; PED2_U11 PED2_U18 PED2_U19 KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student jest gotów do 4 projektowania wspomagania zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz zasadami etyki zawodowej; PED2_K13 5 opracowywania oraz przedstawiania propozycji działań nastawionych na optymalizację edukacji włączającej i kształcenia integracyjnego; we współpracy z instytucjami organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej; w tym poradni p-p. PED2_K14 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: ćwiczenia, praca z książką, studium przypadku, dyskusja, techniki aktywizujące, np.: burza mózgów, śnieżna kula, neuron, drzewo decyzyjne , model odwróconej klasy i inne, laptop, projektor, prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne, IPET, platformy edukacyjne, np. SCHOLARIS, programy terapeutyczne, autorskie karty pracy, karty ewaluacyjne i inne. Weryfikacja efektów uczenia się oraz sposób obliczania oceny końcowej ĆWICZENIA Ocena końcowa jest średnią ważoną obliczoną wg następujących zasad: Oćw= K x 0,6 + P x 0,4 Oćw – ocena końcowa ćwiczeń K – test pisemny oraz indywidualna lub grupowa realizacja zleconego zadania, opracowanego oraz zaprezentowanego na zajęciach; posiadanie portfolio z zajęć; waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,6 (PED2_ W04; PED2_ W17; PED2_W19; PED2_W20; PED2_ W23; PED2_ W24; PED2_W22; PED2_U02 PED2_U03; PED2_U07; PED2_U10; PED2_U11; PED2_U14; PED2_U15; PED2_U17; PED2_U18; PED2_U19;) P – postawa na zajęciach: (czynny udział w zajęciach, dyskusja dydaktyczna, zaangażowanie, informacja zwrotna, obecność, portfolio złożone z materiałów z zajęć; waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4 ((PED2_K09; PED2_K10; PED2_K11; PED2_K12; PED2_K13; PED2_K14) WIEDZA: K – test sprawdzający oraz indywidualna lub grupowa realizacja zleconego zadania, zadanie opracowane oraz zaprezentowane na zajęciach w oparciu o zaplanowane materiały–zaprezentowanych w rozmowie/dyskusji w grupie podczas zajęć; UMIEJĘTNOŚCI: K – indywidualna lub grupowa realizacja zleconego zadania, opracowanego oraz zaprezentowanego na zajęciach; umiejętność samooceny, dyskusji w grupie– ocena umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej w realizacji zadania praktycznego; KOMPETENCJE SPOŁECZNE: czynny udział w zajęciach, dyskusja dydaktyczna, zaangażowanie edukacyjne, informacja zwrotna, obecność, ewaluacja i autoewaluacja studenta. Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana powinna być na podstawie następującej skali: Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 |
Praktyki zawodowe: |
Treści tego przedmiotu będą wykorzystane podczas praktyk, zgodnie z planem ramowym i szczegółowymi, realizowanymi w 2,3 i 4 semestrze. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".