"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyczne aspekty wspomagania w rozwoju w systemie integracyjnym i włączającym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-II-2321N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Etyczne aspekty wspomagania w rozwoju w systemie integracyjnym i włączającym
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika, drugi stopień, semestr II. tryb niestacjonarny, WWRD
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

PRZEDMIOT JEST REALIZOWANY W FORMIE ĆWICZEŃ PRAKTYCZNYCH I KOŃCZY SIĘ EGZAMINEM (TEST). Na treści przedmiotu składają się między innymi:

1. Podstawy prawne międzynarodowe i krajowe regulujące etyczne aspekty wspomagania w rozwoju w systemie integracyjnym i włączającym.

2. Edukacja integracyjna czy segregacyjna.

3. Zasady edukacji włączającej.

4. Podejście segregacyjne, integracyjne i włączające-podobieństwa i różnice.

5. Kompetencje nauczyciela edukacji włączającej/kształcenia integracyjnego.

Pełny opis:

Realizacja treści kształcenia wymaga m.in. znajomości podstaw prawnych wspomagania rozwoju.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

1. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka (1948)

2. Konwencja Praw Dziecka (1989)

3. Światowa Deklaracja Edukacji dla Wszystkich (1990)

4. Standardowe Zasady Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych (1993)

5. Deklaracja z Salamanki - Wytyczne dla Działań w zakresie Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych (1994)

6. Milenijne Cele Rozwojowe (2000), Program Edukacji dla Wszystkich do 2015

7. Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych (2006)

8. 48 Sesja UNESCO – Międzynarodowa Konferencja nt. „Edukacja włączająca – drogą do przyszłości” (2008)

9. Aleksandra Tomkiewicz-Bętkowska, Alicja Krztoń, ABC pedagoga specjalnego; Poradnik dla nauczycieli ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi, dla studentów kierunków pedagogicznych oraz dla osób zainteresowanych kształceniem integracyjnym, Wyd. 2., Oficyna Wydawnicza “Impuls”, Kraków 2008

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej, Dz. U. z 2017r., poz. 356

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017r., poz. 1591

3. Czasopisma: BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, ŻYCIE SZKOŁY

4. Podręczniki, pakiety edukacyjne

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student zna i rozumie

1 podstawy edukacji włączającej i integracyjnej, obejmującej etyczne aspekty wspomagania w rozwoju w systemie integracyjnym i włączającym PED2_W01

2 podstawowe kierunki, rodzaje kształcenia specjalnego i integracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem zmian zachodzących w obszarze wychowania dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów; PED2_W03

3 zasady dokonywania cząstkowej oraz końcowej ewaluacji efektów terapii pedagogicznej, osiąganych przez dzieci/ uczniów/wychowanków; podstawowe zasady i funkcje oceniania postępów terapeutycznych; PED2_W25

4 codzienną rolę nauczyciela w organizowaniu środowiska wspomagania dzieci lub uczniów w rozwoju oraz warsztat i rolę w organizowaniu środowiska wychowania i uczenia się dzieci lub/i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zadania specjalistów (np. pedagoga, logopedy, psychologa i innych); nowe wymagania stawiane terapeutom i specjalistom; PED2_W26

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi

1 wykorzystywać podstawową wiedzę z zakresu przestrzegania etyki wykonywania zawodu, szczególnie odnoszącej się do dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w celu analizowania i interpretowania codziennych sytuacji zachodzących w praktyce pedagogicznej; PED2_U01

2 rozpoznawać specjalne potrzeby edukacyjne dziecka/ucznia w młodszym wieku szkolnym oraz indywidualizować pracę z dzieckiem/uczniem/wychowankiem stosownie do jego potrzeb oraz możliwości rozwojowych, psychofizycznych oraz edukacyjnych; PED2_U11

PED2_U18

PED2_U19

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student jest gotów do

4 projektowania wspomagania zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz zasadami etyki zawodowej; PED2_K13

5 opracowywania oraz przedstawiania propozycji działań nastawionych na optymalizację edukacji włączającej i kształcenia integracyjnego; we współpracy z instytucjami organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej; w tym poradni p-p. PED2_K14

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia: ćwiczenia, praca z książką, studium przypadku, dyskusja, techniki aktywizujące, np.: burza mózgów, śnieżna kula, neuron, drzewo decyzyjne , model odwróconej klasy i inne, laptop, projektor, prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne, IPET, platformy edukacyjne, np. SCHOLARIS, programy terapeutyczne, autorskie karty pracy, karty ewaluacyjne i inne.

Weryfikacja efektów uczenia się oraz sposób obliczania oceny końcowej

ĆWICZENIA

Ocena końcowa jest średnią ważoną obliczoną wg następujących zasad:

Oćw= K x 0,6 + P x 0,4

Oćw – ocena końcowa ćwiczeń

K – test pisemny oraz indywidualna lub grupowa realizacja zleconego zadania, opracowanego oraz zaprezentowanego na zajęciach; posiadanie portfolio z zajęć; waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,6 (PED2_ W04; PED2_ W17; PED2_W19; PED2_W20; PED2_ W23; PED2_ W24; PED2_W22; PED2_U02

PED2_U03; PED2_U07; PED2_U10; PED2_U11; PED2_U14; PED2_U15; PED2_U17; PED2_U18; PED2_U19;)

P – postawa na zajęciach: (czynny udział w zajęciach, dyskusja dydaktyczna, zaangażowanie, informacja zwrotna, obecność, portfolio złożone z materiałów z zajęć; waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4 ((PED2_K09; PED2_K10; PED2_K11; PED2_K12; PED2_K13; PED2_K14)

WIEDZA:

 K – test sprawdzający oraz indywidualna lub grupowa realizacja zleconego zadania, zadanie opracowane oraz zaprezentowane na zajęciach w oparciu o zaplanowane materiały–zaprezentowanych w rozmowie/dyskusji w grupie podczas zajęć;

UMIEJĘTNOŚCI:

 K – indywidualna lub grupowa realizacja zleconego zadania, opracowanego oraz zaprezentowanego na zajęciach; umiejętność samooceny, dyskusji w grupie– ocena umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej w realizacji zadania praktycznego;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

 czynny udział w zajęciach, dyskusja dydaktyczna, zaangażowanie edukacyjne, informacja zwrotna, obecność, ewaluacja i autoewaluacja studenta.

Skala ocen:

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

niedostateczny (2)

Ocena ustalana powinna być na podstawie następującej skali:

Poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Praktyki zawodowe:

Treści tego przedmiotu będą wykorzystane podczas praktyk, zgodnie z planem ramowym i szczegółowymi, realizowanymi w 2,3 i 4 semestrze.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)