"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia pedagogiczna dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-II-2161S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Terapia pedagogiczna dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zajęcia mają za cel przygotować studentów do pracy z dziećmi/uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uzyskane przez studentów kompetencje będą przydatne w kształceniu integracyjnym i edukacji włączającej, podczas wykonywania zadań terapeuty pedagogicznego w przedszkolu lub edukacji wczesnoszkolnej.

Pełny opis:

Treści realizowane podczas zajęć to m.in.:

1. Pojęcie terapii pedagogicznej oraz jej główne komponenty: zasady, treści, cele, metody, formy i środki dydaktyczne, planowanie procesu terapeutycznego.

2 godz.

2. Zasady organizacji procesu terapeutycznego w wychowaniu przedszkolnym oraz edukacji wczesnoszkolnej

2 godz.

3. Indywidualizacja i zróżnicowanie w pracy z dziećmi/ młodszymi uczniami; projekty zajęć/ćwiczeń spersonalizowanych

2 godz.

4. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole podstawowej (klasach I-III)

1 godz.

5. Zadania terapeuty pedagogicznego; warsztat pracy pedagoga, dokumentowanie zajęć terapeutycznych

1 godz.

6. Zajęcia według zainteresowań studentów

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

1. ABC mówienia, czytania i pisania : umiem mówić, czytać i pisać : zeszyt do rewalidacji dla dzieci z wadą słuchu oraz problemami w nauce mówienia, czytania i pisania. Cz. 1 / Justyna Łomża, Irmina Knapik. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2014

2. ABC mówienia, czytania i pisania : umiem mówić, czytać i pisać : zeszyt do rewalidacji dla dzieci z wadą słuchu oraz problemami w nauce mówienia, czytania i pisania. Cz. 2 / Justyna Łomża, Irmina Knapik. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2014

5. Arteterapia : scenariusze zajęć / Anna Pikała, Magdalena Sasin. - Łodź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016

6. Arteterapia dla dzieci i młodzieży : scenariusze zajęć / Wiesław Karolak. - Wyd. I. - Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019

7. Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne : dla dzieci 6-9-letnich / Małgorzata Barańska. - Wyd. 3. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2012

8. Ćwiczenia wyrównawcze dla uczniów z trudnościami w nauce czytania i pisania : ćwiczenia wyrównawcze klasa 1-4 / Marta Kuchnik. - Kraków : Wydawnictwo WiR, 2014

9. Podstawy terapii/ Ewa Małgorzata Skorek, T.1 i 2., PWN, Warszawa 2003

10. Równaj w górę czyli jak indywidualizować pracę pedagogiczną…; Program nauczania/ Janicka-Panek T., Wyd. Nowa Era, Warszawa 2009

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Dysleksja : ćwiczenia funkcji słuchowych i wzrokowych dla uczniów z dysleksją w wieku 11-13 lat / Agnieszka Bala. - Kraków : Wydawnictwo WIR, 2019

2. Podstawa programowa, Dz. U. z 2017r., poz. 356

3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017r., poz. 1591

4. Czasopisma: BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, ŻYCIE SZKOŁY

5. Podręczniki, pakiety edukacyjne

Metody i kryteria oceniania:

WYKŁADY

Ocena końcowa jest średnią ważoną obliczoną wg następujących zasad:

Ow = K x 0,8 + P x 0,2

Ow – ocena końcowa wykładu

K – test pisemny: pytania testowe oraz otwarte weryfikujące efekty kształcenia z zakresu wiedzy oraz umiejętności: waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,8

P – postawa na zajęciach – aktywność, obecność, wykonywanie na bieżąco zleconych zadań praktycznych, dyskusja dydaktyczna, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta: waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,2

WIEDZA:

 test pisemny – pytania weryfikujące wiedzę teoretyczną

UMIEJĘTNOŚCI:

 test pisemny – pytania problemowe dotyczące umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce edukacyjnej

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

 aktywność, obecność, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści dotyczących konkretnych zagadnień z zakresu tematycznego przedmiotu, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta: waga mająca wpływ na ocenę końcową

ĆWICZENIA

Ocena końcowa jest średnią ważoną obliczoną wg następujących zasad:

Oćw= K x 0,6 + P x 0,4

Oćw – ocena końcowa ćwiczeń

K – test pisemny oraz konspekt zajęć terapeutycznych z zakresu wychowania przedszkolnego lub edukacji wczesnoszkolne (indywidualna lub grupowa realizacja zleconego zadania), konspekt opracowany oraz zaprezentowany na zajęciach wraz z pomocami; posiadanie portfolio z zajęć; waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,6

P – postawa na zajęciach: (czynny udział w zajęciach, dyskusja dydaktyczna, zaangażowanie edukacyjne, informacja zwrotna, obecność, portfolio złożone z materiałów z zajęć; waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4

WIEDZA:

 K – konspekt zajęć terapeutycznych z zakresu wychowania przedszkolnego lub edukacji wczesnoszkolnej (indywidualna lub grupowa realizacja zleconego zadania) opracowany oraz zaprezentowany na zajęciach w oparciu o zaplanowane metody kształcenia oraz z wykorzystaniem zaplanowanych środków dydaktycznych – ocena założeń teoretycznych prac zaliczeniowych, zaprezentowanych w rozmowie/dyskusji w grupie podczas zajęć

UMIEJĘTNOŚCI:

 K – konspekt terapeutycznych z zakresu wychowania przedszkolnego lub edukacji wczesnoszkolnej (indywidualna lub grupowa realizacja zleconego zadania) opracowany oraz zaprezentowany na zajęciach; umiejętność samooceny, dyskusji w grupie– ocena umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej w realizacji zadania praktycznego

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

 czynny udział w zajęciach, dyskusja dydaktyczna, zaangażowanie edukacyjne, informacja zwrotna, obecność, ewaluacja i autoewaluacja studenta

Skala ocen:

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

niedostateczny (2)

Ocena ustalana powinna być na podstawie następującej skali:

Poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-15 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Wykład, 13 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Zajęcia mają za cel przygotować studentów do pracy z dziećmi/uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uzyskane przez studentów kompetencje będą przydatne w kształceniu integracyjnym i edukacji włączającej, podczas wykonywania zadań terapeuty pedagogicznego w przedszkolu lub edukacji wczesnoszkolnej.

Pełny opis:

Treści realizowane podczas zajęć to m.in.:

1. Pojęcie terapii pedagogicznej oraz jej główne komponenty: zasady, treści, cele, metody, formy i środki dydaktyczne, planowanie procesu terapeutycznego.

2 godz.

2. Zasady organizacji procesu terapeutycznego w wychowaniu przedszkolnym oraz edukacji wczesnoszkolnej

2 godz.

3. Indywidualizacja i zróżnicowanie w pracy z dziećmi/ młodszymi uczniami; projekty zajęć/ćwiczeń spersonalizowanych

2 godz.

4. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole podstawowej (klasach I-III)

1 godz.

5. Zadania terapeuty pedagogicznego; warsztat pracy pedagoga, dokumentowanie zajęć terapeutycznych

1 godz.

6. Zajęcia według zainteresowań studentów

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

1. ABC mówienia, czytania i pisania : umiem mówić, czytać i pisać : zeszyt do rewalidacji dla dzieci z wadą słuchu oraz problemami w nauce mówienia, czytania i pisania. Cz. 1 / Justyna Łomża, Irmina Knapik. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2014

2. ABC mówienia, czytania i pisania : umiem mówić, czytać i pisać : zeszyt do rewalidacji dla dzieci z wadą słuchu oraz problemami w nauce mówienia, czytania i pisania. Cz. 2 / Justyna Łomża, Irmina Knapik. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2014

5. Arteterapia : scenariusze zajęć / Anna Pikała, Magdalena Sasin. - Łodź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016

6. Arteterapia dla dzieci i młodzieży : scenariusze zajęć / Wiesław Karolak. - Wyd. I. - Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019

7. Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne : dla dzieci 6-9-letnich / Małgorzata Barańska. - Wyd. 3. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2012

8. Ćwiczenia wyrównawcze dla uczniów z trudnościami w nauce czytania i pisania : ćwiczenia wyrównawcze klasa 1-4 / Marta Kuchnik. - Kraków : Wydawnictwo WiR, 2014

9. Podstawy terapii/ Ewa Małgorzata Skorek, T.1 i 2., PWN, Warszawa 2003

10. Równaj w górę czyli jak indywidualizować pracę pedagogiczną…; Program nauczania/ Janicka-Panek T., Wyd. Nowa Era, Warszawa 2009

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Dysleksja : ćwiczenia funkcji słuchowych i wzrokowych dla uczniów z dysleksją w wieku 11-13 lat / Agnieszka Bala. - Kraków : Wydawnictwo WIR, 2019

2. Podstawa programowa, Dz. U. z 2017r., poz. 356

3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017r., poz. 1591

4. Czasopisma: BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, ŻYCIE SZKOŁY

5. Podręczniki, pakiety edukacyjne

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)