Diagnoza i terapia pedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-II-1411S |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i terapia pedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika, drugi stopień, semestr I, tryb stacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta w wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie prowadzenia diagnozy dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz wdrożenia prawidłowych działań terapeutycznych w obszaru terapii pedagogicznej. |
Pełny opis: |
Definicja specjalnych potrzeb edukacyjnych i terapii pedagogicznej. 2. Omówienie celów, zadań, roli terapii pedagogicznej. Rodzaje zajęć prowadzone w ramach terapii pedagogicznej w placówkach oświatowych. 3. Rodzaje niepełnosprawności intelektualnych i ich charakterystyka. 4. Płodowy Zespół Alkoholowy – charakterystyka dzieci z FASd. 5. Charakterystyczne cechy dziecka z afasją i innymi uszkodzeniami mózgu. 6. Cechy dzieci z uszkodzeniami zmysłów, zaburzeniami integracji sensorycznej. 7. Deficyty uwagi, ADHD, dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia – charakterystyka dzieci i ich zachowań. 8. Metody diagnozowania dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i problemy w postawieniu trafnej diagnozy. 9. Wyrównywanie szans edukacyjnych. Szkoły specjalne i integracyjne a szkoły publiczne. 10. Nauczanie włączające oraz sposoby organizacji pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 11. Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci zdolnych i ich diagnoza. 12. Prezentacja studium przypadku (diagnoza, plan terapii, przykładowe ćwiczenia opisane w konspekcie). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Borkowska A., Zrozumieć świat ucznia z zespołem Aspergera, Harmonia, 2010 2. Cytowska B., Winczura B., Dziecko z zaburzeniami w rozwoju, Impuls, Kraków 2006 3. Cytowska B.,Winczura B., Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Impuls, Kraków 2014 4. Minczakiewicz E., Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki, Impuls, Kraków 2010 Literatura uzupełniająca: 1. Baueris H., Wagenmann C., Pomóż dziecku w nauce przez ćwiczenia ruchowe, JK, Łódź 2007 2. Danielewicz T., Hanter E., Terapia uspokajająca i rozwijająca dla dzieci, Jedność, Kielce 2010 3. Dzionek M., Gmosińska M., Kinezjologia edukacyjna, Impuls, Kraków 2010 4. Notbohm E., 10 rzeczy, o których chciałoby Ci powiedzieć dziecko z autyzmem, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017 Tomkiewicz-Bętkowska A., ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwiej. Nowe doświadczenia, Impuls, Kraków 2015 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza (student zna i rozumie): teorię diagnozy pedagogicznej dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, terapii pedagogicznej w przedszkolu oraz edukacji wczesnoszkolnej PED2_W03 metodykę diagnozy pedagogicznej dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PED2_W04 wpływ grup społecznych i relacji międzyludzkich na dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych PED2_W07 etapy rozwoju i jego możliwe nieprawidłowości dziecka niezbędne do postawienia diagnozy pedagogicznej PED2_W09 koncepcje funkcjonowania, w tym zachowania i budowania relacji wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PED2_W11 zasady funkcjonowania środowisk wychowawczych, ich specyfikę, procesy w nich zachodzące i ich znaczenie dla rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PED2_W12 zasady projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PED2_W19 Umiejętności (student potrafi): posługiwać się ujęciami teoretycznymi z zakresu pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem terminów dotyczących dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych PED2_U01 samodzielnie sporządzać diagnozę dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PED2_U02 analizować, wyciągać wnioski oraz prezentować diagnozę dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PED2_U08 aktualizować i rozwijać swoją wiedzę o specjalnych potrzebach edukacyjnych PED2_U09 pracować w zespole – współpracować i dzielić się zadaniami PED2_U17 w procesie diagnozy korzystać z informacji zdobytych podczas wywiadu z rodzicami lub uzyskanych innych specjalistów PED2_U19 Kompetencje społeczne (student jest gotów do): krytycznej oceny poziomu posiadanej wiedzy i umiejętności związanych z diagnozą pedagogiczną dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, terapią pedagiczną PED2_K01 Multidyscyplinarnej współpracy z innymi specjalistami w celu przeprowadzenia trafnej diagnozy dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PED2_K02, PED2_K10 Budowania relacji z wychowankiem i jego opiekunami w celu trafniejszej diagnozy specjalnych potrzeb edukacyjnych PED2_K09 tworzenia atmosfery dobrej dla komunikacji i rozmowy z osobami z różnych środowisk w celu prawidłowego sformułowania diagnozy dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych i terapii pedagicznej PED2_K11 |
Metody i kryteria oceniania: |
• Test sprawdzający wiedzę w przypadku egzaminu (PED2_W03, PED2_W04, PED2_W07, PED2_W09, PED2_W11, PED2_W12, PED2_W19) • opracowanie studium indywidualnego przypadku dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych, ocena ucznia zdolnego, słabego w wybranym przez studenta zaburzenia, karty pracy ćwiczeń do niwelowania danego zaburzenia (PED2_U01, PED2_U02, PED2_U08, PED2_U09, PED2_U17, PED2_U19) • Ocena kompetencji społecznych poprzez obserwację aktywności studenta podczas dyskusji i wspólnego rozwiązywania problemów związanych z tematyką zajęć (PED2_K01, PED2_K02, PED2_K10, PED2_K09, PED2_K11) Ocena końcowa, to średnia arytmetyczna wyżej wymienionych ocen: Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali przy wyniku z testu lub testów: Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT K
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gołębieska-Wesołowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gołębieska-Wesołowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta w wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie prowadzenia diagnozy dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz wdrożenia prawidłowych działań terapeutycznych w obszaru terapii pedagogicznej. |
|
Pełny opis: |
Definicja specjalnych potrzeb edukacyjnych i terapii pedagogicznej. 2. Omówienie celów, zadań, roli terapii pedagogicznej. Rodzaje zajęć prowadzone w ramach terapii pedagogicznej w placówkach oświatowych. 3. Rodzaje niepełnosprawności intelektualnych i ich charakterystyka. 4. Płodowy Zespół Alkoholowy – charakterystyka dzieci z FASd. 5. Charakterystyczne cechy dziecka z afasją i innymi uszkodzeniami mózgu. 6. Cechy dzieci z uszkodzeniami zmysłów, zaburzeniami integracji sensorycznej. 7. Deficyty uwagi, ADHD, dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia – charakterystyka dzieci i ich zachowań. 8. Metody diagnozowania dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i problemy w postawieniu trafnej diagnozy. 9. Wyrównywanie szans edukacyjnych. Szkoły specjalne i integracyjne a szkoły publiczne. 10. Nauczanie włączające oraz sposoby organizacji pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 11. Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci zdolnych i ich diagnoza. 12. Prezentacja studium przypadku (diagnoza, plan terapii, przykładowe ćwiczenia opisane w konspekcie). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Borkowska A., Zrozumieć świat ucznia z zespołem Aspergera, Harmonia, 2010 2. Cytowska B., Winczura B., Dziecko z zaburzeniami w rozwoju, Impuls, Kraków 2006 3. Cytowska B.,Winczura B., Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Impuls, Kraków 2014 4. Minczakiewicz E., Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki, Impuls, Kraków 2010 Literatura uzupełniająca: 1. Baueris H., Wagenmann C., Pomóż dziecku w nauce przez ćwiczenia ruchowe, JK, Łódź 2007 2. Danielewicz T., Hanter E., Terapia uspokajająca i rozwijająca dla dzieci, Jedność, Kielce 2010 3. Dzionek M., Gmosińska M., Kinezjologia edukacyjna, Impuls, Kraków 2010 4. Notbohm E., 10 rzeczy, o których chciałoby Ci powiedzieć dziecko z autyzmem, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017 Tomkiewicz-Bętkowska A., ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwiej. Nowe doświadczenia, Impuls, Kraków 2015 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT K
K
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zakładane efekty W zakresie wiedzy: W wyniku pracy własnej oraz zajęć student opanuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu prawidłowości rozwojowych jednostek w różnym wieku oraz podstaw kształcenia, wychowania i opieki. W zakresie umiejętności: Student samodzielnie i pod kierunkiem prowadzącej analizuje literaturę i wyszukuje informacje potrzebne do projektowania własnych działań z zakresu diagnozy pedagogicznej i edukacji włączającej. W zakresie kompetencji społecznych: Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności wychowawczo-opiekuńczych i terapeutycznych, rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, dostrzega potrzebę współpracy w grupie oraz samokształcenia. |
|
Pełny opis: |
Treści/Zagadnienia 1. Pojęcie diagnozy oraz terapii pedagogicznej; ich znaczenie na gruncie pedagogiki; w tym pedagogiki specjalnej oraz jej główne komponenty: zasady, treści, cele, metody, formy i narzędzia diagnozowania, planowanie procesu diagnostycznego oraz terapeutycznego. 2. Zasady organizacji procesu diagnostycznego oraz terapeutycznego (na wybranych przykładach diagnoza środowiska rodzinnego, diagnoza potrzeb dziecka, diagnoza gotowości szkolnej, diagnoza i wspomaganie rozwoju ruchowego, rysunek dziecka jako sposób diagnozy i inne) 3. Podmioty realizujące zadania z zakresu diagnostyki i terapii pedagogicznej w instytucjach oświatowych i pozaszkolnych; w tym rola poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych instytucji 4. Znaczenie diagnozy oraz terapii w organizacji i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole podstawowej (klasach I-III)/rodzinie/środowisku 5. Zadania diagnostyczne oraz terapeutyczne a praca zawodowa specjalistów z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz edukacji włączającej; warsztat pracy wybranych specjalistów, analiza wybranych dokumentów, rodzaje dokumentacji i inne zagadnienia 6. Diagnoza w ujęciu wertykalnym i horyzontalnym; kryteria doboru metod i narzędzi oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego dzieci i uczniów oraz czynników środowiskowych wpływających na to funkcjonowanie; etyka zawodowa diagnosty, sposoby opracowywania wyników diagnozy, wnioski i rekomendacje 7. Wyniki diagnozy a organizacja procesu terapeutycznego 8. Zagadnienia zgłoszone przez studentów w ramach konsultacji indywidualnych, grupowych lub zbiorowych |
|
Literatura: |
Podstrawowa 1. Inglot-Kulas J., Proces diagnozowania potrzeb rozwojowych i poziomu osiągnięć uczniów kluczem do sprzyjającego i wspierającego środowiska, [w:] J. Szempruch, J. Smyła, J. Miko-Giedyk (red.), Wyzwania, dylematy i perspektywy edukacyjne. Konteksty zmian, Wyd. Kieleckie Towarzystwo Naukowe, Kielce 2021, s. 315-3221. 2.Janicka-Panek T., Znaczenie diagnozy przedszkolnej w pracy pedagogicznej nauczyciela, [w:]Estetyka i Etyka pedagogicznej działalności, Zbiór Naukowych Prac, Zeszyt 19, 2019, Naukowa Akademia Pedagogicznych Nauk Ukrainy, Instytut Pedagogicznej Oświaty i Oświaty Dorosłych NAPN Ukrainy, Narodowy Pedagogiczny Uniwersytet w Połtawie, ss. 9-19 3.Janicka-Panek T., Kompetencje kluczowe jako zadanie i cel kształcenia – szanse, możliwości i zagrożenia w kontekście niepełnosprawności wychowanka, [w:] SZKOŁA – NAUCZYCIEL – UCZEŃ w przestrzeni edukacyjnej, M. Przybysz-Zaremba, J. Stepaniuk, A. Szczygieł (red.), Difin SA, Warszawa 2020 4. Marek E., Łuczak J. (red.), Diagnoza i terapia pedagogiczna w edukacji dziecka, Wyd. UJK Filia w Piotrkowie Trybunalskim, Piotrków Trybunalski 2010 (wybrane artykuły) 5. Skorek M. (red.), Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia. T. 1 i 2, IMPULS, Kraków 2015 (wybrane rozdziały) 7.Janicka-Panek T., <<Równaj w górę>> czyli jak indywidualizować pracę pedagogiczną…; Program nauczania, Wyd. Nowa Era, Warszawa 2009 Uzupełniająca: 1 Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Impuls, Kraków 2013 (wybrane fragmenty) 2 Podstawa programowa, Dz. U. z 2017r., poz. 356 (wybrane załączniki) 3 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017r., poz. 1591 4 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dz. U. z 2017r., poz. 1635 5 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz. U. z 2017r., poz. 1578 6 Czasopisma: BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, ŻYCIE SZKOŁY, WYCHOWAWCA i inne. |
|
Uwagi: |
WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI: realizacja ćwiczeń, np. diagnoza dziecka z wybranym zaburzeniem (rodzajem potrzeb specjalnych) bądź omówienie udostępnionych wyników diagnozy (WOPFU, orzeczenie, opinia lub inne), projektowanie procesu terapeutycznego - dostosowanie ćwiczeń/sposobów wspomagania do wyników diagnozy formalnej (orzeczenie p p-p lub opinia) lub nieformalnej ( z nominacji nauczycielskiej), karta pracy do udostępnionego tekstu o charakterze naukowym; prezentacja wyników na forum grupy; dyskusja w grupie, umiejętność argumentowania swojego stanowiska połączona z odwołaniem się do literatury merytoryczno-metodycznej oraz z wykorzystaniem TIK KOMPETENCJE SPOŁECZNE: aktywność, obecność, współpraca w grupach, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści oraz wyników zrealizowanego zadania: przydzielonej diagnozy z propozycją ćwiczeń terapeutycznych, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta i jego własnej aktywności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR ĆW-P
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Woźnicka | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Woźnicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta w wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie prowadzenia diagnozy dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz wdrożenia prawidłowych działań terapeutycznych w obszaru terapii pedagogicznej. |
|
Pełny opis: |
Definicja specjalnych potrzeb edukacyjnych i terapii pedagogicznej. 2. Omówienie celów, zadań, roli terapii pedagogicznej. Rodzaje zajęć prowadzone w ramach terapii pedagogicznej w placówkach oświatowych. 3. Rodzaje niepełnosprawności intelektualnych i ich charakterystyka. 4. Płodowy Zespół Alkoholowy – charakterystyka dzieci z FASd. 5. Charakterystyczne cechy dziecka z afasją i innymi uszkodzeniami mózgu. 6. Cechy dzieci z uszkodzeniami zmysłów, zaburzeniami integracji sensorycznej. 7. Deficyty uwagi, ADHD, dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia – charakterystyka dzieci i ich zachowań. 8. Metody diagnozowania dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i problemy w postawieniu trafnej diagnozy. 9. Wyrównywanie szans edukacyjnych. Szkoły specjalne i integracyjne a szkoły publiczne. 10. Nauczanie włączające oraz sposoby organizacji pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 11. Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci zdolnych i ich diagnoza. 12. Prezentacja studium przypadku (diagnoza, plan terapii, przykładowe ćwiczenia opisane w konspekcie). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Borkowska A., Zrozumieć świat ucznia z zespołem Aspergera, Harmonia, 2010 2. Cytowska B., Winczura B., Dziecko z zaburzeniami w rozwoju, Impuls, Kraków 2006 3. Cytowska B.,Winczura B., Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Impuls, Kraków 2014 4. Minczakiewicz E., Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki, Impuls, Kraków 2010 Literatura uzupełniająca: 1. Baueris H., Wagenmann C., Pomóż dziecku w nauce przez ćwiczenia ruchowe, JK, Łódź 2007 2. Danielewicz T., Hanter E., Terapia uspokajająca i rozwijająca dla dzieci, Jedność, Kielce 2010 3. Dzionek M., Gmosińska M., Kinezjologia edukacyjna, Impuls, Kraków 2010 4. Notbohm E., 10 rzeczy, o których chciałoby Ci powiedzieć dziecko z autyzmem, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017 Tomkiewicz-Bętkowska A., ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwiej. Nowe doświadczenia, Impuls, Kraków 2015 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".