Terapia pedagogiczna dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-II-1391N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Terapia pedagogiczna dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika, drugi stopień, semestr I, tryb niestacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Treści realizowane podczas zajęć to m.in.: 1. Pojęcie terapii pedagogicznej oraz jej główne komponenty: zasady, treści, cele, metody, formy i środki dydaktyczne, planowanie procesu terapeutycznego. 2 godz. 2. Zasady organizacji procesu terapeutycznego w wychowaniu przedszkolnym oraz edukacji wczesnoszkolnej 2 godz. 3. Indywidualizacja i zróżnicowanie w pracy z dziećmi/ młodszymi uczniami; projekty zajęć/ćwiczeń spersonalizowanych 2 godz. 4. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole podstawowej (klasach I-III) 1 godz. 5. Zadania terapeuty pedagogicznego; warsztat pracy pedagoga, dokumentowanie zajęć terapeutycznych 1 godz. 6. Problematyka zgłoszona przez studentów. |
Metody i kryteria oceniania: |
WYKŁADY Ocena końcowa jest średnią ważoną obliczoną wg następujących zasad: Ow = K x 0,8 + P x 0,2 Ow – ocena końcowa wykładu K – test pisemny: pytania testowe oraz otwarte weryfikujące efekty kształcenia z zakresu wiedzy oraz umiejętności: waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,8 P – postawa na zajęciach – aktywność, obecność, wykonywanie na bieżąco zleconych zadań praktycznych, dyskusja dydaktyczna, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta: waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,2 WIEDZA: test pisemny – pytania weryfikujące wiedzę teoretyczną UMIEJĘTNOŚCI: test pisemny – pytania problemowe dotyczące umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce edukacyjnej KOMPETENCJE SPOŁECZNE: aktywność, obecność, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna, prezentacja wybranych treści dotyczących konkretnych zagadnień z zakresu tematycznego przedmiotu, zaangażowanie edukacyjne, obserwacja pracy studenta: waga mająca wpływ na ocenę końcową ĆWICZENIA Ocena końcowa jest średnią ważoną obliczoną wg następujących zasad: Oćw= K x 0,6 + P x 0,4 Oćw – ocena końcowa ćwiczeń K – test pisemny oraz konspekt zajęć terapeutycznych z zakresu wychowania przedszkolnego lub edukacji wczesnoszkolne (indywidualna lub grupowa realizacja zleconego zadania), konspekt opracowany oraz zaprezentowany na zajęciach wraz z pomocami; posiadanie portfolio z zajęć; waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,6 P – postawa na zajęciach: (czynny udział w zajęciach, dyskusja dydaktyczna, zaangażowanie edukacyjne, informacja zwrotna, obecność, portfolio złożone z materiałów z zajęć; waga mająca wpływ na ocenę końcową: 0,4 WIEDZA: K – konspekt zajęć terapeutycznych z zakresu wychowania przedszkolnego lub edukacji wczesnoszkolnej (indywidualna lub grupowa realizacja zleconego zadania) opracowany oraz zaprezentowany na zajęciach w oparciu o zaplanowane metody kształcenia oraz z wykorzystaniem zaplanowanych środków dydaktycznych – ocena założeń teoretycznych prac zaliczeniowych, zaprezentowanych w rozmowie/dyskusji w grupie podczas zajęć UMIEJĘTNOŚCI: K – konspekt terapeutycznych z zakresu wychowania przedszkolnego lub edukacji wczesnoszkolnej (indywidualna lub grupowa realizacja zleconego zadania) opracowany oraz zaprezentowany na zajęciach; umiejętność samooceny, dyskusji w grupie– ocena umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej w realizacji zadania praktycznego KOMPETENCJE SPOŁECZNE: czynny udział w zajęciach, dyskusja dydaktyczna, zaangażowanie edukacyjne, informacja zwrotna, obecność, ewaluacja i autoewaluacja studenta Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana powinna być na podstawie następującej skali: Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 |
Praktyki zawodowe: |
Podczas praktyk studenci wykorzystają zdobytą wiedzę i umiejętności zgodnie z ramowym i szczegółowymi programami. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają za cel przygotować studentów do pracy z dziećmi/uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uzyskane przez studentów kompetencje będą przydatne w kształceniu integracyjnym i edukacji włączającej, podczas wykonywania zadań terapeuty pedagogicznego w przedszkolu lub edukacji wczesnoszkolnej. |
|
Pełny opis: |
Treści realizowane podczas zajęć to m.in.: 1. Pojęcie terapii pedagogicznej oraz jej główne komponenty: zasady, treści, cele, metody, formy i środki dydaktyczne, planowanie procesu terapeutycznego. 2 godz. 2. Zasady organizacji procesu terapeutycznego w wychowaniu przedszkolnym oraz edukacji wczesnoszkolnej 2 godz. 3. Indywidualizacja i zróżnicowanie w pracy z dziećmi/ młodszymi uczniami; projekty zajęć/ćwiczeń spersonalizowanych 2 godz. 4. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu/szkole podstawowej (klasach I-III) 1 godz. 5. Zadania terapeuty pedagogicznego; warsztat pracy pedagoga, dokumentowanie zajęć terapeutycznych 1 godz. |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. ABC mówienia, czytania i pisania : umiem mówić, czytać i pisać : zeszyt do rewalidacji dla dzieci z wadą słuchu oraz problemami w nauce mówienia, czytania i pisania. Cz. 1 / Justyna Łomża, Irmina Knapik. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2014 2. ABC mówienia, czytania i pisania : umiem mówić, czytać i pisać : zeszyt do rewalidacji dla dzieci z wadą słuchu oraz problemami w nauce mówienia, czytania i pisania. Cz. 2 / Justyna Łomża, Irmina Knapik. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2014 5. Arteterapia : scenariusze zajęć / Anna Pikała, Magdalena Sasin. - Łodź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016 6. Arteterapia dla dzieci i młodzieży : scenariusze zajęć / Wiesław Karolak. - Wyd. I. - Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019 7. Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne : dla dzieci 6-9-letnich / Małgorzata Barańska. - Wyd. 3. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2012 8. Ćwiczenia wyrównawcze dla uczniów z trudnościami w nauce czytania i pisania : ćwiczenia wyrównawcze klasa 1-4 / Marta Kuchnik. - Kraków : Wydawnictwo WiR, 2014 9. Podstawy terapii/ Ewa Małgorzata Skorek, T.1 i 2., PWN, Warszawa 2003 10. Równaj w górę czyli jak indywidualizować pracę pedagogiczną…; Program nauczania/ Janicka-Panek T., Wyd. Nowa Era, Warszawa 2009 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Dysleksja : ćwiczenia funkcji słuchowych i wzrokowych dla uczniów z dysleksją w wieku 11-13 lat / Agnieszka Bala. - Kraków : Wydawnictwo WIR, 2019 2. Podstawa programowa, Dz. U. z 2017r., poz. 356 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017r., poz. 1591 4. Czasopisma: BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, ŻYCIE SZKOŁY 5. Podręczniki, pakiety edukacyjne |
|
Uwagi: |
Podczas praktyk studenci wykorzystają zdobytą wiedzę i umiejętności zgodnie z ramowym i szczegółowymi programami. |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".