Współczesne problemy pedagogiki specjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-II-1271S |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne problemy pedagogiki specjalnej |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika, drugi stopień, semestr I, tryb stacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przypomnienie kluczowych zagadnień związanych z pedagogiką specjalną. Zwrócenie uwagi na zmiany, które zaszły w terminologii, zasadach postępowania i podejściu do różnych kwestii w obszarze poszczególnych subdyscyplin. |
Pełny opis: |
1. Obszary współczesnych problemów pedagogiki specjalnej – wprowadzenie. 2. Edukacja włączająca a edukacja integracyjna. Metody pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną. 3. Seksualność osób z niepełnosprawnością. Stanowienie osób z niepełnosprawnością. Mity i fakty dot. osób z niepełnosprawnościami. 4.Dziecko z Zespołem Aspergera (ZA) a nadpobudliwym intelektualnie (ADHD) Rola nauczyciela wspomagającego w placówkach oświatowych ( w tym formy i metody pracy) 5.Ciało człowieka doświadczające chorobę przewlekłą - otwarte problemy w obranie pedagogiki leczniczej 6.Narażenie na agresję i przemoc ( w tym seksualną) osób z niepełnosprawnością. Osoba z zaburzeniami psychicznymi ( w tym depresją, chorobą dwubiegunową itp.). 7.Pedagogika specjalna a kryminologia. Proces resocjalizacyjny nieletnich w placówkach penitencjarnych. Autodiagnoza predyspozycji do z określonym typem klienta niedobrowolnego. Ćwiczenia praktyczne pracy z klientem w relacji goszczenia i narzekania. |
Literatura: |
1. Ślęzak I., Realizacja potrzeb seksualnych przez osoby niepełnosprawne: rzeczywistość — perspektywy — kontrowersje, „Kultura i Spoleczeństwo”, 2016 nr 3, ss: 59-80, 2016 2. Deutsch Smith D., Pedagogika specjalna t.1 i 2. podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2011. 3. Dykcik W., Pedagogika specjalna. Wydawnictwo UAM, Poznań 2003. 4. Morcinek U., Pedagogika specjalna, Wydawca Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Ballticum, Szczecin 2011. 5. Dykcik W., Tendencje rozwoju pedagogiki specjalnej. Osiągnięcia naukowe i praktyka (z perspektywy 50-lecia pracy pedagogicznej z osobami z niepełnosprawnością), Wyd. Nauk. PTP, Poznań 2010. 6. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Impuls, Kraków 2015. 7. Olechnowicz H., Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, PWN, Warszawa 2012. 8. Troszczyńska-Nakonieczna W., (red.), Wybrane zagadnienia rehabilitacji osób niepełnosprawnych dla studentów pedagogiki, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona w Legnicy, Legnica 2010 (wybrane teksty). 9. Kruk-Lasocka J., (red.), Dostrzec dziecko z perspektywy edukacji włączającej, Dolnośląska Szkoła Wyższa, cop. Wrocław 2012 (wybrane teksty). 10. Rottermunda J., (red.), Wybrane aspekty pracy z niepełnosprawnymi, t.1, Kraków 2006. 11. Kosakowski C.,Krause A., Żyta A.,(red.), Osoba z niepełnosprawnością w systemie rehabilitacji, edukacji i wsparcia społecznego, „Dyskursy Pedagogiki Specjalnej” 6, Wyd. UWM, Olsztyn 2007 (wybrane teksty). 12. Speck O., Osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Podręcznik dla celów wychowawczych i edukacyjnych, Wydawnictwo: Harmonia, Gdańsk 2015. 13. Głodkowska J., Sipowicza K, Patejuk-Mazurek I., (red.). Tradycja i współczesność pedagogiki specjalnej w tworzeniu społeczeństwa dla wszystkich. W 95-lecie Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2018. 14. Kijak R., Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną a rodzina, Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2014 15. Jurczyk M., Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną, Difin, Warszawa 2018. 16. Kijak R., Seks i niepełnosprawność. Doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010. 17. Kijak R., Dorośli z głębszą niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy, małżonkowie i rodzice, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2017. 18. Szczupał B., Kutek Sładek K., (red.) Wielowymiarowość integracji społeczno zawodowej studentów z niepełnosprawnością, Kraków 2016. 19. Żyta A, Samostanowienie dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnej Polsce – pozory czy rzeczywistość? W: Men Disability Society 4(22), 2013, ss. 117-130. 20. Gardian-Miałkowska R., Weremczuk E., Przybysz-Zaremba M., Specjalne potrzeby edukacyjne w praktyce pedagogicznej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2020. 21. Konieczna I., Choroba przewlekła jako przeszkoda w osiąganiu niezależności u dzieci, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej NUMER 10/2015 22. Carlson, R., Butcher, J., Mineka, S. (2003). Psychologia zaburzeń. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 23. Goodman, R., Scott, S. (2000).. Psychiatria dzieci i młodzieży. Wrocław: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner 24. Hammen, C. (2004). Depresja. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 25. Grzesiuk L. (1994). Psychoterapia. Warszawa: PWN. 26. Kendall, Ph. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: Gdańskie 27. Namysłowska, I. (red.). (2004). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL. Wydawnictwo Psychologiczne 28. Popielarska, A. (red.). (2000). Psychiatria wieku rozwojowego. Warszawa: PZWL 29. Rola, J. (2004). Melancholia w rodzinie. Psychologiczne uwarunkowania zaburzeń depresyjnych u osób niepełnosprawnych intelektualni 30. RAPORT „GODNOŚĆ W CHOROBIE PRZEWLEKŁEJ” |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: -w pogłębionym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy właściwej dla pedagogiki i pedagogiki specjalnej -w pogłębionym stopniu charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych oraz nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich relacje do innych nauk -w pogłębionym stopniu budowę, ustrój, funkcje oraz zadania organizacji, systemów i instytucji właściwych dla zakresu działalności zawodowej pedagoga UMIEJĘTNOŚCI: -prognozować i modelować złożone procesy społeczne oraz ich praktyczne skutki z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi subdyscyplin naukowych właściwych dla pedagogiki -samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez cale życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie KOMPETENCJE: -krytycznej oceny odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych -formułowania opinii dotyczących różnych aspektów pedagogicznej działalności zawodowej, |
Metody i kryteria oceniania: |
mini wykład, prezentacje, film dydaktyczny, analiza tekstu, dyskusje, burza mózgów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Gardian-Miałkowska | |
Prowadzący grup: | Renata Gardian-Miałkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR K
K
K
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Płusajska-Otto | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Płusajska-Otto | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przypomnienie kluczowych zagadnień związanych z pedagogiką specjalną. Zwrócenie uwagi na zmiany, które zaszły w terminologii, zasadach postępowania i podejściu do różnych kwestii w obszarze poszczególnych subdyscyplin. |
|
Pełny opis: |
1) Współczesne problemy pedagogiki specjalnej – obszar zainteresowań. 2) Pedagogika specjalna jako nauka – przypomnienie jakie są jej cele, przedmiot zainteresowań i zadania. Miejsce pedagogiki specjalnej w naukach o wychowaniu. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej. Relacje pedagogiki specjalnej z innymi naukami. Przegląd literatury dotyczącej problematyki pedagogiki specjalnej, 3) Pojęcie upośledzenia i normy, zdrowia i choroby. Charakterystyka osób upośledzonych umysłowo. Teoretyczne podstawy oddziaływań terapeutycznych, placówki dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Praca zawodowa, warsztaty terapii zawodowej. 4) Pojęcie tyflopedagogiki, istota rewalidacji niewidomych Zasady rewalidacji niewidomych, konsekwencje psychologiczno-pedagogiczne braku wzroku. Specyfika nauczania niewidomych, organizacja szkolnictwa. 5) Specyficzne problemy osób niesłyszących. Organizacja szkolnictwa dla dzieci z wadą słuchu, jego specyfika. 6) Specyfika wychowania i kształcenia dzieci przewlekle chorych, specjalne potrzeby opiekuńczo-wychowawcze dzieci chorych. 7) Zaburzenia mowy zarówno u dzieci jak też u osób dorosłych (przyczyny, podział, skrinning logopedyczny). 8) Rola rodziny i organizacji społecznych w rewalidacji jednostek niepełnosprawnych. 9) Człowiek niepełnosprawny we współczesnym świecie. 10) Normalizacja warunków życia osób niepełnosprawnych. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Wyd. Impuls, Kraków. 2) Dykcik A., (2009), Pedagogika specjalna. Wyd. UAM, Poznań. 3) Gładyszewska-Cylulko J., Cytowska B., Drzazga A., Jaroszewska I., Plichta P., Szczupał B., (2017), Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. 4) Górniewicz E. (2003), Dyskursy pedagogiki specjalnej, Toruń 5) Kazek B., Wojciechowska J. (red.), (2016), Zmysły w komunikacji. Wszystkie zmysły prowadzą do mózgu. Wyd. Harmonia, Gdańsk. 6) Kosakowski C.(2003), Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej, Toruń 7) Minczakiewicz E. M., (2003), Dziecko niepełnosprawne: rozwój i wychowanie. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. 8) Olechowska A., (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne. Wyd. PWN Warszawa. 9) Rottermund. J. (red.) (2007), Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych, Kraków 10) Żółkowska T. (2004), Wyrównywanie szans społecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną: uwarunkowania i obszary, Szczecin. Literatura uzupełniająca: 1) Dykcik W. (2001), Nowatorskie i alternatywne metody w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej, Wyd. UAM, Poznań 2) Kazek B., Wojciechowska J. (red.), (2017), Zmysły w komunikacji. Mowa i jej uwarunkowania, Wyd. Harmonia, Gdańsk. 3) Kielin J., Klimek-Markowicz K., (2016), Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. 4) Kirenko J. (2002), Wsparcie społeczne osób niepełnosprawnych, Ryki 5) Olechnowicz H., (2012), Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Wyd. PWN, Warszawa 6) Tomkiewicz-Bętkowska A., (2016), ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwiej. Nowe doświadczenia. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. 7) Zasępa E., (2017), Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT K
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wymagania wstępne-podstawy wiedzy z zakresu pedagogiki specjalnej po studiach I stopnia. Celem przedmiotu jest pogłębianie wiedzy, m.in. poprzez zapoznawanie studentów II stopnia z głównymi tendencjami rozwojowymi pedagogiki specjalnej; tradycyjnymi i współczesnymi nurtami /systemami pedagogicznymi oraz ich historycznymi i kulturowymi uwarunkowaniami, w tym obszarami zainteresowań współczesnej pedagogiki specjalnej. Zajęcia prowadzone w formie konwersatorium, co z pewnością ułatwi wymianę informacji i umożliwi dzielenie się wiedzą między studentami i prowadzącą zajecia. |
|
Pełny opis: |
1. Sytuacja dziecka z niepełnosprawnością w historii myśli pedagogicznej - ujęcie retrospektywne i współczesne 2. Pedagogika specjalna z perspektywy przełomu XX i XXI w. 3. Maria Grzegorzewska - wybitna pedagog niepodległej Polski, twórczyni pedagogiki specjalnej 4. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w polskim systemie oświatowym; porównanie z wybranymi systemami krajów europejskich 5. Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą. Sytuacja dziecka z niepełnosprawnością w perspektywie wychowania przedszkolnego 6. Problemy i sytuacje trudne dla wybranych okresów edukacji w placówkach oświaty i wychowania 7. Kompetencje współczesnego nauczyciela edukacji włączającej-diagnoza i rekomendacje 8. Pedagog specjalny - podstawy prawne powołania, znaczenie, rola i zadania zawodowe 8. Studium przypadku jako strategia badań pedagogicznych i niezbędny składnik kompetencji współczesnego pedagoga |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Janicka-Panek T., Wzbogacanie szans edukacyjnych dzieci i młodszych uczniów z wykorzystaniem ich profilu inteligencji wielorakich, [w:] Uczeń w szkolnej przestrzeni uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych – wyzwania i dylematy, E. Stokowska-Zagdan, P. Miller, G. Cęcelek, E. Woźnicka (red.), Difin, Warszawa 2023 2. Janicka-Panek T., Maria Grzegorzewska-wspaniała pedagog w służbie niepodległej Polski, [w:] Studia z dziejów miasta i regionu, Tom II, red. S. Górzyński , ,,Rocznik Skierniewicki”, Wyd. DiG, Warszawa 2023 3. Janicka-Panek T., E. Stokowska-Zagdan, Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu i uczniowi w szkole w Polsce – podstawy prawne, ,,ESTETYKA I ETYKA PEDAGOGICZNEJ DZIAŁALNOŚCI”, IPOiOD, Kijów 2023 4. A. Ozga, W trosce o sukces ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi -poszukiwanie optymalnych rozwiązań w pracy nauczyciela, [w:] E. Stokowska-Zagdan, P, Miller, G. Cęcelek, E. Woźnicka (red.), Nauczyciela a szkoła jako przestrzeń uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych, Difin, Warszawa 2022 5. E. Stokowska-Zagdan, P, Miller, G. Cęcelek, E. Woźnicka(red.), Nauczyciel a szkoła jako przestrzeń uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych, Difin, Warszawa 2022 6. B. Szurowska (red.), Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Difin, Warszawa 2019 Uzupełniająca: 1. E. M. Kulesza, Pedagogika specjalna z perspektywy ostatniego dwudziestolecia-okres od 1987 do 2009r., [w:] J. Bielecki, A. Jacewicz (red.), Edukacja z perspektywy przemian kulturowo-społecznych. Wczoraj-dziś-jutro, Wyd. NWSP, Białystok 2010 2. Czasopisma branżowe |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI Wykonanie zadań cząstkowych oraz zadania zaliczeniowego do bieżącej problematyki poruszanej podczas zajęć, przygotowanie zagadnienia/zagadnień wskazanych przez prowadzącą do prezentacji podczas zaaranżowanej debaty grupowej, samodzielne korzystanie z różnorodnych źródeł oraz TIK, umiejętność stawiania pytań do omawianej problematyki, umiejętność argumentowania swojego stanowiska połączona z odwołaniem się do literatury merytoryczno-metodycznej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Obecność na zajęciach, obserwacja aktywności studenta w trakcie semestru, ocena postawy w trakcie zajęć, informacja zwrotna od wykładowcy i studentów, współpraca w grupie podczas realizacji przydzielonych zadań oraz wkład indywidualny. Ocena końcowa obliczana jest na podstawie obecności i aktywności podczas zajęć; w tym z wywiązywania się z zdań cząstkowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT K
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Płusajska-Otto | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Płusajska-Otto | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".