"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy edukacji polonistycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-II-1101N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy edukacji polonistycznej
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przedmiot dostarcza wiedzy w zakresie podstaw edukacji polonistycznej w wychowaniu przedszkolnym (zajęcia z mowy ojczystej) i edukacji polonistycznej w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej.

Pełny opis:

Wprowadzenie pojęć: głoska, litera, samogłoska, spółgłoska, alfabet.

Wprowadzanie części mowy: czasownik, rzeczownik, przymiotnik, przysłówek, liczebnik.

Wprowadzenie: rodzajów zdań, czasów, form bezokolicznika, rodzajów rzeczowników, stopniowanie przymiotników.

Formy wypowiedzi: opis, opowiadanie, list, zaproszenie

Początkowa nauka czytania.

Trudności w nauce czytania – dysleksja. Przyczyny trudności i niektóre teorie wyjaśniające.

Początkowa nauka pisania. Pismo elementarzowe. Trudności w nauce pisania – dysgrafia. Przezwyciężanie trudności.

Nauczanie ortografii. Ćwiczenia ortograficzne – dyktando sprawdzające poziom umiejętności w zakresie poprawnej pisowni.

Rozwój językowy dziecka. Właściwości słownika i składni dziecka w młodszym wieku szkolnym. Rodzaje ćwiczeń słownikowo – frazeologicznych i syntaktycznych w klasach I-III.

Elementy gramatyki opisowej w kl. I-III. Rodzaje błędów językowych. Błędy frazeologiczne. Analiza tekstów pod kątem ich poprawności i korekta błędów.

Prezentacja przygotowanych przez studentów projektów obejmujących treści edukacji polonistycznej.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2009.

Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996.

Dziedzic A., Gudro M., Drama w szkole podstawowej, Kielce 1998.

Gołębniak D., Teusz G., Edukacja poprzez język. O całościowym uczeniu się, Warszawa 1999.

Grondas M., Ujęcie holistyczne w edukacji, [w:] Program Nowa Szkoła. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Integracja międzyprzedmiotowa. Warszawa 1999.

Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.

Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002.

Sielatycki M., Metodyka nauczania zintegrowanego, [w:] Program Nowa Szkoła. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Integracja międzyprzedmiotowa, Warszawa 1999.

Węglińska M., Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych?, Warszawa 2002.

Wybrane programy i podręczniki edukacji wczesnoszkolnej

Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992.

Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983.

Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I-III, Warszawa 1991.

Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.

Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994.

Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.

Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 1999.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W stopniu pogłębionym miejsce, znaczenie oraz metodologię edukacji polonistycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej w powiązaniu z innymi dyscyplinami naukowymi. - P7U_W, P7S_WG

W stopniu pogłębionym metodykę działalności edukacji polonistycznej w odniesieniu do w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_W, P7S_WG/K

UMIEJĘTNOŚCI:

Posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu edukacji polonistycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej oraz powiązanych z nią dyscyplin/subdyscyplin. - P7U_W, P7S_UW

Samodzielnie diagnozować oraz zaprojektować strategię działań pedagogicznych: dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych oraz profilaktycznych w zakresie rozwiązywania problemów pedagogicznych, tworzenia programów dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych z uwzględnieniem treści polonistycznych w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_W, P7S_UW

Planować, organizować i prowadzić proces dydaktyczny, wychowawczy, opiekuńczy oraz edukacyjno-terapeutyczny w odniesieniu do edukacji polonistycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej . - P7U_W, P7S_UW

Samodzielnie analizować, wnioskować oraz prezentować własne pomysły, wątpliwości w zakresie edukacji polonistycznej uwzględniając indywidualizacje nauczania w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_W, P7S_UW

Potrafi projektować ścieżkę rozwoju kompetencji zawodowych w zakresie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_W, P7S_UW

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

Samodzielnego dokonywania krytycznej samooceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie nauczania edukacji polonistycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_K, P7S_KK

Inicjowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym oraz przygotowania projektów edukacyjnych w zakresie nauczania edukacji polonistycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_K, P7S_KO

Metody i kryteria oceniania:

W zakres zaliczenia ćwiczeń wchodzi:

Sposób pomiaru

Wiedza

1. Ocena na podstawie opracowanych w formie pisemnej i zaprezentowanych na zajęciach projektów zajęć polonistycznych z omawianych działów edukacji polonistycznej.

2. Ocena na podstawie pracy zaliczeniowej sprawdzającej poziom wiedzy i umiejętności w zakresie posługiwania się pismem elementarzowym (prezentacja tekstu pisanego w kartach pracy lub pismem pisanym na tablicy)

3. Test kompetencyjny z zakresu poprawności i kultury języka oraz ortografii (dyktando w formie pisemnej lub tresci zawart w karcie pracy).

Umiejętności

1. Ocena na podstawie prowadzonego na zajęciach dyskursu w grupach zadaniowych – analiza zaprezentowanych materiałów pohospitacyjnych

2. Ocena na podstawie opracowanych pisemniekart pracy zintegrowanych na zadany temat i w zakresie wybranych treści nauczania wskazanych przez prowadzącego

Kompetencje społeczne

Ocena na podstawie obserwacji sposobu komunikowania się z uczestnikami dyskursu, umiejętności nawiązywania kontaktu z grupą i prowadzącym zajęcia oraz poprawności posługiwania się językiem polskim

W zakres zaliczenia wykładów wchodzą:

- Testy pisemne z omówionych treści z omówionych obszarów;

Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali:

55% - ocena niedostateczna (2,0)

55% i więcej - ocena dostateczna (3,0)

60% i więcej - ocena dostateczny plus (3,5)

70% i więcej - ocena dobry (4,0)

80% i więcej - ocena dobry plus (4,5)

90% i więcej - ocena bardzo dobry (5,0)

Skala ocen:

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

niedostateczny (2)

Praktyki zawodowe:

Podczas praktyk studenci zaobserwują przebieg zajęć z zakresu języka ojczystego a ponadto wykorzystają wiedzę z przedmiotu w trakcie obserwacji zajęć oraz prowadzenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Janicka-Panek
Prowadzący grup: Teresa Janicka-Panek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gołębieska-Wesołowska
Prowadzący grup: Agnieszka Gołębieska-Wesołowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot dostarcza wiedzy w zakresie podstaw edukacji polonistycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.

Pełny opis:

Wprowadzenie pojęć: głoska, litera, samogłoska, spółgłoska, alfabet.

Wprowadzanie części mowy: czasownik, rzeczownik, przymiotnik, przysłówek, liczebnik.

Wprowadzenie: rodzajów zdań, czasów, form bezokolicznika, rodzajów rzeczowników, stopniowanie przymiotników.

Formy wypowiedzi: opis, opowiadanie, list, zaproszenie

Początkowa nauka czytania.

Trudności w nauce czytania – dysleksja. Przyczyny trudności i niektóre teorie wyjaśniające.

Początkowa nauka pisania. Pismo elementarzowe. Trudności w nauce pisania – dysgrafia. Przezwyciężanie trudności.

Nauczanie ortografii. Ćwiczenia ortograficzne – dyktando sprawdzające poziom umiejętności w zakresie poprawnej pisowni.

Rozwój językowy dziecka. Właściwości słownika i składni dziecka w młodszym wieku szkolnym. Rodzaje ćwiczeń słownikowo – frazeologicznych i syntaktycznych w klasach I-III.

Elementy gramatyki opisowej w kl. I-III. Rodzaje błędów językowych. Błędy frazeologiczne. Analiza tekstów pod kątem ich poprawności i korekta błędów.

Prezentacja przygotowanych przez studentów projektów obejmujących treści edukacji polonistycznej.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2009.

Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996.

Dziedzic A., Gudro M., Drama w szkole podstawowej, Kielce 1998.

Gołębniak D., Teusz G., Edukacja poprzez język. O całościowym uczeniu się, Warszawa 1999.

Grondas M., Ujęcie holistyczne w edukacji, [w:] Program Nowa Szkoła. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Integracja międzyprzedmiotowa. Warszawa 1999.

Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.

Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002.

Sielatycki M., Metodyka nauczania zintegrowanego, [w:] Program Nowa Szkoła. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Integracja międzyprzedmiotowa, Warszawa 1999.

Węglińska M., Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych?, Warszawa 2002.

Wybrane programy i podręczniki edukacji wczesnoszkolnej

Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992.

Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983.

Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I-III, Warszawa 1991.

Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.

Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994.

Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.

Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 1999.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)