Podstawy edukacji polonistycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-II-1100 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy edukacji polonistycznej |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot dostarcza wiedzy w zakresie podstaw edukacji polonistycznej w wychowaniu przedszkolnym (zajęcia z mowy ojczystej) i edukacji polonistycznej w edukacji wczesnoszkolnej. |
Pełny opis: |
Realizowane zagadnienia-przykłady Wprowadzenie pojęć: głoska, litera, samogłoska, spółgłoska, alfabet. Wprowadzanie części mowy: czasownik, rzeczownik, przymiotnik, przysłówek, liczebnik. Wprowadzenie: rodzajów zdań, czasów, form bezokolicznika, rodzajów rzeczowników, stopniowanie przymiotników. Formy wypowiedzi: opis, opowiadanie, list, zaproszenie Początkowa nauka czytania. Trudności w nauce czytania – dysleksja. Przyczyny trudności i niektóre teorie wyjaśniające. Początkowa nauka pisania. Pismo elementarzowe. Trudności w nauce pisania – dysgrafia. Przezwyciężanie trudności. Nauczanie ortografii. Ćwiczenia ortograficzne – dyktando sprawdzające poziom umiejętności w zakresie poprawnej pisowni. Rozwój językowy dziecka. Właściwości słownika i składni dziecka w młodszym wieku szkolnym. Rodzaje ćwiczeń słownikowo – frazeologicznych i syntaktycznych w klasach I-III. Elementy gramatyki opisowej w kl. I-III. Rodzaje błędów językowych. Błędy frazeologiczne. Analiza tekstów pod kątem ich poprawności i korekta błędów. Prezentacja przygotowanych przez studentów projektów obejmujących treści edukacji polonistycznej. |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2009. Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996. Dziedzic A., Gudro M., Drama w szkole podstawowej, Kielce 1998. Gołębniak D., Teusz G., Edukacja poprzez język. O całościowym uczeniu się, Warszawa 1999. Grondas M., Ujęcie holistyczne w edukacji, [w:] Program Nowa Szkoła. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Integracja międzyprzedmiotowa. Warszawa 1999. Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999. Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002. Sielatycki M., Metodyka nauczania zintegrowanego, [w:] Program Nowa Szkoła. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Integracja międzyprzedmiotowa, Warszawa 1999. Węglińska M., Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych?, Warszawa 2002. Wybrane programy i podręczniki edukacji wczesnoszkolnej Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992. Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983. Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I-III, Warszawa 1991. Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005. Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994. Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990. Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 1999. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W stopniu pogłębionym miejsce, znaczenie oraz metodologię edukacji polonistycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej w powiązaniu z innymi dyscyplinami naukowymi. - P7U_W, P7S_WG W stopniu pogłębionym metodykę działalności edukacji polonistycznej w odniesieniu do w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_W, P7S_WG/K UMIEJĘTNOŚCI: Posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu edukacji polonistycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej oraz powiązanych z nią dyscyplin/subdyscyplin. - P7U_W, P7S_UW Samodzielnie diagnozować oraz zaprojektować strategię działań pedagogicznych: dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych oraz profilaktycznych w zakresie rozwiązywania problemów pedagogicznych, tworzenia programów dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych z uwzględnieniem treści polonistycznych w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_W, P7S_UW Planować, organizować i prowadzić proces dydaktyczny, wychowawczy, opiekuńczy oraz edukacyjno-terapeutyczny w odniesieniu do edukacji polonistycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej . - P7U_W, P7S_UW Samodzielnie analizować, wnioskować oraz prezentować własne pomysły, wątpliwości w zakresie edukacji polonistycznej uwzględniając indywidualizacje nauczania w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_W, P7S_UW Potrafi projektować ścieżkę rozwoju kompetencji zawodowych w zakresie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_W, P7S_UW KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Samodzielnego dokonywania krytycznej samooceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie nauczania edukacji polonistycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_K, P7S_KK Inicjowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym oraz przygotowania projektów edukacyjnych w zakresie nauczania edukacji polonistycznej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. - P7U_K, P7S_KO |
Metody i kryteria oceniania: |
W zakres zaliczenia ćwiczeń wchodzi: Sposób pomiaru Wiedza 1. Ocena na podstawie opracowanych w formie pisemnej i zaprezentowanych na zajęciach projektów zajęć polonistycznych z omawianych działów edukacji polonistycznej. 2. Ocena na podstawie pracy zaliczeniowej sprawdzającej poziom wiedzy i umiejętności w zakresie posługiwania się pismem elementarzowym (prezentacja tekstu pisanego w kartach pracy lub pismem pisanym na tablicy) 3. Test kompetencyjny z zakresu poprawności i kultury języka oraz ortografii (dyktando w formie pisemnej lub tresci zawart w karcie pracy). Umiejętności 1. Ocena na podstawie prowadzonego na zajęciach dyskursu w grupach zadaniowych – analiza zaprezentowanych materiałów pohospitacyjnych 2. Ocena na podstawie opracowanych pisemniekart pracy zintegrowanych na zadany temat i w zakresie wybranych treści nauczania wskazanych przez prowadzącego Kompetencje społeczne Ocena na podstawie obserwacji sposobu komunikowania się z uczestnikami dyskursu, umiejętności nawiązywania kontaktu z grupą i prowadzącym zajęcia oraz poprawności posługiwania się językiem polskim W zakres zaliczenia wykładów wchodzą: - Testy pisemne z omówionych treści z omówionych obszarów; Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali: 55% - ocena niedostateczna (2,0) 55% i więcej - ocena dostateczna (3,0) 60% i więcej - ocena dostateczny plus (3,5) 70% i więcej - ocena dobry (4,0) 80% i więcej - ocena dobry plus (4,5) 90% i więcej - ocena bardzo dobry (5,0) Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Janicka-Panek | |
Prowadzący grup: | Teresa Janicka-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".