Terapia zajęciowa w pracy opiekuńczo-wychowawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-I-6151N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Terapia zajęciowa w pracy opiekuńczo-wychowawczej |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
(1) Opis: Zadaniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności dydaktyczno-wychowawcze z zakresu metod terapii zajęciowej w pracy opiekuna-wychowawcy. (2) Wymagania wstępne: Ogólna wiedza z pedagogiki i psychologii. |
Pełny opis: |
Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów, szczegółowe treści kształcenia znajdują się w części: "Informacje o zajęciach w cyklu". |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty w zakresie WIEDZY weryfikuje się poprzez: opracowanie przez studenta materiału zajęć na wskazany temat wraz z prezentacją (wypowiedź pisemna i ustna), UMIEJĘTNOŚCI weryfikowane są poprzez: przygotowanie przez studenta zestawu ćwiczeń z różnych rodzajów terapii z uzasadnieniem merytorycznym (praca projektowa), KOMPETENCJE SPOŁECZNE weryfikowane są poprzez: ocenę postawy i aktywności studenta podczas zajęć. Na ocenę końcową przedmiotu składa się średnia arytmetyczna z ocen uzyskanych na podstawie prac i działań realizowanych przez studentów: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztat, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Flanz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztat - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1. Terapia zajęciowa – perspektywa historyczna i ujęcie współczesne, cele, zadania i obszary działalności 2. Holistyczne ujęcie zdrowia, międzynarodowa klasyfikacja zdrowia. Dobrostan, aktywność i uczestnictwo człowieka w otaczającym środowisku. 3. Potrzeby człowieka i przyczyny powstawania zachowań ryzykownych. Profilaktyka a czynniki ryzyka i czynniki chroniące. 4. Metody, techniki i formy terapii zajęciowej – ich dobór do potrzeb i możliwości wychowanka. 5. Klasyfikacje i rodzaje terapii zajęciowej, ich charakterystyka i możliwości zastosowania w pracy z wychowankiem. 6. Planowanie i organizowanie (projektowanie) zajęć terapeutycznych. Zasady prowadzenia zajęć tarapeutycznych (indywidualnych, grupowych.) 7. Wybrane ćwiczenia i zabawy z zakresu terapii zajęciowej. 8. Prezentacje własne i projekty zajęć terapeutycznych przygotowanych przez studentów – dyskusja w obrębie prezentowanego problemu. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Iwona Dąbrowska-Jabłońska ( red.) - Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Kraków 2006 2. B. Jankowiak, Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Poznań 2013 3. M. Bondarowicz, T. Staniszewski, Wielka księga zabaw i gier ruchowych. Wrocław 2003. 4. U. K. Milanowska, Techniki terapii zajęciowej. Warszawa 1987. 5. H. Górecka, Najbardziej efektywne metody terapii dzieci niepełnosprawnych. Starkowa Huta 2014 6. J. Heaton, Podstawy umiejętności terapeutycznych. Gdańsk 2005. 7. M. Misztal, Warsztaty terapii zajęciowej; prawo i praktyka. Ostrołęka, 2005 Uzupełniająca: 1. E. Baum, Terapia zajęciowa. Warszawa, 2009• . 2. A. Kulis, U. Chrabota, M. Szmurło, B. Batorowicz, Terapia zajęciowa dzieci. Warszawa 2019 3. M. Kuc, Rozróżnianie rodzajów działalności terapeutycznej. Radom 2007 4. E. Pastor, Terapeuta zajęciowy. Opracowywanie projektu i harmonogramu indywidualnych i grupowych zajęć terapeutycznych. Radom 2007 5. U. Kalicińska, Efektywność terapii pedagogicznej dzieci ze specyficznymi trudnościami w pisaniu i czytaniu. Racibórz 2011 Czasopisma: Problemy opiekuńczo -wychowawcze, strony internetowe i wydawnictwa on-line ORE |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".