"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gry i zabawy w rozwoju i edukacji dzieci - metodyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-I-4301S
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Gry i zabawy w rozwoju i edukacji dzieci - metodyka
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

(1) Opis: Zadaniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności dydaktyczno-wychowawcze z zakresu metodyki gier i zabaw sprzyjających rozwojowi i edukacji dzieci.

(2) Wymagania wstępne: Ogólna wiedza z pedagogiki i psychologii.

Pełny opis:

Ze względu na możliwe zmiany treści kształcenia, zmiany przepisów, szczegółowe treści kształcenia znajdują się w części: "Informacje o zajęciach w cyklu".

Metody i kryteria oceniania:

Efekty w zakresie WIEDZY weryfikuje się poprzez: opracowanie przez studenta materiału zajęć na wskazany temat wraz z prezentacją (wypowiedź pisemna i ustna),

UMIEJĘTNOŚCI weryfikowane są poprzez: przygotowanie przez studenta zestawu ćwiczeń gier i zabaw rozwojowo-edukacyjnych z uzasadnieniem metodycznym (praca projektowa),

KOMPETENCJE SPOŁECZNE weryfikowane są poprzez: ocenę postawy i aktywności studenta podczas zajęć.

Na ocenę końcową przedmiotu składa się średnia arytmetyczna z ocen uzyskanych na podstawie prac i działań realizowanych przez studentów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Flanz
Prowadzący grup: Jagoda Przybysz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. Holistyczne ujęcie zdrowia i wynikające z niego zadania wychowawcy w placówce opiekuńczo-wychowawczej.

2. Psychologiczne koncepcje uczenia się (behawioralna i poznawcza) i ich implikacje do pracy z dzieckiem.

3. Zasady prowadzenia grupowych i indywidualnych zajęć z wychowankami a potrzeby i możliwości dzieci. Rodzaje gier i zabaw dziecięcych.

4. Zabawy integrujące grupę: pląsy i zabawy integracyjne. Piosenki na powitanie i pożegnanie.

5. Gry i zabawy ruchowe: witajcie części ciała – ręce, oczy, uszy, nogi, od stóp do głów.

6. Zabawy relaksacyjne, ćwiczenia oddechowe.

7. Gry symulacyjne.

8. Zabawy paluszkowe, dziecięce masażyki.

9. Zabawy muzyczno-ruchowe z użyciem różnych przyborów (patyczki, piłki, szarfy, szyszki, kamienie itp.)

10. Rysowane wierszyki

11. Zabawy z chustą animacyjną KLANZA

12. Zabawy doskonalące zmysły wzroku, słuchu, dotyku, kinestetyczne, węchu.

13. Zabawy przygotowujące do szkoły: liczba, kształt, słowo, zabawy tematyczne: w krainie liczb i liter, Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz.

14. Wybrane ćwiczenia z zakresu socjoterapii (dotyczące obrazu własnej osoby - własnej wartości, tożsamości).

15. Projektowanie) zajęć (indywidualnych, grupowych). Prezentacje przez studentów własnych gier i zabaw rozwojowo-edukacyjnych dziecka z uzasadnieniem metodycznym.

Literatura:

Podstawowa:

1. M. Bogdanowicz, Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej. Gdańsk 2014

2. B. Dymara (red.), Dziecko w świecie zabawy: zabawa i radość w literaturze, muzyce i życiu codziennym. Kraków 2010

3. E. Kędzior- Niczyporuk (red.), O metodzie Klanzy. Teoria i praktyka. Lublin 2010

4. A. Nehring, L. Sawicka, Uczyć ciekawiej to znaczy jak? Nauczanie zintegrowane metodami aktywizującymi. Toruń 2002.

5. J. Stasica, 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane metodami aktywizującymi. Kraków 2002

6. M. Bohdanowicz, Przytulanki czyli wierszyki na dziecięce masażyki. Gdańsk 2002

Uzupełniająca:

7. I. Czarkowska, Zabawy logiczne dla klas 1-3. Podręcznik. Bielsko-Biała 2018

8. B. Jankowiak, Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Poznań 2013

9. M. Bondarowicz, T. Staniszewski, Wielka księga zabaw i gier ruchowych. Wrocław 2003.

10. M. Jąder-Taboł, Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Kraków 2016

11. A. Franczyk, K. Krajewska, Wybrane narzędzia do programu psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju. Kraków 2017

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-3 (2024-06-10)