"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody terapii pedagogicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0101-PED-I-4201N
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metody terapii pedagogicznej
Jednostka: Instytut Nauk Społecznych
Grupy: Pedagogika, pierwszy stopień, semestr IV, tryb niestacjonarny
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

1. Nawiązywanie relacji podczas procesu diagnostycznego i terapeutycznego

2. Obserwacja dziecka podczas zabawy swobodnej jako pierwszy krok diagnostyczny i terapeutyczny

3. Główne pojęcia terapii pedagogicznej

4. Dostępne na rynku narzędzia i pomoce terapeutyczne

5. Gry planszowe jako sposób na terapię pedagogiczną i samodzielne tworzenie pomocy terapeutycznych

6. Jak przeprowadzić terapię zaburzeń koordynacji wzrokowo-ruchowej i słuchowo-ruchowej oraz funkcje motoryczne

7. Jak przeprowadzić terapię zaburzeń orientacji w przestrzeni, oraz pamięci wzrokowej i słuchowej

8. Diagnoza i terapia dzieci z zaburzeniami słuchu

9. Alternatywne metody komunikacji – kiedy są przydatne i jak je stosować podczas prowadzenia terapii

10. Wczesne wspomaganie rozwoju oraz wczesna interwencja terapeutyczna – terapia niemowląt i dzieci do lat 7

11. Zaburzenia integracji sensorycznej – jak rozpoznać i na czym polega terapia

12. Diagnoza i terapia pedagogiczna podczas zajęć przedszkolnych – dyskusja

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Barbara Skałbania, Teresa Lewandowska-Kidoń, Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Wybrane zagadnienia, Impuls, Kraków 2019.

2. Ewa Małgorzata Skorek (red.), Terapia pedagogiczna. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć, Impuls, Kraków 2012.

3. Violet F. Maas, Uczenie się przez zmysły, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2016.

4. Ewa Kujawa, Maria Kurzyna, Metoda 18 struktur wyrazowych Zeszyt ćwiczeń Struktura 7, 8 w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 2012.

5. Irena Jarzyńska, Wykorzystanie technik Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach

edukacyjnych, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce: kwartalnik dla nauczycieli 2007, nr 2, s.7-13

6. Anna Radwańska, Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Poradnik dla terapeuty i nauczyciela, Difin, Kraków 2018.

7. Marta Bogdanowicz, Metoda Weronki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa, WSiP, 1992

8. Marta Bogdanowicz, Metoda Dobrego Startu. Warszawa, WSiP, 2004.

9. Izabela Bieńkowska, Zaburzenia procesów regulacji integracji sensorycznej, Scriptum, Kraków 2018.

Literatura uzupełniająca:

1. Czajkowska I., Herda K.: Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa. WSiP, 1989.

2. Pankowska K. : Edukacja przez dramę. Warszawa, WSiP, 1997.

3. Kataryńczuk-Mania L. (red.) Z zagadnień terapii artystycznej, logopedycznej i pedagogicznej, Zielona Góra - Skarbona, Wyd.Uniwersytetu Zielonogórskiego 2017.

4. Wosik-Kawala D., Zubrzycka-Maciąg T. (red.), Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela, Kraków, Impuls 2011 (cz. III).

Efekty uczenia się:

WIEDZA („Student zna i rozumie...”)

1) w stopniu zaawansowanym podstawową terminologię stosowaną w diagnozie i terapii pedagogicznej uczniów z różnego rodzaju zaburzeniami (m.in. zaburzeniami słuchu fonematycznego, percepcji wzrokowej, lateralizacji, z trudnościami w uczeniu się, z zaburzeniami w zachowaniu oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) (PED1_W01 P6S_WG);

2) wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych i terapeutycznych w zakresie wybranego przypadku (PED1_W16 P6S_WK).

UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”)

1) samodzielnie diagnozować dzieci/uczniów w zakresie wybranych zaburzeń (słuchu fonematycznego, percepcji wzrokowej, lateralizacji, z trudnościami w uczeniu się, z zaburzeniami w zachowaniu oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz projektować działania terapeutyczne usprawniające zaburzone obszary (PED1_U02 P6S_UW);

2) w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień wykorzystywanych w diagnozie i terapii pedagogicznej (PED1_U06 P6S_UK);

3) podejmować praktyczne działania diagnostyczno-terapeutyczne pozwalające na wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów (wychowanków); (PED1_U11 P6S_UW).

KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”)

1) odpowiedzialnego projektowania i realizowania działań diagnostyczno-terapeutycznych (PED1_K05 P6S_KO).

Metody i kryteria oceniania:

• Wiedza zweryfikowana praktycznie podczas pisania studium przypadku i planowania terapii ((PED1_W01, PED1_W02, PED1_W06, PED1_W11, PED1_W12)

• opracowanie materiału zajęć na wskazany temat wraz z prezentacją i uzasadnieniem merytorycznym – studium przypadku wraz z planowaniem terapii ((PED1_U01, PED1_U03, PED1_U06)

• Ocena kompetencji społecznych poprzez obserwację aktywności studenta podczas dyskusji i wspólnego rozwiązywania problemów związanych z tematyką zajęć (PED1_K01)

Ocena końcowa, to średnia arytmetyczna wyżej wymienionych ocen:

Skala ocen:

bardzo dobry (5)

dobry plus (4,5)

dobry (4)

dostateczny plus (3,5)

dostateczny (3)

niedostateczny (2)

Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 55.00 % - ocena 2

55.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Karowicz
Prowadzący grup: Anna Karowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1. Nawiązywanie relacji podczas procesu diagnostycznego i terapeutycznego

2. Obserwacja dziecka podczas zabawy swobodnej jako pierwszy krok diagnostyczny i terapeutyczny

3. Główne pojęcia terapii pedagogicznej

4. Dostępne na rynku narzędzia i pomoce terapeutyczne

5. Gry planszowe jako sposób na terapię pedagogiczną i samodzielne tworzenie pomocy terapeutycznych

6. Jak przeprowadzić terapię zaburzeń koordynacji wzrokowo-ruchowej i słuchowo-ruchowej oraz funkcje motoryczne

7. Jak przeprowadzić terapię zaburzeń orientacji w przestrzeni, oraz pamięci wzrokowej i słuchowej

8. Diagnoza i terapia dzieci z zaburzeniami słuchu

9. Alternatywne metody komunikacji – kiedy są przydatne i jak je stosować podczas prowadzenia terapii

10. Wczesne wspomaganie rozwoju oraz wczesna interwencja terapeutyczna – terapia niemowląt i dzieci do lat 7

11. Zaburzenia integracji sensorycznej – jak rozpoznać i na czym polega terapia

12. Diagnoza i terapia pedagogiczna podczas zajęć przedszkolnych – dyskusja

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Barbara Skałbania, Teresa Lewandowska-Kidoń, Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Wybrane zagadnienia, Impuls, Kraków 2019.

2. Ewa Małgorzata Skorek (red.), Terapia pedagogiczna. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć, Impuls, Kraków 2012.

3. Violet F. Maas, Uczenie się przez zmysły, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2016.

4. Ewa Kujawa, Maria Kurzyna, Metoda 18 struktur wyrazowych Zeszyt ćwiczeń Struktura 7, 8 w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 2012.

5. Irena Jarzyńska, Wykorzystanie technik Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach

edukacyjnych, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce: kwartalnik dla nauczycieli 2007, nr 2, s.7-13

6. Anna Radwańska, Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Poradnik dla terapeuty i nauczyciela, Difin, Kraków 2018.

7. Marta Bogdanowicz, Metoda Weronki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa, WSiP, 1992

8. Marta Bogdanowicz, Metoda Dobrego Startu. Warszawa, WSiP, 2004.

9. Izabela Bieńkowska, Zaburzenia procesów regulacji integracji sensorycznej, Scriptum, Kraków 2018.

Literatura uzupełniająca:

1. Czajkowska I., Herda K.: Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa. WSiP, 1989.

2. Pankowska K. : Edukacja przez dramę. Warszawa, WSiP, 1997.

3. Kataryńczuk-Mania L. (red.) Z zagadnień terapii artystycznej, logopedycznej i pedagogicznej, Zielona Góra - Skarbona, Wyd.Uniwersytetu Zielonogórskiego 2017.

4. Wosik-Kawala D., Zubrzycka-Maciąg T. (red.), Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela, Kraków, Impuls 2011 (cz. III).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-24 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Flanz
Prowadzący grup: Jolanta Flanz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

(1) Opis: Zadaniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności dydaktyczno-wychowawcze z zakresu terapii pedagogicznej w pracy z podopiecznymi.

(2) Wymagania wstępne: Ogólna wiedza z pedagogiki i psychologii.

Pełny opis:

1. Wybrane ćwiczenia i zabawy z zakresu terapii pedagogicznej (ergoterapia, arteterapia, muzykoterapia, biblioterapia (bajkoterapia), aromaterapia terapii zabawą, ruchem i śmiechem).

2. Wybrane ćwiczenia z zakresu socjoterapii (integracyjne, dotyczące obrazu własnej osoby - własnej wartości, tożsamości).

3. Zasady prowadzenia grupowych i indywidualnych zajęć z wychowankami a potrzeby i możliwości dzieci. Rodzaje gier i zabaw dziecięcych.

4. Zabawy integrujące grupę: pląsy i zabawy integracyjne. Piosenki na powitanie i pożegnanie.

5. Gry i zabawy ruchowe: witajcie części ciała – ręce, oczy, uszy, nogi, od stóp do głów.

6. Zabawy relaksacyjne, ćwiczenia oddechowe.

7. Gry symulacyjne.

8. Zabawy paluszkowe, dziecięce masażyki.

9. Zabawy muzyczno-ruchowe z użyciem różnych przyborów (patyczki, piłki, szarfy, szyszki, kamienie itp.)

10. Rysowane wierszyki

11. Zabawy z chustą animacyjną KLANZA

12. Zabawy doskonalące zmysły wzroku, słuchu, dotyku, kinestetyczne, węchu.

13. Zabawy przygotowujące do szkoły: liczba, kształt, słowo, zabawy tematyczne: w krainie liczb i liter, Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz.

14. Wybrane zagadnienia terapii ręki z elementami grafomotoryki.

15. Zabawy materiałami nieustrukturowanymi.

16. Planowanie i organizowanie (projektowanie) zajęć terapeutycznych (indywidualnych, grupowych). Prezentacje przez studentów własnych ćwiczeń z zakresu terapii pedagogicznej wychowanka z uzasadnieniem merytorycznym. Dyskusja w obrębie prezentowanego problemu

Literatura:

Podstawowa:

1. Iwona Dąbrowska-Jabłońska ( red.) - Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Kraków 2006

2. B. Jankowiak, Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Poznań 2013

3. M. Bondarowicz, T. Staniszewski, Wielka księga zabaw i gier ruchowych. Wrocław 2003.

4. K. Milanowska, Techniki terapii zajęciowej. Warszawa 1987.

5. D. Wosik-Kawala, T. Zubrzycka-Maciąg (red.), Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela. Kraków 2013

6. J. Heaton, Podstawy umiejętności terapeutycznych. Gdańsk 2005.

7. M. Misztal, Warsztaty terapii zajęciowej; prawo i praktyka. Ostrołęka, 2005

Uzupełniająca:

1. E. Baum, Terapia zajęciowa. Warszawa, 2009• .

2. A. Kulis, U. Chrabota, M. Szmurło, B. Batorowicz, Terapia zajęciowa dzieci. Warszawa 2019

3. M. Kuc, Rozróżnianie rodzajów działalności terapeutycznej. Radom 2007

4. E. Pastor, Terapeuta zajęciowy. Opracowywanie projektu i harmonogramu indywidualnych i grupowych zajęć terapeutycznych. Radom 2007

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-3 (2024-06-10)