Metody terapii pedagogicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0101-PED-I-4201N |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Metody terapii pedagogicznej |
Jednostka: | Instytut Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pedagogika, pierwszy stopień, semestr IV, tryb niestacjonarny |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
1. Nawiązywanie relacji podczas procesu diagnostycznego i terapeutycznego 2. Obserwacja dziecka podczas zabawy swobodnej jako pierwszy krok diagnostyczny i terapeutyczny 3. Główne pojęcia terapii pedagogicznej 4. Dostępne na rynku narzędzia i pomoce terapeutyczne 5. Gry planszowe jako sposób na terapię pedagogiczną i samodzielne tworzenie pomocy terapeutycznych 6. Jak przeprowadzić terapię zaburzeń koordynacji wzrokowo-ruchowej i słuchowo-ruchowej oraz funkcje motoryczne 7. Jak przeprowadzić terapię zaburzeń orientacji w przestrzeni, oraz pamięci wzrokowej i słuchowej 8. Diagnoza i terapia dzieci z zaburzeniami słuchu 9. Alternatywne metody komunikacji – kiedy są przydatne i jak je stosować podczas prowadzenia terapii 10. Wczesne wspomaganie rozwoju oraz wczesna interwencja terapeutyczna – terapia niemowląt i dzieci do lat 7 11. Zaburzenia integracji sensorycznej – jak rozpoznać i na czym polega terapia 12. Diagnoza i terapia pedagogiczna podczas zajęć przedszkolnych – dyskusja |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Barbara Skałbania, Teresa Lewandowska-Kidoń, Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Wybrane zagadnienia, Impuls, Kraków 2019. 2. Ewa Małgorzata Skorek (red.), Terapia pedagogiczna. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć, Impuls, Kraków 2012. 3. Violet F. Maas, Uczenie się przez zmysły, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2016. 4. Ewa Kujawa, Maria Kurzyna, Metoda 18 struktur wyrazowych Zeszyt ćwiczeń Struktura 7, 8 w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 2012. 5. Irena Jarzyńska, Wykorzystanie technik Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce: kwartalnik dla nauczycieli 2007, nr 2, s.7-13 6. Anna Radwańska, Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Poradnik dla terapeuty i nauczyciela, Difin, Kraków 2018. 7. Marta Bogdanowicz, Metoda Weronki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa, WSiP, 1992 8. Marta Bogdanowicz, Metoda Dobrego Startu. Warszawa, WSiP, 2004. 9. Izabela Bieńkowska, Zaburzenia procesów regulacji integracji sensorycznej, Scriptum, Kraków 2018. Literatura uzupełniająca: 1. Czajkowska I., Herda K.: Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa. WSiP, 1989. 2. Pankowska K. : Edukacja przez dramę. Warszawa, WSiP, 1997. 3. Kataryńczuk-Mania L. (red.) Z zagadnień terapii artystycznej, logopedycznej i pedagogicznej, Zielona Góra - Skarbona, Wyd.Uniwersytetu Zielonogórskiego 2017. 4. Wosik-Kawala D., Zubrzycka-Maciąg T. (red.), Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela, Kraków, Impuls 2011 (cz. III). |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA („Student zna i rozumie...”) 1) w stopniu zaawansowanym podstawową terminologię stosowaną w diagnozie i terapii pedagogicznej uczniów z różnego rodzaju zaburzeniami (m.in. zaburzeniami słuchu fonematycznego, percepcji wzrokowej, lateralizacji, z trudnościami w uczeniu się, z zaburzeniami w zachowaniu oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) (PED1_W01 P6S_WG); 2) wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych i terapeutycznych w zakresie wybranego przypadku (PED1_W16 P6S_WK). UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”) 1) samodzielnie diagnozować dzieci/uczniów w zakresie wybranych zaburzeń (słuchu fonematycznego, percepcji wzrokowej, lateralizacji, z trudnościami w uczeniu się, z zaburzeniami w zachowaniu oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz projektować działania terapeutyczne usprawniające zaburzone obszary (PED1_U02 P6S_UW); 2) w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień wykorzystywanych w diagnozie i terapii pedagogicznej (PED1_U06 P6S_UK); 3) podejmować praktyczne działania diagnostyczno-terapeutyczne pozwalające na wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów (wychowanków); (PED1_U11 P6S_UW). KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”) 1) odpowiedzialnego projektowania i realizowania działań diagnostyczno-terapeutycznych (PED1_K05 P6S_KO). |
Metody i kryteria oceniania: |
• Wiedza zweryfikowana praktycznie podczas pisania studium przypadku i planowania terapii ((PED1_W01, PED1_W02, PED1_W06, PED1_W11, PED1_W12) • opracowanie materiału zajęć na wskazany temat wraz z prezentacją i uzasadnieniem merytorycznym – studium przypadku wraz z planowaniem terapii ((PED1_U01, PED1_U03, PED1_U06) • Ocena kompetencji społecznych poprzez obserwację aktywności studenta podczas dyskusji i wspólnego rozwiązywania problemów związanych z tematyką zajęć (PED1_K01) Ocena końcowa, to średnia arytmetyczna wyżej wymienionych ocen: Skala ocen: bardzo dobry (5) dobry plus (4,5) dobry (4) dostateczny plus (3,5) dostateczny (3) niedostateczny (2) Ocena ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 55.00 % - ocena 2 55.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Karowicz | |
Prowadzący grup: | Anna Karowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1. Nawiązywanie relacji podczas procesu diagnostycznego i terapeutycznego 2. Obserwacja dziecka podczas zabawy swobodnej jako pierwszy krok diagnostyczny i terapeutyczny 3. Główne pojęcia terapii pedagogicznej 4. Dostępne na rynku narzędzia i pomoce terapeutyczne 5. Gry planszowe jako sposób na terapię pedagogiczną i samodzielne tworzenie pomocy terapeutycznych 6. Jak przeprowadzić terapię zaburzeń koordynacji wzrokowo-ruchowej i słuchowo-ruchowej oraz funkcje motoryczne 7. Jak przeprowadzić terapię zaburzeń orientacji w przestrzeni, oraz pamięci wzrokowej i słuchowej 8. Diagnoza i terapia dzieci z zaburzeniami słuchu 9. Alternatywne metody komunikacji – kiedy są przydatne i jak je stosować podczas prowadzenia terapii 10. Wczesne wspomaganie rozwoju oraz wczesna interwencja terapeutyczna – terapia niemowląt i dzieci do lat 7 11. Zaburzenia integracji sensorycznej – jak rozpoznać i na czym polega terapia 12. Diagnoza i terapia pedagogiczna podczas zajęć przedszkolnych – dyskusja |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Barbara Skałbania, Teresa Lewandowska-Kidoń, Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Wybrane zagadnienia, Impuls, Kraków 2019. 2. Ewa Małgorzata Skorek (red.), Terapia pedagogiczna. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć, Impuls, Kraków 2012. 3. Violet F. Maas, Uczenie się przez zmysły, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2016. 4. Ewa Kujawa, Maria Kurzyna, Metoda 18 struktur wyrazowych Zeszyt ćwiczeń Struktura 7, 8 w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu, WSiP, Warszawa 2012. 5. Irena Jarzyńska, Wykorzystanie technik Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce: kwartalnik dla nauczycieli 2007, nr 2, s.7-13 6. Anna Radwańska, Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Poradnik dla terapeuty i nauczyciela, Difin, Kraków 2018. 7. Marta Bogdanowicz, Metoda Weronki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa, WSiP, 1992 8. Marta Bogdanowicz, Metoda Dobrego Startu. Warszawa, WSiP, 2004. 9. Izabela Bieńkowska, Zaburzenia procesów regulacji integracji sensorycznej, Scriptum, Kraków 2018. Literatura uzupełniająca: 1. Czajkowska I., Herda K.: Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa. WSiP, 1989. 2. Pankowska K. : Edukacja przez dramę. Warszawa, WSiP, 1997. 3. Kataryńczuk-Mania L. (red.) Z zagadnień terapii artystycznej, logopedycznej i pedagogicznej, Zielona Góra - Skarbona, Wyd.Uniwersytetu Zielonogórskiego 2017. 4. Wosik-Kawala D., Zubrzycka-Maciąg T. (red.), Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela, Kraków, Impuls 2011 (cz. III). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-24 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N ĆW-P
ĆW-P
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Flanz | |
Prowadzący grup: | Jolanta Flanz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
(1) Opis: Zadaniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności dydaktyczno-wychowawcze z zakresu terapii pedagogicznej w pracy z podopiecznymi. (2) Wymagania wstępne: Ogólna wiedza z pedagogiki i psychologii. |
|
Pełny opis: |
1. Wybrane ćwiczenia i zabawy z zakresu terapii pedagogicznej (ergoterapia, arteterapia, muzykoterapia, biblioterapia (bajkoterapia), aromaterapia terapii zabawą, ruchem i śmiechem). 2. Wybrane ćwiczenia z zakresu socjoterapii (integracyjne, dotyczące obrazu własnej osoby - własnej wartości, tożsamości). 3. Zasady prowadzenia grupowych i indywidualnych zajęć z wychowankami a potrzeby i możliwości dzieci. Rodzaje gier i zabaw dziecięcych. 4. Zabawy integrujące grupę: pląsy i zabawy integracyjne. Piosenki na powitanie i pożegnanie. 5. Gry i zabawy ruchowe: witajcie części ciała – ręce, oczy, uszy, nogi, od stóp do głów. 6. Zabawy relaksacyjne, ćwiczenia oddechowe. 7. Gry symulacyjne. 8. Zabawy paluszkowe, dziecięce masażyki. 9. Zabawy muzyczno-ruchowe z użyciem różnych przyborów (patyczki, piłki, szarfy, szyszki, kamienie itp.) 10. Rysowane wierszyki 11. Zabawy z chustą animacyjną KLANZA 12. Zabawy doskonalące zmysły wzroku, słuchu, dotyku, kinestetyczne, węchu. 13. Zabawy przygotowujące do szkoły: liczba, kształt, słowo, zabawy tematyczne: w krainie liczb i liter, Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz. 14. Wybrane zagadnienia terapii ręki z elementami grafomotoryki. 15. Zabawy materiałami nieustrukturowanymi. 16. Planowanie i organizowanie (projektowanie) zajęć terapeutycznych (indywidualnych, grupowych). Prezentacje przez studentów własnych ćwiczeń z zakresu terapii pedagogicznej wychowanka z uzasadnieniem merytorycznym. Dyskusja w obrębie prezentowanego problemu |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Iwona Dąbrowska-Jabłońska ( red.) - Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Kraków 2006 2. B. Jankowiak, Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Poznań 2013 3. M. Bondarowicz, T. Staniszewski, Wielka księga zabaw i gier ruchowych. Wrocław 2003. 4. K. Milanowska, Techniki terapii zajęciowej. Warszawa 1987. 5. D. Wosik-Kawala, T. Zubrzycka-Maciąg (red.), Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela. Kraków 2013 6. J. Heaton, Podstawy umiejętności terapeutycznych. Gdańsk 2005. 7. M. Misztal, Warsztaty terapii zajęciowej; prawo i praktyka. Ostrołęka, 2005 Uzupełniająca: 1. E. Baum, Terapia zajęciowa. Warszawa, 2009• . 2. A. Kulis, U. Chrabota, M. Szmurło, B. Batorowicz, Terapia zajęciowa dzieci. Warszawa 2019 3. M. Kuc, Rozróżnianie rodzajów działalności terapeutycznej. Radom 2007 4. E. Pastor, Terapeuta zajęciowy. Opracowywanie projektu i harmonogramu indywidualnych i grupowych zajęć terapeutycznych. Radom 2007 |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".