Studenckie praktyki zawodowe FiFP 0102-ZARZ-1-6161S
Ćwiczenia praktyczne (ĆW-P)
Semestr letni 2022/2023
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 250 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA („Student zna i rozumie...”) 1 podstawowe zasady funkcjonowania, strukturę organizacyjną, zakres obowiązków i rodzaj wykonywanych prac w poszczególnych komórkach organizacyjnych podmiotu, w którym odbywana jest praktyka 2 podstawowe relacje, jakie tworzy instytucja, w której odbywana jest praktyka z otoczeniem rynkowym oraz jej działalność w zakresie systemów i modeli współczesnego zarządzania 3 specyfikę funkcjonowania podmiotu, w którym realizuje praktykę z uwzględnieniem znaczenia czynników składających się na otoczenie współczesnych organizacji (sektor prywatny i/lub państwowy) 4 znaczenie i rodzaje relacji społecznych zachodzących w organizacji oraz przepisy prawne, stanowiące podstawę formalną przypisanych ról i zadań w organizacji, wykonywanych na danym stanowisku w miejscu praktyk 5 rolę człowieka w organizacji jako pracownika i członka społeczności podstawy prawa pracy i reguły etyki zawodowej oraz normy społeczne obowiązujące w miejscu praktyk 6 rolę informacji niezbędną do projektowania biznesu i metod zarządzania w praktycznym aspekcie prowadzenia działalności (w szczególności zakładania i prowadzenia MSP) 7 zastosowanie praktyczne wiedzy kierunkowej 8 zasady bezpieczeństwa pracy charakterystyczne dla miejsca odbywania praktyk, a w szczególności zasady BHP dla danego stanowiska 9 funkcjonowanie systemu rachunkowości i obieg dokumentów w małych i średnich firmach, w świetle aktualnej sytuacji prawnej, ekonomicznej i organizacyjnej oraz miejsce i rolę zarządzania strategicznego organizacją we współczesnych uwarunkowaniach rynkowych. UMIEJĘTNOŚCI („Student potrafi…”) 1 posługiwać się w praktyce zawodowej podstawową oraz specjalistyczną terminologią z zakresu zarządzania 2 naszkicować problem zachowań ludzkich w organizacji bądź ekonomiczno-finansowy i konstruktywnie interpretować organizacyjne konsekwencje, w którym realizuje praktykę (bądź jego komórki organizacyjnej) 3 analizować sposoby rozwiązania wybranych problemów ekonomiczno-finansowych charakterystycznych dla danego podmiotu (bądź jego komórki organizacyjnej). 4 w miejscu realizacji praktyki wykonać powierzone zadania zawodowe m.in. z zakresu: - obsługi urządzeń biurowych, programów komputerowych, - opracowania wniosku o przyznanie środków na realizację projektu, - prowadzenia dokumentacji projektowej, dokumentacji z realizacji zadań zarządzania przedsiębiorstwem, - realizacji procesów zarządczych w przedsiębiorstwie, - organizacji i kierowania pracami komórki organizacyjnej w przedsiębiorstwie lub instytucji publicznej, - wyboru odpowiedniej formy opodatkowania dla podmiotu gospodarczego, - analizy finansowej dla małych i średnich firm, - wykorzystania różnych źródeł finansowania tworzenia i działalności MSP 5 zaproponować sposoby rozwiązania zdefiniowanych przez siebie problemów zarządczych typowych dla podmiotu, w którym realizuje praktykę 6 określić sposoby pozyskiwania zewnętrznych środków finansowania podmiotu (w tym środki z funduszy strukturalnych UE), w celu rozwoju firmy lub prowadzonej działalności gospodarczej 7 uzasadnić wdrażane przez podmiot rozwiązania zarządcze, konfrontując teorię projektowania biznesowego i/lub zarządzania ludźmi i/lub aktywami przedsiębiorstwa z praktyką obserwowaną w miejscu realizacji praktyk 8 zaplanować i przeprowadzić praktyki w wybranej instytucji 9 dobrać i zastosować metody pozyskiwania i przetwarzania danych dotyczących działalności firmy/instytucji, w tym technologie informatyczne w zarządzaniu firmą (m.in. rachunkowość komputerowa i systemy podatkowe) 10 analizować dostępne w miejscu realizacji praktyki dokumenty (np. przepisy prawa, sprawozdania finansowe, raporty) i dane, w kontekście przygotowywanego projektu dyplomowego 11 posługiwać się aktami prawnymi w zakresie prawa gospodarczego, podatkowego i bilansowego 12 przygotować szeroką informację z zakresu swojej działalności zawodowej na praktyce i przekazać ją innym pracownikom oraz opiekunom praktyk KOMPETENCJE SPOŁECZNE („Student jest gotów do…”) 1 odpowiedzialności za własne miejsce pracy, tak by najefektywniej realizować powierzone zadania oraz wdrażać własne pomysły 2 stosowania się do zasad panujących w miejscu praktyk oraz przyjmowania merytorycznej krytyki 3 posługiwania się profesjonalnym językiem, zgodnie z kierunkiem oraz specjalnością i normami komunikacyjnymi obowiązującymi w miejscu praktyk 4 respektowania prawa pracy, przestrzegania norm i reguł etyki zawodowej oraz zasad profesjonalnego zachowania w miejscu praktyk 5 kreatywnego angażowania się w przygotowanie projektów z zakresu zarządzania firmą, zarządzania ludźmi, zarządzania finansami |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty w zakresie wiedzy: analiza Dziennika praktyk lub Wniosku o uznanie efektów uczenia się przypisanych do praktyk, analiza pisemnego Sprawozdania z realizacji praktyki, kontakt weryfikacyjny z zakładowym opiekunem praktyk, ustny egzamin problemowy. Efekty w zakresie umiejętności: analiza pisemnego Sprawozdania z realizacji praktyki, analiza portfolio i/lub referencji załączonych do Wniosku o uznanie efektów uczenia się przypisanych do praktyk egzamin problemowy (w tym realizacja zadania praktycznego na bazie projektu dyplomowego). Efekty w zakresie kompetencji społecznych: przedłużona obserwacja przez opiekuna zakładowego – opinia/ocena opisowa w Dzienniku praktyk studenta, analiza pisemnego Sprawozdania z realizacji praktyki, analiza portfolio i/lub referencji załączonych do Wniosku o uznanie efektów uczenia się przypisanych do praktyk Sposób obliczania oceny końcowej: Na ocenę końcową z praktyk składa się ocena jako średnia ważona, tj.: O= o1∙0,40+o2∙0,40+o3∙0,20 gdzie: o1 - analiza Dziennika praktyk lub Wniosku o uznanie efektów uczenia się przypisanych do praktyk 40%, o2 - analiza pisemnego Sprawozdania z realizacji praktyki - 40%, o3 - analiza egzaminu problemowego - 20%. Skala ocen: bardzo dobry 4,75-5,0 Strona 5 z 5 dobry plus 4,5-4,74 dobry 4,0-4,49 dostateczny plus 3,5-3,99 dostateczny 3,0-3,49 |
Zakres tematów: |
Zbieranie przez studenta materiału badawczego do projektu dyplomowego, Konkretyzowanie swojej ścieżki kariery zawodowej, Specjalizowanie się w preferowanym przez studenta obszarze zainteresowań i rynku pracy, Identyfikacja i analiza przebiegów procesów zachodzących w miejscu praktyk, w tym poznanie ich istotności oraz wymagań w funkcjonowaniu dla danej organizacji oraz instytucji sektora publicznego, jak i prywatnego, Przygotowanie praktykantów do samodzielnego wykonywania powierzonych zadań o coraz większym stopniu skomplikowania, Umiejętność oceny oraz wskazanie możliwych kierunków rozwoju dla danej organizacji oraz instytucji sektora publicznego, jak i prywatnego, Poznanie procedur pozyskiwania kadr, zasad awansowania, systemu płac oraz możliwości rozwoju zawodowego dla danej organizacji oraz instytucji sektora publicznego, jak i prywatnego, Poznanie systemu motywacyjnego charakterystycznego dla miejsca odbywania praktyk wraz z identyfikacją płacowych i pozapłacowych czynników motywacyjnych, Poznanie otoczenia rynkowego organizacji, w której odbywają się praktyki ze szczególnym uwzględnieniem obszaru konkurencji wraz z zastosowanymi przez konkurencje elementami marketingowymi, Poznanie procesu zarządzania jakością funkcjonującego w danej organizacji oraz instytucji sektora publicznego, jak i prywatnego, Poznanie i umiejętność obsługi systemów informatycznych wykorzystywanych w danej organizacji oraz instytucji sektora publicznego, jak i prywatnego, Umiejętność klasyfikacji i oceny kosztów funkcjonowania dla danej organizacji oraz instytucji sektora publicznego, jak i prywatnego, Planowanie i organizacja zleconych zadań na poziomie strategicznym, taktycznym i operacyjnym dla danej organizacji oraz instytucji sektora publicznego, jak i prywatnego. Potencjalne miejsca odbywania praktyk: Przedsiębiorstwa z sektora prywatnego: zakłady produkcyjne o skali lokalnej i regionalnej, handlowe, większe i duże firmy usługowe, rachunkowe i podatkowe, Przedsiębiorstwa i instytucje z sektora publicznego: urzędy, spółki miejskie i spółki skarbu państwa. Podstawowe elementy infrastrukturalne oraz elementy wyposażenia, w jakie musi być wyposażone miejsce odbywania praktyk: Własne miejsce z dostępem do biurka i krzesłem, Pomieszczenie lub stanowisko socjalne, Komputer ze specjalistycznym oprogramowaniem księgowo-finansowym, Dostęp do dokumentów w celu poznania specyfiki przedsiębiorstwa pod kątem zarządzania, organizacji, źródeł finansowania i rachunku kosztów przedsiębiorstwa, Dostęp do dokumentów i danych umożliwiający zebranie danych do projektu dyplomowego. Potencjalne miejsca odbywania praktyk: Przedsiębiorstwa z sektora prywatnego: zakłady produkcyjne o skali lokalnej i regionalnej, handlowe, większe i duże firmy usługowe, rachunkowe i podatkowe, Przedsiębiorstwa i instytucje z sektora publicznego: urzędy, spółki miejskie i spółki skarbu państwa. Podstawowe elementy infrastrukturalne oraz elementy wyposażenia, w jakie musi być wyposażone miejsce odbywania praktyk: Własne miejsce z dostępem do biurka i krzesłem, Pomieszczenie lub stanowisko socjalne, Komputer ze specjalistycznym oprogramowaniem księgowo-finansowym, Dostęp do dokumentów w celu poznania specyfiki przedsiębiorstwa pod kątem zarządzania, organizacji, źródeł finansowania i rachunku kosztów przedsiębiorstwa, Dostęp do dokumentów i danych umożliwiający zebranie danych do projektu dyplomowego. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Piotr Idrian | 10/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".