Literatura: |
Literatura podstawowa
• Hemenway, T. 2019. „Ogrody Gai. Podręcznik przydomowej permakultury.” Wyd. Permakultura.edu.pl, Ustroń.
• Knecht D. 2016. „Agroturystyka w agrobiznesie”, Wyd. PWN, Warszawa.
• Kowalczyk A. 2010. „Turystyka zrównoważona”, Wyd. PWN, Warszawa.
• Mollison, B., Slay, R.M. 2019. „Wprowadzenie do permakultury”. Wyd. Permakultura.edu.pl, Ustroń.
• Podsiadłą, M., Młynarczyk, A. 2015. „Ogrody Permakultury. Dotknąć Ziemi”. Wyd. eMnet Studio, Lublin.
• Sznajder M., Przezbórska L., 2006. „Agroturystyka”, Wyd. PWN, Warszawa.
• Wojciechowska, J. 2018. Agroturystyka. Signum turystyki i obszarów wiejskich. PWE, Warszawa.
• Zaręba D. 2010. „Ekoturystyka”, Wyd. PWN, Warszawa
Literatura uzupełniająca
- Aranya, 2020. Projektowanie permakulturowe. Wyd. Permakultura.edu.pl, Ustroń.
- Kawalerowicz S. 2021 "Odetchnij od miasta. Dolny Śląsk". Wyd. Grupa Wydawnicza Foksal, Warszawa
- Dielemans J. 2011, „Witajcie w raju. Reportaże o przemyśle turystycznym”, Wyd. Czarne, Wołowiec.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
1.Student dysponuje podstawową wiedzą ekonomiczną i prawną w zakresie produkcji i obrotu żywnością, świadczenia usług pozarolniczych na terenach wiejskich, prowadzenia działalności agroturystycznej i dywersyfikacji zatrudnienia na terenach wiejskich (K_W03)
2. Student dysponuje wiedzą o środowisku przyrodniczym obszarów wiejskich oraz możliwościach jej wykorzystania jako podstaw do prowadzenia działalności agroturystycznej i permakulturowej (K_W06)
3. Student rozumie znaczenie technik stosowanych w gospodarstwie dla środowiska przyrodniczego, atrakcyjności działalności agroturystycznej i rozwoju obszarów wiejskich (K_W10)
Umiejętności:
1. Student potrafi przygotowywać pisemne i ustne prezentacje oraz prezentacje multimedialne dotyczące zjawisk przyrodniczych i procesów technologicznych występujących w ogrodnictwie oraz funkcjonowania gospodarstw agroturystycznych w oparciu o podstawy nauk biologicznych i chemicznych, a także w oparciu o samodzielnie przeprowadzony wywiad w terenie (K_U02)
2. Student potrafi wykonać proste opracowania projektowe z zakresu organizacji produkcji ogrodniczej lub urządzania terenów rekreacyjnych na terenach wiejskich oraz ocenić opłacalność prowadzenia działalności agroturystycznej, również w duchu permakultury (K_U06)
3. Student posiada umiejętność identyfikacji składu gatunkowego roślin ogrodniczych, w tym zielarskich i dawnych odmian oraz im towarzyszących dziko rosnących o walorach użytkowych i ozdobnych (K_U07)
4. Student potrafi określić warunki środowiskowe dla produkcji wysokiej jakości żywności, zna funkcje infrastruktury ekologicznej i obszarów leśnych, łąk itp. oraz ich znaczenie dla rozwoju obszarów wiejskich oraz działalności agroturystycznej i permakulturowej (K_U08)
Kompetencje społeczne:
1. Student potrafi kreatywnie pracować w małych grupach wykonując zlecone prace kameralne i terenowe (K_K01)
2. Student przejawia aktywność podczas prac zespołowych, kompetentnie rozdziela zadania do wykonania i określa ich priorytety w czasie ćwiczeń kameralnych i terenowych (K_K03)
3. Studenta cechuje świadomość uwarunkowań ekonomiczno-prawnych prowadzenia gospodarstw agroturystycznych oraz permakulturowych i rozumie konieczność ścisłej i aktywnej współpracy w grupach producenckich, związkach i zrzeszeniach producentów, czy usługodawców w zakresie usług turystycznych (K_K09)
|
Metody i kryteria oceniania: |
W ramach zaliczenia zajęć studenci przygotowują projekt polegający na:
- osobistym odwiedzeniu (w grupie dwuosobowej) wybranego gospodarstwa agroturystycznego i przeprowadzeniu szczegółowego wywiadu z właścicielami oraz zgromadzeniu dokumentacji fotograficznej i innej wymaganej projektem
- sporządzenie prezentacji multimedialnej na podstawie zgromadzonych danych i materiałów
- opracowanie oceny danego gospodarstwa w odniesieniu do podanych parametrów
- przedstawienie prezentacji multimedialnej przed grupą.
Mogą również opracować projekt zagospodarowania permakulturowego realnie istniejącej działki lub przestrzeni.
|
Zakres tematów: |
W trakcie zajęć studenci poznają:
- wpływ turystyki konwencjonalnej (masowej) i ekoturystyki na przyrodę oraz na lokalne społeczności,
- podstawy prawne tworzenia gospodarstw agroturystycznych,
- walory przyrodnicze regionu Polski Środkowej,
- obowiązki właściciela gospodarstwa agroturystycznego wobec gości,
- powiązania agroturystyki z naukami przyrodniczymi,
- możliwości praktycznego wykorzystania wiedzy ekologicznej dla celów gospodarstwa agroturystycznego i ochrony przyrody;
- możliwości zrzeszania się w sieciach gospodarstw agroturystycznych i w stowarzyszeniach agroturystycznych oraz korzyści płynące z sieciowania i współpracy w ramach stowarzyszeń;
- podstawy permakultury jako aspektu ogrodnictwa i filozofii użytkowania przyrody;
- podstawy projektowania permakulturowego;
- podstawy zarządzania przestrzenią zgodnie z założeniami permakulturowymi.
|