"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Agroturystyka i permakultura 0203-OGR-1-7161N
Wykład (W) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura podstawowa

• Hemenway, T. 2019. „Ogrody Gai. Podręcznik przydomowej permakultury.” Wyd. Permakultura.edu.pl, Ustroń.

• Knecht D. 2016. „Agroturystyka w agrobiznesie”, Wyd. PWN, Warszawa.

• Kowalczyk A. 2010. „Turystyka zrównoważona”, Wyd. PWN, Warszawa.

• Mollison, B., Slay, R.M. 2019. „Wprowadzenie do permakultury”. Wyd. Permakultura.edu.pl, Ustroń.

• Podsiadłą, M., Młynarczyk, A. 2015. „Ogrody Permakultury. Dotknąć Ziemi”. Wyd. eMnet Studio, Lublin.

• Sznajder M., Przezbórska L., 2006. „Agroturystyka”, Wyd. PWN, Warszawa.

• Wojciechowska, J. 2018. Agroturystyka. Signum turystyki i obszarów wiejskich. PWE, Warszawa.

• Zaręba D. 2010. „Ekoturystyka”, Wyd. PWN, Warszawa

Literatura uzupełniająca

- Aranya, 2020. Projektowanie permakulturowe. Wyd. Permakultura.edu.pl, Ustroń.

- Kawalerowicz S. 2021 "Odetchnij od miasta. Dolny Śląsk". Wyd. Grupa Wydawnicza Foksal, Warszawa

- Dielemans J. 2011, „Witajcie w raju. Reportaże o przemyśle turystycznym”, Wyd. Czarne, Wołowiec.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1.Student dysponuje podstawową wiedzą ekonomiczną i prawną w zakresie produkcji i obrotu żywnością, świadczenia usług pozarolniczych na terenach wiejskich, prowadzenia działalności agroturystycznej i dywersyfikacji zatrudnienia na terenach wiejskich (K_W03)

2. Student dysponuje wiedzą o środowisku przyrodniczym obszarów wiejskich oraz możliwościach jej wykorzystania jako podstaw do prowadzenia działalności agroturystycznej i permakulturowej (K_W06)

3. Student rozumie znaczenie technik stosowanych w gospodarstwie dla środowiska przyrodniczego, atrakcyjności działalności agroturystycznej i rozwoju obszarów wiejskich (K_W10)

Umiejętności:

1. Student potrafi przygotowywać pisemne i ustne prezentacje oraz prezentacje multimedialne dotyczące zjawisk przyrodniczych i procesów technologicznych występujących w ogrodnictwie oraz funkcjonowania gospodarstw agroturystycznych w oparciu o podstawy nauk biologicznych i chemicznych, a także w oparciu o samodzielnie przeprowadzony wywiad w terenie (K_U02)

2. Student potrafi wykonać proste opracowania projektowe z zakresu organizacji produkcji ogrodniczej lub urządzania terenów rekreacyjnych na terenach wiejskich oraz ocenić opłacalność prowadzenia działalności agroturystycznej, również w duchu permakultury (K_U06)

3. Student posiada umiejętność identyfikacji składu gatunkowego roślin ogrodniczych, w tym zielarskich i dawnych odmian oraz im towarzyszących dziko rosnących o walorach użytkowych i ozdobnych (K_U07)

4. Student potrafi określić warunki środowiskowe dla produkcji wysokiej jakości żywności, zna funkcje infrastruktury ekologicznej i obszarów leśnych, łąk itp. oraz ich znaczenie dla rozwoju obszarów wiejskich oraz działalności agroturystycznej i permakulturowej (K_U08)

Kompetencje społeczne:

1. Student potrafi kreatywnie pracować w małych grupach wykonując zlecone prace kameralne i terenowe (K_K01)

2. Student przejawia aktywność podczas prac zespołowych, kompetentnie rozdziela zadania do wykonania i określa ich priorytety w czasie ćwiczeń kameralnych i terenowych (K_K03)

3. Studenta cechuje świadomość uwarunkowań ekonomiczno-prawnych prowadzenia gospodarstw agroturystycznych oraz permakulturowych i rozumie konieczność ścisłej i aktywnej współpracy w grupach producenckich, związkach i zrzeszeniach producentów, czy usługodawców w zakresie usług turystycznych (K_K09)

Metody i kryteria oceniania:

W ramach zaliczenia zajęć studenci przygotowują projekt polegający na:

- osobistym odwiedzeniu (w grupie dwuosobowej) wybranego gospodarstwa agroturystycznego i przeprowadzeniu szczegółowego wywiadu z właścicielami oraz zgromadzeniu dokumentacji fotograficznej i innej wymaganej projektem

- sporządzenie prezentacji multimedialnej na podstawie zgromadzonych danych i materiałów

- opracowanie oceny danego gospodarstwa w odniesieniu do podanych parametrów

- przedstawienie prezentacji multimedialnej przed grupą.

Mogą również opracować projekt zagospodarowania permakulturowego realnie istniejącej działki lub przestrzeni.

Zakres tematów:

W trakcie zajęć studenci poznają:

- wpływ turystyki konwencjonalnej (masowej) i ekoturystyki na przyrodę oraz na lokalne społeczności,

- podstawy prawne tworzenia gospodarstw agroturystycznych,

- walory przyrodnicze regionu Polski Środkowej,

- obowiązki właściciela gospodarstwa agroturystycznego wobec gości,

- powiązania agroturystyki z naukami przyrodniczymi,

- możliwości praktycznego wykorzystania wiedzy ekologicznej dla celów gospodarstwa agroturystycznego i ochrony przyrody;

- możliwości zrzeszania się w sieciach gospodarstw agroturystycznych i w stowarzyszeniach agroturystycznych oraz korzyści płynące z sieciowania i współpracy w ramach stowarzyszeń;

- podstawy permakultury jako aspektu ogrodnictwa i filozofii użytkowania przyrody;

- podstawy projektowania permakulturowego;

- podstawy zarządzania przestrzenią zgodnie z założeniami permakulturowymi.

Metody dydaktyczne:

W ramach zajęć dydaktycznych wykorzystywane są następujące metody i pomoce dydaktyczne:

- wykład

- panel dyskusyjny

- prezentacja multimedialna (z wykorzystaniem komputera i rzutnika multimedialnego)

- projekt

- praca w zespole

- podręczniki

- omawiane projekty zagospodarowania

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda niedziela, 16:30 - 18:00, sala C018
Anna Traut - Seliga 11/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)