"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej 0101-PED-JM-5071N
Ćwiczenia praktyczne (ĆW-P) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Literatura podstawowa

1. Budniak A.: Edukacja społeczno – przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, Kraków 2017.

2. Parlak M., Edukacja przyrodniczo-ekologiczna dziecinw wieku przedszkolnym. Warszawa 2019.

3. Sawicki M. : Edukacja środowiskowa w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa 1997.

4. Tuszyńska I. : Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów. Warszawa 2006.

5. Żuchelkowska K., Edukacja przyrodnicza w przedszkolu. Bydgoszcz 2015.

Literatura uzupełniająca

1. Braun D. : Badanie i odkrywanie świata z dziećmi. Wyd. Jedność. Kielce 2002.

2. Brown S.E. : Robimy eksperymenty. Wyd. K. E. Liber. Warszawa 2005.

3. Flanz J. : Wdrażanie uczniów klas I-III do samokształcenia –aspekty teoretyczne i praktyczne. Toruń 2008.

4. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia zintegrowanego, wybrane programy edukacyjne.

5. Walosik A. (red.):Edukacja przyrodnicza drogą podwyższania świadomości środowiskowej społeczeństwa. Kraków 2017.

Efekty uczenia się:

WIEDZA - student zna i rozumie

przedmiot, cele i zadania metodyki edukacji społeczno-przyrodniczej, jej związek z procesami kształcenia i wychowania i powiazanie z innymi metodykami edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym PED2_W02

uporządkowaną wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań, procedur, norm oraz wybranych koncepcji edukacyjnych stosowanych w edukacji społeczno-przyrodniczej PED2_W04

w stopniu pogłębionym sposoby kształtowania pojęć z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej, etapy obserwacji, rodzaje wycieczek, psychologiczne i pedagogiczne uwarunkowania edukacji społeczno-przyrodniczej dziecka PED2_W09

UMIEJĘTNOŚCI - student potrafi

posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi z zakresu metodyki edukacji społeczno-przyrodniczej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania zjawisk i procesów społecznych i przyrodniczych. PED2_U01

w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu metodyki edukacji społeczno- przyrodniczej z wykorzystaniem różnych koncepcji edukacyjnych z dorobku pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. PED2_U06

samodzielnego analizowania, wnioskowania oraz prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych zagadnień z zakresu metodyki edukacji społeczno-przyrodniczej. K_U08

KOMPETENCJE SPOŁECZNE -student jest gotów do:

samodzielnej krytycznej samooceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, doskonali umiejętności w trakcie realizowania zadań związanych z metodyką edukacji społeczno- przyrodniczej. PED2_K01

prezentowania grupie i krytycznej oceny zaprojektowanych indywidualnie lub zespołowo rozwiązań metodycznych z zakresu edukacji społeczno- przyrodniczej. PED2_K01

Metody i kryteria oceniania:

projektowanie i prezentowanie zadań z zakresu edukacji społeczno- przyrodniczej (prezentacje),

ocena postawy i aktywności w trakcie zajęć- obserwacja, rozmowy ze studentem.

Zakres tematów:

1. Cele i zadania edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach 1-3.

2. Treści programowe edukacji społeczno-przyrodniczej na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz ich układ; . analiza podstawy programowej MEN dotyczącej edukacji społeczno-przyrodniczej w zakresie I etapu edukacyjnego.

3. Psychologiczne i pedagogiczne uwarunkowania edukacji społeczno-przyrodniczej. Podmiotowość dziecka w środowiskowej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

4. Edukacja społeczno-przyrodnicza jako czynnik integrujący w edukacji elementarnej.

5. Metody realizacji treści edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach 1-3.

6. Metody kształtowania pojęć z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej.

7. Projektowanie i prezentowanie scenariuszy zajęć z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej.

Metody dydaktyczne:

Metody problemowe, praktyczne, eksponujące, podające.

Pomoce naukowe: slajdy, podręczniki, płyty, plansze edukacyjne, dokumenty MEN.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 10:25 - 11:10, sala E124
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 11:20 - 12:50, sala E124
Jolanta Flanz 7/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek E
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-3 (2024-06-10)