"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej 0101-PED-JM-3161S
Wykład (W) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Literatura podstawowa

Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Warszawa, 1989

Dymara B (red.), Dziecko w świecie zabawy : zabawa i radość w literaturze, muzyce i życiu codziennym. Kraków 2010

Kaniak-Urban CH. Każde dziecko ma swoje mocne strony. Kielce 2002

Kędzior- Niczyporuk E. (red.), O metodzie Klanzy. Teoria i praktyka. Lublin 2010

Nehring. A. , Sawicka L. Uczyć ciekawiej to znaczy jak? Nauczanie zintegrowane metodami aktywizującymi. Toruń 2002.

Flanz J. Wdrażanie dzieci 7-9 letnich do samokształcenia. Toruń 2008.

Stasica J. 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane metodami aktywizującymi. Kraków 2002

Bohdanowicz M. Przytulanki czyli wierszyki na dziecięce masażyki. Gdańsk 2002

Literatura uzupełniająca:

Czarkowska I., Zabawy logiczne dla klas 1-3. Podręcznik. Bielsko-Biała 2018

Landreth G., Terapia zabawą. Podręcznik akademicki. Kraków 2016

Winczewska A, Winczewski P, całkiem nowe zabawy paluszkowe.

Lenartowska K., Świętek W., Praca z tekstem w klasach I – III, Warszawa 1982

Efekty uczenia się:

WIEDZA

(„Student zna i rozumie...”)

1. zasady projektowania działań edukacyjnych stymulujących aktywność poznawczą dziecka, style i techniki pracy z dzieckiem lub uczniem łączącej różne obszary wiedzy,

2. różnorodne innowacje pedagogiczne w obszarze dydaktyki wychowania przedszkolnego i młodszego wieku szkolnego, inspirujące do planowania i organizacji własnej pracy,

3. rozwiązania metodyczne dotyczące wykonywania zadań, procedur, norm oraz dobrych praktyk stosowanych w dydaktyce edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

UMIEJĘTNOŚCI

(„Student potrafi…”)

1. posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi z zakresu dydaktyki edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

2. posiada umiejętność samodzielnego projektowania, analizowania i interpretowania własnych i cudzych propozycji działań metodycznych z zakresu dydaktyki edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

3. realizować zadania zespołowe wymagające umiejętności efektywnej współpracy w grupie, podziału ról, w tym roli kierownika zespołu oraz przyjmowania odpowiedzialności za powierzone zadania i efekty pracy zespołu podejmowanych w ramach projektowania i realizacji rozwiązań metodycznych zgodnych z dydaktyką edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

(„Student jest gotów do…”)

1.samodzielnej krytycznej samooceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, doskonali umiejętności w trakcie realizowania zadań związanych z dydaktyką edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

2. publicznej prezentacji i oceny realizowanych indywidualnie lub zespołowo zadań z zakresu dydaktyki edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Metody i kryteria oceniania:

wykład: egzamin

Zakres tematów:

1. Zadania nauczyciela –wychowawcy w przedszkolu i w szkole a proces nauczania –uczenia się dziecka .

2. Psychologiczne koncepcje uczenia się (behawioralna i poznawcza) i ich implikacje do pracy z dzieckiem.

3. Sposoby pracy z poszczególnymi typami dziecka w domu i w szkole.

4. Strategie skutecznego prowadzenia klasy szkolnej według Ch. Galloway’a, J. Robertsona.

5.Wybrane koncepcje kształcenia i ich implikacje do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym: W. Okoń, C. Freinet.

6. Formy oceniania osiągnięć edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym.

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 11:20 - 12:50, sala E124
Jolanta Flanz 4/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek E
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-3 (2024-06-10)