"Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego" - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie 0101-PED-II-3101N
Ćwiczenia praktyczne (ĆW-P) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Bauman T (red.), Praktyka badań pedagogicznych. Impuls, Kraków 2013

Janicka Panek T., Problemy badawcze pedagogiki wczesnoszkolnej na podstawie współczesnych zjawisk społecznych. [w:] Badanie –Dojrzewanie-Rozwój. Tożsamość naukowa lub dojrzałość metodologiczna jako konieczne warunki dobrej koncepcji badań własnych. F. Szlosek (red.), APS, ITeE-PIB, Warszawa-Radom 2015

Janicka Panek T., O trudnej sztuce wyszukiwania owocnych tematów badań. [w:] Badanie –Dojrzewanie-Rozwój. Tożsamość naukowa lub dojrzałość metodologiczna jako konieczne warunki dobrej koncepcji badań własnych. F. Szlosek (red.), APS, ITeE-PIB, Warszawa-Radom 2012

Janicka Panek T. (red.), Projekty badawcze w naukach społecznych (z teorii i praktyki). Wyd. PWSZ, Skierniewice 2010

Janicka Panek T., Badania ( z wykorzystaniem strategii ilościowych) realizowane przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. [w:] Badanie –Dojrzewanie-Rozwój. O badaniach ilościowych-raz jeszcze. F. Szlosek (red.), APS, ITeE-PIB, Warszawa-Radom 2012

Janicka Panek T., Znaczenie badań pilotażowych dla doskonalenia trafności i rzetelności badań w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej. [w:] Badanie –Dojrzewanie-Rozwój. F. Szlosek (red.), APS, ITeE-PIB, Warszawa-Radom 2022

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych. Impuls, Kraków 2000

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych; Strategie ilościowe i jakościowe. Wyd. Akad. ,,Żak“, Warszawa 2001

Węglińska M., Jak pisać pracę magisterską? Poradnik dla studentów. Impuls, Kraków 2002

Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela. WSiP, Warszawa 1997

Żegnałek K., Metodologia badań dla autorów prac licencjackich i magisterskich z pedagogiki. WSP TWP, Warszawa 2010

Przepisy prawa oświatowego, dot. zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej...(np. Obwieszczenie MEN z 09.07.2020r., Dz.U. z 2020r., poz. 1280)

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student zna i rozumie:

1 pogłębioną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach pedagogicznych; posiada szczegółową wiedzę o metodyce wykonywania zadań badawczych, formułowania problemów, doboru metod, technik i narzędzi badawczych.

2 metody, narzędzia oraz techniki etycznego pozyskiwania i prezentowania danych właściwe dla pedagogiki przedszkolnej lub/i wczesnoszkolnej, pozwalające opisywać sytuacje, struktury, instytucje społeczne oraz relacje i procesy w nich zachodzące.

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi:

1 samodzielne planować, analizować, wnioskować oraz prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych

2 trafnie korzystać z środków i narzędzi technologii informacyjnej w celu poszukiwania i prezentowania wiedzy; posiada umiejętność tworzenia typowych prac pisemnych w języku polskim, z wykorzystaniem różnych źródeł, przestrzegając prawa autorskiego

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student jest gotów do:

1 dokonywania oceny i samooceny kompetencji badawczych; wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia w zakresie metodologii badań pedagogicznych

2 przygotowania oraz do prezentowania pracy awansowej; w tym efektów badań, wniosków i rekomendacji

Metody i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach seminaryjnych (lista obecności i aktywności); referowanie stanu przygotowania pracy dyplomowej; w szczególności prowadzonych badań; sprawozdanie z krytycznej analizy samodzielnie studiowanej literatury pedagogicznej i metodologicznej, przygotowanie i obrona pracy awansowej, przygotowanej zgodnie z zasadami prawa autorskiego, badanie pracy w JSA, wnioski i rekomendacje do praktyki pedagogicznej. W ocenie zostaną uwzględnione efekty samodzielnych starań i poszukiwań studenta, odpowiedzialne funkcjonowanie w relacji tutoringu.

Zakres tematów:

Badanie naukowe; proces badawczy-pojęcia , terminy i definicje według różnych metodologów a ponadto:

- zasady prowadzenia badań

-rodzaje badań i ich cechy

-etapy badania pedagogicznego

- cele i problemy badawcze

-warsztat pisarski nauczyciela-badacza

-pojęcie, cechy i funkcje hipotezy roboczej

-zmienne i ich wskaźniki

-metody, techniki i narzędzia badań pedagogicznych; studium przypadku jako strategia badań pedagogicznych

-wyznaczanie próbki do badań

-organizacja i przebieg badań; w tym znaczenie badań pilotażowych.

Omawianie wymagań merytorycznych i edytorskich dot. przygotowania pracy dyplomowej a zwłaszcza badań pedagogicznych

Konsultowanie poszczególnych części pracy dyplomowej; rozmowy indywidualne ze studentami

-analiza ilościowa i jakościowa danych empirycznych

-metody statystyczne

-opracowanie i prezentacja wyników badań; dyskusja wyników; wnioski i postulaty

Omówienie znaczenia przygotowanie pracy dyplomowej w kontekście rozwoju zawodowego studenta/kandydata do zawodu nauczyciela

Wnioski do samokształcenia i powtórzenia wiedzy ze studiów; przygotowanie do egzaminu końcowego.

Metody dydaktyczne:

Wykład, dyskusja, opis, wyjaśnienie, burza mózgów, metody problemowe, metody praktyczne, analiza dokumentów, ćwiczenia, metody statystyczne, konsultacje indywidualne, funkcjonowanie studenta w relacji mentoringu i tutoringu.

-Projekty badawcze, literatura przedmiotu, literatura zagadnienia, karty pracy, przykłady tabel z wynikami badań pedagogicznych jako przykłady.

Stosowanie technik wizualnych w procesie projektowania i poszukiwania problemów badań pedagogicznych ; Ćwiczenia z zakresu transkrypcji i interpretacji tekstu (na przykładzie wybranych definicji, kluczowych dla problematyki przygotowywanej pracy dyplomowej); Ćwiczenia systematyzujące i utrwalające, konsultacje indywidualne.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 13:10 - 14:40, sala E126
Marlena Kowalczyk 11/ szczegóły
2 wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 13:10 - 14:40, sala E123
Teresa Janicka-Panek 10/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek E
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest "Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego".
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)